Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
puffra

OS X Lion

Recommended Posts

Konstigt att det inte finns någon Lion-tråd än. Eller så är det jag som är dålig på att leta...

Hursom, rubriken säger väl allt egentligen.

Är det någon som har provat eller som rent av kör Lion än?

Hur verkar det? Vågar man lita på att program och pluggar funkar?

Annons

Men med det sagt så kan Microsoft packa ihop och lägga ner sin verksamhet.

Fattar inte hur folk står ut med ett sånt fruktansvärt skitdåligt operativsystem!

Förstår apple att dom inte vill släppa OSX fritt pga av deras datorer. Men jag tror ändå att om dom gjorde det så skulle det sopa undan MS och idioten Ballmer för gott!

Lion kommer kosta 229:-, motpris på det MS och Windows 8?

Dessutom iCloud... MS är så bortspolade i konkurrens att det finns inte!

Men men, dom vinner på att det är förinstallerat på allt skit som säljs. Och att företagen vill inte se fetare datorer... Därför sänker MS kraven för W8!

GRATTIS till framsteg....

Fattar inte hur folk står ut med ett sånt fruktansvärt skitdåligt operativsystem!

Förstår apple att dom inte vill släppa OSX fritt pga av deras datorer. Men jag tror ändå att om dom gjorde det så skulle det sopa undan MS och idioten Ballmer för gott!

Men men, dom vinner på att det är förinstallerat på allt skit som säljs. Och att företagen vill inte se fetare datorer... Därför sänker MS kraven för W8!

Nej, jag vet att det inte är släppt. Men flera dev-utgåvor har ju släppts (och sen kan ju folk råkat ha kommit över andra versioner på olika sätt.. :unsure: )

Vad gäller MS och Windows skriver jag under på allt du skrev. Har lovat mamma och pappa att köpa en ny dator. Jag förespråkar mac. Men mamma vill bara ha "samma som innan" (jag köper argumentet, hon kör pc på jobbet också..)

OK, hittat en bra dator. Läser specarna lite mer noggrant. Under mjukvara läser hittar jag följande:

CyberLink Power2Go, Google Toolbar, ASUS Splendid, ASUS Live Update, ASUS Fancy Start, ASUS AI Recovery, Google Software Pack, ASUS WinFlash, Windows Live Toolbar, ASUS LifeFrame3, ASUS SmartLogon, Virtual Camera, ASUS Wireless Console 3, ASUS Power4 Gear Hybrid, ASUS FastBoot, Microsoft Office 2010 Starter, ASUS Express Gate Cloud, Nuance PDF Reader, Windows Live 4, ASUS Game Park Console, Trend Micro Titanium 2011 (30 dagars prov), ASUSDVD 9, Syncables Desktop SE, ASUS WebStorage

HUR TÄNKER DEM?!! fattar dem inte att 95% av kunderna kommer bli missnöjda med all skit som poppar upp? och sen efter 30 dagar när man påminns om att betala för virusskyddet... Ja, då är det bara att vänta på telefonsamtal från mamma och pappa :)

(eller så blåser man ur hela kalaset direkt..)

Nej, jag vet att det inte är släppt. Men flera dev-utgåvor har ju släppts (och sen kan ju folk råkat ha kommit över andra versioner på olika sätt.. :unsure: )

Vad gäller MS och Windows skriver jag under på allt du skrev. Har lovat mamma och pappa att köpa en ny dator. Jag förespråkar mac. Men mamma vill bara ha "samma som innan" (jag köper argumentet, hon kör pc på jobbet också..)

OK, hittat en bra dator. Läser specarna lite mer noggrant. Under mjukvara läser hittar jag följande:

CyberLink Power2Go, Google Toolbar, ASUS Splendid, ASUS Live Update, ASUS Fancy Start, ASUS AI Recovery, Google Software Pack, ASUS WinFlash, Windows Live Toolbar, ASUS LifeFrame3, ASUS SmartLogon, Virtual Camera, ASUS Wireless Console 3, ASUS Power4 Gear Hybrid, ASUS FastBoot, Microsoft Office 2010 Starter, ASUS Express Gate Cloud, Nuance PDF Reader, Windows Live 4, ASUS Game Park Console, Trend Micro Titanium 2011 (30 dagars prov), ASUSDVD 9, Syncables Desktop SE, ASUS WebStorage

HUR TÄNKER DEM?!! fattar dem inte att 95% av kunderna kommer bli missnöjda med all skit som poppar upp? och sen efter 30 dagar när man påminns om att betala för virusskyddet... Ja, då är det bara att vänta på telefonsamtal från mamma och pappa :)

(eller så blåser man ur hela kalaset direkt..)

