Jump to content
Annons

Producent/låtskrivare till musikförlag


Helje (oregistrerad)

Recommended Posts

Helje (oregistrerad)

Hej!

Jag är en grabb som skriver och producerar låtar nästintill hela dagarna. Jag producerar och skriver till andra artister och har sett att man som producent/låtskrivare till ett musikförlag får göra just detta då förlaget placerar ut låtar till andra artister medan man själv får 66.66% av ersättningen.

Jag undrar dock generellt hur man ska gå tillväga för att kontakta dessa förlag. Är det mail som gäller där man skickar låtar/demos som de får lyssna på? Och om de blir intresserade vad händer då? Bokas det möte, får man bli låtskivare på heltid där man får en form av lön men som dras av för royalties man tjänar osv?

Har det betydelse vart i Sverige man bor? Inte för att jag inte skulle tänka mig att kunna flytta, snarare tvärtom.

Dessutom, om man nu ska skicka låtar till olika förlag, hur många ska man då skicka i sina mail eller brev till att börja med? Jag skriver musik i alla möjliga genrer så det är för mig vilseledande att bara skicka en låt. Antar att en kort presentation i mailet också är att föredra.

Tackar ödmjukt för svar och om någon med erfarenhet av branchen svarar blir jag ännu gladare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Helje,

Det finns många olika sätt att ta sig fram i branschen, men här kommer några tips från mig iallfall. Andra kanske har egna erfarenheter att dela med sig.

* Lär känna så mycket folk du kan som på ett eller annat sätt redan jobbar i branschen. Det kan även vara folk som är påväg att lyckas. Den bästa vägen in till ett förlag är många gånger via rekomendation från någon annan.

* Jobba med artister som du tror på och som förhoppningsvis kommer bli uppmärksammade "snart" på ett eller annat sätt. Branschfolk kollar alltid upp vem som producerat/skrivit om dom gillar det.

* Se till att dina produktioner låter så bra som allt annat du hör på radio/skiva. Konkurrensen är otroligt hård.

* Något som "oftast" är gemensamt för dom som lyckas som producent/låtskrivare är att dom jobbat väldigt hårt och länge. Det gäller att jobba med många olika artister för att slutligen se någon av dom slå igenom. Då kommer du rida på den vågen. Vad gäller s.k pitchlåtar så är det väldigt mycket "gratis jobb" som gäller. Du skriver, producerar och spelar in låten så likt slutresultatet som möjligt.

* Väldigt få bolag signar idag upp låtskrivare/producenter och betalar ut förskott. Jobbar du med en artist som är intressant för dom, så har du bättre chanser. Förskott är något som du sedan betalar tillbaka genom att skivbolaget "recoupar" pengar som kommer in från låtar du skrivit. Om du "bara" producerar så tror jag bolagen tar runt 20% om dom fixat jobbet.

* Du kan absolut skicka dina låtar till skivbolag/förlag. Det är ganska sällan folk svarar p.g.a att dom får så mycket. Här är det bra att känna folk. Känner du någon som är signat så kan du skicka via honom. Var dock inte ledsen/besviken för att du inte får svar. Fortsätt att skicka ändå. Se till att skicka det bästa du har. Börja med ca två låtar. När du sedan etablerat kontakt kan du skicka fler.

Vissa lyckas väldigt snabbt, men dom är få, så var beredd på att jobba väldigt hårt, länge och gratis.

Det jag skrivit är givetvis bara tips och det ser olika ut för alla, men om du följer tipsen så tror jag du kommer en bra bit på vägen.

Edit: Många gånger så är det bättre att ha ett deltidsjobb i början. Ca 75% och skriva musik resten av tiden. Bygg upp din katalog och sätt låtarna "song by song" till en början, eller försök hålla dom manus (oförlagda) om det går. När du slutligen har några låtar ute så är det enklare att förhandla.

Edit2: Kolla även in utbildningen "musikmakarna". Den drivs av branschfolk och kan vara en liten genväg. Är bekant med minst fyra som är signad av majorbolag och har gått den utbildningen.

Lycka till och kör hårt...

Mvh

Fredrik

Hej!

Jag är en grabb som skriver och producerar låtar nästintill hela dagarna. Jag producerar och skriver till andra artister och har sett att man som producent/låtskrivare till ett musikförlag får göra just detta då förlaget placerar ut låtar till andra artister medan man själv får 66.66% av ersättningen.

Jag undrar dock generellt hur man ska gå tillväga för att kontakta dessa förlag. Är det mail som gäller där man skickar låtar/demos som de får lyssna på? Och om de blir intresserade vad händer då? Bokas det möte, får man bli låtskivare på heltid där man får en form av lön men som dras av för royalties man tjänar osv?

Har det betydelse vart i Sverige man bor? Inte för att jag inte skulle tänka mig att kunna flytta, snarare tvärtom.

