Jump to content
Annons

Cittra, någon som kan något?


Shimmen

Recommended Posts

Jag har precis fått en mycket gammal cittra ("konsert cittra" lyckades jag få reda på att det är) från min mormor som tydligen kommer från hennes mormor eller farmor eller något sådant. 😄 Hur som helst är den gammal och cool och ett musikinstrument som verkar intressant, så jag vill försöka att återställa den lite!

Från mina gitarrkunskaper skulle jag nog våga påstå att den behöver ett strängbyte. Men hur gör man? Vilka stränga ska man ha? De ser ut som vanliga gitarrsträngar typ men de är 30 st 🤪 .

Jag funderade även på om man ska placera in en sådan luftfuktare som man har i gitarrer i den för trät är gammalt och tort. Är bara orolig för att den ska spricka av fukten. Vad tror ni?

Och sen när man har nya strängar, hur stämmer man den, alltså vilken stämning?

Och sen när den är spelbar, hur spelar man? 😱

Här är några bilder på den:

pa310312.th.jpg

pa310315.th.jpg

pa310317.th.jpg

pa310314.th.jpg

(en gammal guide hur man spelar, tyvärr del 11 av ?)

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Shimmen, kolla mer på nätet och googla på både Svenska och Engelska om tuning zither osv osv, jag har en gammal Harpeleik i trä lätt sprucken och lite buktad i botten men den går alldeles utmärkt att stämma och har ett mäktigt långklingande ljud som man givetvis får micka upp ordentligt om man vill experimentera med ett ballt udda sound i pop-rock etc!

På just min cittra står ackorden vackert ornamenterade i mönstret på notrader för varje grupp, strängar går att hitta bara du letar...man måste givetvis inte stämma så det låter frikyrkomöte med Asta 87 och henns spruckna kärringar saliga av Psalmens rus utan kan stämma den i flummiga ackord så länge man håller inom vettiga ramar så instrumentet inte spricker, förnuft alltså!

Lycka till***

Link to comment
Dela på andra sajter

Shimmen, kolla mer på nätet och googla på både Svenska och Engelska om tuning zither osv osv, jag har en gammal Harpeleik i trä lätt sprucken och lite buktad i botten men den går alldeles utmärkt att stämma och har ett mäktigt långklingande ljud som man givetvis får micka upp ordentligt om man vill experimentera med ett ballt udda sound i pop-rock etc!

På just min cittra står ackorden vackert ornamenterade i mönstret på notrader för varje grupp, strängar går att hitta bara du letar...man måste givetvis inte stämma så det låter frikyrkomöte med Asta 87 och henns spruckna kärringar saliga av Psalmens rus utan kan stämma den i flummiga ackord så länge man håller inom vettiga ramar så instrumentet inte spricker, förnuft alltså!

Lycka till***

Tack för motivationen! Får väl testa lite. Men hur är en standard stämd? Är det kromatiskt eller en skala eller är det som en gitarr med intervaller av x
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh.. Följ länken jag postade längre upp i tråden! Där finns info om hur den ska stämmas

Fast jag förstår inte! 😊 Min har bara 30 strängar dessutom. De flesta har 32 eller ännu mer. Börjar man bara med den mörkaste och sen går upp längs mönstret tills strängarna tar slut?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre guide till stämning, på engelska dock. Det ser ut som du har en "zither" snarare än det som i Sverige brukar kallas cittra. "Zither" har en del som påminner om en gitarrhals där man kan spela melodier. En typisk cittra har bara ackord, melodin sjunger man. Men med instrument finns det alltid en himla massa varianter som går tillbaka över en lång historia som inte alltid är rätlinjig eller enkel att beskriva.

http://www.zither.us/zither.tuning

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

WOW!!!!!

Äntligen!

Första gången på nÄtet jag hittar något sådant hÄr!

Hör ni gott folk, jag vågar påstå att jag Är praktiskt taget den ende kvar snart i Sverige som kan detta och spelar detta instument!

Det Är ingen gitarr, ingen cittra, inga ackord, och för att citera Muraelius Calle det jÄvligaste instrument som finns att lÄra sig att spela.

Kom igen med vilka frågor som helst. jag svarar gÄrna och jag stÄller upp som lÄrare gratis om någon vill lÄra sig att spela på riktigt.

Förutom min kompis som Är nÄrmare 80, samt en farbror i Götet på 78+ å så en fd musikhandlare i Stkhlm så Är jag den ende som kan spela detta. Finns det någon annan så Är jag oerhört nyfiken och villig att komma i kontakt med den personen!

SjÄlv Är jag bara 67 bast å kan skryta med att det Är min morfar som skrev den dÄr vÄrlds-slagan som i filmen kom att heta Harry Lime Theme. Dock Är det inte han som spelar i filmen. Anton Karas som blev vÄrldsberömd knyckte den låten från min morfar. De spelade ihop i Grinzig, förort till Wien. Googla på HarryLime så kan ni höra zither ljudet. Jag har kvar morfars zither och spelar på den.