Skitgrejer!

Kräv att få original OEM-skiva och installera det det du tycker att du behöver!

Köpte en HP för 2-3 årsen, samma där smäckfull med bara en massa skit. Krävde av HP men dom vägrade. Så jag köpte W7 och installerade skiten.

Värre skit finns inte!

Men nu startade du en tråd om OSX Lion och inte en hattråd mot MS. Fast det var ju jag som startade skiten. Ber om ursäkt för detta.

OSX Lion ser ju onekligen intressant ut. Men det som tilltalar mest är iCloud och iOS5. Men jag tror vi får vänta nåt år tills iTunes är helt 100 där.

FÖ så får vi ju resten. Och bara det är ju sjukt otroligt! FOR FREE! Galet bra!

Hade det inte varit för Logic hade jag kört Windows 7 än. Betalar hellre 3000 kr för ett underbart OS än 229 kr för en meninglös uppgradering. Apple borde bygga datorer och telefoner och överlåta OS-knackandet till andra. Och jag har aldrig någonsin varit med om ett så hopplöst bakåtsträvande och inlåsande företag som Apple.

Med det sagt, vi ska inte kasta skit på något OS i den här tråden ;)

Det som Lion erbjuder, i mina ögon är Mission Control och Launchpad, och inget av dessa intresserar mig direkt. Apple vill göra avståndet mindre mellan Mac OS och iOS. Jag tror inte att detta är en bra väg att gå. Man måste se att en dator och en telefon/platta är olika av principen. Fullskärmsprogram är inte alls lika nödvändigt på en bärbar eller stationär dator som på en enhet med begränsad upplösning/skärm. Däremot är det väl bra att de kommer med innovativa nyheter som att kunna sortera filer i Finder ;)

Jag kommer däremot att köpa Lion för att få en möjlighet att ominstallera min maskin. Jag tappade bort min originalskiva i en flytt, och sedan dess har jag lagt ner åtskilliga timmar på att hitta en lösning. Macoteket gav upp och sa att jag fick köpa en ny skiva från Apple Care. Sigh...

Pikzel, skillnadne mellan OS X och Windows ligger inte i min värld i antalet funktioner och lite lull lull hit och dit. Skillnaden är mer fundamental än så.

Man kan ha åsikter om Apples strategier, men en sak jag har lärt mig är att frånvaron av okontrollerad tredjepartsmjukvara innebär mindre strul. Punkt. Och jag kan utan problem hantera de ideologiska "problem" detta innebär.

Att kunna starta datorn och slippa bli påmind om att Adobe Reader och Java och massa annat onödigt skit behöver uppdateras är en frid i sig..

Hursom helst, åter till ämnet. Jag tror Lion kommer bli svinbra och kommer köpa det dagen då det släpps :)

Edit: jag blir nästan lite arg när jag läser om hur du beskriver Apple som ett bakåstrsävande företag. Hur svårt är det för folk att förstå att Apple inte är någon jädra välgörenhetsorganisation. Apples uppdrag är ganska enkelt och precis i linje med Mircorsofts: Tjäna pengar. Hur man nu väljer att göra det är väl upp till var och en. Apple har väl bevisligen lyckats ganska bra på den punkten och det är väl det folk har problem med.

Edited by henk2055

Pikzel, skillnadne mellan OS X och Windows ligger inte i min värld i antalet funktioner och lite lull lull hit och dit. Skillnaden är mer fundamental än så.

Det sa jag inte heller att det gjorde. Och tro mig, jag har väldigt gedigen bakgrund inom området, allt från slutanvändning till lågnivåprogrammering, jag vet vad jag pratar om ;)

TS: Lista över kompatibla program hittar du på http://roaringapps.com/

Edit som svar på din edit: jag har inga som helst problem att se företag använda vilken strategi de helst vill på en fri marknad, men det betyder inte att jag stödjer deras metoder eller principer.

Edited by pikzel

Os X Lion Golden Master finns ute och ja kör det på min pc/hackintosh och har gjort det dom senaste veckorna. Ja har tom gjort en guide på svenska för er som vill prova det. Guiden är väldigt väldigt enkel.

