Jump to content
Annons

Musikförlag söker låtskrivare!


Gäst

Recommended Posts

Är ni rötna i huvet eller? Om ett förlag söker förmågor på det här forumet så är det väl knappast för att disssa dom och skita i vad dom åstadkommer. Kan ni inte motsvara de förväntningar de har så är det knapppast deras fel. Vill du sälja...ja gör musik som säljer då.....hur jävla svårt är det?

Precis, skicka in dina bästa verk och ifall det inte funkar så kanske inte det förlaget passar dina verk. Tony Malm som jag haft som lärare (hemsida) har kämpat länge för att kunna leva på musiken och nu gör han det. Man får leva lite unket och satsa lite annars kommer man ju ingen vart 😛 Övning ger färdighet som deat heter 🙂

Så lycka till allihopa och ge fan inte upp bara för nån inte tycker om eran musik utan försök att utveckla dig själv och bevisa att du förtjänar ett kontrakt 🙂

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är ni rötna i huvet eller? Om ett förlag söker förmågor på det här forumet så är det väl knappast för att disssa dom och skita i vad dom åstadkommer. Kan ni inte motsvara de förväntningar de har så är det knapppast deras fel. Vill du sälja...ja gör musik som säljer då.....hur jävla svårt är det?

Hej o hå, här va en som va lite upprörd tror jag bestämt 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Är ni rötna i huvet eller? Om ett förlag söker förmågor på det här forumet så är det väl knappast för att disssa dom och skita i vad dom åstadkommer. Kan ni inte motsvara de förväntningar de har så är det knapppast deras fel. Vill du sälja...ja gör musik som säljer då.....hur jävla svårt är det?

Word

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
saverman said:
Pluffo said:
Ja, visa respekt för fan!!!

 

Det här är faktiskt sweden songs, som har signat storheter som: Gladys del Pilar, Anneli Ryde och Kicki Danielsson!!!

Inte riktigt den musiken man håller på med kanske, men ingenting att klanka ner på. Dom ler nog hela vägen till banken för det, mer än vad många här gör.

 

Dock lite konstruktiv kritik till sweden songs: Hemsidan hade dock gett lite starkare intryck om de såg över sina länk-taggar och pluggade lite target så att man slipper få upp nya fönster hela tiden.

Tror att XXX läser den här tråden för nu är hemsidan nere för omkonstruktion 😛

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

Citera
Tror att XXX läser den här tråden för nu är hemsidan nere för omkonstruktion

 

AhahahAHAHAHAH, ja herreminjé.

 

😆

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat.. här kommer ett skivbolag och ber er skicka era låtar och ni bara gnäller!

Vad är det för stil?

Själv har jag inget att skicka alls. Är nog fel typ av låtskrivare, men flera av er är säkert hetare.

Så gnäll inte, ta chansen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min textförfattare skickar låtar till SwedenSongs och andra förlag hela tiden:-) Man kan kanske jämföra med att spela på trav eller dylikt. Rätt som det är så har man spikarna inne! Just nu är det schlagers som gäller och vi måste ligga i för att klå Bert K som skickar ca 120 låtar varje år! Det gör han för att det är det bolag som har flest låtar med som får ge ut Melodifestivalens samlingsskiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Kvalitativ underhållning detta 🙂

Förstår inte hur man ens kan komma på tanken att komma med den typen av kritik som man kan bevittna i början på denna tråd.

Vill så sjukt gärna skicka något, men jag kan ju inte skriva låtar 😛😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tydligen skillnad på Förlag och Förlag...

Skickade ett par låtar upp på Songbox..

Vissa lyssnade och betygsatte, vissa har

inte ens lyssnat än. Mycket dålig stil.

Skickade ett fint, respektfullt formulerat

meddelande till dem som inte lyssnat och

fick till svar:

"Men vi KAN inte lyssna på allt som skickas till oss.

Ser vi något som verkar intressant hör vi av oss."

Hur i helvete ska dom veta om det är intressant om dom inte lyssnar.

Kan man SE på låtnamnet om låten är bra. Get fuckin Real...

Pissed Off 😆

😛

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Har 3 CD fullproppade med låtar, mest pop 😄 Har inte provat nåt förlag än...så måste kolla upp låtarna nu och skicka in...wich me good luck!!! 😆😛

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tydligen skillnad på Förlag och Förlag...

Skickade ett par låtar upp på Songbox..

Vissa lyssnade och betygsatte, vissa har

inte ens lyssnat än. Mycket dålig stil.

