Jump to content
Annons

Problem med MIDI


kungkryckan

Recommended Posts

Hej. Jag har följande saker hemma:

MacBook Pro (beskrivning eller länk behövs väl knappast)

Focusrite Saffire 6 USB - http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_6_usb/

Roland SPD-S - http://www.roland.com/products/en/SPD-S/

Mjukvara: Logic Pro 9

Som ni ser har mitt ljudkort en MIDI in/ut. Min Roland SPD-S har också en MIDI in/ut. Det jag vill göra är att använda min SPD-S att trigga ljud i Logic men jag får det inte att fungera. Jag har kopplat en midisladd från SPD-S:ens MIDI ut till mitt ljudkorts MIDI in.

Det finns en LED-lampa på ljudkortet med titeln MIDI in men den lyser inte ens så jag misstänker den inte ens skickar signalerna rätt. Jag har rotat runt i inställningarna på SPD-S:en men inte lyckas hitta något.

Är det någon som vet hur man gör, och isåfall får ni även gärna berätta hur jag sen konfigurerar detta i Logic.

Tack på förhand

C

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du konfigurerat "Audio Midi Setup" i OS X?

Om inte. Gör det först enligt följande guide:

http://cmpercussion.blogspot.com/2008/08/internal-midi-bus-in-mac-os-x.html

Det du vill skall skicka MIDI-data skall vara kopplat via MIDI-out. Det du vill skall ta emot MIDI-data skall vara kopplat via MIDI-in. Kort exempel: Jag vill styra en parameter i Logic via min synth och någon av synthens fysiska reglage. Koppla MIDI-out från synth till MIDI-in på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte vad IAC (intern loopback av MIDI) har med frågan att göra. 😳
Det du vill skall skicka MIDI-data skall vara kopplat via MIDI-out. Det du vill skall ta emot MIDI-data skall vara kopplat via MIDI-in.
Det skrev TS att han gjorde också. (Jag misstänker att det är en "han" eftersom namnet är kung och inte drottning)
Det finns en LED-lampa på ljudkortet med titeln MIDI in men den lyser inte ens så jag misstänker den inte ens skickar signalerna rätt.
Den borde inte lysa konstant utan blinka när den tar emot signal.

Har du slagit på MIDI-utgången i SPD-S? Dvs. valt en MIDI-kanal för utgången, förslagsvis kanal 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrev TS att han gjorde också. (Jag misstänker att det är en "han" eftersom namnet är kung och inte drottning)

Haha! Det är alldeles riktigt 🙂

Har du slagit på MIDI-utgången i SPD-S? Dvs. valt en MIDI-kanal för utgången, förslagsvis kanal 1.

Nej, jag har ju inte det men jag ser inte var jag gör det. Har sökt massor på nätet men det verkar inte finnas någon konkret "switch" för att det som går ut ska vara i MIDI. Det här är också en av anledningarna till att jag är osäker på om den över huvud taget skickar något MIDI till ljudkortets ingång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har ju inte det men jag ser inte var jag gör det. Har sökt massor på nätet men det verkar inte finnas någon konkret "switch" för att det som går ut ska vara i MIDI. Det här är också en av anledningarna till att jag är osäker på om den över huvud taget skickar något MIDI till ljudkortets ingång...

Owner's manual, din egen länk, sid. 84

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte det enda, när du väljer en MIDI-kanal innebär det samtidigt aktivering av att signalen går ut på MIDI-utgången.

Ok. Jag har testat att välja MIDI-kanal 1. Men jag märker inte av någon avlyssning någonstans ifrån. Ljudkortets MIDI In-lampa är fortfarande lika släckt.jag öppnade även upp "Ljud-/MIDI-Inställningar" på min Mac och ändrade till mitt ljudkort (se bilagor). Märker fortfarande inte av någonting. Har även försökt hitta några spår efter min SPD-S i Logic. No success...

post-29730-0-05630300-1316124028_thumb.png

post-29730-0-69105600-1316124040_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudfönstret är ena halvan av Ljud/MIDI-inställningar och här ändrar du inställningar för ljudkortet i OS X. Den andra halvan når du om du går upp till menyn Fönster, näst sist uppe i menyraden, och klickar Visa MIDI-fönstret.

Antagligen ser du dina Saffire MIDI-portar där och att enheten är inkopplad, men det säger inget om det kommer in någon signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte vad IAC (intern loopback av MIDI) har med frågan att göra. 😳

Borde kanske länkat till bilden istället för texten då det var den jag syftade till och jo, jag kunde varit mer tydlig. Tackar för korrigeringen.

Bild

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudfönstret är ena halvan av Ljud/MIDI-inställningar och här ändrar du inställningar för ljudkortet i OS X. Den andra halvan når du om du går upp till menyn Fönster, näst sist uppe i menyraden, och klickar Visa MIDI-fönstret.

Antagligen ser du dina Saffire MIDI-portar där och att enheten är inkopplad, men det säger inget om det kommer in någon signal.

Ja, dom är där. Och jag ser egentligen ingenting som kan vara en lösning till mitt problem. Det ser ut såhär just nu.

post-29730-0-10587700-1316213231_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag ser egentligen ingenting som kan vara en lösning till mitt problem.
Precis vad jag sa, det säger inte mer än att den är inkopplad.

Har du någon annan MIDI-utrustning än SPD-S? Prova att koppla in t ex en klaviatur och se om dioden på Saffire reagerar över inkommande signal.

På så sätt kan vi se om det är MIDI-interfacet i Saffire som inte funkar eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag sa, det säger inte mer än att den är inkopplad.

Har du någon annan MIDI-utrustning än SPD-S? Prova att koppla in t ex en klaviatur och se om dioden på Saffire reagerar över inkommande signal.

På så sätt kan vi se om det är MIDI-interfacet i Saffire som inte funkar eller tvärtom.

Precis. Tyvärr har jag inte det men jag kan kanske låna nåt av någon. Ska nog ändå införskaffa mig ett klaviatur ändå (som troligen kommer vara USB men man kan ju testa det också).

Jag såg f.ö. att uppföljaren SPD-SX (http://www.roland.se/products/productdetails.aspx?p=1177&c=72) har kommit. Den har stöd för USB. Blir väldigt sugen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...