Jump to content
Annons

Prisvärd mikrofonförstärkare/kanalstrip


jivegard

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en prisvärd mikrofonförstärkare eller kanalstrip som kompletterar min prylsamling. Idag har jag en StudioProjects VTB1. EQ, kompressor och deesser kör jag som mjukvarupluggar i Cubase. När det gäller mickar har jag för sång Röde NT1a samt StudioProjects C1 och B1.

Ljudkorten jag använder är dels Motus 8pre, dels Focusrite Saffire Pro 24. De har helt okej mikförstärkare, men jag skulle vilja ha en som har lite mer karaktär och ger det där härligt krispiga "dyra" soundet ni vet. ;-)

Kan ni tipsa mig om någon/några bra alternativ på stärkare eller kanalstrippar? Min smärtgräns vad gäller priset ligger väl någonstans kring 3000kr.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

En preamp som jag gillar på riktigt på grund av att den ger bra förstärkning utan brus är....

http://www.lineaudio.se/linepre.htm

Två kanaler passar din budget.

Levererar ljudet som jag föredrar det, som det låter.

Inget mysko färgande hokus pokus.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag skulle vilja tipsa om Joemeek Preamp Threee-Q 2370 kr.

Ingen vidare demo men ändå...

http://www.youtube.com/watch?v=c6Feg9iV5ww

Annars har du ju dbx-grejerna som är förbannat bra och passar plånkan 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: YouTube-klipp

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån här som jag börjat testa i dag.

http://www.thomann.de/se/tascam_ta1vp.htm?sid=52a6277516d0d6d9467173f3f3d62c7d

Den har färdiga presets för olika röster, gitarrer, elbas mm. Jag tycker den känns väldigt lätt att sjunga igenom sen man ställt in den.Den har även Antares Autotune, som dock inte fått så bra kritik, jag tycker den funkar bra utan att höras, och då är jag helt grön på att använda autoyune. Den här burken färgar antagligen, vilket passar till min röst, till annat har jag en helt transparent preamp. Jag tycker det är underbart att direkt vid sångpålägget höra det nästan färdiga ljudet. Så att skaffa en channelstrip tycker jag är en bra idé.

Använde den till sången här, micken är en TLM102.

http://www.thomann.de/se/tascam_ta1vp.htm?sid=52a6277516d0d6d9467173f3f3d62c7d

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker fortsätta tipskavalkaden med ART TPS II (2199 pengar hos 4Sound). En myyyycket trevlig 2-kanalare som iofs kan upplevas som en skum i början men när man väl börjar ratta runt så finns det en hel del att få ur den. Grejar sång, ack- och elgurur utmärkt (och även bas har jag märkt). Storebrorsan, DPS II (m digitaloption) ligger strax utanför din budget (3299kr) men man vet ju aldrig...

Ånyo,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan körde Universal Audio en drive där ett UAD-2 ingick vid köp av deras preamp 710 twin finity. Sedan dess dyker det ganska ofta upp obetydligt begagnade 710'or lite här och där. Jag knep min för 3500:- så det vore inte omöjligt att hitta en för runt det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan körde Universal Audio en drive där ett UAD-2 ingick vid köp av deras preamp 710 twin finity. Sedan dess dyker det ganska ofta upp obetydligt begagnade 710'or lite här och där. Jag knep min för 3500:- så det vore inte omöjligt att hitta en för runt det priset.

Yes!

Överlag kan man hitta tämligen mycket beggade pryttlar i bra skick så det kanske vore något för TS att scanna av även den marknaden också. Som ett komplement, liksom. Jag hittade exempelvis min beggade TPS II:a här på forumet (Hej Gorlum!).

Hittade en 710 (som tyvärr ligger utanför TS budget...Om han nu inte väljer att skramla vill säga 😉 ).

Edith: savtfel

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...