Jump to content
Annons

Festival #39 - Guldfisk


Matthew L

Recommended Posts

Då var det dags att börja knåpa ihop tävlingsbidrag på temat guldfisk. Eftersom det var Dingbats förslag så förklarar jag förutsättningarna genom att citera honom:

"Hur skulle musik låta om man bara hade fem sekunders närminne? Man minns ingenting från fem sekunder sen och bakåt i låten."

Jag lämnar helt fria händer till att skapa något utifrån detta. Jag kan tänka mig att en viss variation i melodi, tempo, musikstil el. dyl skulle kunna ge fördelar vid kommande röstning men jag tänker inte sätta upp några exakta bedömningskriterier...

Låtlängd är valfri. Låten måste inte varieras i just femsekundersintervaller.

Låten och info om medverkande skickas som mp3-fil(otaggad i valfri kvalitet) senast söndagen den 30 okt kl. 23:59 till isturnedam@gmail.com

Lycka till!! 🙂

/M

EDIT: förtydligande

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det ska bli skitkul, jag har inga problem med att sätta i mig en guldfisk.

Jag tycker det ska bli dökul men jag har problem med att sätta mig in i en guldfisks tankekedja.....

Jag tycker det ska bli skitkul jag har inga problem med att sätta mig in i en guldfisks minne.....

Jag tror jag skiter i den här festivalen

Jag tycker det ska bli skitkul, jag har inga problem med att sätta mig in i en guldfiskminne.....

Jag tycker det ska bli dökul men jag har problem med att sätta mig in i en guldfisks tänk.....

Jag tycker det ska bli skitkul jag har inga problem med att sätta mig in i en guldfiskminne..........

Vad var det nu det handlade om..

😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag röstade visst på detta förslaget... 🙂

Jag tror det kan va en kul grej att samarbeta som jag skrev, man gör några takter själv, passar över sista 5 sekunderna till samarbetspartner som i sin tur gör några takter och passar över slutet på det, på så sätt blir det hyfsat guldfisk, det är väl inget som hindrar man kör en lång sekvens "Drone" som sen partner bara hör 5 sekunder av och tror det är ett intro/brygga/pre-chorusavsnitt eller liknande..

När man kört några vändor har man några minuter låt som man sen fixar till, kanske tar om några spår, pillar med fills o instrument, mixar helheten osv.

Eller så mixar man varje del för sig.

Låter som en kul grej i teorin där bara fantasin sätter stopp, i praktiken dock troligen svårare.

Calle Cadello, skall vi köra? 😉

Edit: kanske ännu roligare om man är tre stycken, eller fler, hehe

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet behöver man inte variera i femsekundersintervaller. Musik kan ju även handla om flow...

Tanken är ju inte att gestalta en guldfisks psyke i en dramauppsättning utan snarare att bryta mot lite normer vad gäller t.ex låtstruktur el. harmonilära. Klart att jag skulle kunna sätta upp mer specifika regler men festivalen kan ju också handla om fantasi och kreativitet...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Guldfiskens långtidsminne kanske å andra sidan är väldigt gott och den kan ju därför tänkas vara medveten om sitt dåliga närminne. Det finns ju inget som motsäger detta. Ganska bra [om vi håller oss till regeln om fem sekunders närminne] vore därför (för en guldfisk eller någon annan med en guldfisks närminne) att spela in fem sekunder åt gången för att inte glömma av vad som efter mer än fem sekunder spelats och spelats in. Sedan kör man nästa inspelningssession om max fem sekunder.

Fast ÄNNU HELLRE borde man bara spela in två och en halv sekunder åt gången - för då kan man BÅDE spela upp det man nyss spelat in och det man spelar in sedan som en följd av det man nyss spelat in. Låter man sedan inspelandet ligga ett tag så hamnar det i långtidsminnet och finns där istället, lätt tillgängligt för kommande inspelningar. Men det beror ju förstås på när inlämningsdeadline är.

Risk finns också ifall inlämningsdatum talas om försent i tråden att man kommer att glömma av det därför att det då inte hunnit placera sig i långtidsminnet ännu. Då blir det inga bidrag...

Link to comment
Dela på andra sajter

å andra sidan så simmar ju runt runt i sin skål eftersom den inte minns att den nyss gjort det så låten kan ju låta lika nästan hela tiden.

texten kan ju bli kul också om man inte minns tidigare rader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ide' (fast egentligen är det Flabb's ide')

Om vi

1. skapa en lista med alla som är intresserade att delta i denna festival.

2. nr.1 på listan spelar in 20 sekunder musik i A moll

3. Nr 1 skickar över de sista 5 sekunderna till nr. 2

4. Nr 2 bygger vidare på Nr 1's sista fem sekunder med ytterligare 20 sekunder musik i A moll

5. Nr 2 tar de sista fem sekunderna och skickar till nr 3 på listan osv

6. Alla skickar sina 20 sekunder till nr 1 som sammanställer och delegerar till någon som vill mixa att göra det.

Är vi fler än åtta som vill vara med på detta vansinnet, delar vi upp oss i två lag => tävling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ide' (fast egentligen är det Flabb's ide')

Om vi

1. skapa en lista med alla som är intresserade att delta i denna festival.

2. nr.1 på listan spelar in 20 sekunder musik i A moll

3. Nr 1 skickar över de sista 5 sekunderna till nr. 2

4. Nr 2 bygger vidare på Nr 1's sista fem sekunder med ytterligare 20 sekunder musik i A moll

5. Nr 2 tar de sista fem sekunderna och skickar till nr 3 på listan osv

6. Alla skickar sina 20 sekunder till nr 1 som sammanställer och delegerar till någon som vill mixa att göra det.

Är vi fler än åtta som vill vara med på detta vansinnet, delar vi upp oss i två lag => tävling.

Låter väldigt flummigt, tycker låter det vara som det är. Plus jag håller redan på med min låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ide' (fast egentligen är det Flabb's ide')

Om vi

1. skapa en lista med alla som är intresserade att delta i denna festival.

2. nr.1 på listan spelar in 20 sekunder musik i A moll

3. Nr 1 skickar över de sista 5 sekunderna till nr. 2

4. Nr 2 bygger vidare på Nr 1's sista fem sekunder med ytterligare 20 sekunder musik i A moll

5. Nr 2 tar de sista fem sekunderna och skickar till nr 3 på listan osv

6. Alla skickar sina 20 sekunder till nr 1 som sammanställer och delegerar till någon som vill mixa att göra det.

Är vi fler än åtta som vill vara med på detta vansinnet, delar vi upp oss i två lag => tävling.

Bra ide, jag är med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju delta som en grupp. Medans andra deltar solo. Så har ju skett förr.

Jag ser främst två riktningar på detta.

Antingen att man förändrar låten stort och ofta och inte repeterar sig eller att man bara repeterar sig hela tiden. 5s loop om o om igen i 5 minuter, men den låten skulle kanske inte få lika mycket röster.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om jag kommer med ett bidrag; hur ska jag komma ihåg att jag redan lämnat in det ? vad händer om jag lämnar flera bidrag? gäller det första eller sista inlämnade ? vad var det mera jag undrade....

Det är det första som gäller. Eller vad var det du ville nu igen? Klockan 13:00 blir nog bra.

Redigerat av barrf
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...