Jump to content
Annons

Hur gör ett proffs ?


cornado

Recommended Posts

Hej

Jag har en fråga som jag har gått och grubblat över hela dagen.

hur kan man mata in tracksen i varandra ? till exempel har sett att visa matar in basen i trummerna på ett jävligt snyggt sätt.

har det något med sidechain att göra ? eller hur gör man detta på ett bra sätt ?

Jag använder mig dock av cubase, i fall ni vill veta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar. Men om du menar hur man får basen och trummorna att låta bra tillsammans så finns det några saker som är viktiga att tänka på:

1. Undvik frekvenskrockar! Det gör att det blir mindre "headroom" över (dvs. utrymme innan masternivån når 0 dB, då distar det!), samtidigt som det låter gräsligt illa.

2. Sidechainad kompressor. Ducka basen mot baskaggen. Mer headroom och mindre grötigt.

3. Gruppkompressor på bas och trummor. Är enligt min mening närmast ett måste. Får ljuden att "limma ihop" bättre, samtidigt som det låter mindre spretigt och ger utrymme åt övriga ljud i mixen.

Hoppas att din fråga blev något sånär besvarad. (Kan inte Cubase, så jag kan inte ge några tips utifrån det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar. Men om du menar hur man får basen och trummorna att låta bra tillsammans så finns det några saker som är viktiga att tänka på:

1. Undvik frekvenskrockar! Det gör att det blir mindre "headroom" över (dvs. utrymme innan masternivån når 0 dB, då distar det!), samtidigt som det låter gräsligt illa.

2. Sidechainad kompressor. Ducka basen mot baskaggen. Mer headroom och mindre grötigt.

3. Gruppkompressor på bas och trummor. Är enligt min mening närmast ett måste. Får ljuden att "limma ihop" bättre, samtidigt som det låter mindre spretigt och ger utrymme åt övriga ljud i mixen.

Hoppas att din fråga blev något sånär besvarad. (Kan inte Cubase, så jag kan inte ge några tips utifrån det.)

Du förstod ju min fråga...

Tack för detta.

Om det finns någon cubase människa som har åsikter eller svar. blir jag tacksam om denna svarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Gruppkompressor på bas och trummor. Är enligt min mening närmast ett måste. Får ljuden att "limma ihop" bättre, samtidigt som det låter mindre spretigt och ger utrymme åt övriga ljud i mixen.

Hur kopplar man då?

Lägger man basen och trummornas outputs till en buss och kör kompressor på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

viktigast av allt är hur och vad man spelar på resp instrument

allt annat är kosmetika och problemlösning

Precis!

Spelar man bra och spelar in bra så behöver man oftast inte några kompressorer och eq's.

Bara man ställer nivåerna efteråt så det låter bra så brukar allt annat följa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Spelar man bra och spelar in bra så behöver man oftast inte några kompressorer och eq's.

Bara man ställer nivåerna efteråt så det låter bra så brukar allt annat följa med.

Fast det beror väl ändå på vilket sound man är ute efter? För att få ett riktigt komprimerat sound, som faktiskt kan låta riktigt snyggt, måste man ju använda kompressor. Vill man däremot att det ska låta mer dynamiskt ska man förstås vara försiktig med komprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det beror väl ändå på vilket sound man är ute efter? För att få ett riktigt komprimerat sound, som faktiskt kan låta riktigt snyggt, måste man ju använda kompressor. Vill man däremot att det ska låta mer dynamiskt ska man förstås vara försiktig med komprimering.

Jo det är klart, menar bara att man kan få dem rätt "inmatade" i varandra ändå om man jobbar lite.

Om det nu inte var sidechain han var ute efter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Spelar man bra och spelar in bra så behöver man oftast inte några kompressorer och eq's.

Bara man ställer nivåerna efteråt så det låter bra så brukar allt annat följa med.

Fast nej, det håller jag inte med om. Även om man vill ha ett dynamiskt sound så måste man ha eq. Tex för att få kicken att passa med basen precis som den här tråden handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har en fråga som jag har gått och grubblat över hela dagen.

hur kan man mata in tracksen i varandra ? till exempel har sett att visa matar in basen i trummerna på ett jävligt snyggt sätt.

har det något med sidechain att göra ? eller hur gör man detta på ett bra sätt ?

Jag använder mig dock av cubase, i fall ni vill veta det.

