Jump to content
Annons

Hur hyr jag in en känd trummis ?


Tommy von Bulldog

Recommended Posts

Jag har en vansinnigt galen fråga, men den är seriös och jag hoppas någon av er kan ge mig upplysningar om det jag undrar. Jag påtar med några egna låtar som jag kommer att spela in så småningom. Jag har inget band och vill heller inta vara medlem i något. Men min fråga är kan jag hyra in en känd trummis för att lägga på hans trummande på två av låtarna, jag vill inte ha med honom av den anledningen att han är bättre trummis än många andra anledningen är bara att han ska vara känd. är det någon här som vet om "kända" trummisar gör sådana jobb och om priset är per låt eller om man betalar för tiden. Jag vill ha en spec Amerikansk trummis pålagd på dom två låtarna. Är mycket tacksam för all info jag kan få om detta.

Hälsningar

Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Menar du känd trummis som i "X från bandet Y" eller tänker du studiotrummis? Jag tror inte att trummisar från många etablerade band gör såna jobb. Det är i specialfall via kompisar och kontakter om sånt händer. Det du söker är nog en riktigt grym studiotrummis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja jag fick veta av en konsert pianist att det finns en del kända musiker som gör sådana jobb, men hann aldrig fråga vem eller vilka studios jag skulle kontakta eller hur det går att få kontakterna. Visst spelar säkert dom etablerade studiotrummisarna bättre trummor men det är inte det som är poängen jag vill att trummisen i första hand ska vara riktigt känd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes det finns ju givetvis session trummisar att hyra. Det lr ju bli ganska dyrt, med tanke på att trummisen skall ha betalt + studiohyra.

Men det går utan problem!!

Tack för svaret. Jo det finns säkert riktigt duktiga studiotrummisar. Men budgeten är ganska ok så det handlar inte om priset, mer om kändisskapet. Jag är tacksam för att ni försöker att hjälpa till med råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast har man någon speciell favoritmusiker i åtanke somman tror kommer passa projektet. Har man inget eget kontaktnät kopplat till just den musikern är det ju bara att kontakta musikern direkt, antingen via dennes management eller hans / hennes egen hemsida. Ersättningen är en ren förhandlingsfråga. Förbered projektet med en noggrann pre-production och gör en snygg presentation. Fråga vad han / hon tar för jobbet.

Att hyra in rutinerade studiomusiker är billigare än vad många tror och man spar oftast väldigt mycket arbete och tid i slutänden pga. en proffsigi nsats och bra stämda trummor etc.. Vanligtvis så brukar kanske musikaliska kriterier gå före kändisskap men du kanske kan få både och...

Lycka till! ! / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att John Rick här på forumet gör jäkligt bäst trummor...

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast har man någon speciell favoritmusiker i åtanke somman tror kommer passa projektet. Har man inget eget kontaktnät kopplat till just den musikern är det ju bara att kontakta musikern direkt, antingen via dennes management eller hans / hennes egen hemsida. Ersättningen är en ren förhandlingsfråga. Förbered projektet med en noggrann pre-production och gör en snygg presentation. Fråga vad han / hon tar för jobbet.

Att hyra in rutinerade studiomusiker är billigare än vad många tror och man spar oftast väldigt mycket arbete och tid i slutänden pga. en proffsigi nsats och bra stämda trummor etc.. Vanligtvis så brukar kanske musikaliska kriterier gå före kändisskap men du kanske kan få både och...

Lycka till! ! / Björn

Jo jag vet att det finns musiker som är mycket duktigare än superkändisar, och självklart vore det ett betydligt billigare val. Men nu är jag ganska galen och tänker inte riktigt som alla duktiga människor i musikbranschen jag har bara en galen idé som jag skulle vilja genomföra för att det strider mot allt sunt förnuft. Tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är ju frågan om den " Kända " trummisen vill att du promotar låten med hans namn..

Om han enbart spelat trummor på en enstaka låt och är inte mer involverad i ditt projekt kan det bli svårsålt.

