Jump to content
Annons

Behöver tips/hjälp angående start av hemsida


ironman

Recommended Posts

Hej

Har länge funderat på att göra en egen hemsida, och då musik orienterat. Men jag har ingen direkt erfarenhet av detta, fick ett erbjudande idag om att köpa ett webbdesign program som var väldigt enkelt att förstå, och med ett bra pris.

Men vad och vilka domänder skall man registrera sig på, vad bör man tänka på. Om jag har förstått det hela rätt, så designar jag min sida och skickar sedan upp den till min domän ?Detta kanske är fel forum att posta på, men många musiker har egna hemsidor.

Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få 🙂

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du köper in dig i något webbhotell. Jag kör t.ex. one.com. Dom löser domänregistrering också.

Du får sedan alla inloggningsuppgifter mailade till dig. Sen använder du vanligtvis ett FTP-program och laddar upp din hemsida till deras server.

Det är enkelt när man gjort det en gång.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du köper in dig i något webbhotell. Jag kör t.ex. one.com. Dom löser domänregistrering också.

Du får sedan alla inloggningsuppgifter mailade till dig. Sen använder du vanligtvis ett FTP-program och laddar upp din hemsida till deras server.

Det är enkelt när man gjort det en gång.

Hej

Ok tack, om man använder one.com ser alla ens namn adress person nummer osv om man gör en whois? Eller hur funkar det?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder web10, och är fullt nöjd med dem. Använder ett gratisprogram som heter KompoZer för att skapa själva sidan (påminner om Dreamweaver, men är som sagt gratis). Föredrar det istället för att använda mallar.

Vad man bör tänka på är att inte ladda upp musik eller videor på sin hemsida utan istället länka till materialet på någon annan sida. Om man lägger upp materialet på sitt eget webbhotell kan trafiken bli så pass hög att kontot stängs ned (gissar att de flesta leverantörer har en friskrivningsklausul angående detta, det har i alla fall web10).

Edit: La till länk till KompoZer.

Redigerat av Jetblack
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown är bra. De har, till skillnad från många andra, klara gränser när det gäller trafikmängden. De tillåter dessutom att man har egen musik upplagd - något som är väldigt diffust i många andras avtal...

En annan som är kanonbra, är Binero - och även där finns det klara regler och gränser - och inga restriktioner när det gäller musik (så länge det är eget material).

Ett amerikanskt webhotell som ger extremt mycket för pengarna och funkar mycket bra, är Lunarpages. Eftersom det är servrar i USA, så går det långsammare än de andra här från Sverige, men ändå. Bäst av de f.n. 4 webhotell jag använder, när det gäller tillförlitlighet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar som webdesign / webutvecklar.

För mindre känsliga projekt kör jag binero. Är nöjd.

Där finns det inbyggda funktioner för just såna som dig.

Binero har också stöd att installera wordpress direkt från deras panel.

Om jag var dig skulle jag titta på antingen one.com eller binero.

Sedan installera wordpress för att handska med sidan.

Om du behöver hjälp hör bara av dig. Att göra hemsidor är mitt dagliga jobb.

Lycka till / Erik

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och tack för hjälpen, skall kolla in sidorna ni rekommenderade. Tänkte göra en hemsida där man antingen kan välja svenska eller engelska som språk. Fick ett erbjudande om att köpa magix xara webdesigner 7. Men skall kolla in det som vart gratis först. Hur funkar det här med att vara lite anonym när någon söker vem som registrerat sidan? Jag har inga problem att synas med namn men måste ens adress och telefon nr stå med?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och tack för hjälpen, skall kolla in sidorna ni rekommenderade. Tänkte göra en hemsida där man antingen kan välja svenska eller engelska som språk. Fick ett erbjudande om att köpa magix xara webdesigner 7. Men skall kolla in det som vart gratis först. Hur funkar det här med att vara lite anonym när någon söker vem som registrerat sidan? Jag har inga problem att synas med namn men måste ens adress och telefon nr stå med?

Mvh

Det är inga problem att göra en hemsida där man väljer språk, det har ju jag gjort! Det är lätt gjort genom att man gör en index-sida där man får välja mellan olika startsidor (inte alls lika krångligt som det låter).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Loopia.. har fungerat fint! Har länge haft svenska domäner där, men sedan runt årskiftet har jag även webhotell där och jag har aldrig haft något krångel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och tack för hjälpen, skall kolla in sidorna ni rekommenderade. Tänkte göra en hemsida där man antingen kan välja svenska eller engelska som språk. Fick ett erbjudande om att köpa magix xara webdesigner 7. Men skall kolla in det som vart gratis först. Hur funkar det här med att vara lite anonym när någon söker vem som registrerat sidan? Jag har inga problem att synas med namn men måste ens adress och telefon nr stå med?

Mvh

Jag har gjort min sida med Xara Webdesigner 6 .. Det är ett bra och billigt program om man, som jag, inte har större koll på html, java och flash. Men man kan ändå göra snygga sidor...

Det största problemet med det programmet är att det i princip är omöjligt att editera HTML-filerna sen, utan man måste se till att alltid spara och backupa projektfilerna som Xara sparar i. Xara kan inte ladda in en HTML-fil...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett billigt alternativ är www.one.com där du får alla möjligheter till ett litet pris.

