Jump to content
Annons

Propellerhead avslöjar något i morgon (tisdag)!


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag funderar på varför jag skulle uppgradera från Record 1.5 och Reason 5?

Allt jag hade i Reason kan jag ju redan köra i Record, ingen anledning att starta Reason. Jag vinner inget på att Record och Reason nu är samma program.

Fortfarande måste jag köra Cubase parallellt med Reason, eftersom jag vill använda både Kontakt och hw-syntar.

Och något nytt ljudkort har jag inget behov av.

Det enda som det här tillför mig är tre nya effektenheter.

Man får hoppas att det kommer en 6.5:a med lite roligare nyheter snart.

EDIT: BTW, påminner inte ekot om en gammal Rolandburk?

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

áudio inspelning som i record fast utan record - men fortfarande ingen midi ut...

och ingen vsti...

märkligt

Håller med. Vad ska man nu med Record till egentligen ? Och hur ser framtiden ut för Record

kan man ju undra hos Propparna. Uppgraderingen till Reason 6 borde vara billigare för dom

som både har Reason + Record tycker jag.

Och när får vi midi out ?????

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: BTW, påminner inte ekot om en gammal Rolandburk?

Visst gör det det, och det går lite i linjen. Bandekot i Kong är som Rolands RE-201:a, men det här är steget längre. Stereoeko, distfärgning, stutter edits etc. Allt sådant som krävde en Combinator med mängder av maskiner och kablar.

Det som förvånade mig mest idag är ljudkortet. Och att Ignition-nyckeln är inbyggd där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på varför jag skulle uppgradera från Record 1.5 och Reason 5?

Allt jag hade i Reason kan jag ju redan köra i Record, ingen anledning att starta Reason. Jag vinner inget på att Record och Reason nu är samma program.

Fortfarande måste jag köra Cubase parallellt med Reason, eftersom jag vill använda både Kontakt och hw-syntar.

Och något nytt ljudkort har jag inget behov av.

Det enda som det här tillför mig är tre nya effektenheter.

Man får hoppas att det kommer en 6.5:a med lite roligare nyheter snart.

EDIT: BTW, påminner inte ekot om en gammal Rolandburk?

Jag undrar detta också! Har ju Record 1.5 och Reason 5. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För dem som köpt Reason5/Record1.5 DUO kunde ju uppgraderingen varit gratis. Men jag kommer köpa uppgraderingen iallafall.

Fortfarande inget midi-out, tur man kör Fl studio också. Annars hade man väl fått sälja sina rymdfarkoster.

Ser fram emot att få testa Pulveriser 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För dem som köpt Reason5/Record1.5 DUO kunde ju uppgraderingen varit gratis. Men jag kommer köpa uppgraderingen iallafall.

Har också Reason5/Record1.5 DUO, och om jag kommer att uppgradera Reason så kan man

lika gärna avinstallera Record innan man installerar Reason 6. Det blir ju liksom lite

status Q över det hela annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur jag inte uppgraderade till 5:an då som jag jag tänkte;)

Kanske blir 6:an nu...

Fast Sonar X1 hänger med ett tag till:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju vara nåt mer !?, kom ihåg när de pushade för 5:an, efter kong m.m så fanns ju en låååång lista med nya funktioner.

Det är ju trots allt från 5 till 6, och inte en 5.5 uppgradering. (från propsidan med reason 6, -and much more of what you've always wanted in Reason)

Men är det inte mer än så här så känns det snålt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju vara nåt mer !?, kom ihåg när de pushade för 5:an, efter kong m.m så fanns ju en låååång lista med nya funktioner.

Har du enbart Reason 5 är detta programmets mest massiva uppdatering någonsin. Enbart mixerbordet är värt priset i sig självt.

Men - har du Record Reason Duo (dvs. köpt bägge programmen och använder Reason genom Record) har du redan en stor del av nyheterna. Visst är det så.

Men santidigt, de nya maskinerna är måste-ha-faktor för mig ändå. Pulveriser kommer att springa cirklar runt POD-maskinerna... 😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig lurad av Proppellerhead-gänget, även om de nya modulerna ser häftiga ut.

