Jump to content
Annons

Mikrofon för tal


Lautrec

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp att hitta rätt i mikrofondjungeln...

Jag skall bygga en studio hemma som skall användas till två saker:

- Min flickvän har börjat göra voiceover jobb och behöver kunna spela in sin röst med bra kvalitet hemma

- Jag vill själv göra musik, främst elektroniskt men även en del aukustisk musik.

Jag har spenderat otaliga timmar med att plugga på allt på nätet och jag börjar känna mig ganska säker på vad som skall köpas. Däremot känner jag mig inte alls säker när det gäller mikrofon!

Jag har tänkt köpa ett Focusrite Sapphire ljudkort eftersom folk säger att deras pre-ampar tydligen är jättebra för priset. Men vilken mikrofon tror ni skulle kunna vara lämplig för henne?

- Hon har en en bra, tydlig och resonant röst som är varm i tonen.

- Vår lägenhet är sanslöst bra ljudisolerad, däremot inser jag att jag kanske måste göra något åt akustiken.

- Jag vill helst inte lägga mer än ca 1-2000kr på en mikrofon då det är så mycket annat som skall köpas också.

- En mäktig bonus vore om micken i fråga även skulle gå att använda för att spela in stråk och stränginstrument (aukustiska)

All hjälp uppskattas verkligen, jag känner mig helt vilse.

Tack så jättemycket på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skall bygga en studio hemma som skall användas till två saker:

- Min flickvän har börjat göra voiceover jobb och behöver kunna spela in sin röst med bra kvalitet hemma

Kan inte så mycket om mickar, men i radiostationer är tydligen Shure SM7b vanlig. Metallica, Pearl Jam, mfl använder även denna vid inspelningar. Dynamisk stormembransmick enl Studio. Kostar någonstans runt 2500kr. Men man sparar in på att slippa köpa separat puffskydd.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges Radio kör mycket med Audio Technica småmembranare till tal. Har haft äran själv att bli intervjuad i P1 när jag vunnit Sommarpratartävlingen. Och hela Sommar som jag snackade in var genom en Audio Technica småmembranare, vilken kommer jag inte ihåg. Vi gjorde programmet i ruffen på min båt, jag snackade ganska nära, nåt puffskydd hade vi aldrig.

Nån av AT´s lite dyrare småmembranare är nog guld till både snack och akustiska instrument. rolleyes.gif

Hälsa tjejen!

Link to comment
Dela på andra sajter

För 1-2000 kr får du ingen Rolls-Royce, men kanske en rattmuff 😛

Det finns en uppsjö av billiga mikrofoner nu som de flesta säkert håller rätt

bra kvalitet. SE Electronics har tydligen fått pris, har inte testat själv men vet

många som köpt. Röde håller bra kvalitet, hyfsad neutral mikrofon om du har

pengar för en NT2. Annars skulle jag rekommendera en AKG 414, går säkert hitta

begagnad, eller den billigare varianten C214. Den är väldigt rak och har jättebra bas,

bra till tal och allround för dina andra tänkta inspelningar av akustiska instrument.

ADK är också bra, billiga, har en själv.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen OT men för nyfikenhetens skull; vilket Saffire-kort tänker du köpa?

För övrigt tänker jag tipsa om Rödes NT55.

Rekommenderas visserligen till instrument i första hand men jag fick chansen att prova den på lite allt möjligt och den funkade kalas även på tal 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så väldigt mycket för hjälpen alla! 🙂

Då har jag en del att kolla upp nu då.

CHAE: Jag tänkte skaffa PRO 24 DSP. Den verkar vara perfekt för mina behov - välljudande pre-amps, lättanvänt, lagom många in och utgångar samt själva DSP:et då (eller VRM kallar dom det visst). Eftersom studion skall vara i lägenheten kan det säkert vara bra att ha om man vill sitta och mixa på småtimmarna och bara kan använda lurar.