Lion funkar klockrent. Och golden master som fins ute sägs ju va den slutgiltiga versionen.

Kom igen nu alla pc nördar som vill ha mac. Hur svårt e det att prova köra hackintosh på sin dator. Om ni e rädda för att sabba nåt så ta ur era hårddiskar och sätt i en liten skit ide eller sata disk o prova med. Behöver ju inte va större än 40 gig.Bara slänga in o prova. Ja förstår inte att inte fler folk på detta forum gör det.Om ni vill ha hjälp så hjäper jag gärna till dygnet runt nästan. Bara hojta så kör vi.

Det jag vill veta är om Lion innebär ett "tyngre" os ?,

alltså om det är mer processor krävande än snow leopard som jag har nu på min iMac?

Vill helst inte behöva byta dator, om det skulle göra att mina musik program börjar rulla trögt pga en os uppgradering.

Gick för några år sen över från windows och jag fattar inte varför jag inte tog steget tidigare, kommer inte gå tillbaka ;)

alltså om det är mer processor krävande än snow leopard som jag har nu på min iMac?

Vill helst inte behöva byta dator, om det skulle göra att mina musik program börjar rulla trögt pga en os uppgradering.

Vänta tills det finns riktig kunskap och erfarenhet. Det finns ingen anledning att uppgradera dag 1. Kanske visar der sig finnas nåt litet problem som Påverkar bara användare av en viss plugin i Logic? Dumt om du är den som skall drabbas och upptäcka det.

Gunna

Gick för några år sen över från windows och jag fattar inte varför jag inte tog steget tidigare, kommer inte gå tillbaka ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_Lion#System_requirements

Är det förresten någon som hört något mer om TRIM-stödet? Blir det bara för diskarna som Apple själva säljer?

För de som är intresserade av att veta och inte gissa så finns här en samling av nya funktioner i Lion:

http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Jag kan rekommendera att ni kollar närmare på: Versions, Resume, Multitouch gester, Missions Control och Auto Save innan ni snackar om att det är en meningslös uppdatering.

Puffra: Google är din vän: http://www.google.se/search?ie=UTF-8&q=trim+ssd

Os X Lion Golden Master finns ute och ja kör det på min pc/hackintosh och har gjort det dom senaste veckorna. Ja har tom gjort en guide på svenska för er som vill prova det. Guiden är väldigt väldigt enkel.

Lion funkar klockrent. Och golden master som fins ute sägs ju va den slutgiltiga versionen.

Kom igen nu alla pc nördar som vill ha mac. Hur svårt e det att prova köra hackintosh på sin dator. Om ni e rädda för att sabba nåt så ta ur era hårddiskar och sätt i en liten skit ide eller sata disk o prova med. Behöver ju inte va större än 40 gig.Bara slänga in o prova. Ja förstår inte att inte fler folk på detta forum gör det.Om ni vill ha hjälp så hjäper jag gärna till dygnet runt nästan. Bara hojta så kör vi.

Jag har en liten disk på 500GB liggande, så jag har funderat på att testa att installera Mac OS. Får se om jag tar mod till mig någon dag... ;)

För de som är intresserade av att veta och inte gissa så finns här en samling av nya funktioner i Lion:

http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Jag kan rekommendera att ni kollar närmare på: Versions, Resume, Multitouch gester, Missions Control och Auto Save innan ni snackar om att det är en meningslös uppdatering.

Puffra: Google är din vän: http://www.google.se/search?ie=UTF-8&q=trim+ssd

Läst, och som sagt, inget revolutionerande. Det är i nivå med ett nytt Service Pack, inte ett nytt OS. Dessutom är jag brydd över att traditionella datorer hamnar utanför fokus (samma sak i Windows 8). Det är en tråkig utveckling.

Läst, och som sagt, inget revolutionerande. Det är i nivå med ett nytt Service Pack, inte ett nytt OS. Dessutom är jag brydd över att traditionella datorer hamnar utanför fokus (samma sak i Windows 8). Det är en tråkig utveckling.

Måste allt vara revolutionerande jämt? Känns som att folk blivit bortskämda av Apples smått fantastiska släpp och "One more thing...".

