Jump to content
Annons

Hur kan jag komma igång?


Wormskin

Recommended Posts

Hejsan.

Andreas heter jag och jag är ordentligt sugen på att börja komponera musik med datorn. Jag har inga som helst tidigare efrarenheter, bara visioner om hur jag vill att det ska låta. Det jag hade tänkt mig är synth med body-stuk eller ambient med skumma ljud och plåtskrammel.

Jag vet dock inte alls hur jag ska börja då jag inte alls har någon erfarenhet av musikskapande, och jag har heller ingen budget för utrustning så det får bli DC++ -host- 😉

Så... What's a noob to do? Finns det några guider för hur man kommer igång?

Tack på förhand / Maskskinnet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Steg 1. Skaffa en sequencer... Reason e nog bra om du inte har erfarenhet av VST's

Steg 2. Kolla igenom programmet, lyssna o studera demo-låtarna

Steg 3. Läs tutorials på nätet; www.propellerhead.se

Steg 4. Gå till Steg 2

försök även hitta andra i närheten du kan titta o lära utav.. alltid lättare när man sitter bredvid o tittar när man ska lära sej... den lyxen har tyvärr inte ja haft..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Andreas! Jag tycker personligen att lära sig ett sequenserprogram är något man gör under "resans gång" liksom. Sätt inte igång och råplugga allt direkt. Lär dig grunderna först så kommer restan av sig självt,(inspelning, effekter, mixning etc etc) och lär manualer och av de som kan...det är lite det som är tjusningen tycker jag!!!

Om jag var du skulle jag istället börja med att köpa in ett ljudkort som är relativt "komplett" direkt och som funkar bra med programen. Ett bra förslag är tex "M-Audio Firewire 410" som har bra med I/O både digitalt och analogt. Dessutom finns Midi uttag och hörlursuttag direkt på breakoutboxen vilket gör att du i princip har din första lilla stidio direkt när du pluggat in den i firewireuttaget.

Rekomenderas!!

Link to comment
Dela på andra sajter

...och köp en midikeyboard. Underlättar gryyyyyyymt mycket.

😲

o ett par schysta hörlurar eller monitorer! 🙂

Helt klart.

...och ett glatt humör. Då har man en jäkla bra början.

🙂

jaa... hjälper alltid...

osså motvation! det känns tungt emellanåt... känns som man inte utvecklas..fastän man gör de...

en annan grej som underlättar är att vara arbetslös... ja va de i 3 månader i höstas.. har nog aldrig lärt mej så mycke som då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetslös ja...grymt viktigt. Trots det ska man ha pengar som löv (på nåt sätt)Helst ska man också vara lite av en nattuggla för det är ju då som man SKA göra musik...eller?

Är du en bidragssurfare eller lever på sjukpenning har du nog redan kommit en bra bit påväg!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha helt klart.

Man ska va arbetslös, ha bidrag, mycke kaffe och så ska man va natt uggla.

...åsså ett glatt humör.

Skit bra start.

Tummen upp.

(Det liknar förövrigt en beskrivning på mig...)

😲

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

haha... grymt bra tips,

jag har varit arbetslös i 3 år och jag kan säga att mitt liv har kretsat kring musik, jag går nu på en kurs på musikhögskolan och ska söka en ljudtekniker utbildning nu till våren...

tid är allt du behöver, tid och kunskap, och kunskap den får du söka dig till, finns inte många genvägar i det fallet....

men som någon sa, ge dig inte in på teorin direkt utan "learn while doing" är det enda rätta...

när jag får lite mer tid ska jag posta lite vettiga länkar till dig som är mkt bra att ha...

måste äta nu å sen ska jag iväg och plugga =P

laters

Link to comment
Dela på andra sajter

stuk eller ambient med skumma ljud och plåtskrammel.

Jag vet dock inte alls hur jag ska börja då jag inte alls har någon erfarenhet av musikskapande, och jag har heller ingen budget för utrustning så det får bli DC++ -host- 🙁

Så... What's a noob to do? Finns det några guider för hur man kommer igång?

Tack på förhand / Maskskinnet

Tillbaka till problemet.

Kolla in Orion (finns i Platinum och Pro version, platinum är fräshare och bättre).

Ett ruskigt bra nybörjarprogram för den som vill komma igång snabbt. Det blir en bra grund som du kan jobba vidare ifrån sen. Arbetssättet skiljer sig från olika sequencers, men det finns en ungefärlig liknande princip. Om du inte begriper Orion något, testa Reason. Jag tror dessa två program är de du skall titta på som nybörjare, eftersom det är mycket lätt att komma igång.

