Jump to content
Annons

Bra mikrofon-in?


Goliatbagge

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny på området och håller på att bygga ihop en studio så smått och har stött på patrull i form av något så enkelt som att få in det analoga ljudet från en mikrofon. Jag har köpt en kondensator-mikrofon som jag med hjälp av en konverter har kopplat in i datorns "vanliga" mikrofon-ingång. När jag spelar in ljud blir det dock oerhört lågt och dessutom i mono, trots min fina mikrofon. Skräpigt ljud med andra ord. Kan det bero på kabeln eller kanske konvertern? Hur ska jag få in mitt mikrofonljud snyggt i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du bara har en mikrofon så kan det bara bli mono. det krävs minst 2 mikrofoner, tänk två öron för att det ska bli stereo.

Angående det låga ljudet beror det på att din mikrofon behöver elförstärkning, såkallat phantom power 48 volt.

Det du behöver är ett ljudkort med phantom förstärkning, du kan få ett bra med en eller två ingångar för en tusing.

Även ett inspelningsprogram kan vara bra, såkallat daw, digital audio workstation tror jag det står för, med vissa ljudkort brukar man få cubase 4 le (en daw)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Ursäktar, klumpigt uttryckt av mig. Givetvis blir det mono med endast en mikrofon. Vad jag menade är att när jag spelar upp ljudet från mikrofonen så hörs det bara från vänstra högtalaren/hörluren.

Hur som helst så får jag kanske följa ditt råd och köpa ett bättre ljudkort. Har sådana ljudkort ingångar så att jag slipper använda konvertern? För det känns som jag försämrar ljudkvalitén när jag ändrar till den mindre kontakten. Är det externa ljudkort som har elförstärkningen?

Redigerat av Goliatbagge
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet från en enda mikrofon är såklart i mono. För att det ska höras i båda högtalarna när man spelar upp en stereoljudfil ska det enda monoljudet, inspelat på en monokanal, först panoreras så att det ligger "i mitten" av den s.k. stereobilden, dvs lika starkt i både höger och vänster kanal. Detta gör man enkelt i ett schysst inspelningsproram (även kallat DAW, som beskrivet ovan), innan man sparar det hela som en stereoljudfil.

Om du tänker hålla på att spela in musik med datorn så rekommenderar jag att du investerar i ett ljudkort avsett för ändamålet. Det inbyggda du har i datorn duger inte riktigt när du vill göra något lite roligare än bara spela in ett enda spår.

Din kondensatormick behöver mycket riktigt s.k. fantommatning för den inbyggda elektroniken, dvs en spänning på sisådär 48V över två av stiften i mikrofonkabeln.

Satsa på ett enkelt USB-anslutet ljudkort som har s.k. ASIO-drivrutiner (en förutsättning för att kunna få till tajt timing vid flera pålägg), och minst en inbyggd mikförstärkare (preamp) med fantommatning.

Ett exempel skulle kunna vara detta kort: Steinberg CI1. Det finns förstås många leverantörer av ljudkort för studiobruk, men fördelen med den länkade butiken är att den drivs av Claes som är mycket aktiv här på forumet, så hjälp är nära till hands om du skulle behöva det. Ett inspelningsprogram medföljer det kortet.

Ljudkortet har s.k. XLR-kontakter på ingångarna, så med en standard mikrofonkabel behövs ingen adapter.

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Konverter? Är det alltså bara en adapterkontakt från en kontakttyp till en annan?

I så fall kommer det inte att funka bra med en kondensatormick. Som andra också har varit inne på, så behöver kondensatormickar fantommatning för att fungera som de ska, så ett ljudkort med micpreamp och fantommatning, skulle göra susen. 🙂

Tänk på att du måste ha en riktig mikrofonkabel - alltså med XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden, eftersom fantommatingen bara skickas ut på XLR-kontakten.

Ett annat alternativ skulle vara att skaffa en extern fantommatningsbox - men jag antar att du i nuläget har försökt köra med ljudkortet som är inbyggt i datorn - och på sådana brukar mikrofoningången vara den sämsta delen, så av den orsaken är det också en bra idé att byta till ett mer musikervänligt ljudkort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lägesuppdatering:

MartinÖjes (och alla andra), jag yrar i nattmössan. Det är ingen kondensator-mikrofon jag har, utan en dynamisk. Närmare bestämt en Behringer XM8500. Då ska det väl inte krävas fantommatning?

Larsson, mikrofonen sitter i mic-in, så inget fel där.

Claes, jag har XLR-hona i ena änden och en "elgitarr-kontakt-hane" (ursäktar för mitt dåliga vokabulär, men vad nu en sådan kontakt heter) i andra änden. Bild: http://www.dropbox.com/gallery/5299723/1/Mikrofon?h=7ae0ae Där syns även vad det är för adapter jag använder. Och ja, jag använder ljudkortet som är inbyggt i datorn.

Jag har nu testat att hålla mikrofonen betydligt närmare munnen när jag sjunger och då låter det väl ok. Men spelar jag akustisk gitarr med mikrofonen ca 3-4 cm ifrån, så blir ljudet alldeles för svagt för att kvalitén ska bli godkänd. Höjer jag volymen, så låter det bara sprakigt. 😲

Redigerat av Goliatbagge
Link to comment
Dela på andra sajter

Och med "mikförstärkare" menar du externt ljudkort med fantommatning?

Nja. Med dynamisk mikrofon behöver du ingen fantommatning.