För mig kommer Resume och till viss del Autosave och Mission Control förändra hur jag arbetar. Jag menar hur lång tid tar det att öppna Logic? Beror såklart på pluggar, minne, dator osv, men Resume kommer göra massor för känslan av snabbhet.

iCloud för fan

Här ett par korta klipp, tyvärr inte det mest intressanta:

Hela keynoten: http://events.apple.com.edgesuite.net/11piubpwiqubf06/event/

ca 70 min in så pratar dom om iClod, här då lite mer ingående än dom youtubeklippen.

Läs om iCloud: http://www.apple.com/se/icloud/features/

Och här för att visa hur seriösa dom är med det!

Schysst bygge, undrar varför dom lägger ner miljarder på en gigantisk servehall för inte ett skit i vinst?

258152_10150207497373328_602678327_6828916_2929627_o.jpg

259568_10150207497473328_602678327_6828918_1353763_o.jpg

241072_10150207497668328_602678327_6828923_226680_o.jpg

257032_10150207497913328_602678327_6828927_6671080_o.jpg

257988_10150207497773328_602678327_6828925_2844217_o.jpg

Och allt detta gratis!

Att säga att Lion är inget revolutionerande så är man fan ute å cyklar!

Exakt VAD har då MS att komma med?

Tar 30 sekunder för skiten W7 att hitta ett USB-minne... på en dator som är byggd 2011... jösses! Tsss... aja! Live with it, accepting it!

Och den dolda övervakningen av människans rutiner och liv har tagit ytterligare ett steg framåt.

• Gilla 1

iCloud för fan

Men det har väl inget med Lion att göra? Lika lite som Azure har något med Windows 7 att göra. Molntjänster har funnits länge. Det här är ett sätt att synca dina data till andra enheter, motsvarande Dropbox. Du kan inte köra applikationer i iCloud som t.ex. Azure. Det är inte dåligt, men det är inte på något sätt nytt.

Schysst bygge, undrar varför dom lägger ner miljarder på en gigantisk servehall för inte ett skit i vinst?

Fundera på det du ;)

Att säga att Lion är inget revolutionerande så är man fan ute å cyklar!

Så ja, ta det lugnt nu. Jag säger att uppdateringen inte är så stor att den bör räknas som ett nytt OS, men Mactalibaner vill ju gärna snacka om att ett nytt OS kostar <300 kr. Men den är säkerligen mer än väl värd pengarna.

Måste allt vara revolutionerande jämt? Känns som att folk blivit bortskämda av Apples smått fantastiska släpp och "One more thing...".

För mig kommer Resume och till viss del Autosave och Mission Control förändra hur jag arbetar. Jag menar hur lång tid tar det att öppna Logic? Beror såklart på pluggar, minne, dator osv, men Resume kommer göra massor för känslan av snabbhet.

Nej, men jag säger ju hela tiden bara att jag inte är så imponerad av Lion. Och jag vet många som kört Mac hela sitt liv som inte heller är imponerad, så det har inget med att vara partisk att göra. "One more thing..." är inget annat än marknadsföringstrick, det är bara Applefanboys som tror att de ger bort allt gratis och bjuder på allt ;)

Så ja, ta det lugnt nu. Jag säger att uppdateringen inte är så stor att den bör räknas som ett nytt OS, men Mactalibaner vill ju gärna snacka om att ett nytt OS kostar <300 kr. Men den är säkerligen mer än väl värd pengarna.

Och där placerade du dig själv i Mac-hatar-facket.

Förlåt, men jag blir så jäkla trött på datorkrig och folk som säger att saker är kass bara för att produkten inte passar deras behov. Så här har förbättringarna sett ut ialla fall sen Mac OS X 10.2. Det har varit en massa bra grejor man knappast något otroligt revolutionerade. När jag visar folk Time Machine så reagerar många som om det vore något revolutionerande. Men funktionen har ju funnits länge. De har bara packat om funktionen och gjort den användbar för gemene man. Men det kanske är DET som är revolutionen? Folk behöver inte sitta med en IT-tekniker i bakfickan för att kunna surfa lite.

Men tänk så här då. Vad kostade förra uppdateringen av Mac OS X? Just också 295:-. Om du lägger ihop det som var nytt i 10.6 med 10.7. Är det värt att kallas ett nytt OS i din mening?

Kostade iså fall 295 + 295 = 590:-. Rätt billig uppdatering va?