Sedan installerar du wordpress.

Hör av dig om du behöver hjälp. =)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett billigt alternativ är www.one.com där du får alla möjligheter till ett litet pris.

Sedan installerar du wordpress.

One fungerar inte bra, finns mycket problemdiskussioner på wp-support.se som ibland slutar med "Jaha, du körde One. Då är det därför."

WP-Support: Problem ONE.com är t.o.m. klistrad tråd i forumet.

Sedan har de dessutom knepiga avtal, otrevlig personal och tillåter inte mp3-filer (även fast det är din egen musik).

Jag slår ett slag för Binero. Är kund där både privat och i jobbet. Har vunnit "Bäst i test" i Internetworlds webbhotellstest de senaste två åren.

Normalt kostar det något mer än de billigaste budgetskräphotellen. 69 kr/mån för privatkontot. Man får vad man betalar får, brukar man säga när det gäller kvalitetsprodukter, men just nu passar det inte riktigt heller.

Just nu har de ett kanonerbjudande: 5 kr/mån under det första året. Inga bindningstider, eftersom de vet att du blir nöjd och stannar kvar.

Men jag håller med om Wordpress som CMS. Det finns plugin att lägga till för att göra en tvåspråkig sajt. Lätt att underhålla.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså?

Jag har faktiskt haft one i 4 år ca. Har alltid haft mp3 filer upplagda för lyssning. Men de kanske inte ville bråka med mig då jag hade va 12-15 konto där.

Dock har jag aldrig kört WordPress på one. Men enligt de källor du uppger verkar det inte vara någon bra idé där.

Jag röstar då också på binero. Kör med de idag. Har ett privatkonto med 11 domännamn som kör som webplatser och fungerar ypperligt.

www.olivias.nu installerade jag för nån vecka sen och verkar tuta på mycket bra.

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

One fungerar inte bra, finns mycket problemdiskussioner på wp-support.se som ibland slutar med "Jaha, du körde One. Då är det därför."

WP-Support: Problem ONE.com är t.o.m. klistrad tråd i forumet.

Sedan har de dessutom knepiga avtal, otrevlig personal och tillåter inte mp3-filer (även fast det är din egen musik).

Jag övervägde one först (eftersom de är billigast), men efter allt som jag läste på nätet om dem blev det web10 istället (som var lite dyrare, men såhär långt är jag helnöjd).

(Jag valde inte web10 bara för att one verkade ha dåligt rykte, utan web10 verkade ha betydligt bättre rykte på nätet. Hade jag haft obegränsad ekonomi hade jag dock troligen valt Binero eller Loopia istället.)

Link to comment
Dela på andra sajter

One fungerar inte bra, finns mycket problemdiskussioner på wp-support.se som ibland slutar med "Jaha, du körde One. Då är det därför."

WP-Support: Problem ONE.com är t.o.m. klistrad tråd i forumet.

Sedan har de dessutom knepiga avtal, otrevlig personal och tillåter inte mp3-filer (även fast det är din egen musik).

Detta stämmer inte! Du får ha din egen musik hos one.com så länge det inte strider mot svensk lag gällande copyright.

Jag använder själv Wordpress och One, funkar toppen och jag tycker supporten hos One är både snabba och trevliga då man har funderingar. Kan tillägga att jag inte har så mycket funktioner på sida och det enda problem jag har haft är då man uppdaterat Wordpress och min html5 spelare slutat funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta stämmer inte! Du får ha din egen musik hos one.com så länge det inte strider mot svensk lag gällande copyright.
Källa på det? Det stämde iaf verkligen den tiden när jag hade konto där och de fortfarande hette B-One.

Jag fick mitt konto avstängt flera gånger.

Dels för att jag hade mp3-filer på servern med radioreklamspotar (som jag skickade till kund genom att ladda upp på servern och maila en länk). Det spelade ingen roll vad mp3-filerna innehöll, det var datafiler som inte fick lagras på servern.

Dels för att jag hade en sida som fick för hög trafik trots att tjänsten utlovade fri trafik - eller för att använda deras egna ord: "Ditt konto är avstängt, du har missbrukat ditt webbhotell med grov download."

Inte så kul att säga till kund "Jo du, länken jag skickade fungerar inte för hela webbsidan blev avstängd. Du kan nå mig på den här andra mailadressen tillsvidare."

EDIT: Supporten var både trög i huvudet, skumläste felanmälningar som om de inte brydde sig och svarade goddag yxskaft - och var jag inte nöjd med goddag yxskaft-svaret fick jag obehagligt och otrevligt bemötande tillbaka. Hade One.com då varit ett svenskt företag hade det varit en anmälning till ARN på momangen. Nu kom de undan iom att de var danskar.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Källa på det?

Under 1.1 står det ju ganska klart och tydligt varför du blev avstängd samt varför det är helt fel, (att du dessutom utan källa), påstår att du inte får ha mp3 på din sida som ligger hos One.com:

http://www.one.com/sv/affaersvillkor

Edit: Jag blev lite nervös av ditt påstående så jag mailade också supporten som svarade mycket vänligt 40 min senare att det inte vara några problem att lägga upp mp3 på sin hemsida.

