Jump to content
Annons

MELODIFESTIVALEN


Henrik Bie

Recommended Posts

Tycker diskussionen går lite ifrån ämnet. Nog för att de som betalar tv-avgift har rätt att uttrycka sin åsikt om SVTs programutbud, men sanningen är nog att då melodifestivalen har 3 miljoner tittare och 3000 inskickade låtar är det på sin höjd en tusendel av de åsiktsberättigade som stör sig på hur tävlingen sköts, resten ser bara på och är mer intresserade av hur chipsen smakar. Personligen tycker jag SVT får göra vad de vill, folk är varken tvingade att betala avgiften eller att titta på programmet. Men SVT borde kunna vara ärliga med hur tävlingen fungerar från start till finish.

Problemet tycker jag är att SVT under 10 års tid har framställt festivalen som en "tävling för alla" samtidigt som i princip samtliga aktiva inom musikbranschen vet hur det egentligen fungerar. SVT:s största konkurrent IDOL har ju även de en vinnarlåt som genererar en stor inkomst för de få utvalda låtskrivarna. TV4 påstår dock inte att vem som helst kan skicka in sin låt och att "må bästa låt vinna". Utan de bestämmer vilken låtskrivare som får den äran och det är inget konstigt med det. Inte heller är det någon som undrar varför artisten är i fokus.

Som studioägare får jag ständigt folk som är villiga att betala för studiotid för att spela in sina kandidater till melodifestivalen, i hopp om att få en chans. För mig känns det alltid lite fel att ta emot pengar ifrån dessa personer, men det är ju deras val. Jag försöker dock alltid få dem att förstå hur det funkar, så de inte blir alltför besvikna när kändisbidragen till slut läses upp.

Aldrig att det kommer någon som ska spela in en låt i hopp om att det ska bli IDOL-vinnarlåten. SVT däremot håller hoppet vid liv hos folket i stugorna, gärna genom att då och då plocka in en "symbolamatör" t.ex i form av en lärarinna.

"Webbjokern" är ju på sätt och vis beviset för att gemene man inte har någon ärlig chans i de vanliga uttagningarna. Tyvärr har jag hört ett och annat även hur dessa röstningar går till. Det såldes tydligen rätt många kontantkort strax innan webbjokerfinalen. Nu nollställs räkneverket, för tionde gången...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

se för fan hellre till att kicka Germund Stenhag och hans gelikar som väljer ut låtarna till p3 och p4.

Dom kanalerna är ju faktiskt public service och borde kunna spela vilken musik som helst utan att några sponsorer blir upprörda men likförbannat ska det spelas melodifestivallåtar och kommersiell dyngmusik dagarna i ända.

Skulle man få chansen att kritisera låtvalet och t.ex fråga varför dom inte spelar mer metal så får man svaret att det spelar vi på Torsdagkvällar/nätter.

Det är ju radions musikproducenter som gör bobby ljunggren och hans polare till miljonärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser alltså inte sambandet mellan dessa, allt i en tråd som handlar om en statlig TV-kanal och dess fördelande av intäkter från en statligt påtvingad tv-avgift.

SVT - som inte är statligt - är en business , vare sig du vill det eller inte. Den finansieras med tv-avgift - som är lika "tvunget" att betala som det är tvunget att betala för bensin - och sponsorsmedel. Som vilken business som helst ligger det i Sveriges Television AB:s intresse att generera vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev nästan mer SVT-diskussion än melodifestival. SVT är inte statligt eftersom det skall vara oberoende men det är heller inte någon vanlig business.

SVT är ett public service-företag. Det betyder att

- SVT är ett oberoende medieföretag i allmänhetens tjänst. Bara SVT:s ledning fattar beslut om programutbud och programinnehåll. Inte ens styrelsen kan göra det.

- SVT:s uppdrag är att garantera medborgarna ett brett utbud av program och tjänster via tv, webb och andra publiceringsformer.

- SVT:s utbud präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald och kvalitet och ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar och bakgrund.

- SVT speglar (och finns i) hela landet.

- SVT:s verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället. Vi ska till och med granska vad som föregår i Sverige och omvärlden. Som i Uppdrag granskning och Plus till exempel, men också i vår nyhetsverksamhet.

