Jump to content
Annons

MELODIFESTIVALEN


Henrik Bie

Recommended Posts

FAKTA OM MELODIFESTIVALEN

Därför minskar intresset för ”Eurovision Song Contest”

Om du visste att Sveriges chanser att vinna några guldmedaljer i OS var ringa eller inga alls, hur intressant skulle OS vara då? Undersökningar har visat att vid olika typer av tävlingar som ligger i nationens intresse så är just möjligheterna att vinna det som är avgörande för om svenskarna skall vilja spendera tid i TV-soffan eller inte. Har Sverige stora chanser att ta hem guldet i t.ex. hockey-VM så fylls barerna av storbildsskärmar och svenska folket flockas framför tv-apparaterna. Självklart jobbar då alla ansvariga för att samla de bästa tänkbara krafter som finns för att maximera Sveriges chanser till seger. Om t.ex. en förbundskapten inte kan försäkra att allt har gjorts för att säkra en seger så får han sparken direkt, för inget är så viktigt för svenska folket som en seger.

Detta gäller såklart i alla internationella tävlingar som Sverige ämnar delta i, alla utom en! Jo, det är faktiskt sant! När det kommer till en specifik tävling, så anser de ansvariga att vinst inte ligger i nationens intresse. I Melodifestivalen så får minsann ingen ”sparken” bara för att tävlingen håller på att utvecklas till ett årligt fiasko. Här är det samma personer som styr år ut och år in. I Melodifestivalen är det hierarki och kompisband som ligger till grund för de inblandades uppdrag och befattningar. Skulle det yttras någon form av kritik mot systemet så agerar man med fullaste kraft och med motsatt strategi än vad som önskades av de kritiska rösterna. På så sätt uppfostrar man dessa röster till att kritik bara leder till det motsatta, så glöm det!

Ta Christer Björkman som ett exempel. Drygt 70 % av svenska folket vill inte att Christer Björkman skall sitta år efter år och utveckla festivalen efter sitt eget tycke och smak. Det är på tiden att vi provar något nytt protesterar Kvällspressens läsare. Vad gör då SVT när kritiken bara fortsätter att växa? Jo, man kopplar in en gammal trotjänare (Thomas Hall) och precis som i den gamla ryska diktaturen får han agera som det nya ansiktet utåt, trots att alla vet vem som egentligen bestämmer.

Vad är Christer Björkmans uppdrag?

Christer Björkmans uppdrag har utvecklats till något mycket märkligt genom åren. Hans befattning är nu mera ”Tävlingsproducenter-schlagergeneral-artistansvarig”, och han är alltså ansvarig för allt som har med tävlingen att göra. Han utser vilka som skall sitta i bidragsjuryn, han är också den som åker omkring till de stora bolagen och diskuterar med låtskrivarna, så att deras låtar skall passa in i hans tävlingsupplägg. Christer och hans egenhändigt utvalda jury sätter sedan ihop de inkommande paketen av låtar och artister så att festivalen blir en kopia av en ”Christer Björkmans vision” (man kan då undra vad juryns funktion är, när Christer redan har gjort hela jobbet själv innan låtarna ens kommit in till SVT).

Därefter ska startfälten skräddarsys så att Christer Björkmans favoriter inte hamnar i samma startfält. Man riktar alltså hela tävlingen så att den skall gynna Christers favoritartister, men om det mot förmodan skulle gå fel någonstans och artister som inte borde hamna i t.ex. ”andra chansen” gör det ändå! Då reglerar man detta genom att skapa skräddarsydda dueller som gynnar de utvalda favoritartisterna. Detta har svenska folket på något vis nu förstått och man tycks se trender där folket rösar tvärt emot SVTs önskan. SVT reglerar även artisternas och låtskrivarnas kontakt med pressen genom att förhindra exponeringen av de som man inte gillar. I ex. Melodifestivalen 2008 slängde man helt sonika ut ”Pudlarna” och ”CaraCola” från pressområdet för att man inte tyckte om vissa inblandade i dessa bidrag. Enligt SVT har det hetat att dessa (tydligt manipulerade) startfältsupplägg utformats genom lottning, men nu såhär i efterhand erkänner de själva att även detta varit en lögn.

