Jump to content
Annons

Vilken mikrofon är bäst vid hemmainspelning?


joakimludvig

Recommended Posts

Hejsan allesammans,

Jag har lite funderingar gällande mikrofoner till min hemmastudio.

I skrivande stund sitter jag inne på kondesatormikrofonen ADK A-51, men överväger att införskaffa en ny.

Då till min fråga:

Är det värt att införskaffa en ny Röde NT1A för runt 1800 kr, och isåfall varför? Eller behålla ADK A-51an?

Eller finns det några andra alternativ som är än bättre..?

Eftersom jag är student så är billiga, men bra alternativ välkomna! Men tänkte helst inte dyrare än Röde.

Tack på förhand,

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SoundOnSound testade den:

Despite its low cost, the NT1A delivers professional performance, both for vocal recording and for general instrument use. The lack of any heavy-handed presence boost makes the sound well suited for use with a range of singers and vocal styles and makes it's also easy to fine-tune using modest amounts of EQ. At the same time, the high end is as open and detailed as you could wish for, so if you like a vocal sound with a modern breathy quality, you can achieve it using little or no EQ.

Läs hela recensionen här: http://www.soundonsound.com/sos/may04/articles/rodent.htm

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på Röde NT1-A du, den är riktigt bra. Och den mest brusfria av alla mickar. Du kommer att märka en rejäl skillnad mot för ADK51, jag har haft bägge så jag vet, det första man märker är hur tyst NT1 är. Och väldigt bra att spela in ak gitarr med.

Sen är det ju en massa övning hur man ska få ut det mesta o bästa ur en mick å.

Här finns de i paket med popfilter mm

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=ce083f1533ded9ddef0cb21efcf0c297&sw=nt1-a&x=0&y=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag hade NT1-A:n förut och den är helnajs på både sång men även ackgura precis som Nilsson skrev (såg jag nu 😱 Saaaawry! ).