Jump to content
Annons

Musikförlag söker låtskrivare!


Gäst

Recommended Posts

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Stinkey (oregistrerad)

"Dom bryr sig inte om hur du ser ut"

Hm, det finns kanske hopp för mig också!?

Givetvis måste man tro att förlaget kommer att lyssna på vad man skickar annars skulle man knappast ta kontakt med dom. Någon någonstans har ju det som en arbetsuppgift.

Sweden Records håll koll på postboxen under sommar och höst, jag ska bättra mig och verkligen skicka i väg mitt matrrial.

Som min son brukar säga; Den låten var bra, men det är ju synd att ingen anna än jag får höra den. Nu är ju släkt och vänner inte alltid dom bästa kritikerna men ibland dissar han mina låtar också. Plus att han kan traktera trumpet så helt tondöv är han ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man tycker om Sweden Songs så är dom snabba på att ge svar och raka och tydliga, gäller åtminstone XXXX som jag varit i kontakt med.

 

Att jag sedan inte fått något förlagskontrakt på de låtar jag skickat in säger nog mer om mig själv som låtskrivare än om Sweden Songs, har jag en känsla av...

 

...men vänta ni, en vacker dag... 😏

 

/Jan Olof

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
...men vänta ni, en vacker dag... 😏

Sjunger rätt ofta på din "sommaren är över, bara minnen kvar"-visa. Har du skickat den?

Link to comment
Dela på andra sajter

...men vänta ni, en vacker dag...  😉

Sjunger rätt ofta på din "sommaren är över, bara minnen kvar"-visa. Har du skickat den?

Nej, den låten ligger på ett annat förlag...Scandinavian Music and Models.

Jag har dessutom bearbetat texten en aning...

PM:a om du vill ha den nya texten...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

För Er som undrar; JA vi följer tråden!

 

dock; är varken Ryde´, Gladys del Pilar och Kikki Danielsson är inte "signade" av oss (sweden Songs), dom ä r artister och inte låtskrivare! (De stämmer däremot att undertecknad skrivit låtar de spelat in eller framfört...)

 

Och; på songbox.net kommer SWEDEN SONGS att finnas såååå

 

skicka låtar; vi lyssnar på allt ochg svarar alla som bif. mailadress.

Rock on

Sweden Songs

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

GÖTT, lite feedback. Alltid bra. Speciellt från de som startat tråden...

En kort fråga, finns det planer från Sweden Songs att ansluta till Songbox?

Vad jag förstått kan det vara en mycket bra funktion för oss låtskrivare och

för er som "SKA" 🙁 lyssna....

Songbox

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var....förlagen lyssnar....och förr eller senare fastnar dom.

kan ge några tips som jag fått lära mig....

1: Dom vill gärna ha ett bibliotek med låtar innan dom signar eller lovar något...dvs, dom håller gärna i hatten lite tills dom fått höra flera superbra låtar från en och samma låtskrivare.....istället för att bara signa på en låt....självklart finns dock undantag. Vi placerade själva ut låtar hos artister, vilket gjorde att dom gärna signade oss....

2: Välj RÄTT förlag.....vissa är i princip bara ute efter nästa internationella hit alá aguilera/britney typ......vilket kanske inte passar alla.....så man kanske bör välja det förlag som bäst passar ens "mål"....om man kan säga så....

3: Tänk igenom låten......är inte texten det bästa ni kan skriva i textväg, så kanske det är bättre att inte ha sång/text med på låten......dom är nämligen lika instresserade av intrumentala arrangemang som dom kan skicka till någon av sina signade text/melodi-skrivare........som i sin tur kanske inte kan producerad musiken bra.....(med andra ord MÅSTE man inte ha sång/text)....Många artister är också ute efter just intrumentalarr., för att själva skriva text/melodi på...

4: Är du bra på text/melodier har jag ingen aning om hur du ska bära dig åt, för det är jag rutten på......men som jag förstår lyssnar de även på detta, trots kanske lite tafatt arrangemang......

