Jump to content
Annons

Festival #39 intressetråd


Matthew L

Recommended Posts

Hej!

Har nu äntligen blivit beredd att starta en festivaltråd. Är dock inte intresserad att bara köra igång en festival som ingen är intresserad att delta i så jag vill gärna höra era tankar kring tema...

En tanke jag har är att det vore roligt med en festival med en begränsning vad gäller toner.

Mitt förslag är följande: Skapa en låt i valfri genre som endast får bestå av grundton, liten ters, ters, kvart och kvint. Översatt för oinsatta i musikteori innebär detta för en låt i C att man använder tonerna C, E, F och G. Använder man C moll är tonerna C, Diss, F och G. Självfallet får man blanda och använda både liten och vanlig ters, dvs Diss och E, samtidigt oavsett om låten går i dur eller moll. Låten kan gå i valfri tonart. Man behöver inte använda sig av alla tonerna.

Jag är ingen höjdare på musikteori så någon får gärna rätta mig om jag använder fel termer.

Vad tror ni om detta? Kul eller flopp?

/M

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen höjdare på musikteori så någon får gärna rätta mig om jag använder fel termer.

Det du kallar "vanlig ters" heter "stor ters".

Låter som ett lite småtorrt tema, men jag är helt för att det är ett genreobundet tema. Ska man pådyvlas en genre är jag ute ur leken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde kanske vara en kul utmaning, blir själv inte så inspirerad dock...

Har något tema med begränsad låtlängd gjorts? Max 30 sekunder eller liknande, hade kanske varit ett sätt att locka deltagare eftersom det krävs mindre jobb.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför???? 😮☺️

För att det är ett sänkt E (liten ters), inte ett höjt D.

På piano och gitarr gör det ingen praktisk skillnad, men på en del andra instrument är det inte samma ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är följande: Skapa en låt i valfri genre som endast får bestå av grundton, liten ters, ters, kvart och kvint.

Bara för klargörandets skull ...

Menar du att

1) inga andra toner får förekomma i arrangemang eller melodi

eller

2) det är bara ackord med dessa toner som grund som får användas, men i övrigt fritt med toner i arr och melodi

?

I första fallet innebär det t ex att det blir svårt att ha med dominanten, eftersom dess treklang innehåller toner som inte får användas. Och subdominanten blir terslös. Bygga ackord på tersen ska vi inte tala om. Det kan dock bli intressanta experiment!

I andra fallet så blir det desto enklare. En stor del av rockmusiken ryms inte de begränsningarna. Bl a ca 75% av allt Status Quo gjort sen 1962.

Link to comment
Dela på andra sajter

På piano och gitarr gör det ingen praktisk skillnad, men på en del andra instrument är det inte samma ton.

Ursäkta en musikteoretisk totalnolla, men.....inte samma ton på en del instrument? Hur kan det inte vara samma ton?

Jag skulle förvisso också beskriva det som ett Eb (Ess), men förstår inte hur Diss/Ess kan vara olika toner.

För övrigt vad gäller festivalen......var det inte en rolig idé i en annan tråd om att "återuppliva" en bortgången artist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har något tema med begränsad låtlängd gjorts? Max 30 sekunder eller liknande, hade kanske varit ett sätt att locka deltagare eftersom det krävs mindre jobb.

Enminutsfestival har gjorts.

Ett nytt förslag: Musik för guldfiskar. Hur skulle musik låta om man bara hade fem sekunders närminne? Man minns ingenting från fem sekunder sen och bakåt i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info om ess/diss. Har jag ju lärt mig något.

Vad gäller mitt förslag är de nämnda tonerna det enda man får spela. Jag förstår begränsningarna det innebär men det är ju det som är vitsen. Kan man göra något bra av detta torra förslag? Jag kan dock förstå att det kanske blir lite oinspirerande... 😕

Drone låter ju lite intressant då det också är en icke-genreberoende förutsättning...

Guldfisktema - Innebär det att musiken bör förändras ett visst antal gånger under låtens gång? Låter också spännande!

Fler förslag eller tankar kring de redan uppkomna?

EDIT: Smartphoneinlägg är lite besvärliga...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Drone låter ju lite intressant då det också är en icke-genreberoende förutsättning...

Absolut! Countrydrone, technodrone, punkdrone, polkadrone, det är fritt fram.

Guldfisktema - Innebär det att musiken bör förändras ett visst antal gånger under låtens gång? Låter också spännande!

Kanske blir lite diffust, men om man tänker sig hur musik skulle låta om den gjordes helt utan närminne. Väldigt osammanhängande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...