Vet ej hur jag skall lÄgga upp en snutt hÄr samt bilder. Ni kan titta på min "avatar" som Är en zither bild.

I korthet. Man spelar greppbrÄdan med en ring på höger tumme. FristrÄngarna ligger i kvintcirklar. Man spelar ackord eller andra stÄmma eller fria toner med pek och långfinger och bas och komp med lång ring och eventuellt lil finger. Man kan spela i alla tonarter och mot alla instrument TrestÄmmig barock musik till modernt. Zithern Är tempererat stÄmd i a 440´Hz. Var fjÄrde strÄng Är röd för lÄttare identifikation, som på harpan. GreppbrÄdans djupaste strÄng Är C.

Det har absolut ingen jÄrnram. Köp inte nya strÄngar och var noga med vad du gör för okunskapen florerar, av det lilla som jag lÄste mig till hÄr ovan på forat.

Ser gÄrna att ni kontaktar mig och hjÄlper gÄrna till med att instruera hur man skall ta hand om instrumentet. Akta den för både fukt och torr luft. Förvara den i kÄllaren i sin låda. Ej i köket vid elementet. Torrsprickor Är jÄttesvåra att laga. Det Är inte "bara" att byta strÄngar. Det finns inga som har riktiga i Sverige, inkl "fina" affÄren i Stklm. Mm...mm..

För allvarligt intresserad seriös elev kan jag ordna övningsinstrument.

Försöker att lÄgga upp en bild från ett dragspel musikevenemang i febr 2007 i Esklistuna.

Hoppas mina rader var till nytta.

VÄlkomna!

Kalman

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick visst bra, skickar en bild till

Någon som är intresserad av att lira ihop, ev bilda någon liten amatörorkester? öppen för alla förslag. Bor mitt i Mälaren, kan resa till både nora och södra delarna inkl Huvudkommunen.

post-27167-0-62986800-1323624932_thumb.jpg

post-27167-0-55596400-1323624987_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades fixa ett smakprov å laddat upp.

Det är Porfessor Wilfred Scharf i Linz österrike som spelar. Melodien är just Harry lime Theme

Det är taget från ett kasettband från 70 talets mitt, så kvaliten är inte det bästa..Det är väldigt svårt att spela in ljudet från zithern. Jag har inte lyckats alls.

Observera att det är endast en mic och ett instrument och inga trick, inspelat rakt av 100% ärligt och inte ens i en studio utan i en koncert lokal på musikhögskolan.

Hoppas musiken tilltalar. Den har charmat och dårat miljontals människor världen över på 50 talet när filmen kom.

Hälsningar,

Kalman

HarryLime-clipnorm12.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kalman vilken intressant historia, jag har också hör det omtvistade ursprunget om vem som skrev den kända film-melodin, tror det var min kompis fru Terez som berättade, hon är fr Ungern/Jugoslavien men bodde i Wien under många år!

Kanske kunde man kontakta dig om du vill vara med på någon framtida inspelning?

Har du behov av hjälp med inspelning eller vet någon som är i behov så kan jag lösa det med både fast och mobil utrustning av högsta kvalitét, har tex gjort några mkt uppskattade och välljudande körinspelningar i kyrkor både här och i Frankrike, förutom rena studioinspelningar under många år.

Mvh :-)

PS såg just ditt nya inlägg, jag hjälper dig gärna med inspelning och provar varianter för bästa uppmickning* DS

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Florian!

Vad lustigt, en av mina anfäder hette också Florian. Ovanligt namn idag.

Kul.

Jo, jag är intresserad av dina förslag.

Skicka email så hörs vi sedan.

Ang Harry Lime, eller som musikerna skämtsamt kallar Lim-Harry. Jo, min morfar Wilhelm Jerschabek och Kárás Antal spelade ihop bla i Wien , Grinzig på krogarna. Men även i Budapest.

Observera att Kárás Antal heter på österrikiska Anton Karas. Det är omtvistat om han var österrikare eller ungrare precis som min morfar. Morfar har ju österrikiskt namn. Enl mina källor var Antal ungrare men vistades mest i Wien.Båda talade flytande Wiener dialekt. Mormor var också österrikiska.

Hur som, enligt min morbror så gick det till så att Antal frågade Wilhelm, Hörr´u farbror Willy, gör det något om jag säger att jag har skrivit den där låten? Morfar fattade inget och sade ja och de delade på en pava vin. Eller på ungerska: Vilibácsi, na számit e az ha mondom hogy én szerkeztem azt a darabot? Kapsz egy üveg bort na itten...