5: Lägg den låt med starkast intro första på plattan (eller se till att det är den första låt som lyssnas på på hemsidan, alt. skicka den låten i ett eget mail, för att senare skicka flera låtar i ett annat mail)

6: Tänk också på att förlagen i sin tur, måste kunna representera det dom skickar till de artister dom vill placera låtarna hos......dvs, tänkt aldrig (äh, dom förstår nog ändå vad jag är ute efter).....även om förlagen kanske fattar, så räcker inte det, dom måste i sin tur bli tillräckligt ÖVERTYGADE(inte bara fatta) för att kunna sälja låtan till artister/skivbolag......kort sagt, var övertydlig med allt....produktionen skall vara det bästa du kan åstadkomma...texten skall vara som en blixt från klar himmel och melodin skall sitta som en smäck....!

Så....skit i att skicka det ni inte känner(WOW, jag älskar den här låten)....pilla vidare på den eller lägg ner låten......

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå...

Det verkar finnas ett gäng snubbar här som aldrig har fått nåt publicerat.

Klart att man vill vara spydig mot musikförlag då.

Skriv bra låtar, så kanske ni också kan få nåt signat.

Tills dess är det bara pinsamt att ni skojar om & med musikförlag.

Om ni inte har låtar att skicka, så kan ni lägga av nu.

Loosers.

Jaha! Det är du som är killen som tar sig själv på alltför stort allvar. Jag har hört talas om dig.

Hur var det nu igen, du hade ingen humor heller? Fatta att det finns folk med humor här och ge fan i att kalla folk loosers.

Jag har ingen aning om vilka skitlåtar du gjort och du vet väldigt lite om vad vi gjort. DU om någon är PINSAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj Logic, det där var inte bra.... :rolleyes:

Folk snackar ofta dynga här men egenskapen som vi alla måste

ha som hänger på ett forum är, ta det mesta med en klackspark.

Om du "Tar åt dig" kanske du gör rätt i det, men att "Ta till sig"

är bättre....

PS: Jag såg DC´s "påhopp" som en spark i arslet

och tog mig i kragen. Skickade som sagt ett spår

i går till 4 förlag...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant och underhållande tråd det här. :rolleyes:

 

XXX, ni borde verkligen skaffa en (ny?) webmaster. Er hemsida ger verkligen oproffesionellt intryck.

 

- vissa image länkar pekar på lokal hårddisk (och funkar bara för "webmastern")

- vissa länkar inom sajten öppnar i nytt fönster (där det inte är avsett)

- http://home.swipnet.se/swedensongs är en pinsam URL

 

Där finns mer. Detta var bara det absolut värsta.

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

oj Logic, det där var inte bra.... 😉

Folk snackar ofta dynga här men egenskapen som vi alla måste

ha som hänger på ett forum är, ta det mesta med en klackspark.

Om du "Tar åt dig" kanske du gör rätt i det, men att "Ta till sig"

är bättre....

PS: Jag såg DC´s "påhopp" som en spark i arslet

och tog mig i kragen. Skickade som sagt ett spår

i går till 4 förlag...

Äh, jag gillar inte besserwisserfasoner bara. Klart att man måste bita ifrån, det betyder inte att man känner sig träffad. Jag är inte låtskrivare utan musiker och tekniker (heltidsanställd professionell). Jag behöver inte bevisa något, vare sig för mig själv eller någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller oxå med om att det är en underhållande tråd...

 

 

 

---> XXX,Sweden Songs

Visst var det med låten "När vindarna viskar mitt namn" år 2000 som Herr Pontare vann?

 

Hur som helst, där kan man snacka om att sno en låt rakt av... och trycka dit egen svensk text. Inte speciellt originellt sätt att skriva låtar på 😄

 

Känner någon här till Gary Moore´s "Over the hills and far away" som kom på 80-talet... 😄😛🙂

 

 

A.D

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det gick fort, som sagt skickade upp låten igår till Sweden Songs

och XXX har lyssnat av den redan...Men det andra spåret jag skickade

för ett tag sen är det ingen som brytt sig om....

