Jump to content
Annons

In ear för mkt smala örongångar?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har tjötat förut om det här, men inte riktigt ändå. Att kosta på att gjuta o greja med en slutnota på över 10.000 eller vad det blir verkar helt sjukt. Det får man ju värsta Neumannen eller Braunern för... Flera av de enklare propparna leveras j med tre, fyra, olika grova "lösploppar" varav även den minsta är för grov för mina hörselgångar. Men jag kommer nu ihåg att ett par inear jag köpte på börsen som var så smala att tom jag kunde ha dem, de såg ut mer som ett litet rör med gummi på än en inearlur. Det sargiga var att den luren/proppen/röret var nästan helt utan bas i ljudet. Har tappat bort dem o vet inte vad det var för sort...

Eftersom det är så pass många som har lika smala öronhål som jag så borde det väl för fan finnas färdiga med halvskapligt ljud? Jag hade några Shure inear för kanske fem år sen, de kostade ca 800 kr och lät riktigt bra för livebruk. Tyvärr fick jag hålla på å peta in dem i örena hela tiden så det blev svårt att spela gitarr samtidigt.

Ingen som vet några extrasmala inear? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade dessa Sennheiser för knappa 500 kr. Till dem medföljer det fem olika pluttpar. Men innan de kan tänka sig att skriva ut mm-måtten på plopparna har vär mänskligheten dött ut av krig, svält o förgiftning. Så irriterande. De får mest bra recensioner i alla fall.

http://www.dustinhome.se/sennheiser-cx400-ii-precision-black-headphone/product/5010464923

Det finns en billigare som heter CX300, den klagar man på att den går sönder fort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en film om fyra olika Shureproppar. Här medföljer det ett helt gäng olika ploppar

http://www.shure.com/americas/products/earphones-headphones/se-models/se315-sound-isolating-earphones

Den billigaste (nyaste) kostar 999 kr. Kan vara värt att testa?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860723

Här är shures egen sida om den

http://www.shure.com/americas/products/earphones-headphones/se-models/se215-sound-isolating-earphones

Prisvinnare står det. Roadtested under många år mm. Allt Shure gör för scenbruk är väl bra grejer...

Edit: Ser att de dämpar upp till 37 db! Imponerande, då kan man ju hålla ner ljudnivån.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Googlar rewiewer på SE215.... Mest grymt bra recensioner. Här är det en från en dj (tror jag) han säger att de är det bästa han hört, bättre än de dyrare SE315. Isoleringen är oxå bättre än allt, 37 db mot mina HD280 pro som isolerar mkt bra 32 db... Han hyllar även hur bra de sitter kvar i örat, när man väl satt in dem rätt är de svåra att få ut...

http://www.djtechtools.com/forum/showthread.php?t=27419

Fan om man visste måtten på plopparna... Jag har läst i flera timmar nu om inear, inte på en enda j-a sida skriver varken tillverkare eller recensenter ett ord om det! Oerhört, är alla i hela världen idioter? Hur svårt är det att hantera ett skjutmått?

Känner på mig i rövhåren att det slutar med att jag skickar efter dessa snart. Och så fort jag provat dem kommer jag kanske att uppfinna nya svordomar och skrika om gröna helvetes jävlar så rutorna spricker? Jag är sån, tyvärr. Fast de kanske funkar bra ändå? De ser ju ut exakt som deras dyraste trippeldrive-proppers.

😮

post-8284-0-60229500-1317058767_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också små örongångar och de flesta in-ear (inklusive shure-varianter) jag provat ramlar helt enkelt ut.

Nu har jag q-jays från svenska jays.se

De har bra ljud och är de minsta jag har lyckats hitta. Sitter helt ok i örat. Vill jag ha perfekt passform har de ett samarbete med Bellman så de kan gjuta en propp som q-jaysluren passar i. Då snackar vi nog ett par tusen för gjutningen och inga 10.000:-

Sen kostar förstås själva q-jayysluren runt tusenlappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om du vrider huvet lite till så ser man dina hörselgångar 😉

Skämt åsido så tror jag att Shures nya serie kommer funka. Särskilt dom där vita siliconmuffarna med flänsar på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vrider huvet lite till så ser man dina hörselgångar 😉

Skämt åsido så tror jag att Shures nya serie kommer funka. Särskilt dom där vita siliconmuffarna med flänsar på. 🙂

Det var för örat jag la till bilden, haha. Där ser det ut som ett mindre sopnedkast där man köra in en hel jävla U47.

Julgransmuffen med flänsar tror jag man måste köpa SE315 för att få med...

Måste kolla upp Q-Jays.... Men de 800 kronors Shure jag hade förr lät verkligen bra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste förresten justera priset på q-jays. 2.000:- betalade jag visst för dem när jag köpte dem och det kostar de fortfarande. I vilket fall som helst är jag nöjd med dem i mina små öron. Och som sagt, om det inte blir helt hundra i ditt öra kan du ju alltid köpa till en formgjutning i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också små örongångar och de flesta in-ear (inklusive shure-varianter) jag provat ramlar helt enkelt ut.

Nu har jag q-jays från svenska jays.se

De har bra ljud och är de minsta jag har lyckats hitta. Sitter helt ok i örat. Vill jag ha perfekt passform har de ett samarbete med Bellman så de kan gjuta en propp som q-jaysluren passar i. Då snackar vi nog ett par tusen för gjutningen och inga 10.000:-

Sen kostar förstås själva q-jayysluren runt tusenlappen.

 

Q-Jays kostar två tusenlappar enligt mitt googlande?