Jag har dock naturligtvis aldrig ens petat på kortet i fråga, så det är ju en ren chansing som med allt annat. Men vad skall man göra? Tillslut måste man ju köpa några pryljävlar, annars kan man sitta i evigheter och ängsla sig... 🙂

Jag tror dock att jag kommer att posta hela inköpslistan i en annan tråd innan jag köper. Kan ju vara så att jag gör något riktigt dumt och slänger pengar på enheter som inte är kompatibla t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tjejen sitta och snacka reklam kan det vara mycket värt att fundera på komprimeringen. Kan hon höra direkt i lurarna hur rösten kommer att låta komprimerad o klar så är det nog mkt enklare att snacka "rätt" direkt. Har hon tex vassa s kanske det vore bra med en channelstrip med både kompressor och de-esser. Är det inte absolut knäpptyst i rummet är det bra med en gejt. Om hon läser in långa stycken och ska komprimera mm efteråt kanske det uppstår knepiga missljud. Hör hon direkt i lurarna hur det kommer att bli i slutändan kan hon jobba mkt fortare.

Andra kanske tycker det här är fel, men jag kan inte tänka mig att göra sångpålägg om jag inte har kompressor på direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

vad hade hitler för mick? sjukt tryck i den!

Neumann CMV3 eller Telefunken ELA 301/2 (det råder en viss oenighet där). I vilket fall som helst; snacka om att "polera en bajskorv" 😆

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tjejen sitta och snacka reklam kan det vara mycket värt att fundera på komprimeringen. Kan hon höra direkt i lurarna hur rösten kommer att låta komprimerad o klar så är det nog mkt enklare att snacka "rätt" direkt. Har hon tex vassa s kanske det vore bra med en channelstrip med både kompressor och de-esser. Är det inte absolut knäpptyst i rummet är det bra med en gejt. Om hon läser in långa stycken och ska komprimera mm efteråt kanske det uppstår knepiga missljud. Hör hon direkt i lurarna hur det kommer att bli i slutändan kan hon jobba mkt fortare.

Andra kanske tycker det här är fel, men jag kan inte tänka mig att göra sångpålägg om jag inte har kompressor på direkt...

Jag rekommenderar inta att spela in med kompression då det sätter begränsningar vid redigering och postproduction. Däremot brukar jag ställa en limiter lite svagt som nivåvakt. Eftersom mikrofonen ska användas till en och samma inläsare är det klokt att låna hem några olika mickar och testa till hennes röst. Generellt tycker jag att en konding med lågt egenbrus och lite rundad topp är önskvärt för tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar inta att spela in med kompression då det sätter begränsningar vid redigering och postproduction. Däremot brukar jag ställa en limiter lite svagt som nivåvakt. Eftersom mikrofonen ska användas till en och samma inläsare är det klokt att låna hem några olika mickar och testa till hennes röst. Generellt tycker jag att en konding med lågt egenbrus och lite rundad topp är önskvärt för tal.

De flesta tycker så som du. Men det är oxå tvärtom, att spela in utan kompression ger begränsningar eftersom den som läser helt enkelt inte vet hur hon bäst ska snacka för att snacket ska jobba bra ihop med kompressorn. Och det vill man nog veta om det är typ bioreklam med mycket stark kompression. Få ljudtekniker och musiker verkar överhuvudtaget fatta ett smack hur mycket en röst förändras när man komprimerar den, och hur mycket man med rösten kan styra komprimeringen så den blir snygg. Många ljudtekniker har nog den inställningen att den som sjunger eller talar är för korkad för att veta hur han/hon vill ha ljudet.

Man kan ju koppla in kompressorn efter inspelningen. Men att först prata in en timmes snack, och sen pyssla en timme efteråt med komprimering ser jag helt klart som dubbbelt onödigt arbete. Ska tjejen sitta där och snacka mycket så hittar hon snart en kompressorinställning som passar jämt, sen behöver hon inte ändra nånting, två timmars jobb blir en timme. Sveriges Radio P1 sänder ju en massa snack i direktsändning, och för dem funkar det ju att komprimera direkt...