Skickade ett fint, respektfullt formulerat

meddelande till dem som inte lyssnat och

fick till svar:

"Men vi KAN inte lyssna på allt som skickas till oss.

Ser vi något som verkar intressant hör vi av oss."

Hur i helvete ska dom veta om det är intressant om dom inte lyssnar.

Kan man SE på låtnamnet om låten är bra. Get fuckin Real...

Pissed Off 😆

😛

Ha lite tålamod. Det är inte alla som är lika snabba att lyssna/svara som Sweden Songs..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tålamod finns, men hur lång tid ska det ta igentligen 6mån eller..

Skickade spåren för över månaden sen...

 

 

 

 

"CITAT" EMI A&R:

 

Hej Micke, Finns tyvärr inte en chans för mig att svara på alla låtar som dimper i min songbox korg. Om det är ngt som jag blir intresserad av så hör jag av mig MVH Micke Agnepil EMI MP ----------------------------------------------------------------->>Hej.För ca en vecka sen skickade jag ett spår till er via den eminenta tjänsten Sonbox.net. Nu undrar jag bara lite försynt om ni möjligen har för avsikt attlyssna på spåret? För ett par dar sen skickade jag även till Sweden Songs och ansv XXX lyssnade i princip av spåret dan efter..Lite feedback hade kanske inte skadat.MvhMicke AnderssonTwilight Zound

 

"SLUTCITAT"

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

jag hörde att alexander bard la sin första demo i en rosa kartong med rosa fluff och en stor rosa rosett för att skilja sig från mängden. Han fick napp direkt av tre bolag. Men sen är han en av sveriges främsta låtskrivare också 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

[Hej har startat ett musikförlag TBM Music jobbar mkt intensivt med nya låtksirvare och demolåtar mm.

Ni kan besöka min hemsida på

www.tbmmusic.dinstudio.se

där ser ni vilka vi jobbar med o vilka artister o band vi fått ut låtar till mm.

Ni får gärna skicka demolåtar på mail till

thomasberglund_3@hotmail.com

jag kan garantera er att vi gör allt för att få ut era låtar mm.

Ni kan även nå oss på

0738132776

MVH Thomas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej har startat ett musikförlag TBM Music jobbar mkt intensivt med nya låtskrivare och demolåtar mm.

Ni kan besöka min hemsida på

www.tbmmusic.dinstudio.se

där ser ni vilka vi jobbar med o vilka artister o band vi fått ut låtar till mm.

Ni får gärna skicka demolåtar på mail till

thomasberglund_3@hotmail.com

jag kan garantera er att vi gör allt för att få ut era låtar mm.

Ni kan även nå oss på

0738132776

MVH Thomas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man kollar genom sina alster och letar lämpliga förlag, desto mer inser man hur

okonventionell och udda musik man gör...

Skulle det va möjligt att sätta ihop en lista över förlag/bolag och kategorisera

dessa under genre. Eller så kanske en sådan lista finns redan?

@sony: Den artistlistan du hade passar i alla fall INTE in på min musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då ett himla "Jag har rätt, du har fel, jag är bättre än dig" kackel härinne 😉

Musikförlag, i populärmusik, och i det här avseendet, är lite grann som låtförmedling och låtförsäljningskontor. Dom håller koll på vilka artister som är på väg att göra vad. T.ex. om Robyn ska göra ny platta, om Björn och Benny söker folkmusik material för en pjäs, om Börje Ahlstedt & co ska sätta upp en fars och göra turné, om Carola ska göra ny platta och vilken inriktning hon siktar på med plattan osv.

När dom vet vad som är på G så försöker förlaget få tag i så många låtar som möjligt som passar t.ex. Carola och hennes inriktning på den nya plattan, för att kunna kontakta henne - eller det skivbolag (A&R kille) hon använder sig av för just den här plattan - och säga "du, vi har en låt här, vad gillar ni den?" med förhoppningen att dom ska nappa, ta med låten på plattan och förlaget ska tjäna pengar från det. Att sen kompositören tjänar pengar ifall låten kommer med på plattan, det tar förlaget så klart hänsyn till, men det ingår inte i deras första prioriteringar. Dom är ju ett bolag för en anledning: för att tjäna cash.