Christer Björkman är nu inte ensam ansvarig för tävlingens alla internationella misslyckande, men han är den som utan tvivel bär det största ansvaret. Han har dessutom de absolut största möjligheterna att göra de eventuella förändringar som så starkt önskas av svenska tv-licensbetalare. Han är tävlingsansvarig och invald i ”Eurovision Reference Group” och är på så vis Melodifestivalens språkrör utåt och med snart tio år på tronen så faller det sig naturligt att han får stå till svars för dessa frågor.

Många vittnar alltså om att SVT alltid bestämt hävdat, att alla de som skickar in låtar till Melodifestivalen har exakt samma förutsättningar att komma med (det är låten som tävlar, och ingenting annat låter Christer Björkman hälsa), tills helt nyligen. Nu byter så SVT förstås strategi, precis som om de vore ett bluffbolag i TV-programmet Plus. Nu menar man att det minsann inte alls är någon vits med att skicka in låtar direkt till Melodifestivalen, trots att SVT har uppmanat svenska folket till detta i alla år. Men man berättar det inte för alla, bara de som befann sig på ”Stim Music expo” fick veta något, ingen information på SVT:s hemsida finns ännu.

Men varför uppmanar då SVT låtskrivare att skicka in låtar när de ändå åker rakt ner i deras papperskorg?

Jo, man vill ”hypa upp” programmet, samtidigt som det ska ge en upplevelse av att programmet är en fantastisk folkfest för oss alla. SVT har således i alla år uppmanat låtskrivare, proffs som amatörer, att skicka in låtar men i själva verket har de flesta låtarna hamnat direkt i SVT:s papperskorg. Nja, inte för de som känner till tricket förstås.

Många som alltså inte känner till tricken, har därmed genom åren ifrågasatt varför det var så mycket lättare att få en radiohit, än att komma med i Melodifestivalen? Medan det funnits några få som lyckats om och om igen. Ni känner säkert igen namn som Ljunggren, Pling, Kempe, G-son och Nilsson. Bobby Ljunggren har ju haft med 38 låtar, hans nära kollegor hävdar bestämt att det är hans extrema talang som ligger till grund för hans ”gräddfil”, medan många andra ifrågasätter varför Bobby då inte har haft några större framgångar i ESC (Eurovision Song Contest). Det är kanske inte så konstigt att vissa hävdar att detta är det ”största folkbedrägeriet i SVT:s historia”!

Medan Bobby och hans kollegor har gräddfil in i Melodifestivalen, och tack vare denna gräddfil tjänar 100-tals miljoner kronor, så ville Christer Björkman vara lite snäll mot de övriga tusentals låtskrivare som årligen skickar in sina kära verk. Han ville därför tilldela en hel plats av de 32 reserverade platserna till ”svenska folkets bidrag”, men denna enda plats togs snabbt tillbaka och byttes ut mot en webbjoker (som dessutom är snodd från programidén Hit-Division) för man kunde ju inte offra en av de andra 31 gräddfilsplatserna. Max en låt från svenska folket fick räcka, ja om man hade rätt artist alltså. För att lansera nya mindre kända artister är det i princip bara, återigen Bobby Ljunggrens bolag ”Mariann Lion Heart” som får lov att göra.

SVT har således ljugit eftersom man bestämt har hävdat att alla låtar som skickas in har exakt samma chans att komma med i Melodifestivalen, oavsett om man är proffs eller amatör. Här bör dock även tilläggas att ”superlåtskrivare” som Jonas Berggren, som faktiskt har världsrekordet i sålda singlar, naturligtvis inte var något proffs när han väl skrev låtarna som ung grabb. Han fick sin proffsstämpel först åren efter lanseringen av ”Ace of Base” och det gäller även Max Martin samt många andra i superligan. Men SVT vill enbart ha etablerade proffs, då slipper de ju en massa jobbiga låtskrivare som ställer dumma frågor och är i vägen under produktion –”Det är vår fest och vi gör som vi vill”, säger Eva Hamilton i en intervju till mig.