Klart han ska ha sitt namn på min cover det är ju det som är hela grejen och det han får betalt för + lite trummande. Mitt mål är inte att sälja skivor och bli kändis, detta är bara något jag tycker är kul. Låtarna jag gör är rejält tuffa och lite spec, att jag vill göra det är ju för att det är kul göra en CD och dela ut till mina barn barn och grannungar där jag har gjort musiken och någon känd är med, en ren hobby grej, en del lägger ju stora pengar på vräkiga båtar safaris och golfspelande, men jag gillar detta bättre. Tack för ditt svar och engagemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att det finns musiker som är mycket duktigare än superkändisar, och självklart vore det ett betydligt billigare val. Men nu är jag ganska galen och tänker inte riktigt som alla duktiga människor i musikbranschen jag har bara en galen idé som jag skulle vilja genomföra för att det strider mot allt sunt förnuft. Tack för ditt svar

OK, då förstår jag. Jag tror ändå att det tipsen i tråden som gäller även om det är ett galet projekt. Sedan gäller det väl bara att presentera idén på ett tilltalande sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart han ska ha sitt namn på min cover det är ju det som är hela grejen och det han får betalt för + lite trummande. Mitt mål är inte att sälja skivor och bli kändis, detta är bara något jag tycker är kul. Låtarna jag gör är rejält tuffa och lite spec, att jag vill göra det är ju för att det är kul göra en CD och dela ut till mina barn barn och grannungar där jag har gjort musiken och någon känd är med, en ren hobby grej, en del lägger ju stora pengar på vräkiga båtar safaris och golfspelande, men jag gillar detta bättre. Tack för ditt svar och engagemang.

Jag tror det Piccazzo menar är att det inte är säkert att denne kändis vill ha sitt namn med på plattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, HUR känd? Om du vill ha Joey Jordison, Chris Adler eller Portnoy eller liknande trummis så nej. Det lär inte hända. Så länge du inte har någon miljon i bakfickan att betala för besväret. Först och främst ska du få tag i honom (tänk hur många fans dessa trummisar har som inte vill nåt hellre än att få tag i dem och räkna med att ett stort antal av dessa skickar sina demos). Sen OM du mot förmodan skulle få närmare kontakt med killen så ska du få honom att hitta tid i sitt packade schema för att dra till en studio, lära sig låten och spela in den och allt möjligt (hade du tänkt dra till USA, dra honom hit eller att han ska spela in det själv i USA?). Och sen sist men inte minst så får du ju tänka hur mycket pengar karln redan får per grej han gör, PLUS att han nu ska sätta sitt namn på någon helt random persons grej..

Jag hoppas verkligen att du försöker, (klart man drömt om det själv) men du får ju räkna med att chansen är liksom 0,003 procent att det kommer gå! Troligen kommer ditt mail eller vad som helst inte ens fram om det är en A-list trummis. Men jag önskar dig all lycka till och håller tummarna ;D Nyfiken på VEM det är också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, nu tycker jag inte vi ska måla fan på vägen. Det kanskeär en grymt galen och bra idé du har. Däremot så tror jag att det är viktigt att dutänker igenom galenskaperna ordentligt och gör en ordentlig rersearch påpresumtiva trummisar som du på förhand tror delar ditt projekts värderingar och kan tänkas stå för detta. Go for it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte svårare än att man försöker få kontakt med de man vill ska spela på ens inspelning och fråga? Finns ju inget rätt eller fel här, eller patenterade metoder för att vara säker på att snärja den man vill. Men att presentera sin idé på ett så tilltalande (och ärligt) sätt som möjligt är nog en god början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, HUR känd? Om du vill ha Joey Jordison, Chris Adler eller Portnoy eller liknande trummis så nej. Det lär inte hända. Så länge du inte har någon miljon i bakfickan att betala för besväret. Först och främst ska du få tag i honom (tänk hur många fans dessa trummisar har som inte vill nåt hellre än att få tag i dem och räkna med att ett stort antal av dessa skickar sina demos). Sen OM du mot förmodan skulle få närmare kontakt med killen så ska du få honom att hitta tid i sitt packade schema för att dra till en studio, lära sig låten och spela in den och allt möjligt (hade du tänkt dra till USA, dra honom hit eller att han ska spela in det själv i USA?). Och sen sist men inte minst så får du ju tänka hur mycket pengar karln redan får per grej han gör, PLUS att han nu ska sätta sitt namn på någon helt random persons grej..

Jag hoppas verkligen att du försöker, (klart man drömt om det själv) men du får ju räkna med att chansen är liksom 0,003 procent att det kommer gå! Troligen kommer ditt mail eller vad som helst inte ens fram om det är en A-list trummis. Men jag önskar dig all lycka till och håller tummarna ;D Nyfiken på VEM det är också.

