Jump to content
Annons

Är detta bra för studio?


GiiZzMOo

Recommended Posts

Hejsan.

Har en fråga till er där ute, jag ska köpa dessa grejer:

Mic: SE Electronics SE2200a

Ljudkort: Focusrite Saffire 6 USB

Mixer: Behringer XENYX X1222USB

Keyboard:Korg Pa50 SD

Hörlurar: Shure SRH840 & Icon HP-430

Inspelningsprogram: Cubase 6

Monitorer: Adam A3X

Till min studio och undrar va ni tycker om detta, är de bra grejer för att spela in röst med färdiga beats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan.

Har en fråga till er där ute, jag ska köpa dessa grejer:

Mic: SE Electronics SE2200a

Ljudkort: Focusrite Saffire 6 USB

Mixer: Behringer XENYX X1222USB

Keyboard:Korg Pa50 SD

Hörlurar: Shure SRH840 & Icon HP-430

Inspelningsprogram: Cubase 6

Monitorer: Adam A3X

Till min studio och undrar va ni tycker om detta, är de bra grejer för att spela in röst med färdiga beats.

Mic: Jepp. Har själv två stycken sE-mikar (Z3300a och sE4) jag är extremt nöjd. Mycket bra mikar för mina applikationer.

Ljudkort: Jepp. Har själv ett Focusrite Pro 40 och har aldrig haft några problem med det. Stabilt och mycket bra pre-amps.

Mixer: behöver du verkligen en mixer?

Keyboard: ingen aning. Någon annan kan säkert svara på det.

Lurar: Har aldrig provat vare sig Shure eller Icon-lurarna.

DAW: Jodå, det går väl an. Det finns sen uppsjö av DAW att välja bland. Jag vill mena att det hela handlar om arbetsflöde, budget etc.

Monitorer: För min enkla setup och musik (singer songwriter/rock) fungerar Adam's minstingar helt ok.

Glöm inte pop-filter till miken! Du kanske även ska överväga att inköpa en mic screen. Det beror lite på hur rummet låter.

Förhoppningsvis kommer fler att fylla på med sina förslag samt pros/cons.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

- Skit i mixer

- Skit i Cubase

Ladda ner REAPER: http://www.reaper.fm/ (Version 4 är på väg)

Du sparar ungefär 6000 SEK.

Kan bara hålla med. Om du bara ska spela in sång klarar du dig gott och väl med Reaper. Och Reaper 3 räcker gott och väl för dina behov, så du behöver inte invänta version 4. Köper du en licens nu får du ändå uppgradera till den utan kostnad när den kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper 3 räcker gott och väl för dina behov, så du behöver inte invänta version 4. Köper du en licens nu får du ändå uppgradera till den utan kostnad när den kommer.

En liten, kanske inte sådär överdrivet viktig detalj, men fall i fall:

Man kan köpa v3 och uppgradera till v4 utan kostnad – då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v4.99

Eller så köper man v4 när den släpps - då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v5.99

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper man v4 när den släpps - då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v5.99

En marginalföljdfråga då: När inte uppgraderingen är fri längre (det händer ju förr eller senare) betalar man fullpris för nästa version då? Det borde ju finnas nåt upgradepris som är billigare än att köpa helnytt.

(Håller f ö med föregående svar i tråden).

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten, kanske inte sådär överdrivet viktig detalj, men fall i fall:

Man kan köpa v3 och uppgradera till v4 utan kostnad – då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v4.99

Eller så köper man v4 när den släpps - då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v5.99

Undrar om du vet hur det blir med syntar i reaper 4? Tycker inte det som finns nu är nåt vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar verkligen Shure SRH840, har också SRH440 som är den billigare varianten, låter riktigt bra dom med...

Cubase 6 är att rekommendera, skit i vad alla andra säger 🙂 resten har jag ingen vidare erfarenhet av..

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten, kanske inte sådär överdrivet viktig detalj, men fall i fall:

Man kan köpa v3 och uppgradera till v4 utan kostnad – då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v4.99

Eller så köper man v4 när den släpps - då gäller licensen uppdateringar t.o.m. v5.99

Det är jag väl medveten om. Jag skrev sådär för att TS inte skulle avskräckas från att testa Reaper bara för att v.4 har blivit försenad.