Dessutom, om man nu ska skicka låtar till olika förlag, hur många ska man då skicka i sina mail eller brev till att börja med? Jag skriver musik i alla möjliga genrer så det är för mig vilseledande att bara skicka en låt. Antar att en kort presentation i mailet också är att föredra.

Tackar ödmjukt för svar och om någon med erfarenhet av branchen svarar blir jag ännu gladare!

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Helje (oregistrerad)

Hej Helje,

Det finns många olika sätt att ta sig fram i branschen, men här kommer några tips från mig iallfall. Andra kanske har egna erfarenheter att dela med sig.

* Lär känna så mycket folk du kan som på ett eller annat sätt redan jobbar i branschen. Det kan även vara folk som är påväg att lyckas. Den bästa vägen in till ett förlag är många gånger via rekomendation från någon annan.

* Jobba med artister som du tror på och som förhoppningsvis kommer bli uppmärksammade "snart" på ett eller annat sätt. Branschfolk kollar alltid upp vem som producerat/skrivit om dom gillar det.

* Se till att dina produktioner låter så bra som allt annat du hör på radio/skiva. Konkurrensen är otroligt hård.

* Något som "oftast" är gemensamt för dom som lyckas som producent/låtskrivare är att dom jobbat väldigt hårt och länge. Det gäller att jobba med många olika artister för att slutligen se någon av dom slå igenom. Då kommer du rida på den vågen. Vad gäller s.k pitchlåtar så är det väldigt mycket "gratis jobb" som gäller. Du skriver, producerar och spelar in låten så likt slutresultatet som möjligt.

* Väldigt få bolag signar idag upp låtskrivare/producenter och betalar ut förskott. Jobbar du med en artist som är intressant för dom, så har du bättre chanser. Förskott är något som du sedan betalar tillbaka genom att skivbolaget "recoupar" pengar som kommer in från låtar du skrivit. Om du "bara" producerar så tror jag bolagen tar runt 20% om dom fixat jobbet.

* Du kan absolut skicka dina låtar till skivbolag/förlag. Det är ganska sällan folk svarar p.g.a att dom får så mycket. Här är det bra att känna folk. Känner du någon som är signat så kan du skicka via honom. Var dock inte ledsen/besviken för att du inte får svar. Fortsätt att skicka ändå. Se till att skicka det bästa du har. Börja med ca två låtar. När du sedan etablerat kontakt kan du skicka fler.

Vissa lyckas väldigt snabbt, men dom är få, så var beredd på att jobba väldigt hårt, länge och gratis.

Det jag skrivit är givetvis bara tips och det ser olika ut för alla, men om du följer tipsen så tror jag du kommer en bra bit på vägen.

Edit: Många gånger så är det bättre att ha ett deltidsjobb i början. Ca 75% och skriva musik resten av tiden. Bygg upp din katalog och sätt låtarna "song by song" till en början, eller försök hålla dom manus (oförlagda) om det går. När du slutligen har några låtar ute så är det enklare att förhandla.

Edit2: Kolla även in utbildningen "musikmakarna". Den drivs av branschfolk och kan vara en liten genväg. Är bekant med minst fyra som är signad av majorbolag och har gått den utbildningen.

Lycka till och kör hårt...

Mvh

Fredrik

Tack Sonefors! Såg mycket lärofullt ut. Får man fråga vad du har för tidigare erfarenheter av förlag? 🙂 Är du själv signad eller fått någon låt signad till ett förlag?

Jag dök upp en hel del frågor när jag läste din text dock, skulle vara guld värt om du eller någon annan kunde svara på dem!

1. Jag funderar lite på innebörden att ha en låt på manus. Innebär det att ingen har hört den, att den inte har spridits alls eller att den enbart inte är signad till något förlag? Får man registrera låten till STIM om den är manus (antar att det är 100% av rättigheterna då) och/eller ska man hålla låtarna borta från allmänheten och bara visa upp för förlagen?

2. Är det en fördel eller nackdel att lägga ut sina låtar på en hemsida/webcommunity? Eller blir det ointressant för förlagen då om låten finns tillgänglig för allmänheten?

3. Finns det en viss mail på förlagen man ska skicka sina låtar till eller ska man skicka till enskilda personer som jobbar i förlaget. (Detta om man sen tidigare inte har några kontakter som redan har en fot inne)

4. Just nu sitter jag och producerar samt skriver låtar till några artister som vill skapa sig en karriär men inte har kunskapen och kollen att producera låtar. Detta kanske ska nämnas om jag skickar mail till olika förlag om olika artister jag försöker producera? Bör jag också skriva en mening om varje låt jag skickar om hur jag är delaktig i låten?

5. Vad innebär "pitchlåtar"?

6. Bör man alltid registrera låten på STIM även om låten inte är förlagd? Bör jag göra ett MUSIKFÖRLAGKONTO på STIM eller duger det med musikskapare? Samt, brukar en producent få ut någonting av STIM-ersättningen? Är det isf samma titel som musikbearbetare då isf?

