Jump to content
Annons

Att lägga till en BAS-slinga på en låt?!


Adish

Recommended Posts

Alla som arbetar med musik vet att basen är en viktig komponent för att låten ska bli komplett.

Det är ytterst få, få, få gånger jag har känt mig nöjd med basen. Jag vet inte varför!?

Behöver därför hjälp med lite analyser, tips och trix.

* Hur ska basen höras?

(Är ljudvalen olika beroende på genre. House på ett sätt, dance på ett sätt, pop ett annat sätt osv. Har märkt att det finns både hårda, mjuka, lama och snabba basar.)

* Vilka toner spelar en bas på?

(Antagligen följer den ackordens intervaller och toner? Eller? Går den efter någon slags intervall bestämd av låtens melodi?)

* Takter.

(Har märkt att takten är sjukt viktig för att låten ska rulla, finns det några knep att titta på där? Ska den spela motsatt takt som en

melodi, eller efter trummorna, eller på ett jämt sätt genom låten, eller är detta beroende av genre?)

Som sagt finns lite att titta på. Vore kul med lite djupdykningar här. Jag hatar att analysera på egen hand 😉

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är en hel vetenskap, men det är viktigt att få till det. Få saker avslöjar skillnaden mellan en professionell ljudtekniker/producent och en "mindre rutinerad" som just basen (och trummorna). Jag skulle inte säga att det har något med genre att göra, utan det har med låten att göra! En sån sak som tempot kan vara avgörande. Är det en väldigt snabb låt bör man nog använda ett kort och lite "avklippt" basljud, annars blir det bara grötigt. Är det tvärtom en långsam låt vill man nog gärna ha ett basljud som tar lite mer plats i mixen.

Basen följer i regel ackorden, men det finns inga regler utan det är ju beroende på kompositionen. Däremot tror jag inte att det är så vanligt att basen följer melodin, åtminstone jag vill hålla melodin och basen så åtskilda som möjligt. Annars låter det ganska grötigt och man får inget tryck eller sväng i låten. Att man vill hålla basen och melodin åtskilda påverkar både takten och vilka toner man spelar på basen. Om basen markerar på tvåan och fyran i takten och spelar grundtonen, medan melodin spelar dominanten, kan det låta ganska snyggt (för att ta ett exempel). I korthet kan man dock säga att basen bör följa trummorna snarare än melodin.

(Den som bryter mot dessa regler får en hit som straff!) ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

behandla basen som vilket annat instrument som helst - använd din kreativitet

du kan spela allt från enkla grundtoner till komplicerade melodier som antingen kompletterar eller bryter både mot andra melodier och harmonier

till gitarrister som ska spela bas i nödfall brukar man ge rådet "tänk bastrumma med höger handen å gitarr med vänsterhanden"

du kan ju försöka applicera den grundtanken även om det är mer synthbaserat på ditt håll verkar det som

Link to comment
Dela på andra sajter

vanligt är också att man använder inversioner av ackordet ,ters eller kvint.ters är vanligare än kvint.

.rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

vanligt är också att man använder inversioner av ackordet ,ters eller kvint.ters är vanligare än kvint.

.rolleyes.gif

Jag är fräck nog att påstå motsatsen. Kvinter är vanligare än terser. Tänk bara på hur många låtar som bygger på växelbas, och då är det kvinterna som gäller förutom grundton förstås.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är trummorna som ska följa basen...

Det beror nog på vilken typ av musik man gör. Gör man ex.vis reggae bör det nog vara så, men knappast inom ex.vis elektronisk musik. Det är olika beroende på genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ytterst få, få, få gånger jag har känt mig nöjd med basen. Jag vet inte varför!?

Vore kul med lite djupdykningar här. Jag hatar att analysera på egen hand 😉

Jag tror i ärlighetens namn att du besvarade din egen fråga jävligt vackert där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alla som arbetar med musik vet att basen är en viktig komponent för att låten ska bli komplett.

Det är ytterst få, få, få gånger jag har känt mig nöjd med basen. Jag vet inte varför!?

Behöver därför hjälp med lite analyser, tips och trix.

* Vilka toner spelar en bas på?

(Antagligen följer den ackordens intervaller och toner? Eller? Går den efter någon slags intervall bestämd av låtens melodi?)

Mitt förslag är att du går till närmaste bibliotek och ber att få låna en lärobok i harmonilära. Gör övningarna och spela exemplen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...