Det blir f.ö. dyrare ($ 40 jämfört med $ 60) om man väntar tills efter att v.4 släppts.

Link to comment
Dela på andra sajter

En marginalföljdfråga då: När inte uppgraderingen är fri längre (det händer ju förr eller senare) betalar man fullpris för nästa version då? Det borde ju finnas nåt upgradepris som är billigare än att köpa helnytt.

(Håller f ö med föregående svar i tråden).

tjing

Har man en licens sedan tidigare betalar man $ 50 för en ny licens (jämfört med $ 60 om man köper sin första licens).

(Ifall någon annan undrar: att det bara kostar $ 40 just nu beror på att v.4 snart är på väg. När v.4 väl kommit höjs den kostnaden till $ 60.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 6 är att rekommendera, skit i vad alla andra säger 🙂 resten har jag ingen vidare erfarenhet av..

Det är ingen som har sagt att det är något fel på Cubase! Men det kostar 6000, jämfört med de knappa 350 kronor jag gav för Reaper. Utifrån TS beskrivning av sina behov verkar han inte behöva ett program som kostar så vansinnigt mycket mer! Men det kan ju bara han själv avgöra. Vi försöker bara vara hjälpsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

En marginalföljdfråga då: När inte uppgraderingen är fri längre (det händer ju förr eller senare) betalar man fullpris för nästa version då? Det borde ju finnas nåt upgradepris som är billigare än att köpa helnytt.

Nejdå, man betalar ett särskilt (reducerat) uppgraderingsbelopp.

Undrar om du vet hur det blir med syntar i reaper 4? Tycker inte det som finns nu är nåt vidare.

Inget nytt, tyvärr.

Det är jag väl medveten om. Jag skrev sådär för att TS inte skulle avskräckas från att testa Reaper bara för att v.4 har blivit försenad.

Det blir f.ö. dyrare ($ 40 jämfört med $ 60) om man väntar tills efter att v.4 släppts.

Dyrare ja, men samtidigt "längre" licens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som har sagt att det är något fel på Cubase! Men det kostar 6000, jämfört med de knappa 350 kronor jag gav för Reaper. Utifrån TS beskrivning av sina behov verkar han inte behöva ett program som kostar så vansinnigt mycket mer! Men det kan ju bara han själv avgöra. Vi försöker bara vara hjälpsamma.

Men om man köper cubase 6 artist då är detta bra?

Och denna reaper är den populär kan man mixa låten där ni som rappar där ute vilket program använder ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är säkert lite vassare.. men frågan är ifall du kommer ha nytta av den extra kapasiteten som finns insprängd i Cubase.

Eftersom Cubase är så sjukt dyrt så kanske det vore bättre att lägga de pengarna man sparar på något annat tills studion som skulle göra större skillnad.. kanske fetare monitorer eller något annat kul? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper ska man köpa full commercial license eller discounted license

Du skall köpa den billigare discounted license såvida du inte tjänar mer än 20000 dollar/år på din musik. Men till att börja med kan du redan nu ladda hem reaper och testa, fritt utan begränsningar i 30 dagar enl hemsidan (när jag gick äver till reaper fortsatte det fungera även efter 30 dagar, vet inte om det fortfarande är så)Om du trivs med det är det ändå så billigt att det inte finns någon anledning att inte betala. Jag kan rekommendera reaper å det varmaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper ska man köpa full commercial license eller discounted license

Kör på "discounted" – det är EXAKT samma programvaruversion som "commercial". Skillnaden ligger i hur mycket pengar du tjänar per år (> 150 000 SEK) samt viss moral.

Faktum är att man kan vara en riktig gris och skita i att betala för licens överhuvudtaget – utvärderingsversionen har nämligen inga begränsningar, varken i funktion eller tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man köper cubase 6 artist då är detta bra?

Och denna reaper är den populär kan man mixa låten där ni som rappar där ute vilket program använder ni?

Samma sak där, Cubase 6 Artist är förmodligen ett jättebra program, men betydligt dyrare än Reaper.

Och jo, nog får man väl säga att Reaper är ganska populärt.

Och sen är det nog dags att ta död på en seglivad myt: Alla musikprogram kan användas till alla musikstilar! Det egentligen enda som skiljer programmen åt är sätten att arbeta. (Plus att något enstaka program saknar stöd för MIDI.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...