Hoppas på svar!

//Helje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Sonefors! Såg mycket lärofullt ut. Får man fråga vad du har för tidigare erfarenheter av förlag? 🙂 Är du själv signad eller fått någon låt signad till ett förlag?

Jag dök upp en hel del frågor när jag läste din text dock, skulle vara guld värt om du eller någon annan kunde svara på dem!

1. Jag funderar lite på innebörden att ha en låt på manus. Innebär det att ingen har hört den, att den inte har spridits alls eller att den enbart inte är signad till något förlag? Får man registrera låten till STIM om den är manus (antar att det är 100% av rättigheterna då) och/eller ska man hålla låtarna borta från allmänheten och bara visa upp för förlagen?

SVAR: Att ha en låt "manus" innebär att den är oförlagd. Som exempel så kanske du skriver en låt med en artist som är signad till ett förlag, men du väljer att behålla din låt "manus" (oförlagd), för att sedan förlägga den hos ett förlag du får en bra deal hos. På så sätt visar du fölaget att dom kan tjäna pengar på dig, typ 🙂

2. Är det en fördel eller nackdel att lägga ut sina låtar på en hemsida/webcommunity? Eller blir det ointressant för förlagen då om låten finns tillgänglig för allmänheten?

SVAR: Vissa låtar kan du lägga ut. Låtar som du kanske inte direkt tror på, men som ändå visar dina styrkor. Men annars tycker jag du ska hålla det mesta för dig själv innan det är släppt.

3. Finns det en viss mail på förlagen man ska skicka sina låtar till eller ska man skicka till enskilda personer som jobbar i förlaget. (Detta om man sen tidigare inte har några kontakter som redan har en fot inne)

SVAR: Sök på google typ "@universalmusic.com" o.s.v så hittar du snart på mailadresser. Vissa förlag/skivbolag skriver även ut sina mailadresser. Den person du vill åt är personen som är a&r på respektive bolag.

4. Just nu sitter jag och producerar samt skriver låtar till några artister som vill skapa sig en karriär men inte har kunskapen och kollen att producera låtar. Detta kanske ska nämnas om jag skickar mail till olika förlag om olika artister jag försöker producera? Bör jag också skriva en mening om varje låt jag skickar om hur jag är delaktig i låten?

SVAR: Aboslut! Skriv med allt som kan vara till din fördel och hur mycket du gjort.

5. Vad innebär "pitchlåtar"?

SVAR: Låtar som du skriver/producerar för att passa en viss artist brukar kallas just "pitchlåtar". Du skriver och du/ditt förlag pitchar till artisten.

6. Bör man alltid registrera låten på STIM även om låten inte är förlagd? Bör jag göra ett MUSIKFÖRLAGKONTO på STIM eller duger det med musikskapare? Samt, brukar en producent få ut någonting av STIM-ersättningen? Är det isf samma titel som musikbearbetare då isf?

SVAR: Nej det räcker att du stimmar den som vanligt. Jag stimmar inte ens mina låtar innan dom är satt/utgivna. EDIT: Producenten får inte från stim, utan får normalt en s.k "flatfee" av skivbolaget + ca 2-4% på försäljning. Ibland får man ingen flatfee, utan bara en högre % på försäljning. Hur mycket man får beror givetvis på.

Hoppas på svar!

//Helje

EDIT:

Ang min egen erfarenhet:

Har länge producerat/skrivit låtar. Började producera 2004 och har kört på sedan dess. Hade min första kontakt med förlag 2008. Fick kontakten via en numera god vän. Blev inget just då, men höll kontakten och har numera ett bra samarbete. Kom in mer professionellt för ca 1,5 år sedan. Även om jag haft goda kontakter sedan länge. Men kontakter är inte allt. Man måste ha materialet också.

Producerade ett par låtar till Ace of Base våren 2010 och efter det rullade det på ganska bra. Startade produktionsbolag i våras och jobbar nära både etablerade artister, låtskrivare och bolag. Producerar allt ifrån jinglar till demos och releaser. Några av mina släppta referenser ser du i min signatur. Annars tar det ofta väldigt lång tid innan saker släpps. Kan ligga "on hold" länge. Det är mycket politik i branschen också, så återigen gäller det att känna folk.

Jobbar dock fortfarande som väldigt många på att få ut något stort 🙂 Ligger man i och kämpar på så händer det tillslut. Gäller att inte ge upp.

Man kan säga såhär. Om du har allt. Bra låtar, bra produktioner o.s.v. så är det en sak som avgör om du lyckas eller inte och det är orken att köra på när alla andra tröttnar. GO GO GO 🙂 Återigen. Lycka till...

Kontakta mig gärna om du tycker att du har något som är riktigt bra för placering på en artist. Ska tillägga att jag inte har någon koll på rockfronten. Bara radiovänlig pop/rnb/electro/dance.

Mvh Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...