Det finns nu även många andra bevis för att SVT inte bryr sig om svenska folkets skapande. Ett annat exempel är förhandsgranskningen av låtarna, alltså den stora merparten av låtar som inte skickas in via ett etablerat förlag. Dessa låtar (ca.2000 av de 3500) skickar SVT helt sonika vidare i bärkassar till olika utvalda förlag, dessa får i sin tur den stora äran att slänga bort de låtar som kan konkurrera ut deras egna bidrag. Jag har själv befunnit mig i närheten av en sådan förhandsgranskningsjury och hört hur diskussionerna gick ex. -Ta bort den låten, den är ju mycket bättre än våran! Den här typen av behandling, att skicka runt någon annans verk på detta vis är rent utav olagligt. Tänk om det vore en uppfinnartävling som t.ex. ”Draknästet” och produktionsbolaget började med att skicka runt samtliga uppfinningar till ex Ericsson, Volvo eller Astra. Fritt fram att sno alltså. Hur nu SVT kommit undan med detta i alla år är för många i branschen ett stort mysterium. Det är väldigt enkelt för ett förlag och deras låtskrivare att stjäla de viktiga ingredienserna i en bra låt innan den har blivit publicerad och just att låtar inte har varit publicerade innan, har varit ett krav från SVT:s sida.

Okunniga människor brukar uttala sig om att det ju bara är ”en jävla låt” som det handlar om! Nja, inte riktigt va? Att skriva en låt är relativt lätt, men att skriva en internationellt gångbar hit är näst intill lika svårt och tidskrävande som att skriva en bestseller. Det går således 100-tals okey-låtar på en superhit och de blir då såklart många dyrbara studiotimmar för att ta fram en riktigt, riktigt bra låt. Hur kommer det sig då att Bobby och hans kollegor kan skriva så många låtar varje år. Nja skriver och skriver, snor eller stjäl är betydligt närmare sanningen. Om Christer Björkman har berättat för låtskrivarna på ”Mariann Lion Heart” att man skulle vilja se något åt ”Whitney Houston” hållet. Då laddar bara Bobby ner ”I have Nothing” ändra om lite på tonerna så att han inte skall åka dit, och byter sedan titeln till ”Så vill Stjärnorna” och ”voila” så kissar Christers Jury på sig, eftersom de själva är amatörer och lätta att lura. Så här jobba de flesta som måste skriva enorma mängder musik på kort tid. Lyssna på Kempes ”La Voix”, den är stulen från Puccinis – ”Nessun Dorma”, ”Runaway Sahlene” är snodd från ”I believe i can fly” och så vidare. Testa dig själv om du är bättre än Christers jury och sjung långsamt det Norska vinnarbidraget "La det swinge" och se om du kan upptäcka vilket originalet är.

Då Christer Björkman på årets Stim Expo-mässa förklarade att hans juryteam sedan 2005 inte längre prioriterar låtarna i första hand, utan ett slags paket med artist och låt, då satte moderatorn Petra Markgren Wangler nästan kaffet i halsen. Om nu SVT:s kulturproffs nummer ett inte kände till dessa dolda regler, vem skulle då kunnat känna till dem? Nu fick de som genom åren har hävdat att det ständigt fuskats i Melodifestivalen verkligen vatten på sin kvarn. Petra Markgren Wangler skrev därför senare en artikel på SVT:s hemsida om att Melodifestivalen inte längre är en meloditävling, utan numera en låt och artisttävling och att svenska låtskrivare nu var väldig upprörda. Sanningen är väl snarare att SVT redan 2001 började prioritera artisten framför låten i syfte att bredda publiken och då var man helt enkelt tvungen att ”luras” lite.