Och känslan för hur man ska sjunga eller prata.... Jag vägrar helt att sjunga om jag inte har kompressorn på, och jag hör i lurarna hur det låter. Att jobba så är enligt min lilla åsikt helt värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta tycker så som du. Men det är oxå tvärtom, att spela in utan kompression ger begränsningar eftersom den som läser helt enkelt inte vet hur hon bäst ska snacka för att snacket ska jobba bra ihop med kompressorn. Och det vill man nog veta om det är typ bioreklam med mycket stark kompression. Få ljudtekniker och musiker verkar överhuvudtaget fatta ett smack hur mycket en röst förändras när man komprimerar den, och hur mycket man med rösten kan styra komprimeringen så den blir snygg. Många ljudtekniker har nog den inställningen att den som sjunger eller talar är för korkad för att veta hur han/hon vill ha ljudet.

Man kan ju koppla in kompressorn efter inspelningen. Men att först prata in en timmes snack, och sen pyssla en timme efteråt med komprimering ser jag helt klart som dubbbelt onödigt arbete. Ska tjejen sitta där och snacka mycket så hittar hon snart en kompressorinställning som passar jämt, sen behöver hon inte ändra nånting, två timmars jobb blir en timme. Sveriges Radio P1 sänder ju en massa snack i direktsändning, och för dem funkar det ju att komprimera direkt...

Och känslan för hur man ska sjunga eller prata.... Jag vägrar helt att sjunga om jag inte har kompressorn på, och jag hör i lurarna hur det låter. Att jobba så är enligt min lilla åsikt helt värdelöst.

Jag förstår hur du menar. Om man vid inspelningen redan vet hur pratan ska användas kan man ju spela in med kompressor, men många gånger vet man ju inte hur slutproduktionen kommer att bli, tex. musik i bakgrunden osv. och då finns det ju ingen återvändo om man trackar med kompressor.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nog svårt att svara på, och det blir säkert så att kunder kunder kommer att ha olika önskemål och förväntningar på ljudfilerna som levereras. Om hon skall spela in ett telefonsvararmeddelande åt Landstinget vill de nog bara ha en "färdig" ljudfil som de kan använda. Handlar det däremot om en reklamfilm som du säger, då har de med största säkerhet tänkt sig att fippla med ljudet själva.

Vi får se, men återigen, verkligen trevliga tips!

Precis som du säger Guitar Nilsson, så tycker hon att det är enormt mycket lättare när hon kan höra i lurarna hur hennes röst verkligen kommer att låta. Hon har redan gjort några jobb inspelade i andra studios och säger att vad som kan ta 4 timmar utan lurar, tar 30 minuter om hon bara kan höra sig själv ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neumann CMV3 eller Telefunken ELA 301/2 (det råder en viss oenighet där). I vilket fall som helst; snacka om att "polera en bajskorv" 😆

Vänligen,

CHAE

http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/cmv3.html

måste vara historiskt: hitler i en mikrofontråd och fortfarande ON topic 😄

värd en bugning för frekvensspetrumetcetc

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nog svårt att svara på, och det blir säkert så att kunder kunder kommer att ha olika önskemål och förväntningar på ljudfilerna som levereras. Om hon skall spela in ett telefonsvararmeddelande åt Landstinget vill de nog bara ha en "färdig" ljudfil som de kan använda. Handlar det däremot om en reklamfilm som du säger, då har de med största säkerhet tänkt sig att fippla med ljudet själva.

Vi får se, men återigen, verkligen trevliga tips!

Precis som du säger Guitar Nilsson, så tycker hon att det är enormt mycket lättare när hon kan höra i lurarna hur hennes röst verkligen kommer att låta. Hon har redan gjort några jobb inspelade i andra studios och säger att vad som kan ta 4 timmar utan lurar, tar 30 minuter om hon bara kan höra sig själv ordentligt.

Där ser ni! laugh.gif

Har man en lös kompressorburk där man ser hur den jobbar på blinkande lysdioder, och att den har riktiga knappar att vrida på är det så mycket lättare att ratta in nåt bra, man kan tex vrida på både ration och treshholden samtidigt. Det går inte via musklick i mjukvara...

Ang CM3, jag har testat att både sjunga och prata i den, tyckte inte det gick bra, det blev väldigt skrälligt. Kanske det funkar bra med en tjejröst och med ett bra puffskydd emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Där ser ni! laugh.gif

Har man en lös kompressorburk där man ser hur den jobbar på blinkande lysdioder, och att den har riktiga knappar att vrida på är det så mycket lättare att ratta in nåt bra, man kan tex vrida på både ration och treshholden samtidigt. Det går inte via musklick i mjukvara...