När man ser filmen så får man trots den fula handlingen tilldela Karas en eloge. För all musik i filmen i bakgrunden är spelat på zithern. Tänk på dåtidens resurser och teknik så var det inte fy skam. Tvärt om. Historien dock hann ifatt Karas och efter berömmelsen dog han sjuk och fattig.

En intressant händelse i sammanhanget, fast nu kommer jag väldigt långt från ämnet i tråden, är att när jag frågade en son till en svensk känd, tyvärr bortgången, zitherspelare å nämnde att det inte var Karas som skrev låten, så svarade mannen spontant omedelbart, det vet jag väl, å då har jag inte berättat något än om min morfar Wilhelm Jerschabek.

Nåja, det viktiga är musiken och instrumentet,

Jag tar gärna emot intresserade "elever" och lär ut det lilla jag kan om och med instrumentet.

Kanske dags för en renäsans i Sverige för zithern och dess vackra klanger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh...glömde säga, praktiskt taget i nästan alla källor jag hittat sÅ stÅr det att Karas spelar lÅten, inte att han skrev det Det är sällsynt att det stÅr att han skrev det. Endast enstaka nyare artiklar pÅ senare År har sagt att han skrev det. PÅ original skivan som han gav ut stÅr det inte att han skrev musiken.

Anledningen till att jag publik-gör detta är inte nÅgon form av berömmelse eller att rättfärdiga Wilhelm J. eller Åka "snÅlskjuts" utan bara att folk skall fÅ klarhet i det hela.

Det har varit oerhört viktigt för min musikaliska uppväxt/utveckling att jag fÅtt höra musiken frÅn zithern nästan dagligen i Åratal. Ett Års heltids musikstudier, klassikt, pÅ 70 talet, satte sedan pricken över i-et.

Intresserade av instrumentet fÅr gärna höra av sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Det jag vet: Bara de med metallram är värda något då de i träram är omöjliga att stämma. Kunskaper jag fått från min förra stads lokale musikhandlare.

Visserligen ett gammalt inlägg i tråden men såg det först nu!

Sorry.

Måste bara förklara att informationen är totalt fel!!!

Det finns ingen som helst metallram i en zither. Lika lite som i en fiol.

Passar på å ber er skilja på zither samt cittra. En zither har en greppbräda med 5 strängar. Sedan har den 12 ackord samt 12 bassträngar, alla i kvintcirkel, samt ett antal bas och kontrabassträngar. Den spelas med en ring på höger tumme.

Cittra har grupper av färdigstämda ackordsträngar. Det finns olika många. Vanligast C, G, D, A, F, B

På cittra så kompar man bara genom att med ett plektrum dra över gruppen av strängar.

På Zither spelar man dels melodie, dels två el flerstämmigt melodie samt även delvis ackord/komp på greppbrädan, allt efter musiktyp och skicklighet. Sedan kompar man, el spelar andra stämman, tredje stämman med höger pek- långfinger samt bassträngarna med höger lång-. ring finger och delvis kanske med lillfingret åsså. Man kan alltså spela en fyrstämmig Bach kantat om man är skicklig! Men man kan bara kompa som på en gitarr med högerkardan fast även spela melodien samtidigt. Instrumentet är stämt i a=440´och tempererat. Så man kan samspela i alla tonarter med alla instrument.

Återkom gärna med frågor, jag svarar på allt jag kan och vill någon ha lektioner, samspela eller annat med Zithern så hör av er.

Det ser ut som om jag är verkligen den siste som spelar instrumentet här i Sverige.

Tyvärr så har även trådskaparen lagt av och ägnar sig åt gitarren. Har inte hört något från honom på ett år.

Hälsning till C Lundgren... hör av dig med adress.

Å alla andra. Kom igen.

Nån som vill lära sig spela detta fantastiskt underbara instrument med sin fantastiska klang?

Hör av er.

Hälsningar

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Zither, lär du ännu ut cittra?

Jag har nyligen hittat detta instrument och fann en cittra på secondhand. Jag bor i Stockholms län och har letat med ljus och lykta efter någon som kan mer om cittror och kan lära ut hur man spelar. Jag hoppas ännu att du spelar och har tid över för en förvirrad 30åring som vill lära sig ett nytt instrument. Ser du detta så får du jätte gärna kontakta mig via mail eller Facebook genom att söka på mitt namn.

Mvh 

Suzanne Sölvstedt 

Ichtyophobia@gmail.com 

Redigerat av Suzanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Det förvånar mig är att de zittern i handeln har en rätt fyrkantigt resonanslåda. Med tanke på hur gammal zit'strumentarna är borde inte resonanskroppen vara mer utformad, mer kurvigt och mycket djupare ? Själv har jag aldrig spelat, men så fort jag hittar en intressant modell (och har antagligen flera tusenlappar över) ska jag skaffa mig en. Förresten finns det manualer hur man bygger en själv ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...