Jump to content
Sign in to follow this  
Kallek94

Fördröjning vid inspelning (Logic) Hjälp!

Recommended Posts

Tjenare!

Igår när jag satt o fixade med en låt så märkte jag att det blev fördröjning när jag skulle spela in sång.

Väldigt irriterande för att bara nån timme tidigare samma dag funkade det klockrent. Jag måste få det att fungera snarast.

Jag har ett Focusrite Saffire Pro 24 DSP ljudkort som går via firewire till min iMac (2011). Jag har i7 och 8gb ram så det ska ju vara mer än tillräckligt. Har försökt att sänka Buffer size osv men inget funkar.

Skulle uppskatta hjälp så fort som möjligt! Tack på förhand!

Mvh Kalle

Annons

Hur du kanske satt dit någon plugg på stereobussen? Det kan öka latencyn.

Alternativt någon plugg som måste kompensera mycket för fördröjning, det orsakar latency.

Jag avaktiverar alltid alla pluggar när jag ska spela in. Så det kan inte vara problemet 🙁. När du säger stereobussen, menar du masterspåret då?

Mastern japp.

Om du ändå stänger av alla effekter så kan du ju lyssna via direct monitoring i ditt ljudkort.

Edited by drloop

Okej! Jag avaktiverar dom också när jag spelar in. Men nu hittade jag en grej som heter "low latency mode" som finns i transport bar. Det funkar nu om jag har det aktiverat när jag spelar in. Fattar dock inte varför den finns. Den borde ju vara aktiverad hela tiden isåfall.. Vet inte om det finns nackdelar med den här funktionen men det funkar nu!

Den stänger av vissa pluggar som orsakar mkt fördröjning....med andra ord inte att rekomendera att ha på hela tiden. Ozone, waves L316 och många andra är pluggar som brukar plockas bort...

Men det funkar ju bra om jag bara har på den när jag spelar in? sen stänger jag av den när jag ska mixa? Tack för svar!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• guyg7_red.jpg

Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

• Similar Content

• By AshesLanePete
      Har precis skaffat Logic Pro X och inser att min gamla Macbook Pro från 2011 inte orkar jobba på när man kommer upp i 6-7 spår med diverse software-instrument. Jag tänker överge laptopen och istället satsa på en iMac 21,5”. Vad jag förstår så är 16gb ram mer eller mindre ett minimum. Däremot blir jag inte klok på om t.ex. en iMac med fyrkärnig processor på 3,6 GHz skulle funka bättre eller sämre än en med sex kärnor och 3,0 GHz. 
      Och spelar det nån jättestor roll om det är en splirrans ny dator eller en från låt säga 2014-15, om specsen är liknande? Är inte utfattig men känner att jag bör låta barnen få mat ett par ggr i veckan i alla fall...
      Pliiis hjälp mig, jag vill ju bara komma igång😬
    • By BORROW
      Tjena, ny på forumet och har lite frågor! Jag har alltid haft intresset för musik, senaste tiden har jag börjat snöa in allt mer på att vilja producera elektronisk musik i liknande stil som bland annat kygo, avicii, vigiland osv. Men har även ett stort intresse för akustisk musik med mycket sång, så förhoppningarna är att i framtiden kunna kombinera dessa i mina låtar. Men nu till frågan: 
      Jag sitter på en macbook air 11" och detta är den enda dator som jag har tillgång till då jag studerar samt pendlar. Datorn har en 1,3 ghz intel core i5 proccessor och 4 gb ram minne, 128gb ssd men har även en 1000gb extern hdd, alltså ingen superdator direkt. Har tittat runt kring vilken daw jag ska satsa på då jag hittills endast använt garageband . Dem som jag intresserat mig mest för är logic pro x då denna känns väldigt standard hos mac användare men har även tittat en del på FL studio 20 då den släpptes till mac tidigt i somras. Har provat demot på FL Studio och gillar layouten men har fått uppfattningen att ni som är kunniga inte anser denna som särskilt "professionell". Vilken av dessa två tycker ni jag ska satsa på? Är någon av dem mer "lättdriven" för datorn så att det passar min dator då jag inte har någon superdator? Vill helt enkelt ha lite tips på hur ska jag tänka när jag väljer daw och gärna motiveringar till varför den ena rekommenderas framför den andra samt hur kommer jag igång lättast, är någon av dem lättare än den andra? 
      FL Studio har ju även "fria" uppdateringar när nya versioner släpps, hittar ingen info angående hur det funkar på logic? Kan även tillägga att tanken är att använda en midi keyboard för att spela in melodier lite längre fram. 
      Letade i forumet efter jämförelser mellan just dessa på senare tid men hittade inget vettigt, därav trådstarten. 
      Hoppas jag kan få lite bra tips gällande detta, tack på förhand! 
    • By Polartropix
      Hallå!
      Här för leden tröttnade jag på min gamla PC, kände att jag hade tillräckligt med pengar över
      och beställde en så gott som maxad ny iMac. I onsdags kom den äntligen med posten!
      Det är alltså en iMac 27"
      32gb RAM
      4ghz i7
      512 gb SSD
      2gb grafikminne
      Jag var såklart ganska förväntansfull över hur bra mina PT-sessions äntligen skulle
      fungera. I torsdags satte jag igång med att installera Pro Tools med samtliga köpta pluggar. Där gick allt som det skulle.
      Idag fortsatte jag på en av mina produktioner som jag började med i PCn. Hyfsat "tung session", kanske 40 spår och rätt många "krävande" pluggar.
      PCn (med 8gb ram, 2gb i7) klarade precis av detat om den fick tillräckligt med kärlek samtidigt som man fick vara lite tålmodig.
      Men med en mer än dubbelt så stark iMac förväntade jag mig att ens behöva tänka på saker buffer size, eller något annat vad gäller
      prestandan på ett bra tag. Det går väl såklart att överbelasta vilken dator som helst, men detta ska den väl klara av?
      Vad som hände var att de första fem minutrarna gick helt okej. Lite laggigt här och var, men inget superstörande. Men sedan börjar den
      gnälla om att jag har för lite CPU kraft, behöver höja buffer size (körde på 32). Så jag höjde till 64. Fortfarande samma problem. På 128 fungerade den
      men då är det knappt någon vits att spela in längre eftersom vi då fick fördröjning. Jag har varit i telefon med Apples tekniska support flera gånger
      under eftermiddagen och de tyckte att jag skulle ominstallera iOS, vilket jag gjorde. Det gjorde dessvärre ingen skillnad på Pro Tools då det nu till och med tar längre tid att starta upp programmet. Programmet laddas upp och sedan tar den extra tid på sig för att ladda upp quickstart rutan. Däremellan får jag sitta och titta på badbollen i ett par minuter. Jag kör Pro Tools 11 Native med ett Eleven Rack där de senaste drivrutinerna ska finnas.
      Jag är helt ny till Mac. Så det kan hända att jag missat något helt avgörande. Någon som har en aning om hur jag ska gå till väga? Känner inte att jag vill behålla en så pass dyr och "fin" iMac om jag ska behöva tampas med samma problem jag hade på min PC.
      Trevlig kväll!
    • By ElNazer
      Jag är en professionell musikproducent/låtskrivare som erbjuder privatlektioner i musikproduktion, inspelning, mixning och låtskriveri.
      Jag lär ut allt ifrån grund till avancerad nivå i Logic Pro/X.
      Lektionerna skräddarsys efter din nivå. Jag delar med mig av mina kunskaper om allt ifrån inspelning, val av ljud/samplingar till slutmix. Du får även väldigt användbara tips och tricks som jag samlat på mig under mina verksamma år som musikproducent.
      Är du sugen på att börja producera musik eller känner att du vill ta dina låtar till en professionell nivå? Hör av dig så kan jag garantera att du inte blir missnöjd. 🙂
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.