Jump to content
Annons

MusikMakarna


jontah

Recommended Posts

Hej!

Skrev tidigare en tråd kring musikproduktions utbildning och har kommit längre med mina tankar kring detta nu. Jag har verkligen passion, vilja och kraft att ta steget och storsatsa på musiken. Detta är vad jag verkligen vill. Oavsett det blir ljudtekniker, låtskrivare/song writer, TV spels ljudsdesigner, reklam/jingelmaker osv osv.

Har varit på studiebesök på både SAE och Studio Blue i Stockholm, och båda känns bra på olika sätt och vis! SAE känns bra för att det är en såpass igenkänd skola och utbildning. Dock så fick jag intrycket av att om man kunde en del om programmet och hållt på mycket själv så skulle man undvika Electronic Music Program på SAE enligt dem själva. Dvs. att det är för basic för en om man redan har inblick i vad man sysslar med. Nu säger jag inte att jag är proffs eller något, jag är snarare nybörjare, men har stor koll på hur man tillämpar vissa tekniker i Logic samt hållt på att pilla på det en hel del.

Stor nackdel hos SAE dock är att du inte lär dig någon teori eller så om du går t.ex. Electronic Music Program. Utan du lär dig bara ratta ljud och liknande. Mycket praktiskt, vilket i och för sig är det som räknas i slutändan. Men det kan vara kul att hålla koll på allt runtomkring också som är bra att veta så att man kan tillämpa teorin i praktiken senare och göra mer och mer avancerade produktioner, öka workflown istället för att sitta och gissa sig fram tills det låter bra, osv.

Studio Blue verkar seriöst och bra pga. all den teori och ljudteknik/djupt avancerad nörd information som man får. Men också nackdel att dem inte riktigt har öppnat ögonen för hur det verkligen är i verkligheten, utan känns som att dem mer går på teori och det dem anser vara rätt. Mer för Hi-Fi nördar helt enkelt. Här kanske jag har fel dock! Men tycker att det verkar som en mycket trevlig utbildning det med. Har hört både gott och dåligt om utbildningen.