Svaret på frågan är 42

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlar ju ändå om hur proffsen gör. Och proffsen är experter på att veta VAD som ska spelas och med vilka ljud (skiter i hur det spelas för detta gäller ju även elektronisk musik och då är det ju liksom inklickad midi lika gärna) som tidigare sagts i tråden. Sen använder proffsen eq och kompression (även reverb kan väl nämnas för att få saker att smälta in i mixen bättre) för att få spåren att ligga bra ihop. Resten är väldigt mycket att bara nöta sig fram till. Det finns ju ingen exakt vetenskap. Det går ju inte bara att säga att ducka basen mot kicken och skära där kicken och basen bråkar utan det handlar ju om en helhet, och ingen mix är ju den andra helt lik. Men visst, det är ju bra "getting started" tips. Sen är det bara öva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlar ju ändå om hur proffsen gör. Och proffsen är experter på att veta VAD som ska spelas och med vilka ljud (skiter i hur det spelas för detta gäller ju även elektronisk musik och då är det ju liksom inklickad midi lika gärna) som tidigare sagts i tråden. Sen använder proffsen eq och kompression (även reverb kan väl nämnas för att få saker att smälta in i mixen bättre) för att få spåren att ligga bra ihop. Resten är väldigt mycket att bara nöta sig fram till. Det finns ju ingen exakt vetenskap. Det går ju inte bara att säga att ducka basen mot kicken och skära där kicken och basen bråkar utan det handlar ju om en helhet, och ingen mix är ju den andra helt lik. Men visst, det är ju bra "getting started" tips. Sen är det bara öva!

Precis! Och därför är svaret på frågan 42. Frågan saknar en viktig definition; Vad betyder "på ett snyggt sätt"? För Bosse kan ett snyggt sätt betyda svulstig mikrodynamik, medan det för Lasse betyder total avsaknad av detsamma.

Det går inte att argumentera emot påståendet att "viktigast av allt är hur och vad man spelar på resp instrument" eftersom det är en fundamental sanning. Emellertid är på samma sätt ifrågasättandet att det beror på vad det är för sound man är ute efter inte heller helt fel.

Det handlar om ideal. Ideal skiljer sig både i tid och mellan olika personer. För att få ett entydigt svar på en frågeställning av den här typen måste man först fastslå inom vilka ramar man vill att begreppet "snyggt sätt" skall röra sig i.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu handlar ju denna tråd (se inlägg 1) om hur man får speciellt basfrekvenserna att ligga snyggt ihop i mixen, och hur proffsen nu gör det. Och med snyggt menas ju i detta fall framförallt att de inte krockar och bråkar med varandra. Detta är ju nåt som "nästan" alla vill åt. "Proffs" skulle nog bli väldigt konfunderade om de blev ombedda att mixa så att basen och trummorna bråkar med varandra i mixen... Sen om man är allergisk mot sidechain på nåt sätt och måste lösa det på ett annat sätt så må så vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu handlar ju denna tråd (se inlägg 1) om hur man får speciellt basfrekvenserna att ligga snyggt ihop i mixen, och hur proffsen nu gör det. Och med snyggt menas ju i detta fall framförallt att de inte krockar och bråkar med varandra. Detta är ju nåt som "nästan" alla vill åt. "Proffs" skulle nog bli väldigt konfunderade om de blev ombedda att mixa så att basen och trummorna bråkar med varandra i mixen... Sen om man är allergisk mot sidechain på nåt sätt och måste lösa det på ett annat sätt så må så vara.

Den här allergin mot sidechainad kompressor beror nog på att man inte kan skilja på kompression och housemusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Men kräks man av att basen duckar och vill automatisera en eq istället eller vad som helst som man kommer på så får man väl göra det även om det förmodligen inte är lika "proffsigt". Poängen var att det inte går att snacka för mkt ideal i denna tråd, utan vad som generellt är det mest proffsiga sättet att sköta en mixningssituation på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Hur arbetaqr proffsen: ok

1.. Recording session...till allt sitter där det skall..med en recording engineer + producent...artister givetvis

2. .sen går det vidare till track editing + vocal editing ( om nu någon sjunger )

3. Mixfas ( mixing engineer ) mixar..kanske med sidechain, kanske inte, producent lyssnar..är det ok så, ibland får man ändra något som är fel, eller något som producenten inte tänkt sig..!!

4. mastering engineer + ofta producent är det ok så..vidare till copying plant

5. alla dessa individer som nämns ovan brukar ofta var olika folk.......så på en pro recording brukar man få rätt mycket input från personers som är vanda med det ena eller det andra

Har jag glömt något ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på frågan är 42

/Ulf

He hee

???????

Har du läst Liftarens guide till galaxen?

Antagligen inte för då hade du förstått mixopenta's passning. I alla fall: i boken skapas en superdator. De frågar superdatorn vad som är meningen med livet och svaret blir just "42". Folket säger att "vaddå '42'?? Vi förstår inte svaret!" varpå datorn svarar "det är för att ni inte förstår frågan".

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Gruppkompressor på bas och trummor. Är enligt min mening närmast ett måste. Får ljuden att "limma ihop" bättre, samtidigt som det låter mindre spretigt och ger utrymme åt övriga ljud i mixen.

Jag antar att kompressor används på de separata spåren i alla fall, för att sedan "gruppkomprimeras"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att kompressor används på de separata spåren i alla fall, för att sedan "gruppkomprimeras"?

