Jump to content
Annons

MusikMakarna


jontah

Recommended Posts

Hej!

Skrev tidigare en tråd kring musikproduktions utbildning och har kommit längre med mina tankar kring detta nu. Jag har verkligen passion, vilja och kraft att ta steget och storsatsa på musiken. Detta är vad jag verkligen vill. Oavsett det blir ljudtekniker, låtskrivare/song writer, TV spels ljudsdesigner, reklam/jingelmaker osv osv.

Har varit på studiebesök på både SAE och Studio Blue i Stockholm, och båda känns bra på olika sätt och vis! SAE känns bra för att det är en såpass igenkänd skola och utbildning. Dock så fick jag intrycket av att om man kunde en del om programmet och hållt på mycket själv så skulle man undvika Electronic Music Program på SAE enligt dem själva. Dvs. att det är för basic för en om man redan har inblick i vad man sysslar med. Nu säger jag inte att jag är proffs eller något, jag är snarare nybörjare, men har stor koll på hur man tillämpar vissa tekniker i Logic samt hållt på att pilla på det en hel del.

Stor nackdel hos SAE dock är att du inte lär dig någon teori eller så om du går t.ex. Electronic Music Program. Utan du lär dig bara ratta ljud och liknande. Mycket praktiskt, vilket i och för sig är det som räknas i slutändan. Men det kan vara kul att hålla koll på allt runtomkring också som är bra att veta så att man kan tillämpa teorin i praktiken senare och göra mer och mer avancerade produktioner, öka workflown istället för att sitta och gissa sig fram tills det låter bra, osv.

Studio Blue verkar seriöst och bra pga. all den teori och ljudteknik/djupt avancerad nörd information som man får. Men också nackdel att dem inte riktigt har öppnat ögonen för hur det verkligen är i verkligheten, utan känns som att dem mer går på teori och det dem anser vara rätt. Mer för Hi-Fi nördar helt enkelt. Här kanske jag har fel dock! Men tycker att det verkar som en mycket trevlig utbildning det med. Har hört både gott och dåligt om utbildningen.

SAE har jag dock hört väldigt gott om, enbart. Inget negativt.

Men när jag satt och funderade och sökte runt lite och pratade med vänner som gått på Studio Blue och även SAE, så dök ett nytt namn upp:

MusikMakarna, en utbildning i Örnsköldsvik som fokuserar på låtskrivandet. Vilket enligt mitt tycke låter jävligt trevligt. 2 år av ren musiklära och fokus på att verkligen skapa låtar och komma på nya idéer, för i slutändan är det ju alltid så en hit eller en produktion föds. Och sen självklart produktionen från början till slut i kvalité.

Min fråga är då, finns det någon som har gått utbildning på MusikMakarna? dem har ju fått grymt bra kritik av alla som jag har sett/hört på forum tala om dem.

Sedan är jag väldigt kluven och samtidigt lite rädd för deras intagningsprov och även ansökan i sig.

På deras hemsida står det att ansökan ska vara inne 15 maj, det är 27 juni nu, är det värt att söka ändå?

Intagningsprovet; Visa upp 5 produktioner man gjort på CD samt personlig intervju och så har jag även läst att dem gör något slags teoriprov, någon som har gjort detta?

Jag undrar om jag är kapabel nog för att klara av detta! Med tanke på att jag inte hållit mycket på med musik alls, så kan jag inte mycket mer teori än enbart lite hur man tillämpar kvintcirkeln på piano samt spela alla ackord inom respektive skala på ett piano och självklart så vet jag vart alla toner sitter någonstans på ett piano, typ C, ciss eller dess, D diss eller ess osv. (Hoppas jag inte skrev fel nu! haha)

Nej men seriöst.. har jag ens en liten CHANS att klara av teoriprovet? Om inte, vad kan jag plugga på för att klara av det? Produktionerna kan man lätt fixa ihop. Har redan 2st som jag kan visa upp (som jag fått stor hjälp av andra av dock, inget jag gjort helt själv!) Det dem går på mycket är ju trots allt personlighet och intervjun, vilja, passion och driv. Men också bitar av teoriprovet samt vad man har för talang m.m. Dem måste ju se ett potential i att man ska kunna utvecklas på skolan och att dem ska kunna se att det är värt att satsa på en.