Redigerat av sixpakk
Link to comment
Dela på andra sajter

Under 1.1 står det ju ganska klart och tydligt varför du blev avstängd

Avtalen då var betydligt luddigare, så försök inte. De har naturligtvis blivit tydligare nu.
varför det är helt fel, (att du dessutom utan källa), påstår att du inte får ha mp3 på din sida som ligger hos One.com
Säg inte att jag har fel. Jag kan säkert gräva fram källa (mailkonversation) om du behöver det.

Om du däremot säger de ändrat sig, så kan jag tro dig. Det såklart trevligt för One-kunder - men jag kan aldrig rekommendera någon att bli kund hos dem oavsett vad som händer. De har bränt sitt förtroende. Och nu ska jag avsluta inlägget och medverkan i tråden eftersom tanken på de problem jag haft sliter upp gamla sår och gör mig arg, och det vill jag inte vara.

Kram på er.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag försöker säga är att det är ok att ha mp3 på sidan. Vilket du säger att man inte får. Så jo, i det avseendet har du fel. Men jag säger inte att du ljuger.

Tråkigt att höra att du hade så mycket trubbel och att dom visade upp en så dålig sida på supporten.

Jag har dock bara bra erfarenheter och har aldrig stött på trubbel med One/Wordpress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag försöker säga är att det är ok att ha mp3 på sidan. Vilket du säger att man inte får.
Ett inlägg till: kan du följdfråga supporten hur många ljudfiler du får ladda upp innan de anser ditt webutrymme som "lagring av datafiler" som man förbjuder enl. 1.1 i affärsvillkoren?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också ge svar angående One.com.

Jag har 6 domäner på One varav 1 drar speciellt väldigt mycket trafik.

Domänen är Kobojsarna.se

På den domänen finns där så mycket musik/film att jag inte kan räkna dem alla.

Det skickas/tas emot väldigt mycket filer på just den FTP'n.

Den blev nedstängd 1 gång pga hög belastning, men då laddades en mp3 på ca 7MB ner över 35.000 gånger på ett par dagar.

Jag kontaktade One och förklarade hur det låg till. Och supporten var riktigt bra.

De bad mig ta bort låten eftersom den fortfarande var aktiv och sedan inom 20 minuter gick sidan upp igen.

Helt förståeligt egentligen eftersom det blev en trafik på 245 GB...

Har aldrig upplevt några problem med One utöver det, och nu har dem (för de som förstår) ändrat SafeMode!

Link to comment
Dela på andra sajter

one.com har ju någon slags editor så man kan göra en sida utan kunskaper.

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad är wordpress ??och vad är safe mode på one? Och hur blir man lite anonym så man inte ser adress tele osv när man gör who is på vem som ligger bakom sidan?

Mvh

Wordpress är ett bloggverktyg som fungerar ypperligt att använda som grund för de flesta hemsidor/bloggar. Wordpress.com är en tjänst som tillhandahåller wordpress-bloggar/sidor utan kostnad på nätet om du vill pröva, men det går också att ladda ner WP via wordpress.org helt fritt då det är helt open-source. De flesta webhotellen har s.k. "One-click-install" via sina kontrollpaneler vilket gör att du inte behöver krångla med att lägga upp saker via FTP, skapa databaser etc. utan en fullt fungerande Wordpress installation läggs upp automatiskt åt dig (brukar finnas andra system att tillgå också om man gillar det).

Vad det gäller webhotell så har jag två förslag:

one.com:

Är budget så det förslår, om man vet vad man håller på med själv och inte behöver ha det bästa och en väl fungerande support så är det helt OK. Använder det för ett antal hobbyprojekt och det funkar OK. Liksom Linus har jag varit med om att de förr stängde ner sidor pga. för mkt material/data/trafik på servrarna, något som kan kännas luddigt då de erbjuder "obegränsad" trafik. Dock så har jag flertalet fungerande Wordpress-installationer under one.com utan problem.

Binero.se

Är min favorit! Bra support, kompetent folk, bra tjänster osv. Ett bra företag helt enkelt! Inget strul för mig utan det rullar på finfint och problemfritt. Kan rekommendera dig Binero då det kan vara till stor nytta för någon som är ny i "webb-världen" med en ordentlig support. Att Kjetil håller sommar-rea just nu är ju inte helt fel det heller!

Som svar på din fråga ang. whois så brukar du själv kunna bestämma i väldigt stor utsträckning vad som skall visas där. Personligen har jag aldrig känt behovet av att dölja något, men om du har några frågor kring det hela så är det bara att fråga respektive support-avdelning.

Ang. safe-mode är det tekniskt dravel som jag inte riktigt orkar förklara just nu. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett inlägg till: kan du följdfråga supporten hur många ljudfiler du får ladda upp innan de anser ditt webutrymme som "lagring av datafiler" som man förbjuder enl. 1.1 i affärsvillkoren?

Nej, men för all del, maila dem själv om du har frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...