Jump to content
Annons

Vilken mikrofon är bäst vid hemmainspelning?


joakimludvig

Recommended Posts

Hejsan allesammans,

Jag har lite funderingar gällande mikrofoner till min hemmastudio.

I skrivande stund sitter jag inne på kondesatormikrofonen ADK A-51, men överväger att införskaffa en ny.

Då till min fråga:

Är det värt att införskaffa en ny Röde NT1A för runt 1800 kr, och isåfall varför? Eller behålla ADK A-51an?

Eller finns det några andra alternativ som är än bättre..?

Eftersom jag är student så är billiga, men bra alternativ välkomna! Men tänkte helst inte dyrare än Röde.

Tack på förhand,

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SoundOnSound testade den:

Despite its low cost, the NT1A delivers professional performance, both for vocal recording and for general instrument use. The lack of any heavy-handed presence boost makes the sound well suited for use with a range of singers and vocal styles and makes it's also easy to fine-tune using modest amounts of EQ. At the same time, the high end is as open and detailed as you could wish for, so if you like a vocal sound with a modern breathy quality, you can achieve it using little or no EQ.

Läs hela recensionen här: http://www.soundonsound.com/sos/may04/articles/rodent.htm

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på Röde NT1-A du, den är riktigt bra. Och den mest brusfria av alla mickar. Du kommer att märka en rejäl skillnad mot för ADK51, jag har haft bägge så jag vet, det första man märker är hur tyst NT1 är. Och väldigt bra att spela in ak gitarr med.

Sen är det ju en massa övning hur man ska få ut det mesta o bästa ur en mick å.

Här finns de i paket med popfilter mm

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=ce083f1533ded9ddef0cb21efcf0c297&sw=nt1-a&x=0&y=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag hade NT1-A:n förut och den är helnajs på både sång men även ackgura precis som Nilsson skrev (såg jag nu 😱 Saaaawry! ).

Mikpaketet som Nilsson berättade om finns förvisso hos tüsken men även hos ordermusic 😉

Förresten, joakimludvig; vart bor du?

Det jag tänker på är om du kan ta dig till en butik och eventuellt kanske få låna hem ett par mikar för att dema dem hemma.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag har flera stycken NT2-A. Jag har inte längre användning av flera då jag gjort en del förändringar i mina tagningar.

Du kan få köpa en av dom. Skicka PM om du är intresserad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson, Tack för den informationen. Det var ungefär det jag ville höra. Kul att du haft båda och att Röde är betydligt mer brusfri. Det är ju fantastiskt bra! Och även inspelning av akustiskt gitarr är viktigt då det är en sak som är primär. Tack för sajt-tipset.

CHAE, gött att du också tyckte att den är fin vid akustisk gitarr. Även tack för tipsen och ordermusic där, tror dock thomann som Guitar Nilsson nämnde var snäppet billigare 🙂.

Jag bor i Göteborg, och tror faktiskt jag sett det paketet någonstans i stan. Ska bara ta reda på var 🙂! Får man ta hem och testa de..?

Kulturell Figur: Jag har skickat ett PM till dig.

En fråga som går ut till er alla, vad är den stora skillnaden med NT-1A och NT-2an? Vad är mest prisvärt..?

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

CHAE, gött att du också tyckte att den är fin vid akustisk gitarr. Även tack för tipsen och ordermusic där, tror dock thomann som Guitar Nilsson nämnde var snäppet billigare 🙂.

FYI 😉 (= inte nödvändigtvis).

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft både NT1-A och NT2-A. Tvåan är nog lite vassare på det mesta, men när det gällde ak gitarr fick jag till bättre ljud med ettan. Fast ljudet beror ju på allt möjligt, akustik, preamp o framförallt gitarren.

Vad jag fattat så är membranen (2 st) i NT2-A lite exklusivare än i det ensamma membranet i NT1-A.

Tvåan kan ju ställas om så den tar upp ljud åt alla håll som en kula, eller som en åtta åt två håll, plus det vanligaste "cardiod" då tar den åt ett håll bara, NT1 tar enbart upp cardiod.

Utsignalen från NT1-A är starkare än hos NT2-A, en fördel om man spelar in svaga ljud på avstånd.

Svårt val... Köper du den billigare NT1-A kan du kanske lite snabbare få råd med en till mick som tex en CM3 för knappt 1000 kr. Bra att ha två olika att testa med. Eller för att spela in stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Tvåan kan ju ställas om så den tar upp ljud åt alla håll som en kula, eller som en åtta åt två håll, plus det vanligaste "cardiod" då tar den åt ett håll bara, NT1 tar enbart upp cardiod.

[...]

[...] nt2a skulle jag påstå är bättre i längden men smaksak såklart

+1 på er båda.

Som jag skrev tidigare; upptagningskaraktärerna var det som avgjorde för mig när jag köpte min NT2-A. Lite "better safe than sorry"-tänket. Kändes skönt att vara förberedd, liksom.

joakimludvig; har du chansen att komma över en beggad för en bra kostnad så tycker åtminstone jag att du borde slå till. Och återigen; har du möjlighet så låna gärna hem och dema ett antal mikar hemma i din egen inspelningsmiljö.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, har du dålig akustik hemma kanske du ska fundera över en dynamisk mick? de har dock ett lite speciellt sound, lite svagare i både topp och botten

Tänker du SM7B?

Mölndals stolthet, wooo woooow.

🙂

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

All right! Extremt tacksam för alla svar än så länge. Fått en hel del klarhet i det här ändå.

aja... nt1a är en bra mick för penningen helt klart - nt2a skulle jag påstå är bättre i längden

men smaksak såklart

skulle dock va intressant att höra vad du tycker brister hos adk:n idag?

Då kanske det rent utav är mer värt att lägga några extra hundralappar för nt2an?

Gällande ADKen, så tycker jag den är helt okej. Gör jobbet, men släpper in en del brus vilket jag hört att Röde-mickarna är duktiga på att minimera. Samtidigt som den har vart med länge och fått lite skavanker. Tänkte helt enkelt att det var dags att lösa en ny, men egentligen tillåter inte ekonomin det. Dock har jag funderat på någon av Röde-mickarna ett tag nu, men det ni skulle säga är att det egentligen är mest värt att köpa NT2an då eller?

snapback.pngdrloop, den 2011-10-31 - 19:04, sa:

Mölndals stolthet, wooo woooow.

🙂

😲

En av hans låtar baby!

http://soundcloud.co...stolthet-utkast

Haha, ja det stämmer. Ett utkast dock. Men är eventuellt tänkt för Jitex fotbollsdamer kommande säsong. Får se!

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...