Jag vill verkligen gå denna utbildning, känner jag. Men känns som att jag inte har en chans i hela världen. Min kompis säger det iaf.. att jag ska börja på typ SAE och gå Electronic Music Program där, läsa lite teori och SEN söka.

Är jag helt fel ute om jag kollar på denna typ av utbildning? Lär man sig producera musik på utbildningen också, från scratch eller måste man kunna en hel del för att gå utbildningen? Får man hjälp med att hitta rätt sound och täcker det tillräckligt stora teoretiska och praktiska delar? Får man även hjälp med dessa? Finns det t.ex. möjlighet att lära sig spela piano under kursen om man inte kan det alls? Jag vill ju lära mig producera också, på ett kvalitativt sätt. Och jag VET att det går att lära sig allt hemma osv, många har sagt det 1000 gånger under dessa 1,5 åren jag har varit sugen på att hålla på med det och suttit själv.. men jag vill gå en utbildning för att fördjupa mig i det jag håller på med och verkligen jobba på proffessionell nivå i slutändan. PUNKT.

Blev så sjukt kär i utbildningen att jag känner att det inte finns något annat jag vill gå.

Skulle vara jätte intressant att höra vad folk som har gått utbildningen har att säga , samt andra runtomkring, vad hade ni gjort om ni vore i min sits? (hemma kommer jag sitta MYCKET också, så att bara skippa alla utbildningar går feting bort. Vill verkligen gå någon form av utbildning för att kunna jobba med det i framtiden)

Sitter ständigt hemma och kollar tutorials, prenuminerar på Future Music Magazine och köper vissa nummer från tidningen Studio i pdf format, samt tittar runt på youtube och söker på forum för att sampla på mig information och kunskap. Och sitter själv och försöker nya saker såklart. Men jag känner att det inte riktigt lossnar när jag inte har alla bitar på plats, dvs. den teoretiska delen och kunna det mesta inom programmet och rattar m.m + att jag skulle behöva en spark i röven när det kommer till kreativiteten/låtskrivandet.

Det är house (progressive, electro och tech house, möjligtvis techno också) och en gnutta/viss del trance jag vill fokusera på.

Tacksam för svar! Sjukt taggad på detta!! This is what I want, really.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musikmakarna: Känner minst tre låtskrivare som pluggat Musikmakarna och jobbar som professionella låtskrivare/producenter idag.

SAE: Känner minst tre personer som pluggat SAE och jobbar professionellt som producenter/låtskrivare.

Den uppfattning jag själv fått är att dom personer som väljer SAE vill utveckla sina produktioner och på Musikmakarna vill man lära sig skriva bättre låtar. Så vad man väljer beror nog på vad man känner passar en själv bäst. Har ingen egen uppfattning av just Studio Blue. Men har hört mindre bra saker från olika håll, samt det du själv skriver.

Lycka till i ditt val och kört hårt. Det är en tuff bransch och det gäller att ligga i. Satsa tidigt på att jobba med folk. Jobba med alla som du tror kan hjälpa dig att utvecklas och som är inspirerande för dig.

EDIT: Ska tillägga att jag själv pluggade SAE Audio Engineering. Men har varit sugen på Musikmakarna ett tag också. Mest för att bli en bättre låtskrivare.

//Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag går mitt andra år nu och tycker du ska skicka lite grejer till så kan jag säga till dig om du ska söka 🙂. Jag skrev frågetecken på 95% av alla teorifrågor och kom in ändå så oroa dig inte över det 🙂. Men skicka låtar/proddar du gjort. Det är en VÄLDIGT bra utbildning så jag rekommenderar att inte ge dig förens du är inne. Dock kan det vara försent iår men ring och säg att du verkligen vill in så kan det kanske gå att ordna, lovar dock inget!! Men som sagt, skicka gärna något till robinoman@gmail.com. Kör hårt 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikmakarna handlar minst lika mycket om produktion som låtskriveri! Går liksom hand i hand, finns väldigt mycket kunnigt folk där.

