Jump to content
Annons

Officiell remix utan kontrakt


linuskarlsson

Recommended Posts

Annons

Har du fått uppdraget från skivbolaget, så att du får ljudfiler av dem, så borde det röra sig om inspelningar som skivbolaget själva äger rättigheterna till. Skulle vara väldigt underligt annars, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu skulle vara så att jag remixar något som de faktiskt inte har rättigheterna till, vad gäller då? Är det jag som remixare som står för innehållet i min remix, eller är det skivbolaget? Återigen så är det inget kontrakt skrivet, men det kanske inte har någon betydelse?

Edit. Du vet inte hur mycket "skit" som pågår i elektroniska subgenres! 😉

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inget är skrivet är det den som ger ut musiken som får ta den eventuella smällen.

edit: "Uppdrag" skrev du. Då får man anta att den som ger dig uppdraget sitter på rättigheterna, även om det är U2 du ska remixa åt Dal-Pelles Skivor. Det är inte ditt problem alls.

Vidare så kan inget bolag i världen ge dig ett "officiellt uppdrag" att remixa något dom inte äger rättigheterna till. 🙂

Redigerat av Lindeberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de inte har rättigheterna till inspelningarna och du släpper en remix så är det nog du som är "boven". Det bästa är att skriva ett kontrakt där det framgår tydligt vem som är ägare av originalinspelningarna och att det är skivbolagets och inte ditt ansvar att skaffa nödvändiga rättigheter, så att du inte sitter där med skägget i brevlådan sedan...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inget är skrivet är det den som ger ut musiken som får ta den eventuella smällen.

Kanske det - men om inget är skrivet så kan de i sin tur påstå att den som har gjort remixen har garanterat muntligt att alla rättigheter är clearade... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det - men om inget är skrivet så kan de i sin tur påstå att den som har gjort remixen har garanterat muntligt att alla rättigheter är clearade... 😕

Tror det är begreppsförvirring bara. 🙂

"Uppdrag" läste jag, och tänkte: "Hej vi är skivbolaget, vi vill att du remixar det här." Då är det solklart bolaget som förväntas äga rättigheterna.

Å andra sidan så betyder "remix" så konstiga saker ibland - "Jag tar den här acapellan och lägger på min electrolåt, vill ni på skivbolaget släppa den?" Då är det såklart en annan femma.

Linus får helt enkelt berätta mer; vilken låt, vilket bolag, avtal mm - om han vill ha ett bättre svar.

PM går bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort remixer åt Universal utan kontrakt. Så nog förekommer det bland så kallade "seriösa" bolag också.

Har varit med om samma sak.

Har du några sköna remixkontakter att dela med dig av? 😄 (höhö)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...