Det är ganska enkelt jag vill att Tommy Lee knackar på trummorna. Om det är så omöjligt som du säger vore det ju tråkigt, men jag tror faktiskt inget är omöjligt bara man lägger ner tillräckligt med jobb på det och är som en iller för att få rätt info och kontakter, eller helt enkelt få info om det finns studios som jobbar på det viset och har avtal med kända musiker. Kändisar är inte märkvärdigare människor än du och jag, dom blir skitnödiga ibland dom också. Den enda skillnaden från många super stars och många av medlemmarna här är nog att en hel del av medlemmarna här spelar bättre på sina instrument. Jag vill tacka för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte svårare än att man försöker få kontakt med de man vill ska spela på ens inspelning och fråga? Finns ju inget rätt eller fel här, eller patenterade metoder för att vara säker på att snärja den man vill. Men att presentera sin idé på ett så tilltalande (och ärligt) sätt som möjligt är nog en god början.

Nja en del är lite kluriga att få tag på, annars är det ju som du säger bara att fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, nu tycker jag inte vi ska måla fan på vägen. Det kanskeär en grymt galen och bra idé du har. Däremot så tror jag att det är viktigt att dutänker igenom galenskaperna ordentligt och gör en ordentlig rersearch påpresumtiva trummisar som du på förhand tror delar ditt projekts värderingar och kan tänkas stå för detta. Go for it!

Detta är inget jag har kommet på nu har planerat för detta länge, är en kul grej jag gillar om jag skulle få till. Jag bryr mig inte om andras värderingar det är ju min musik och jag köper en tjänst av en trummis inget annat, och han kan ju tacka nej om han inte vill. Har också satt tiden till år 2013 då ska allt vara klart. Tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inget jag har kommet på nu har planerat för detta länge, är en kul grej jag gillar om jag skulle få till. Jag bryr mig inte om andras värderingar det är ju min musik och jag köper en tjänst av en trummis inget annat, och han kan ju tacka nej om han inte vill. Har också satt tiden till år 2013 då ska allt vara klart. Tack för ditt svar

Kolla med Niclas Sigevall (Electric boys), Jason Bonham eller Thomas Haake. Sigevall är ju bästa av dom, grymt tungt sväng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll om trummisen är med i ett känt band eller inte. Vill han/hon vara med så tackar han/hon ja, även om det bara skulle vara till en låt. Enkelt.

Finns inget som säger att man, bara för att man spelar i ett stort band, inte kan göra andra saker. Om inte skivbolaget säger stopp, dvs.

Det svåra är väl snarare att få tag på människan. Ju större desto svårare, på nåt sätt.

Håller själv på med min soloplatta nu som kommer innehålla diverse "världsmusiker". Men med den bakgrund jag har så har jag lärt känna dem, så det blir inte lika krångligt. Tommy Lee har jag dock ingen knytning till (Tyvärr. GRYM trummis!)... Men känner bra många andra. Så har du någon annan idé kanske jag kan hjälpa till.

Skicka isf PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt mål är inte att sälja skivor och bli kändis, detta är bara något jag tycker är kul.

Då kan ett mer lockande erbjudande vara att få med någon välgörenhetsorganisation i projektet och donera låten till organisationen.

Då kan det behövas betydligt mindre övertalande och ersättning för att få min din supertrummis.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa följande:

Tommy Lee's Manager:

Carl Stubner

Sanctuary Artist Management

Sanctuary House

45-53 Sinclair Road

London, W14 0NS

Phone: 44-0-20-7602-6351

Tommy Lee's Agent:

Mitch Rose

Creative Artists Agency

2000 Avenue Of The Stars

Los Angeles, CA 90067

Phone: 424-288-2000

Tommy Lee's Publicist:

Beth Katz

Beth Katz Media & Marketing

153 East 32nd Street

Suite 9E

New York, NY 10016

Phone: 212-779-2101

Lycka till! / Martin

Redigerat av MartinÖjes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem som kan uppstå är att den aktuelle trummisens skivbolag faktiskt inte går med på att han/hon spelar på en inspelning som inte kommer att ges ut av hans/hennes eget skivbolag. Det förekommer att musiker spelar anonymt för att undvika att begå kontraktsbrott, men då kan du ju inte använda namnet som någon marknadsföringsgrej. Och om det ändå bara är du själv som kommer att känna till vem det är som spelar går det väl lika bra att anlita någon som har möjlighet att göra det som vilket jobb som helst? (För om skivbolaget säger nej faller ju hela tanken med att det ska vara en "känd" trummis.)

(Det där var en sån frågeställning som man faktiskt aldrig trodde skulle uppstå...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får med Tommy Lee på ett project vill jag höra resultatet!! Vi lever bara en gång, go for it man!!

Ja tack och jag lever efter filosofin att inget är omöjligt bara man ger sig fan på det, visserligen är jag galen men det underlättar. Jag har ju ingen auktoritets skräck för mig är det lika lätt att snacka med Kungen som med brevbäraren, dom är ju inte märkvärdigare än du och jag. Ha en bra dag

Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...