Absolut, visst gör man det. Trummor och bas behöver (inom de flesta genrer) komprimeras ganska hårt för att det ska låta bra, och då skadar det inte att först komprimera dem var för sig och sedan lägga en gruppkompressor på dem. Den effekt man får genom att gruppkomprimera dem kan man inte få genom att enbart komprimera dem var för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har en fråga som jag har gått och grubblat över hela dagen.

hur kan man mata in tracksen i varandra ? till exempel har sett att visa matar in basen i trummerna på ett jävligt snyggt sätt.

har det något med sidechain att göra ? eller hur gör man detta på ett bra sätt ?

Jag använder mig dock av cubase, i fall ni vill veta det.

Det var väl egentligen ingen som svarade på den faktiska frågan om hur man gör.

Enkelt (cubse 6):

Lägg en kompressor på kanalen som skall komprimeras (basen i det här fallet).

Tryck sedan på sidechainikonen (knappen mot högra hörnet av pluggen - den byter färg när den är aktiv)

Gå sedan till trumkanalen (t.ex. den med kicken) och välj en av dina "sends"

Nu syns kompressorn i listan - lägg till den.

Jag brukar tryck på "pre-fader" ikonen, men annars får du ställa in volymen på senden manuellt

Gå nu till kompressorn igen och arbeta med parametrarna tills det låter som du vill

Sidechain kan användas till allt möjligt. Mycket modern musik låter ju hela mixen eller typ syntar/gitarrer pumpa med trummorna, men själv börjar jag tycka det känns lite 2005....

Tyvärr stöder inte alla pluggar i cubase sidechain, men det finns några till.

Lycka till!

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan man mata in tracksen i varandra ? till exempel har sett att visa matar in basen i trummerna på ett jävligt snyggt sätt.

har det något med sidechain att göra ? eller hur gör man detta på ett bra sätt ?

Din fråga är på tok för tunn, därför får du så många olika svar.

Det mest grundläggande med att jobba med mix är att förstå det man gör. I annat fall kan inte ens svaren i den här tråden hjälpa dig, utan du vinner på att kolla upp "tutorials" på nätet. Sök på t.ex. "mixing techniques"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudläran kan vara bra att sätta dig in i en gnutta iaf. Så du förstår vad ljud är. Ungefär som att veta vad alla toner är innan man kan ta ett ackord. Det är roligt att lära sig dessutom.

Att mixa bas/trummor handlar ju om att de inte ska bråka i samma frekvensområde. Samtidigt vill man ju ha låga frekvenser på både element. Sedan beror det på vilken musikstil du ska mixa. Som tidigare nämnt i tråden.

I elektronisk musik vill man gärna att "kicken" framträder och gör att man får energi på dansgolvet. Medans i en jazzlåt så kankse man vill bara få en liiiiten markering från bastrumman. Rock och pop bastrummor är ju någonting mitt i mellan de två.

(med alla undantag förstås)

Så ett tips för dig kan vara att dels beskriva vad du vill åt. Helst med exempel ur ditt projekt som du står nu och kanske ett referensobjekt som du vill "härma".

Finns ju massor filmklipp som denna:

Vissa är bra, de flesta är kassa. Men alla har gemensamt att man kanske kan snappa upp nån grej som du inte har tänkt på tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, visst gör man det. Trummor och bas behöver (inom de flesta genrer) komprimeras ganska hårt för att det ska låta bra, och då skadar det inte att först komprimera dem var för sig och sedan lägga en gruppkompressor på dem. Den effekt man får genom att gruppkomprimera dem kan man inte få genom att enbart komprimera dem var för sig.

OK, såvitt jag kommer ihåg har jag aldrig testat att köra separata kompressorer på spåren och sedan skickat dessa vidare för att komprimeras tillsammans.

Intressant, det måste jag prova. Tack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, såvitt jag kommer ihåg har jag aldrig testat att köra separata kompressorer på spåren och sedan skickat dessa vidare för att komprimeras tillsammans.

Intressant, det måste jag prova. Tack. 🙂

Ingen orsak! Fördelen med att göra på det sättet är att (bland annat) att ljuden hörs tydligare, samtidigt som man ändå kan ha dem lägre i mixen! Det gör att man får en tyngre ljudbild, samtidigt som det finns utrymme kvar åt övriga ljud. Det är kanske inte det man tänker på först. Mina mixar lät definitivt bättre när jag började gruppkomprimera trummor och bas.

Även andra ljud som har en förmåga att ta upp mycket utrymme i mixen, som exempelvis körer, tjänar på att gruppkomprimeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt testat det nu och jag måste nog säga att det gjorde hyfsad skillnad. 🙂

Går säkerligen att få till ännu bättre om man rattar in kompressorn "rätt", men jag håller med om vad du skriver; tyngre ljudbild + att jag tyckte att basen/trummorna "limmade" bättre.

Mycket spännande koncept som jag kommer fortsätta med. Tack igen, alltid kul att lära sig nya och bra saker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...