Guider finns i respektive program. (Jag behövde dock inte läsa någon, eftersom det var så lätt att komma igång. (Kör orion))

PS: Du behöver inte tala om vad du får grejjorna ifrån. DS

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du springer iväg och köper monitorer, ljudkort och annan utrustning gör följande.

Koppla datorn till din stereo om du inte redan har gjort det.

Ladda ner demos på olika program och testa dig fram. Reason, fruityloop etc.

testa kanske några gratisprogram också.

Du kan ju även använda dc++ och få ner fullversionerna av program som du antyder men detta är ju inte lagligt. Dock inget moralsikt fel i det om man använder dom för att komma fram till vilket program man vill köpa om du frågar mig.

Vilken utrustning du sen behöver inser du nog efter hand. Kanske vill du börja spela in i realtid. Då kan det vara bra med midikeyboard osv. Men för nu. Köp ingenting.

Redigerat av Steven Hyde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej igen!

Tänkte posta lite nyttiga länkar om det kan vara av intresse!

English Mixing and Mastering Tutorials!

homerecordingconnection!

MIDI!

Musik termer!

Compressor!

Sound spectrum!

synthesis!

Kim's composition essays!

Chordmaps!

här är ett gäng länkar som kanske kan vara till nytta!

ett tips om du är osäker på något är att göra en sökning på google.se!

hare gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska shyssta länkar det där. Borde vi inte ha en länktråd här på forumet som är klistrad och innehåller en massa matnyttiga länkar?

Nåja, det absolut viktigaste för att kunna göra musik är att koppla ur internet och alla roliga spel så att du inte blir frestad att göra någonting annat när du arbetar. Jag kan inte säga hur många gånger jag har planerat in att sitta hela kvällen och arbeta med en låt för att istället sitta och slösurfa eller lira något spel till klockan 2 på natten. Så diciplin är en viktig egenskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Word Pluffo! så sant så, jag känner igen det där, självdiciplin är en av de viktigaste ingridienserna om man vill få något arbete gjort!

med lite förberedelser så kan man underlätta arbetet,

att jobba fram en klar vision kan oxå hjälpa, så länge man vandrar i mörkret så får man det svårare...

så använd kända metoder för att komma igång, i slutändan så kommer det bli enklare att exprimentera!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 18 år senare...

De jag märkt av, efter nu några på jorden, är att ni människor är som besatta av storys, helst som videoclip, men alla former verka välkomna. Tom. en förbiflygande plastpåse är en story för er, rättare sagt ni jämför och kombinerar med det ni känner igen och binder det ihop till en följd av händelser, och låter er påverkas av det. Men, ni tillverkar dem även för andra, så att de få en chans att utläsa era motiv, betala er pengar, blir era trogna fans, eller gör vafan som helst med det. Så, till dig som vill fortsätta denna fina tradition, vill jag rekommendera att börja med Coffee, helst med mjölk, för era magar skull, och sen  forma om din valda story till film, musik, text, bild, noise, eller vad det nu bli. Har du ingen story att berätta, så verkar det räcka med att hitta en början, vadsomhelst, och ta det from där å då. Det finns mängder av fina, mer eller mindre komplexa och dyra hjälpmedel att forma din story. Kom ihåg dock att utan story behöver du en riktig lyckat slumpgenerator, annars är det credits i rymden.

PS Nej, jag rekommenderar inte att suga ur rullar av växt rester som ni dessutom har tänd på, och jag tänker stannar här tills Kaffet tar slut, och efter det tänker jag först experimentera med överdoser av svart te.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Scalli:

Jag funderar på att starta en själv, men jag kämpar fortfarande, jag är fortfarande väldigt nybörjare.

Ladda ned ett DAW. Jag kör gratisvarianten av Waveform som fungerar utmärkt: https://www.tracktion.com/products/waveform-free

Det finns trevliga gratisinstrument att ladda in i ditt DAW. Jag använder dessa från Spitfire: https://www.spitfireaudio.com/pages/free-instruments

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa mixamannen:

Tråden är från 2004, man får hoppas personen har kommit igång nu….

Jag uppfattade det som att en (ny?) medlem, Scalli, har letat bland trådar och frågat hur man kommer igång med musikinspelningar som denna gamla tråd handlade om. Efter mitt inlägg så har Scalli redigerat om sitt inlägg till något som låter som reklam för en datakurs. Med länk. ...Kan vara spam. Kan handla om Bitcoin-investeringar. Kan handla om porr. Jag har dock inte klickat på länken. En admin kanske bör titta på detta.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Time machine, anybody ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...