Nej, men jag säger ju hela tiden bara att jag inte är så imponerad av Lion. Och jag vet många som kört Mac hela sitt liv som inte heller är imponerad, så det har inget med att vara partisk att göra. "One more thing..." är inget annat än marknadsföringstrick, det är bara Applefanboys som tror att de ger bort allt gratis och bjuder på allt ;)

Jag tror inte att så många som köpt en Mac tror att Apple ger bort allt gratis. Eller har folk slutat klaga på att Macarna är sååååå dyra?

Men det är faktiskt sant. Det "bjuds" på rätt mycket. Men jag ser det som att det är inbakat i priset på datorn. (iLife, iCloud osv)

Edited by engineer

Och där placerade du dig själv i Mac-hatar-facket.

Nej, det finns många bra saker med Mac och Apple. OSX är dock inte en av dem, i min mening. Jag har kört OSX uteslutande det senaste året, och hoppades på att Lion skulle ge mig en trevligare användarupplevelse. Men det verkar tyvärr inte så.

OnT: Golden Master är ute nu (som genrepet inför galapremiären). Har ett gäng vänner som kör det utan större problem, men om man är kräsen om sin driftsäkerhet borde man vänta till 10.7.1 då de flesta barnsjukdomar är åtgärdade.

Till skillnad mot Microsoft så håller Apple oftast det de lovar i sina nya OS. Det till skillnad mot Microsoft som smäller upp fantastiska nya funktioner för att sedan komma på att de inte gick att implementera eller så släpper de den nya funktionen halvfärdig, halvkass osv.

Mig veterligen så har Windows ingen säkerhetskopiering som är ens i närheten av Time Mashine. Versions, Resume och Auto-Save höjer nu användarvänligheten och säkerheten till nya nivåer. Microsoft försökte göra sitt egna Exposé med Windows Aero som var en 3D-variant av alt-tab kort och gott och som var en utav de stora huvudfunktionerna i Vista när det kom. Om jag skulle få välja mellan att betala 1500:- för Windows Aero eller 250:- för Mission Control så blir svaret ganska enkelt.

Och iCloud och OSX Lion hänger visst ihop i.o.m. att integrationen däremellan kommer att vara bra mycket bättre än vad den är jämfört med OSX och MobileMe idag.

VAD är en traditionell dator? Förklara detta för mig. Det ekar från tiden då Windows introducerades och MS siktade mot skrivborsmiljö snarare än en kommandoradsmiljö...

Detta borde ju vara vad du vill ha annars:

450px-Analytical_Engine_%282290032530%29.jpg

Och den dolda övervakningen av människans rutiner och liv har tagit ytterligare ett steg framåt.

Paranoia!

Hahaha, ja jävlar! Har du tänkt på att du har ett födelsenummer? Booooo Beware!

Varje tass och fis registreras... Klia dig inte i örat, för då framstår du som cancersjuk i statistiken!

Men det har väl inget med Lion att göra? Lika lite som Azure har något med Windows 7 att göra. Molntjänster har funnits länge. Det här är ett sätt att synca dina data till andra enheter, motsvarande Dropbox. Du kan inte köra applikationer i iCloud som t.ex. Azure. Det är inte dåligt, men det är inte på något sätt nytt.

Fundera på det du ;)

Hahaha ja jävlar!

Motfråga, precis allt det du sågar har jag en undran över. Hur tycker du att MS kukmäter sig till detta? Vad har dom som är så revolutionerande med deras W7? Vista? Nej det skämtet köper jag inte, största blunder i deras historia. Så, vad är det som är så... "Underbart"?

Varför kör man inte det man tycker är bäst? Det går väl inte att spika att något är sämre än något annat ändå, eller? Det är väl rent personligt?

Är en kompressor bättre än alla andra, eller än en specifik? Är OS X bättre än Windows? Fråga 10 personer och få olika svar...

Sånt jävla revirpinkande...

Jag har en liten disk på 500GB liggande, så jag har funderat på att testa att installera Mac OS. Får se om jag tar mod till mig någon dag... ;)

Nu kom det där som ja hatar att höra om att ta mod till sig.

Ha ha ha ha.

Sätt bara i disken o kör, du har en mac på en halvtimme.

Ja kan va telefon support. Ha ha ha.

Vettig information mitt i all os-religion: pro tools fungerar INTE i Lion, så vänta med uppgraderingen om du kör det.