Och de här Shure SE215, de verkar ju vara helt nya? Har du testat dem? Men ändå, de har ju en grej som ska vara i ytterörat, Q-Jay kan ju inte ha nästan nån vikt alls som kan hjälpa till att dra ur den ur örat. Såg nånstans samma kommentar om Q-Jays som om SE215, de är svåra att få ut ur örat.

En grej som kanske är jobbig med alla såna här vs HD280 pro är att när man spelar live komju folk fram o ska snacka låtar hela tiden. Jobbigt att pilla ur och i dem igen hela tiden. Och med 37 db dämpning blir det nog svårt att höra vad fyllbultarna sluddrar om. 😮

Bild: Helt olika öron. Det ena minner om när jag retade en mkt stor raggare i min ungdom.

post-8284-0-15032300-1317060865_thumb.jpg

post-8284-0-69452300-1317061102_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste förresten justera priset på q-jays. 2.000:- betalade jag visst för dem när jag köpte dem och det kostar de fortfarande. I vilket fall som helst är jag nöjd med dem i mina små öron. Och som sagt, om det inte blir helt hundra i ditt öra kan du ju alltid köpa till en formgjutning i efterhand.

Använder du dem live? Hur tycker du dämpningen av ytterljuden är?

Funkar de för en basist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Musicstore är lättare när det gäller betalning eftersom dom tar e-kort och man kan också välja att betala vid leverans. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en Three Jays oxå! Den kostar bara 895 och har fem olika ploppar från Large ända ner till XXS. Extra extra small! Det låter ju väldigt litet... De har platta kablar som inte trasslar sig... Väger 8 gram.

http://www.jays.se/p...jays-three.html

Edit: Ooops Det äe A-Jays som har platta kablar... Hittar lite recensioner om THREE som säger att de ramlar ur örena... Shit.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en bra tubare om formen på de flesta inears. Jag känner igen problemet med att yttergrejen och sladden tar emot när man ska få in dem i örat. Shures lurar verkar jäkla bra...

Han säger nåt om att det bara är specialgjutna lurar som har liknande design.

Vanlig artikel av samma snubbe

http://www.innerfidelity.com/content/shure-ear-series-se215-se315-se425-and-se535-page-2

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du dem live? Hur tycker du dämpningen av ytterljuden är?

Funkar de för en basist?

Använder dem både live och till iPhone.

Är själv basist och tycker det blir bra ljud. Det är ganska logiskt att med så små lurar och membran blir det inget kraftigt bottentryck, men det blir tydligt och bra ljud om du inte känner att du behöver massa sub-tryck direkt i örat. Lätt att höra vad man spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder dem både live och till iPhone.

Är själv basist och tycker det blir bra ljud. Det är ganska logiskt att med så små lurar och membran blir det inget kraftigt bottentryck, men det blir tydligt och bra ljud om du inte känner att du behöver massa sub-tryck direkt i örat. Lätt att höra vad man spelar.

Stark bas är det sista jag vill ha... Även om det är bra dämpning går ljudet från PA-basarna rakt genom skallbenet ändå. Skulle vara fint att kunna titta på både Jays och Shure samtidigt så man såg om Shures minsta ploppar ser stora ut i jämförelse med Jays XXS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlar vidare.... Ganska bra med datorer ändå!

Här hittade jag en bra rewiew där man ser närbilder på Q-Jay och Shures dyraste. Man ser på bilderna hur liten Q-Jay är i jämförelse, och man ser även hur pyttesmå de minsta extra plopparna är. Q-Jays ljud hyllas också, de säger att man inte får dubbelt så bra ljud i SE535 fast de är dubbelt så dyra. Det nämns även att Shure inte har samma spann på olika ploppstorlekar.

http://www.ilounge.com/index.php/reviews/entry/jays-q-jays-earphones/ <div>I rewiewen står bla detta som definitivt klargör att Q-Jays har de minsta ploppar som finns:</div><div><br></div><div><span class="Apple-style-span" style="color: rgb(51, 51, 51); line-height: 15px; "><font class="Apple-style-span" face="'Book Antiqua'" size="3"><b>Jays, unlike any other company we’ve seen, includes in its tip collection sizes made for super-small ear canals; we’d describe the smallest of them as baby-sized, except that we’d never want to encourage their use by small children. So, although q-JAYS fit wonderfully in large- and normal-sized ears, these tips also make them suitable for those with smaller ears as well.</b></font></span></div><div><span class="Apple-style-span" style="color: rgb(51, 51, 51); line-height: 15px; "><font class="Apple-style-span" face="'Book Antiqua'" size="3"><b><br></b></font></span></div><div>På nåt annat ställe har jag sett att Shures billigaste SE215 har en lite överdriven bas jmf med de tre dyrare i samma serie. För att få fart på dansandet när jag spelar enmansband krävs det lite bas-boost ut i PA-t så det är bättre för mig med en lur som har snudd på tunn bas vid noll eq.

Det jäkliga är att det är väl helt omöjligt att nånstans få testa om man får in Shurepropparna i örona? Kan nämna att såna här gula industrihörselproppar som man rullar mellan fingrarna innan man stoppar in dem funkar inte alls för mig hur jag än rullar dem. De får inte plats ändå, och ramlar ut ganska snart om jag försöker.

Det som talar mot Q-Jays tycker jag är priset. Fast låter de minst lika bra som Shures dyraste är det ju kanske ett bra pris...? Sen tror jag att att Shure är mkt rejälare byggda för scenbruk. Kanske finns det lika små men billigare plopplyssningar i Q-Jays sortiment?

</div>

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...