Jump to content
Annons

automatisera mute?


staxxon

Recommended Posts

Annons

Ska säkert gå att ordna men jag vet tyvärr inte hur, kanske att någon annan gör det.

Varför inte bara ta bort de events/audio du inte vill höra? Snabbt gjort och går snabbt att ångra med ctrl+z.

jaja, du får säkert ett roligare svar av någon annan snart.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in så att den fastnar på kasnke fjärdedelar eller tom hela takter och tryck X (inte säker men kolla menyn) innan så markerar du delar av midi och audio som ska mutas. Har du tex 4 takter och muspekaren ser ut som ett kryss så kan du bara klicka mute/unmute på midisnutten eller vad det nu är du ska använda det på...

Link to comment
Dela på andra sajter

D200: öh........"Ställ in så att den fastnar på kasnke fjärdedelar eller tom hela takter och ", fattar inte vad du menar. Jag har alltså ingen koll på någon automatisering alls(för det går väl att göra sådant i Cubse, ex i mixandet). Jag menar så här:

Du har 20 spår och vill muta spår 1, 5,8,9,13 under takt 50 och 51. Det är så jag vill göra

Link to comment
Dela på andra sajter

ja går det? Ibland vill man testa och ta väck vissa grejor vid nån takt eller två. Ok att mute 1 eller 2 spår, men blir det flera så funkar det inte riktigt, man hinner inte med. Så går det att fixa på nåt sätt?

Tryck på "W"-knappen på den kanal du vill muta, sen play och muta på. Rewinda och se till att "R"-knappen är aktiverad så läses dina mutningar in vid uppspelningen. Högerklicka på kanalen och välj "show automation" för att se automationsspåret för dina mutningar. Där kan du pilla och flytta och ha dig bäst du vill. Mute-status presenteras som en lång linje som har två lägen - uppe eller nere. Vid varje lägesförändring finns en röd punkt som du kan dra i eller markera och ta bort etc.

PS. Gör samma för alla kanaler du vill muta.

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha samma automation på flera kanaler så ANTAR JAG att du kan markera och kopiera automationsspåret från den första kanalen du gör och sen klistra in det på de andra kanalerna som ska ha samma mute-automation. Jag har inte testat det, men det verkar intuitivt vara så det borde funka. En annan lösning är förstås att skicka alla dessa kanaler till en och samma grupp och sedan göra sin mute på gruppen istället. Men att gruppa har ju även en del andra konsekvenser som jag inte vet om du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

D200: öh........"Ställ in så att den fastnar på kasnke fjärdedelar eller tom hela takter och ", fattar inte vad du menar. Jag har alltså ingen koll på någon automatisering alls(för det går väl att göra sådant i Cubse, ex i mixandet). Jag menar så här:

Du har 20 spår och vill muta spår 1, 5,8,9,13 under takt 50 och 51. Det är så jag vill göra

Har du testat att ens rita in midi med musen och "pennan" aktiverad?

Har du provat att klippa med det verktyget?

Eller limma ihop delar igen...merge....?

Alla de går att byta till om du trycker på 1,2,3 osv eller så högerklickar du så ser du alla saker du kan göra.

EN av dessa verktyg är mute där du kan tysta partier av audio eller midi...kolla manualen är ett tips...

Link to comment
Dela på andra sajter

All automatisering ligger under respektive spår i projektet. Har du tex sångspåret och det heter "sång", så klickar du nere till vänster på "sång" cellen, precis under mono under MS och precis till höger om kanalnumret. Du ser en liten "fäll ner" meny icon som visar sig när du håller musen på rätt ställe. Sen kan du fälla ner hur många automationsspår du vill under varje spår och rita in allt från MUTE till volym till styrning av inserter osv.

Kolla youtube, sök på Cubase Automation. Finns garanterat nåt klipp där du kan se tydligare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck på "R", välj MUTE i alternativen över vad som ska automatiseras och rita

Annars har du X-verktyget uppe i funktionsmenyn, med den kan du mutas vissa delar av spåret i sig som bekriver ovan.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...