Men hur har SVT då lyckats med att hålla ”fuskeriet” hemligt under så många år?

Trots att jag gjorde min första ”MelofiFuskivalhemsida” redan år 2005, var det då få som fick ta del av den. Få visste om att det fanns viktig information på nätet för den som ville trixa sig in i Melodifestivalen. Detta berodde på att oavsett vilken kanal som jag försökte sprida mitt budskap via, så var det ingen som ville bli inblandad på grund av repressalier från SVT. När jag och några av mina bästa vänner senare faktiskt lyckades trixa oss med i Melodifestivalen, vände plötsligt flera av dem mig ryggen. Några av mina närmaste kamrater som tidigare hade varit enormt kritiska mot regelverket i Melodifestivalen bytte nu sida eftersom de fula reglerna nu kunde gynna dem själva. SVT och ”gräddfilsgruppen” är då å sin sida sällan sena med att premierna dessa människor. Alla som arbetar inom SVT och framförallt med Melodifestivalen känner säkert till att om man skulle våga sig på att kritisera SVT på något vis, så är man ”stekt för livet”. Om du däremot är lojal kommer du att belönas på olika sätt. Det är därför kanske inte så konstigt att några av mina före detta s.k. vänner helt sonika bytte sida när de äntligen lyckats komma med i Melodifestivalen.

Hur borde regelverket då ändras, så att vi kan vinna tillbaka den svenska stoltheten?

Jo, till att börja med måste man koncentrera sig mer på låtarna, då det ju fortfarande är en meloditävling för hela Europa. Det bör således inte spela någon roll hur känd eller folkkär vår svenska artist är här i Sverige eller vilken historia de har på hemmaplan. Tyvärr, så har det svenska folket inte riktigt fått kläm på vad det europeiska folket vill ha! Vi svenskar röstar tyvärr på den mest folkkära artisten eller så röstar vi på ett bidrag som liknar en tidigare vinnare. Om det ex. var en ballad som vann i ESC förra året, så kommer ballader med största säkerhet ligga bra till i Melodifestivalen året där på. Dessvärre känner självklart ”gräddfilsgruppen” mycket väl till det här fenomenet, vilket ger dem ytligare fördelar i tävlingen. När det svenska bidraget sedan kommer över på bortaplan och ska tävla i ”Eurovision Song Contest”, så vet ingen av de röstande där vem vår s.k. ”folkkära” artist är! Men låten spelar självklart den största rollen. Ett praktexempel på detta är de relativt gamla danska bröderna Olsen som med lätthet kunde kamma hem en seger med låten ”Fly on Wings of Love”. Det slår nästan aldrig fel (med undantag av de finska monstren), att det är den bästa låten som är den som segrar.

Om Sverige skall ha en chans att vinna ESC i framtiden, måste vi börja ta ”låten” på ett betydligt större allvar. Alltså, ta bort ”schlagerdiktatorn” Christer Björkman och låt istället folket via nätet få rösta fram de bidrag som ska delta i tävlingen.

Alla intresserade låtskrivare, proffs såsom amatörer får själva ”ladda upp en snutt” på en specifik webbplats (med en demosångare som sedan inte får delta i tävlingen). Därefter kan man rösta fram de 10 bästa låtarna. När detta sedan är klart röstar man fram vilka artister som man vill ska uppträda med dessa låtar. Sen kan tävlingen börja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så, nu kan du lite mer om det stora folkbedrägeriet som ingen vågar tala om.

Tack för visat intresse

MVH /Henrik Bie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Två reflexioner:

- Ditt inlägg är alldeles för vendettaaktigt för att lyftas upp till en debatt. Du kommer ju "ha rätt i allt" fast du eventuellt är helt jävla fel på det. Kanske bättre om du fortsatte ditt arga skvättande i din blogg istället (om du nu är den du utger dig för att vara).

- Ditt inlägg innehåller så mycket "fakta" och så många påståenden utan källa att du framstår mer som förtröden än något annat.

Men jag förstår lite hur du menar.

