Jump to content
Annons

MELODIFESTIVALEN


Henrik Bie

Recommended Posts

Annons

Jag har mycket svårt att tro att Björkman regerar helt på egen hand. Höjdarna vet nog mycket väl hur våra TV-licenser förvaltas i detta. Det är där problemet ligger.

Det finns folk som har hoppat av från SVT-juryn (som får 100 bidrag från förlagen, som de sedan väljer ut de 32 finalbidragen från), som har sagt att Björkman styr och ställer och talar om för dem vad de ska rösta på, så att det i praktiken är han som bestämmer.

Jag läste i en intervju med Björman före årets deltävlingar, att han numera inte bryr sig om all kritik, utan med tiden har lärt sig blunda helt för den. Dessutom var det så, att han personligen hade valt ut hälften av de 32 bidragen för att han skulle vara säker på att det blev rätt låtar. Den andra halvan av startfältet valde SVT-juryn alltså ut från återstoden av de 100 bidragen (förmodligen även denna gång med handfast ledning av Björkman...).

Han har också sagt att det inte alls handlar om att vaska fram den bästa låten eller den låt som är mest lämpad att skicka till den internationella tävlingen, utan det handlar bara om att ha variation och "bra TV".

Att intresset för spektaklet minskar är ganska tydligt när man tittar på antalet telefonröster genom åren (källa: Svenska Wikipedia), så ledningen är nog nöjda så länge de lyckas hålla tittarsiffrorna uppe och stjäl tittare från övriga kanaler - och bryr sig inte så mycket om intäkterna - för hade de gjort det, så borde de ju ha petat Björkman vid det här laget:

ESC_telefon.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

hehehe

vilken tycker du är peaken i svensk musik då?

En personlig favorit är de gamla Made in Sweden-plattorna. Titiyos platta med Come along är en fantastisk produktion.

Men ni som gillar Bengtzing, Nanne och Alcazar får väl fortsätta att njuta av Melodifestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men... Tommy Körberg har väl också deltagit i Melodifestivalen?

Jag sa inte att jag gillade Stad i ljus, utan Made in Sweden.

Bara för att jag gillar Beatles betyder det inte att jag gillar Ringos soloalster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk musik peakade 1984 när Anti Cimex släppte sin "Victims Of A Bombraid". Efter det så har

det bara gått utför. Möjligtvis kan några toppar skönjas i och med "Slaughter Of The Soul" av

At The Gates, "Live The Storm" av Disfear samt "Ondskans Ansikte" av Skitsystem.

Vad det har med melodifestivalen att göra vette fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

trevligt med personliga favoriter

nästan alla har olika

nähä? Är det sant?

Var i forumet har jag sagt att min smak representeras av den stora massan? Alla mina argument har varit högst subjketiva om vad JAG tycker.

För övrigt tycker jag fortfarande att musik á la Bengtzing suger något vansinnigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag fortfarande att musik á la Bengtzing suger något vansinnigt.

Jo, vi har förstått det. Frågan är varför du skyller den "sugiga" musiken på personen Linda Bengtzing... Du måste vara riktigt arg på henne för något.

Läskigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst tycker väl en tredjeplats inte är så pjåkigt.

Sen tror jag att bara man har en tillräckligt stark låt så kommer man med, oavsett om Christer Björkman väljer sina favoriter eller ej, då det ligger i hans intresse att försöka vinna.

Man får bara kämpa på helt enkelt, om man vill komma med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag skulle tycka att det var kul med en "neutral/rättvis" melodifestival där låten stod i centrum och inte arrangörernas vinstintresse som här förmodas.

Webjokern verkar även den inte helt rättvis då antalet facebookvänner kan avgöra. Nån skickade ut ett mejl till alla på mitt jobb att dom ville ha röster då dom hängde löst. Jag lyssnade och jag förstod varför. Faktum är att jag inte minns att jag hörde något bra bidrag bland Webjokrarna, så det kanske ändå är väldigt glest mellan lovande bidrag. Men jag lyssnade bara på nåt tiotal innan jag tröttnade. Synd bara att dom kräver video från "folket" och enbart ljudfil från "proffs".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vi har förstått det. Frågan är varför du skyller den "sugiga" musiken på personen Linda Bengtzing... Du måste vara riktigt arg på henne för något.

Läskigt.

Nåja, jag har hackat på G-son, Pling, Kempe, Alcazar och Nanne också...det finns liksom en röd tråd som binder samman dessa människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, jag har hackat på G-son, Pling, Kempe, Alcazar och Nanne också...det finns liksom en röd tråd som binder samman dessa människor.

Jo, jag antar att du menar att Melodifestivalen på något sätt "binder samman dessa människor".

Men jag undrar ändå varför du skyller den "sugiga" musiken på personen Linda Bengtzing... Hon framför ju till 99% andras kompositioner, av kompositörer som skriver åt fler artister än bara Bengtzing.

Uppenbarligen är det inte bara musiken som stör dig, utan även personen.