Mikrofonförstärkarens uppgift är att förstärka den svaga elektriska signalen från mikrofonen till en högre signalnivå. Den enkla funktion som finns i integrerade ljudkort är ju alldeles tillräckligt för Skypesamtal eller enkla inspelningar där brusnivå och återgivning inte är så kritisk och där det inte gör nåt med lite störningar från övriga komponenter.

Slå till på ett begagnat kort, så kommer du lite billigare undan, till exempel det här.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lägesuppdatering:

MartinÖjes (och alla andra), jag yrar i nattmössan. Det är ingen kondensator-mikrofon jag har, utan en dynamisk. Närmare bestämt en Behringer XM8500. Då ska det väl inte krävas fantommatning?

Alldeles riktigt. 🙂

Det är lätt att "yra i nattmössan" när man inte har riktigt koll på alla detaljer. Absolut inget att skämmas för, utan det är bara bra för alla de som läser i forumet men inte vågar ställa alla "dumma", men nödvändiga frågor. 🙂

Larsson, mikrofonen sitter i mic-in, så inget fel där.

Claes, jag har XLR-hona i ena änden och en "elgitarr-kontakt-hane" (ursäktar för mitt dåliga vokabulär, men vad nu en sådan kontakt heter) i andra änden. Bild: http://www.dropbox.com/gallery/5299723/1/Mikrofon?h=7ae0ae Där syns även vad det är för adapter jag använder. Och ja, jag använder ljudkortet som är inbyggt i datorn.

Det är en mini-tele in i ljudkortet.

Du tappar lite signalstyrka på att bara använda den ena ledaren, som du gör i ett sådant här fall. Om man använder båda (som man gör när det är balanserade ut- och ingångar (och balanserad kabel), så får man alltså en något starkare signal eftersom de läggs ihop i preampen, men det gör 6dB i skillnad, så det är inte som natt och dag precis, men kan ha stor betydelse för svaga ljudkällor och dynamiska mickar som ju har en svag output från början...

Jag har nu testat att hålla mikrofonen betydligt närmare munnen när jag sjunger och då låter det väl ok. Men spelar jag akustisk gitarr med mikrofonen ca 3-4 cm ifrån, så blir ljudet alldeles för svagt för att kvalitén ska bli godkänd. Höjer jag volymen, så låter det bara sprakigt. 😲

Mikrofoningången är som sagt den del av vanliga ljudkort som brukar vara sämst. Med en dynamisk mick så behöver man kunna skruva upp mycket gain - och vanliga ljudkort är helt enkelt inte gjorda för att fungera på det sättet.

Ett alternativ du har, är att du skaffar en extern micpreamp och i så fall kopplar du utgången från den till en LINE-ingång på ljudkortet. Det kommer säkert att bli en klar förbättring.

Ett annat (och som jag tycker; lämpligare) alternativ, är att skaffa ett mer musiker-anpassat ljudkort där det finns preamp som kan ge gain gärna upp till 60dB eller åtminstone 50dB, så att den dynamiska micken kan förstärkas upp tillräckligt även för svagare signalkällor.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Och med "mikförstärkare" menar du externt ljudkort med fantommatning?

Ett bättre ljudkort med "riktig" mikingång är väl det lämpliga, eftersom det har fler fördelar än att du får igång mikrofonen.

Men annars syftade jag just på en mikförstärkare alias mikpreamp. T.ex. den här

arttubemp.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all information och för era tips! Ni är mina nya idoler. 😄 Summa summarum är alltså att jag borde köpa ett nytt kraftfullare ljudkort som kan amplifiera upp ljudnivån?

Jag läste om Tascam US-122L på Prisjakt, som var det begagnade kortet som MartinÖjes länkade till, och där hade det fått lite halvtaskiga omdömen. Läs: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=132540 Jag sitter på WinXP och där verkar det vara problem med drivrutinerna. Fast å andra sidan kanske den användaren bara har haft otur med sitt system. Sedan skrev även en användare att "gillar ni musik och inte tänker sätta upp ett studio är detta ljudkortet för er." Men sätta upp en studio är ju precis vad jag vill göra. Så min (slutgiltiga?) fråga är: Rekommenderar ni fortfarande kortet för en nybörjarstudio eller bör jag leta efter ett annat kort?

Redigerat av Goliatbagge
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag har letat runt efter externa ljudkort, men det är en djungel. Funderar på att köpa ett M-Audio Fast Track Pro (begagnat eller nytt). Är det någon vet om det kommer att uppfylla mina behov? Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter i specifikationerna. Det har fantommatning i alla fall. Det jag primärt ska använda kortet till är för att spela in akustisk gitarr och sång från en dynamisk mikrofon.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=93868

Redigerat av Goliatbagge
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ljudkort med en dedikerad mikrofoningång (dvs XLR) kommer fylla det behov du beskrivit. Sen finns det givetvis stora skillnader mellan ett för några hundra eller ett för några tusen.

Titta över i Ljudkorts-avdelning så hittar du flera trådar med tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade igenom Fast Track Pro-specen på Prisjakt och såg att den bara hade USB 1.1, vilket betyder begränsningar i antalet samtidiga kanaler i 24 bit.

I vilket fall ska den klara 2 in och 2 ut analogt i 24 bitar.

"At 24-bit operation, the Fast Track Pro operates as a two-in, four-out device or a four-in, two-out device at a maximum sample rate of 48kHz, with analog OR digital inputs available:

- Analog In 1 and 2 or S/PDIF

- Analog Out 1 & 2 (available on both TRS and unbalanced Outputs 1 and 2)

- S/PDIF Out (mirrored at unbalanced Outputs 3 and 4)

Or

- Analog in 1 and 2

- S/PDIF In 1 and 2

- Outputs 1 and 2 or 3 and 4"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...