Jump to content
Annons

"Tänk-ljud" i monitorerna!


ljudfrö

Recommended Posts

Hej!

Har ett problem som jag har haft så länge jag kan minnas men aldrig orkat ta tag i. Mina monitorer ger alltid ifrån sig ett susande/pipande ljud. Ljudet ändras/blir högre när datorn arbetar (öppnar nytt program, scrollar ner på en hemsida, arbetar i Ableton m.m). Hade precis samma problem med mina pc-högtalare (inkopplade i samma ljudkort) så det borde inte vara monitorerna. Ett liknande ljud fastnar kommer även med när jag spelar in gitarr(gitarr-->ljudkort-->dator) och ändras då man rör sig omkring i rummet med gitarren. Vet dock inte om dessa två ljud har någon koppling iofs.

Vet någon hur man kan fixa detta? Börjar bli lite irriterad på det. Kan ordna en ljudfil på pipet om det kan tänkas hjälpa.

Tacksam för svar!

mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan ordna en ljudfil på pipet om det kan tänkas hjälpa.

Ja gärna. Kanske är det något som spökar på ljudsignalen in i ljudkortet, eller så kan det vara någon störning som sker i datorn.

Jag tror inte att det är monitorerna. Vilket ljudkort har du? Har du gitarren ständigt inkopplad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar!

Känns som att det kan vara ljudkortet, Saffire LE är det jag kör med.

La upp en ljudfil nu också. Först är det tyst, sen kommer ett klick när jag slår på monitorn.

Har inte gitarren ikopplad men har iofs en telekabel som inte är kopplad till något. Prövade nyss att dra ur den, ingen skillnad. Notera att ljudet är kvar även fast monitorleveln (på ljudkortet) är på 0...!

pip.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordat eller ojordat elurtag?

Det är alltid större risk för diverse störningar om det är ojordat, så om det är ojordat, så testa i ett jordat urtag (finns alltid exempelvis i köket), men se till att allting kopplas till samma urtag, så att det inte är risk för några otrevliga överraskningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för svaret Claes. Problemet är att jag inte har några jordade uttag förutom på toaletten. Ska pröva att koppla in det där så ser jag om det är problemet.All min utrustning (dator, ljudkort, monitorer) får sin el från samma grenkontakt. Grenkontakten har jordade uttag men uttaget som den sitter i är inte jordat...så...alltså är det inte jordat...right? Kanske är en dum fråga men vi som kollade på hjärnkontoret som barn vet ju att "frågar man inget får man inget veta" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att urtagen på grenkontakten är jordade hjälper tyvärr inte, utan det måste vara jordat i väggurtaget också.

Det brukar finnas jordade urtag i kök och badrum eftersom det har varit krav på det sedan Hedenhös...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...