Så det är många egenskaper en låt måste passa in i för att den ska vara användbar, och användbar just då. Det är extremt svårt för en låtskrivare som inte florerar med jetsettarna att lyckas pricka i rätt område. Det är bara lite bättre förutsättningar än ren slump ur det perspektivet. Sen ska vi förstå att huruvida en låt avisas eller tas in för att läggas på lager, det kan bero på mycket. Så man ska inte försöka vara för analytisk för att klura ut det, det leder oftast till pinsamma felgissningar. Det kan vara så att killen som har 30 CD skivor på sitt bord på morgonen går till kaffeautomaten och häller upp en kopp, och det visar sig vara rena huggormskaffet och då avvisar han betydligt fler som han annars skulle ha godtagit. Så enkelt är det oftare än man tror.

För att ha så mycket låtar som möjligt på lager att välja ifrån, eftersom olika artistnamn gör olika saker och varslen ofta är väldigt korta, så vill förlaget ständigt ha in så mycket material som någonsin här möjligt. Dom lyssnar nog mer än 10 sekunder på låtarna, eftersom det är dom själva som ska försöka sälja låtarna sen och dom vill nog inte göra bort sig alls - försäljare är som regel enormt prestigefulla typer. Men dom lyssnar nog inte med det hjärta, den förståelse och det engagemang som varje kompositör önskar att man ska lyssna på hans alster med. Dom lyssnar garanterat inte för att dom gillar låten i första hand, utan snarare för att höra hur pass mycket cash dom kan dra in på den. Dom lyssnar nog efter om låten är formbar efter radioformatet, om den passar i tiden, om den i värsta fall går att arra om och i så fall hur, men framför allt är det aktuellt om någon artist dom har koll på ska göra något som avgör hur användbar låten är för närvarande.

Antingen så gör man låtar man själv gillar och ur sitt eget perspektiv och skickar in. Då får man oftare avslag, men man har roligare och tar inte död på kreativiteten. Det här vet förlagskillarna med: man ska inte tala om för kompositörer vad som gäller just nu, för då blir det bara skit. Låt dom göra sitt, så väljer vi. Den andra skaran är de som sällan har roligt med musik utan noga kartlägger landskapet, vad som händer just nu, vad som är inne och ute, vad klubbarna spelar, vad radio gillar, vilka beslutsfattarna på de stora bolagen är och vad de gillar, och sen sitter de och försöker pressa fram material som passar dom brokiga förutsättningarna. Dom prickar oftare mer rätt än de som skriver från hjärtat, men de har inte särskilt roligt.

Bestäm dig för vem du är, vad du vill göra, och vad du behöver för att ha kul och nå viss framgång. Kartlägg lite, men glöm inte att skriva med känslan. Förstå att musikens kommers handlar om cash och prestige - inte om konst eller känslor i första hand, så ta inte bakslag för bokstavligt. Keep on keepin' on.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Elof (oregistrerad)
Hur f*n kan tre år gamla trådar väckas till liv igen? .. speciellt trådar som endast är aktuella just för stunden, det vill säga 2005-02-16 :rolleyes:

Förlag söker väl mer eller mindre alltid nya förmågor som kan skriva låtar. Så länge man inte ger ut några förskott till låtskrivare så är det bara bra att ha så mycket material som möjligt i omlopp, så man kan pitcha till så många projekt det bara går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig stil de där! Hur lång tid tar det av deras liv liksom? Nått system borde dom väl ändå ha.

Om man på nått sätt får ut sin bästa låt man har för stunden. Eller när man skriver en låt att inte spara på krutet.

Smaska på allt från början så att förlagen och folk får upp ögonen, eller öronen.

Men det är ju just första kontakten är det svåra, tror jag. Men skickar man med nån skitlåt och det är den första dem lyssnar på är det ju ganska sannolikt att dem dissar dom andra låtarna.

Man skulle dundra in på nått förlag med en bergssprängare med sin låt på högsta volym, då kan dem inte undgå att höra den...

Förresten!! Det skulle vara grymt med en gren i låtkritiksavdelningen som skulle heta: Är min låt redo för förlagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten!! Det skulle vara grymt med en gren i låtkritiksavdelningen som skulle heta: Är min låt redo för förlagen?

Absolut!

Bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dom bryr sig inte om hur du ser ut"

Hm, det finns kanske hopp för mig också!?

Givetvis måste man tro att förlaget kommer att lyssna på vad man skickar annars skulle man knappast ta kontakt med dom. Någon någonstans har ju det som en arbetsuppgift.

Sweden Records håll koll på postboxen under sommar och höst, jag ska bättra mig och verkligen skicka i väg mitt matrrial.

Som min son brukar säga; Den låten var bra, men det är ju synd att ingen anna än jag får höra den. Nu är ju släkt och vänner inte alltid dom bästa kritikerna men ibland dissar han mina låtar också. Plus att han kan traktera trumpet så helt tondöv är han ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...