Ang CM3, jag har testat att både sjunga och prata i den, tyckte inte det gick bra, det blev väldigt skrälligt. Kanske det funkar bra med en tjejröst och med ett bra puffskydd emellan.

Jag måste fråga varför det skulle finnas ett behov av att vrida på Treshold och Ratio exakt samtidigt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och känslan för hur man ska sjunga eller prata.... Jag vägrar helt att sjunga om jag inte har kompressorn på, och jag hör i lurarna hur det låter. Att jobba så är enligt min lilla åsikt helt värdelöst.

Ett alternativ är ju att spela in den rena signalen, men signal med effekter (i ditt fall kompression) på lyssning/medhörning. Jag gissar att de flesta av oss gör så när vi spelar in sång(?). Själv sjunger jag helst med grismycket reverb så jag blir stor och mäktig i örat, men den signalen slipper jag helst vid mix.

Du kan ju faktiskt spela in bägge signalerna på två olika spår; en med den redan komprimerade signalen och en oprocessad. Om den komprimerade funkar "för jobbet" så är ju allt klart och glatt, om inte så kan man mixa rån noll med den rena. Ingen motsättning - ingen förlust (förutom några MB, men det bjuder vi på).

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är stor skillnad mellan talinspelning och dito sång. För att inläsaren ska kunna ha koll på dynamiken på sin insats behöver hon förutom tätslutandehörlurar även kunna höra sin egen röst okomprimerad om man tex. spelar in en talbok eller talsvarsprompt.

För speakerinspelning tycker jag ett bra arbetsflöde är att först bestämma sig för vilken känsla och temperatur rösten ska ha för att passa till det aktuella projektet. Printa ut ett luftigt manus som är lättläst och som rymmer omtagningsmarkeringar etc. Dela upp projektet i kapitel eller liknande och döp filerna efter det (jag brukar använda separat tracks) så blir det mer lätthanterligt vid redigering. Bra rutin är att alltid spela in en rumston på någon minut (utan speaker närvarande vid micken) som sedan kan användas till inklipp av pauser mm. Vid omtag av löpande text, låt inläsaren starta några meningar innan omtaget så slipper man att ansatsen låter annorlunda.

Efter redigering, bounca ner med önskvärd Eq och dynamiska processorer. På så vis blir det mycket enklare att slippa hitta rätt inställningar när kunden sedan ringer efter en månad och vill ha en kompletring eller så.

Lycka till!

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in tal (som f.ö. görs med en Röde Procaster) så gör jag det rätt in i mitt TC Impact Twin kort och så har jag ett ganska komprimerat, riktigt "radioljud" i lurarna som görs i realtid av standardpluggar i Logic. Det är en gate, kompressor, de-esser och en expander har jag för mig. Då känner man tydligare av punchen i det man talar in som kan vara bra (om vi nu talar reklam VO).

Link to comment
Dela på andra sajter

vad hade hitler för mick? sjukt tryck i den!

Förmodligen AKG.

Läste även att när Hitler gjorde sina tal så kunde han påstå att han var i den och den ölkällaren men så visade det sig att det var bandat med så bra kvalité så folk gick på det och åkte dit för att höra hans tal live men fick tji.

Läste det i Anthony Beevers böcker om andra världskriget, grym bokserie (Stalingrad, Berlin och Malta tror jag dom heter)

...har inte läst tredje boken Malta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser ni! laugh.gif

Har man en lös kompressorburk där man ser hur den jobbar på blinkande lysdioder, och att den har riktiga knappar att vrida på är det så mycket lättare att ratta in nåt bra, man kan tex vrida på både ration och treshholden samtidigt. Det går inte via musklick i mjukvara...

Ang CM3, jag har testat att både sjunga och prata i den, tyckte inte det gick bra, det blev väldigt skrälligt. Kanske det funkar bra med en tjejröst och med ett bra puffskydd emellan.

Shit, Nilsson...du gillar ju inte ens kompressor har du sagt, hehehe!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...