Kul att höra! är så grymt sugen på utbildningen att jag exploderar. Jag skickar över lite stuff till dig så får du ta dig en lyssning, men bare in mind att jag gjort väldigt små delar i projekten, men det kanske dem inte bryr sig om? vad vet jag. Jag har viljan och passionen.. tror verkligen det är en stor styrka. Fast jag vet att det krävs så mycket mer än bara det, allt handlar ju om det praktiska i slutändan och vad man faktiskt kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikmakarna: Känner minst tre låtskrivare som pluggat Musikmakarna och jobbar som professionella låtskrivare/producenter idag.

SAE: Känner minst tre personer som pluggat SAE och jobbar professionellt som producenter/låtskrivare.

Den uppfattning jag själv fått är att dom personer som väljer SAE vill utveckla sina produktioner och på Musikmakarna vill man lära sig skriva bättre låtar. Så vad man väljer beror nog på vad man känner passar en själv bäst. Har ingen egen uppfattning av just Studio Blue. Men har hört mindre bra saker från olika håll, samt det du själv skriver.

Lycka till i ditt val och kört hårt. Det är en tuff bransch och det gäller att ligga i. Satsa tidigt på att jobba med folk. Jobba med alla som du tror kan hjälpa dig att utvecklas och som är inspirerande för dig.

EDIT: Ska tillägga att jag själv pluggade SAE Audio Engineering. Men har varit sugen på Musikmakarna ett tag också. Mest för att bli en bättre låtskrivare.

//Fredrik

Tack! skönt att få delar bekräftat så att man inte är helt ute och cyklar. Jag vill verkligen satsa på detta, visserligen så lär man sig av misstag, och det är väl den vägen man bör gå egentligen! Men vill också inte kasta 2 år i sjön, och fokusera på fel saker. Just nu lutar det nästan åt att gå SAE till en början (EMP - electronic music program) och sedan söka in på MusikMakarna så fort att dem öppnar antingen igen, om jag inte får en reservplats eller har riktigt tur att jag kommer in nu (att inte kvoten är fylld), ska ringa och prata med dem imorgon, har även mailat!

Sedan så är det ju så att så länge man har musikalisk grund att stå på, så kan man ju mer eller mindre specificera sig inom musikgenren, dvs. inte bara fokusera på produktion, utan kanske försöka sig på att göra musik till t.ex. TV spel som jag har hört ger sjukt bra betalt och finns en behovsfrågan hos. Eller ljudtekniker eller liknande. Jinglar m.m. finns ju så mycket!

Sedan så är det en självklarhet för mig eftersom att DJandet och musikproddandet går hand i hand. Och jag är extremt intresserad av det (har jag märkt), dock så har jag inte läst något kring det så jag är rätt grön på området. Men av det jag har läst och förstått och pillat med, så tycker jag det är väldigt kul, inspirerande och intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre får du vänta ett år med att söka till musikmakarna, antagningsproven var över en månad sedan.

Sen skulle jag tippa på att de flesta som vill ha arbetsprover kräver att det är du själv som gjort dem.

Hur gammal är du? Kan tipsa om att söka in på folkhögskola också, finns lite olika med musikproduktionslinjer. Kan vara bra om du mest vill ha tid att ägna sig åt det, lära dig mer och se var det leder. Dock tror jag att det även där gäller att vänta till nästa år.

Attans! Ska ändå ringa dem imrogon och checka läget.

Jag är 21 år, fyller 22 nu i höst (89a).

Är det ett smart drag att hoppa på en 6 månaders utbildning på SAE sålänge? typ Electronic Music Program och bara nöta utav bara fan hemma och ta nya projekt så att man har att visa upp? och möjligtvis pianolektioner samt öva lite teori?

Visst, kom gärna med förslag! är öppen för allt, men musikmakarna verkade så sjukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Attans! Ska ändå ringa dem imrogon och checka läget.

Jag är 21 år, fyller 22 nu i höst (89a).

Är det ett smart drag att hoppa på en 6 månaders utbildning på SAE sålänge? typ Electronic Music Program och bara nöta utav bara fan hemma och ta nya projekt så att man har att visa upp? och möjligtvis pianolektioner samt öva lite teori?

Visst, kom gärna med förslag! är öppen för allt, men musikmakarna verkade så sjukt bra.

Välkommen till klubben!! Ska själv söka nästa år och är ganska kluven på hur det kommer gå. Så man sitter verkligen och rotar i gamla låtar men än så länge har jag två klara och är snart klar med den tredje! Hur har det gått för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...