- SVT ska vara opartiska och sakliga. Tycker man att vi bryter mot det kan man anmäla oss till Myndigheten för radio och tv.

Melodifestivalen kollar jag inte på så ....

Men skriv o klaga eller anmäl att dina intressen (mångfalden vänner ... mångfalden!! 🙂 ) inte tillgodoses. Vem vet, det kanske funkar.

PS. Jag tycker iofs att P3 ibland har några riktigt ljusa stunder.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Valle.

Jo jag vill nog påstå att jag har stenkoll på det här ämnet. I tio år har jag granskat melodifestivalen och har väl några hundra mejl och ett 40 tal inspelade intervjuer som mina källor. Jag har också drivit websidan MelodiFuskivalen sedan 2005 (Numera flyttad till www.testinspectors.com)

En sak har Björkman i alla fall rätt i och det är att ämnet väcker starka känslor.

Det brukar finnas tre typer som reagerar.

En som passar på att vara Svt-lojal (ala Kadafi-anhängare) och hoppas på så vis att Björkman skall se detta för att sedan välja in denna person i gräddfilsgruppen.

En som är ointresserad av MF och uppriktigt trött på skiten

Till sist den som kan skilja på rätt och fel och är uppriktigt irriterad över att Svt har lurat massor med människor och samtidigt gynnat vissa utvalda.

Mitt syfte med att lägga ut artikeln var inte att försöka klandra någon utan försöka informera låtskrivare ute i Sverige om hur det går till och på så vis göra världen lite rättvisare.

Sådant som jag brinner för och inget annat.

Med vänlig hälsning

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Två reflexioner:

- Ditt inlägg är alldeles för vendettaaktigt för att lyftas upp till en debatt. Du kommer ju "ha rätt i allt" fast du eventuellt är helt jävla fel på det. Kanske bättre om du fortsatte ditt arga skvättande i din blogg istället (om du nu är den du utger dig för att vara).

- Ditt inlägg innehåller så mycket "fakta" och så många påståenden utan källa att du framstår mer som förtröden än något annat.

Men jag förstår lite hur du menar.

Edit: fel i länken.

Tja Valle.

Jo jag vill nog påstå att jag har stenkoll på det här ämnet. I tio år har jag granskat melodifestivalen och har väl några hundra mejl och ett 40 tal inspelade intervjuer som mina källor. Jag har också drivit websidan MelodiFuskivalen sedan 2005 (Numera flyttad till www.testinspectors.com)

En sak har Björkman i alla fall rätt i och det är att ämnet väcker starka känslor.

Det brukar finnas tre typer som reagerar.

En som passar på att vara Svt-lojal (ala Kadafi-anhängare) och hoppas på så vis att Björkman skall se detta för att sedan välja in denna person i gräddfilsgruppen.

En som är ointresserad av MF och uppriktigt trött på skiten

Till sist den som kan skilja på rätt och fel och är uppriktigt irriterad över att Svt har lurat massor med människor och samtidigt gynnat vissa utvalda.

Mitt syfte med att lägga ut artikeln var inte att försöka klandra någon utan försöka informera låtskrivare ute i Sverige om hur det går till och på så vis göra världen lite rättvisare.

Sådant som jag brinner för och inget annat.

Med vänlig hälsning

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Intressanta inlägg

Pengar styr allt idag, det finns inte så mycket att göra åt det. Folk som har stora ekonomiska intressen i något, gör allt för att skydda det. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte betalas pengar under bordet i melodifestivalen, varför skulle melodifestivalen vara annorlunda än det övriga samhället vi lever i.

Mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Valle

MA Numminen är ju väldigt smakfull till exempel. I alla fall jämfört med "Popular" och liknande.

Ett seriöst svar: Björn & Benny har väl haft en tendens till att kunna skriva en och annan låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT - som inte är statligt - är en business , vare sig du vill det eller inte. Den finansieras med tv-avgift - som är lika "tvunget" att betala som det är tvunget att betala för bensin - och sponsorsmedel. Som vilken business som helst ligger det i Sveriges Television AB:s intresse att generera vinst.