Med tanke på att Midi-out inte verkar vara något som dom tänker ge sig med så inser jag nu att när jag stod och valde mellan dem och Ableton, att jag valde fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp, har både reason och record, men även jag kommer nog uppgradera enbart för pulveriseraren och alligatorn.

Men visst känner jag mig som Linuz , lite lurad på konfekten...

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade under systemkraven..

"Free USB port for Ignition Key"

så de kommer alltså köra med sån äcklig usb-nyckel?

Så funkar redan Record och jag var snarare förvånad att det inte dök upp redan i Reason 5.

Vill du inte ha nyckel inkopplad så finns knappar du in ditt Propellerheadkontos login vid uppstarten.

Det gör jag i 99% av fallen, och det är aldrig problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså allvarligt, borde inte propellerheads göra helt om och göra programmet fullt ut med vst stöd och midi ut ?

Varför denna princip fasta kör-i-vägg attityd?

De skulle väl vinna på att ha detta ?

med tanke på att det är ett av de mest användarvänliga gränssnitten för ett musik program, så borde de ju få fler Reason användare

om de helt enkelt gav efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså allvarligt, borde inte propellerheads göra helt om och göra programmet fullt ut med vst stöd och midi ut ?

Varför denna princip fasta kör-i-vägg attityd?

De skulle väl vinna på att ha detta ?

med tanke på att det är ett av de mest användarvänliga gränssnitten för ett musik program, så borde de ju få fler Reason användare

om de helt enkelt gav efter.

Jag håller med.

VST kan jag förstå om de inte vill stödja, om nu det riskerar programmets stabilitet. Men midi-ut och gruppkanaler kan jag inte se nån anledning att dissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså allvarligt, borde inte propellerheads göra helt om och göra programmet fullt ut med vst stöd och midi ut ?

Varför denna princip fasta kör-i-vägg attityd?

De skulle väl vinna på att ha detta ?

med tanke på att det är ett av de mest användarvänliga gränssnitten för ett musik program, så borde de ju få fler Reason användare

om de helt enkelt gav efter.

För mig som inte använder Reason och betraktar det hela utifrån får en känsla av att det de gör i sina uppgraderingar är att de mest lägger till massa häftiga synthar och effekter, vilket gör att folk alltid köper de nya versionerna för att få alla nya funktioner. om de skulle stödja Vst så skulle folk kunna göra kopior på de syntharna och effekterna som man sedan kan använda i den äldre versionen, vilket antagligen skulle locka färre användare till att uppgradera.

Problemet med sådant affärskoncept är att de oftast biter sig själva i svansen förr eller senare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså allvarligt, borde inte propellerheads göra helt om och göra programmet fullt ut med vst stöd och midi ut ?

Varför denna princip fasta kör-i-vägg attityd?

De skulle väl vinna på att ha detta ?

Inte mycket, en av Reason/Records styrkor är ju att allt är in the box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland vill iallafall jag tänka utanför boxen,

har haft Reason sen 2001, tycker det är ett kanon program.

Jag använder Reason/Record till all min musik, men det skulle vara härligt att kunna lägga in ex. NI Massive i racket

och även kunna styra mina hårdvaru syntar, nu blir det i rewire med Live, och det är, (för mig), inte ett ultimat arbetssätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland vill iallafall jag tänka utanför boxen,

har haft Reason sen 2001, tycker det är ett kanon program.

Jag använder Reason/Record till all min musik, men det skulle vara härligt att kunna lägga in ex. NI Massive i racket

och även kunna styra mina hårdvaru syntar, nu blir det i rewire med Live, och det är, (för mig), inte ett ultimat arbetssätt.

Det där är nyckelfrågan i mina funderingar över hur Propparna tänker egentligen.

De driver oss användare att utöver R&R även använda andra program - Cubase, Live, Logic etc - som var och en egentligen klarar allt det som R&R gör. Det verkar som att Propparna har en så stor tillit till sina egna synt- och effektmoduler att de tror att användarna inte droppar R&R och satsar på andra lösningar istället.

Det måste vara en riskabel strategi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...