Jump to content
Annons

MYCKET ful låt med hitvarning!


Ploghbill

Recommended Posts

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hm...

Nu måste jag faktiskt skriva en lite kommentar här.

om JAG skulle ägt ett skivbolag, så skulle jag hellre ge ut en skiva med din "skämt låt" än ditt andra material.

Ta inte illa upp, men det faller MIG inte alls i smaken med så där STENHÅRD rock, jag hör aldrig vad som sägs... bara skrik.. 😉 (är kanske det som är tanken)

Men seriöst.. den skämtlåten du gav oss en länk till var faktiskt suveränt gjord tycker jag.

Fortsätt i den stilen så släpper du snart många skivor!

MVH

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Trancer

Jag förstår absolut vad du menar, men håller ändå inte med. För det första kallas det Melodisk deathmetal (blinded colony) o det andra du kanske lyssnade på är posthardcore. Meningen i dessa stilar är inte att framföra någon text så bra som möjligt, utan att få bra känsla i en låt. Man måste sluta gå efter texten hela tiden. Rösten i sån här musik används ofta mer som ett effektfult instrument, o inte en poesiförmedlare.

Men jag förstår absolut vad du menar, de flesta folk resonerar såsom du, men inte på andra musikscener.

Tack för de fina orden ändå!

MVH Johan

P.S Jag gjorde låten på 30 minuter, alltså SKREV den. Spelade in den på kanske 3-4 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var verkligen skit bra... Mycket Mycket stor hit varning... sjunger me och diggar...

En sak bara, såg att flera hade påpekat att sången var låg.. tycker jag me 😆

Så här är det, när man spelar in en låt så tror man ofta att sången är ok, men det beror ofta på att man själv kan låten och pga det hör texten tydligt, man ska alltid låta nån som inte hört låten lyssna på den för att kolla om dom hör sången.

Ett tips bara 😎🙁😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

är kanske lite sent ute i tråden, men har inte trillat över den förren nu. 😄

kan bara hålla med alla andra om att låten har klar hitpotential. ändra texten lite till ngt mer "generellt" bara och du har en ny nick-plåga.

tog och lyssnade lite på BC när jag ändå var i farten. låter riktigt bra i mina öron! stundvid lite grumlig ljudbild, men det kan lika väl bero på låten som på mina billighetshörlurar. :-P hursomhelst riktigt bra.. fastnade rejält i "Need".

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

förvisso.. fast hade det inte varit för att musiken är som den är så hade det inte varit samma "hitvarning" över den. 🙂

Men men.. bara till att skicka ut den till ett par radiostationer och försöka få den spelad. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Janneministudio (oregistrerad)

En riktig top låt vad har du använt när du spelat in vad gäller utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket BRA! Överraskande bra. Definitivt hitpotential, som fan, dessutom! Låter väldigt proffsigt (gillar dessutom skriken.. :-) det är för lite skrik i kommersiell pop! ). Bra mxiat, men det är nåt som låter aningens "skräpigt" nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig top låt vad har du använt när du spelat in vad gäller utrustning.

Har samplat mitt trumset o programmerat kompen i logic. Guror o bas har jag linat direkt in i Amplitube!

--> I_Solate

Haha, ja för fan, mer vrål på radion!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hmm... jo, jag hör definitivt hitpotentialen. För att vara så hemsk är den ganska bra. För att vara så bra är den ganska vidrig ;-)

Inställsam och cynisk, och extremt hookig. Sätter sig på hjärnan som cancer och slår metastaser genom hela pallet. Aj. Skit. Nu sitter den väl där hela dan. Minst.

Sitter och lyssnar i skräplurar på jobbet, så ta detta med en nypa salt, men:

Låter i kefflurar väldigt vasst i diskanten, och jag har jättesvårt att höra vad du sjunger. Ser att du fått flera kommentarer av sorten "höj sången". Tycker jag med. Definitivt. Men sänk diskanten aningen i sången nånstans mellan 5-10khz då så du får ett aningen rundare ljud och släng på ganska mycket kompression så att man hör även de svagare stavelserna (för att öka tydligheten).

Jag förstår iof att du kanske inte vill lägga så himla mycket mer jobb på den här eftersom den är lite av ett halvskämt... Men du kan ju alltid skriva en ny lite mer seriös text (på valfritt språk) och göra nått riktigt av den? Med annan stil på sången skulle Jumper-prägeln försvinna (om det inte är vad du är ute efter).

Kom just å tänka på... Jag och brorsan (tillsammans är vi "Secret Circus") gjorde en ganska ironisk låt för ett tag sen. Musiken är rätt gullig, texten är lite medvetet nödrimmad (i stil med soundet) och det låter liksom ganska snällt, men texten har betydligt mörkare undertoner (om man lyssnar). De flesta kanske inte hajar ironin, utan tror att den bara är lättsam eftersom det låter så dock. Låten heter "Take the Rest". Kolla in: http://www.reverbnation.com/tunepak/873636

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
Men seriöst.. den skämtlåten du gav oss en länk till var faktiskt suveränt gjord tycker jag.

Fortsätt i den stilen så släpper du snart många skivor!

Såhär fem år senare en ganska bra gissning kanske 😳

Från STIMs hemsida:

"De största svenska utlandshitsen 2009"

"Yngst på listan är Johan "Shellback" Schuster, 25, som varit med och skrivit "So What" som placerat sig på förstaplatsen."

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär fem år senare en ganska bra gissning kanske 😳

Från STIMs hemsida:

"De största svenska utlandshitsen 2009"

"Yngst på listan är Johan "Shellback" Schuster, 25, som varit med och skrivit "So What" som placerat sig på förstaplatsen."

Se på fan!

Händer fortfarande lite då och då att jag drar igång mp3:an från den här tråden. Kul att höra att det går bra för honom!

Edit; http://en.wikipedia.org/wiki/Shellback_(songwriter)

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...