Sjukvården är en business...Om du ligger med trettiotvå brutna ben i kroppen, hjärnskador och sprucken mjälte så finns det inget som säger att du MÅSTE ta in på akuten och betala en avgift. Och du måste inte köpa mat och på så vis främja matvarukedjorna utan detta väljer du själv. Du svälter kanske, med det finns absolut inget tvång.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak har Björkman i alla fall rätt i och det är att ämnet väcker starka känslor.

Det brukar finnas tre typer som reagerar.

En som passar på att vara Svt-lojal (ala Kadafi-anhängare) och hoppas på så vis att Björkman skall se detta för att sedan välja in denna person i gräddfilsgruppen.

En som är ointresserad av MF och uppriktigt trött på skiten

Till sist den som kan skilja på rätt och fel och är uppriktigt irriterad över att Svt har lurat massor med människor och samtidigt gynnat vissa utvalda.

Mitt syfte med att lägga ut artikeln var inte att försöka klandra någon utan försöka informera låtskrivare ute i Sverige om hur det går till och på så vis göra världen lite rättvisare.

Sådant som jag brinner för och inget annat.

Vad man tycker om företaget SVT och jippot ESC i sig och hur reglerna just nu ser ut är en sak. Men min grunduppfattning är den att SVT:s ledning gör vad de vid varje enskilt tillfälle anser är lämpligast för att dels upprätthålla intresset, dels generera vinst – och att ledningen gör detta med de resurser och befogenheter som lagligen finns att tillgå. Jag tar artist-/musiktävlingar för vad de är, nämligen underhållning som ska tillgodose intressen hos den stora publiken samt hos företagen och sponsorerna – inte hos en enskild artist/kompositör.

Din uppfattning är den att SVT "har lurat massor med människor", och du kommer aldrig att ge vika på den punkten. Jag är säker på att om SVT skulle anmälas men frias i någon nämnd i just den här frågan, så skulle din uppfattning ändå inte rubbas – du skulle fortsätta älta din skit om och om och om igen tills du har gjort DIN "värld lite rättvisare". Lite så som jag sa från början, i mitt första inlägg: du kommer att "ha rätt i allt" fast du eventuellt är helt jävla fel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukvården är en business...Om du ligger med trettiotvå brutna ben i kroppen, hjärnskador och sprucken mjälte så finns det inget som säger att du MÅSTE ta in på akuten och betala en avgift. Och du måste inte köpa mat och på så vis främja matvarukedjorna utan detta väljer du själv. Du svälter kanske, med det finns absolut inget tvång.

Ja det har du rätt i, även om man kan diskutera begreppet. När riksdagen beslutar om finansieringen och regeringen utser styrelsen får man ju säga att det finns en stark anknytning i alla fall. Men om du ärver en bil tvingar ingen dig att betala bensin. Ärver du en TV blir du tvungen att betala TV-avgift som bla går till SVT, även om du inte vill titta på SVT. Den är påtvingad, och du kan inte välja bort SVT. Så visst kan man ställa krav på var pengarna hamnar.

Vad er två beträffar så kan ni lika gärna ta varandra i hand och kramas och återkomma när ni har mysat klart. Kanske blir det lättare att ta er på allvar då. Ni lägger ju mer kraft på att diskutera själva tv-avgiften samt på att hävda felaktigheter som tvång och statlighet. En av er verkar dessutom vara riktigt av banan.

Later, chaps!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Du aer frustrerad oever laeget och jag kan foersta dig pa ett saett. Men grejen aer den att du har haft lite framgang och skulle kunna anvaenda dina aerfarenheter till att bygga vidare, men istaellet skjuter du dig i foten och braenner en hel del broar.

Melodifestivalen, OS, Hockey VM, Formel 1, Ericsson, Ica eller SVT... det spelar ingen roll vart man hamnar det finns pakter, roevar att slicka, samt folk som fulspelar. Det aer helt enkelt, och dessvaerre, ett spel alla maste foerhalla sig till pa ett eller annat saett. Sparkar man bakut, klagar pa toppskiktet samt inte agerar taktfullt hamnar man ganska snabbt i en rejael uppfoersbacke. Att saega vad man tycker kan goeras pa manga saett, ditt saett tycker jag har underminerat din egen karriaer. Synd, men jag hoppas att jag har fel och att du kommer bli den mest framgangsrike latskrivaren i melodifestivalens historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var du Valle som började diskutera huruvida Tv-licens var avgift eller skatt och lade ner stor möda på att debattera detta. Så ditt påstående att jag lägger ned stor kraft på att diskutera detta stämmer ju även på dig.