 

BMG, EMI, Misty Music get a grip.... 🙂

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

Twilight_Zound said:
Oj det gick fort, som sagt skickade upp låten igår till Sweden Songs

och XXX har lyssnat av den redan...Men det andra spåret jag skickade

för ett tag sen är det ingen som brytt sig om....

 

BMG, EMI, Misty Music get a grip.... 😎

Så vad fick du för svar?

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan E said:
hackeman said:
Intressant och underhållande tråd det här. 😎

 

XXX, ni borde verkligen skaffa en (ny?) webmaster. Er hemsida ger verkligen oproffesionellt intryck.

 

- vissa image länkar pekar på lokal hårddisk (och funkar bara för "webmastern")

- vissa länkar inom sajten öppnar i nytt fönster (där det inte är avsett)

- http://home.swipnet.se/swedensongs är en pinsam URL

 

Där finns mer. Detta var bara det absolut värsta.

Ja och tittar man på den i Firefox så ser den ut som ground zero den 11/9:e. Text utanpå text i en jävla röra. Sidor som inte funkar i FF känns väldigt... 1998.

Såg det nu. Och svart text på mörkgrön/blå/grå bakgrund är inte heller speciellt brajt.

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

hackeman said:
Twilight_Zound said:
Oj det gick fort, som sagt skickade upp låten igår till Sweden Songs

och XXX har lyssnat av den redan...Men det andra spåret jag skickade

för ett tag sen är det ingen som brytt sig om....

 

BMG, EMI, Misty Music get a grip.... 😄

Så vad fick du för svar?

hehe,

 

Citera
Hej Lyssnar gärna på mer. Med vänlig hälsning, XXX, Sweden Songs XXXX

 

😛

Redigerat av Olsberg
Raderat bl.a. personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Twilight_Zound said:
Oj det gick fort, som sagt skickade upp låten igår till Sweden Songs

och XXX har lyssnat av den redan...Men det andra spåret jag skickade

för ett tag sen är det ingen som brytt sig om....

 

BMG, EMI, Misty Music get a grip.... 😲

XXX och Sweden songs är det enda av de förlag jag skickat låtar till som lyssnat och gett feedback på Songbox. XXX är helt OK.Ingen tråd om Songbox?

Fast det här med förlag är lite moment 22 ändå. För att få med en låt på en platta måste man vara förlagd och för att bli förlagd måste man ha en låt på en platta.

Redigerat av Olsberg
Raderat personnamn på grund av begäran
Link to comment
Dela på andra sajter

Men sluta för all del inte att skicka in låtar. Det tar inte så lång tid att slänga iväg ett mail i veckan med länkar till dina låtar. Tvärtemot vad många tror så lyssnar faktiskt förlagen på i princip allt dom får in.

Är du frekvent så kommer en A&R en dag att se ditt namn i mailboxen & tänka "ah...den där Twilight igen...kanske ska ge det en chans..."

Är det verkligen så? 😲 Isåfall så kanske man skulle pröva sin lycka om man får till en hit nån dag?

Hoppas att du inte tar mig på allvar när jag är dryg.

Jag är faktiskt rätt trevlig egentligen.

😛 Tur att du är trevlig Egentligen i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, Sweden Song slänger upp en tråd och syns sen inte till....

Seriöst  😛

Men tror du allvarligt talat att det skulle löna sig för dom att hänga på ett forum och besvara meddelanden??

De har fått ut sitt "budskap" en gång, det räcker garanterat för att det ska nå sitt mål: -Att några nya låtskrivare ska skicka låtar till dom...

för jäkla komiskt, android, det får du bju' på 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni rötna i huvet eller? Om ett förlag söker förmågor på det här forumet så är det väl knappast för att disssa dom och skita i vad dom åstadkommer. Kan ni inte motsvara de förväntningar de har så är det knapppast deras fel. Vill du sälja...ja gör musik som säljer då.....hur jävla svårt är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...