Som sagt, läskigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, läskigt.

boooo, läskigt. Du kan få fundera vidare om du vill varför jag inte hyllar schlagersverige, och medan du gör det kollar jag på en film och tar en Talisker.

Link to comment
Dela på andra sajter

boooo, läskigt. Du kan få fundera vidare om du vill varför jag inte hyllar schlagersverige

Jag bryr mig ärligt talat inte.

Däremot undrar jag, som sagt, varför du skyller den "sugiga" musiken på personen Linda Bengtzing och varför du ger henne skulden för vad andra skriver.

Men jag förväntar mig inget svar längre; du har undvikit frågan två gånger med nonsenssvar. Och jag har en feeling om att ett tredje är på väg... (alternativt kommer du att låtsas om att du inte ser det här inlägget).

Link to comment
Dela på andra sajter

I år så ska man skicka in ljudfil istället för videofil till "Webjokern".

...En fördel alltså för oss som är för fula att visas i bild. Nu väntar vi som även saknar sångröst på att man bara behöver skicka in sångtexten i textform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengtzing står ju där och framför skiten? Hon och ett gäng likasinnade tar på sig rollen som marionetter där Pling och G-son håller i trådarna.

För utveckla en aning mer. Hon är för mig en av de mest stereotypa schalgermänniskorna jag vet. Det hon inte har i sångröst tar hon igen i energi och colgateléende. Dålig kompensation för halvrisig sång tycker jag.

Jag skulle inte ställa mig och sjunga ABC och för att sen skydda mig genom att säga "det var ju inte jag som skrev den"

Det har inget med saken att göra. Sångaren har ju i och med att hon/han ställt sig och framfört/spelat in låten i ett stort offentrligt sammanhang accepterat att vara en del av den och kan ta mig fan inte avsvära sig ett jävla dyft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite läskigt med musiker som står helt nakna om man "tar bort" Melodifestivalen, det vill säga att alla deras hits och framgångar härrör från Melodifestivalen. (Ingen nämnd, ingen glömd.) Eller rättare sagt så borde de själva tycka att det är lite läskigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite läskigt med musiker som står helt nakna om man "tar bort" Melodifestivalen, det vill säga att alla deras hits och framgångar härrör från Melodifestivalen. (Ingen nämnd, ingen glömd.) Eller rättare sagt så borde de själva tycka att det är lite läskigt.

Är du av åsikten att fenomenet "dagslända" bara förekommer i Melodifestivalen-sammanhang?

Om inte, vilka är dina råd till kids som får (debut)erbjudande att delta i dessa "sammanhang"?

Link to comment
Dela på andra sajter

nähä? Är det sant?

ja

Var i forumet har jag sagt att min smak representeras av den stora massan? Alla mina argument har varit högst subjketiva om vad JAG tycker.

var har jag sagt att du sagt det?

För övrigt tycker jag fortfarande att musik á la Bengtzing suger något vansinnigt.

då kanske melodifestivalen öht inte är nåt att bry sig om för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du av åsikten att fenomenet "dagslända" bara förekommer i Melodifestivalen-sammanhang?

Om inte, vilka är dina råd till kids som får (debut)erbjudande att delta i dessa "sammanhang"?

Nej då, dagsländor förekommer överallt där det finns musik. Det förekom redan på 1600-talet (Johann Pachelbel brukar pekas ut som musikhistoriens första One hit wonder).

Jag förstår kidsen. Det var inga ungdomar jag syftade på, utan musiker som är betydligt äldre än så. Det var i första hand låtskrivarna jag tänkte på. Det finns ett helt gäng välkända låtskrivare som i princip aldrig har haft någon framgång utanför melodifestivalsammanhang, och då undrar jag hur man tänker. Det är förmodligen ett medvetet val från deras sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte, vilka är dina råd till kids som får (debut)erbjudande att delta i dessa "sammanhang"?

mitt råd är iaf att hålla sig så jävla långt borta som möjligt om man inte vill sopa sin karriär åt helvete å bara få möjligheten att synas å höras med andras material en gång per år - för att sen falla i evig glömska utan möjlighet till återkomst 🙂

vad är ditt?

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt råd är iaf att hålla sig så jävla långt borta som möjligt om man inte vill sopa sin karriär åt helvete å bara få möjligheten att synas å höras med andras material en gång per år - för att sen falla i evig glömska utan möjlighet till återkomst 🙂

Visst, ett kanontips som till och med jag skulle svänga mig med – om vi som ger tips och råd i dessa sammanhang hade haft förmågan att sia den enskilde artistens framtida karriär.

Men eftersom vi inte kan se in i framtiden, och eftersom vi båda vet att "dagslände"-fenomenet förekommer i alla genrer/branscher så undrar jag ju hur givande det där rådet är...

Tänk om kidsen ställer följdfrågan: "Så, hur vet jag att just detta erbjudande leder till att jag bara blir 'dagslända'?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...