Du är ju lika god kålsupare som vem som helst här på forumet och tycker gärna att du har den "rätta" åsikten i alla frågor. Skillnaden är ju bara enligt dig att just du faktiskt HAR rätt.

Gäsp...🙂

Nåja nu är det fredag. Grilla, dricka vin och ta det lugnt. Och ja, jag tänker ta mig fan grilla om det så haglar på mig.

Trevlig helg

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största invändningen jag har, är egentligen att melodifestivalen framställs som en tävling där alla har lika stor chans - och att det lurar massor av glada amatörer att lägga ner en massa tid och pengar på att spela in bidrag att skicka in, i den naiva förhoppningen att komma fram den vägen...

Om de istället är ärliga och berättar att de svenska förlagen abonnerar på finalplatserna så att de kan placera sina signade upphovsmän och artister där - och att det är mindre chans för amatörer att komma med, än att vinna storkovan på Lotto, så är det ju bara att gilla läget - men då kan förstås inte Björkman skryta om hur många bidrag de har fått in... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt fel i att SVT finansieras med skattemedel.

Det här var ditt först inhopp i diskussionen kring avgift/skatt.

Igen, det var du som startade debatten. "I rest my case."

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

allstå-måste fråga-VEM skulle vilja ha sina låtar med i Melodifestivalen ö h t ?????

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att man slipper det där OS-tramset i alla fall i SVT den närmaste tiden. Det vill jag inte betala en spänn för. SVT/SR får in ca 7-8 miljarder per år...antar att bevaka OS kostar en rejäl slant. Kanske vi kan få bättre program nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

allstå-måste fråga-VEM skulle vilja ha sina låtar med i Melodifestivalen ö h t ?????

😮

Tjäna några hundra papp på att ha med en låt....hmmm ja tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite konstigt att vissa, däribland TS, inte riktigt har hajjat att melodifestivanel inte handlar om att tillfredsställa ett gäng låtskrivare, eller andra som inte får vara med. Det handlar om att tjäna pengar. Inget annat. Och när det kommer till den punkten kan jag lova att dom vet vad dom håller på med och dom har förmodligen lyckats ganska bra, annars skulle dom inte köra på med samma koncept år efter år.

När man insett att det enda syftet med det här jippot är att fylla SVT:s och vissa förlags och låtskrivares plånböcker blir upplägget genast ganska uppenbart och logiskt.

Sedan.. hurvida detta är rätt eller inte, att våra surt förvärvade TV-licens pengar går till sådant här kan man såklart fundera över, men det är en helt annan diskussion. Christer Björkman gör nog bara sitt jobb. Hans uppdrag från SVTs ledning är förmodligen rätt enkelt: Dra in så mycket stålar du kan. Jag har mycket svårt att tro att Björkman regerar helt på egen hand. Höjdarna vet nog mycket väl hur våra TV-licenser förvaltas i detta. Det är där problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, du anser att det är oviktigt att diskutera TV-avgiften. Och din slutsats är att det inte är någon skillnad på att alla som äger en TV är lagstadgade till att finansiera en kanal, och att alla som vill se en kanal frivilligt får betala för den.

Min åsikt är i alla fall att SVT har stöd av våra politiker som avgör deras finansiering. Alla som har en TV måste finansiera SVT. Det är lagstadgat. Därför bör alla dessa ha något att säga till om vad gäller programinnehåll och var pengarna hamnar. Men visst, man kan tycka att det är valfritt att ha en TV, och att vi ska skita fulla fan i vad SVT gör med den lagstadgade TV-avgiften. Då är egentligen diskussionen slut, och SVT får göra vad dom vill med sina pengar och den vanliga medborgaren ska sköta sitt.

I så fall finns bara Claes invändning, alltså att SVT är oärliga med glada amatörer och uppmanar folk att lägga ner tid och pengar på att skicka in bidrag som ändå inte har chans att komma med. Det är i så fall dålig stil av SVT, men utöver det finns inget att diskutera.

Och då kan man ju också undra vad du ville ha sagt.

Ijänkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...