Edit: fel i länken.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodifestivalen, Dansbandskampen, Idol o.s.v.......

Måste man tävla i musik för att det ska bli intressant för TV publiken?

Antagligen, speciellt om man ser som sin uppgift att lansera kommersiell, urgröpt och intetsägande musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli lite less på det här gnället. Melodifestivalen är ingen demokratisk funktion och det är banne mig inte heller en mänsklig rättighet att få med sina mediokra låtar där punkt.

SVT får sina pengar från skattemedel. Skattemedel som sedan hjälper Bobby & Pling & Kempe att tjäna fina pengar.

Jag vill inte att mina skattepengar ska göra så att en av Björkman utvald elit ska få mer pengar i fickan.

Tycker låtalstren till exempel här på forumet håller fantastisk fin kvalité, medan Bobby & Company spottar ur sig medioker dynga.

Är sedan urvalet av dessa 32 låtar dynga, så röstar svenskarna fram den som låter minst skit. Jag och flera bekanta roade oss förr om åren med att skicka in bidrag....ficka aldrig några svar eller någon form av respons. Med det säger jag inte att den musik vi skickade var fantastisk på något vis men ändå.

Tänk att att köpa en triss-lott och veta att alla är nitlotter, man ger liksom upp. Man måste tydligen vara bundis med Björkman för att ha en chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT får sina pengar från skattemedel. Skattemedel som sedan hjälper Bobby & Pling & Kempe att tjäna fina pengar.

Du har helt fel i att SVT finansieras med skattemedel.

Sedan; om inte Bobby & Pling & Kempe tjänade på det så skulle ju någon annan göra det i stället. Så vad exakt är ditt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Sverige skall ha en chans att vinna ESC i framtiden, måste vi börja ta "låten" på ett betydligt större allvar. Alltså, ta bort "schlagerdiktatorn" Christer Björkman och låt istället folket via nätet få rösta fram de bidrag som ska delta i tävlingen.

svenska "folket" har inte förmågan att plocka ut en vinnare som funkar internationellt

i övrigt har valle å divineco sagt det som behöver sägas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt fel i att SVT finansieras med skattemedel.

Sedan; om inte Bobby & Pling & Kempe tjänade på det så skulle ju någon annan göra det i stället. Så vad exakt är ditt problem?

nä du har rätt valle - det är tv-avgiften alla i landet måste pröjsa om man har tv-mottagare samt lite sponsring

jag tror att haken är att ingen "annan" än just dessa individer år efter år tjänar på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt fel i att SVT finansieras med skattemedel.

Sedan; om inte Bobby & Pling & Kempe tjänade på det så skulle ju någon annan göra det i stället. Så vad exakt är ditt problem?

SVT & SR får sina pengar från samma fond, den finansieras med skattemedel. Vad är ditt?

SVT finansieras av tv-avgiften, som år 2011 är 2.076 kronor om året eller 173 kronor i månaden.

Ska jag sluta titta på tv för att slippa hjälpa herr Ljunggren?

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

SVT & SR får sina pengar från samma fond, den finansieras med skattemedel. Vad är ditt?

SVT finansieras av tv-avgiften, som år 2011 är 2.076 kronor om året eller 173 kronor i månaden.

Tv-avgiften är ingen skatt!

Du har fel!

Ge dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan man ju resonera med i princip all form av korruption och mutor.. Eller så här; om inte Kim Jong Il skulle ha makten skulle någon annan ha den, så vad är problemet?

Ditt problem är att du drar likhetstecken mellan politik och musik.

Frimärkssamling är nog en bättre syssla för dig.

Lycka till.

.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

an avgift staten tvingar på en....du kan kalla det för vad fan du vill

Oavsett vad din diskussionssökande bråkletande hjärna poppar ur sig här på forumet så är det en peng som de flesta vackert får betala utan att vilja ha just vad SVT bjuder på. Jag skulle lugnt klara mig med kanal 3,5,6 8,9

Så mina pengahelveten går till att skapa tillfällen för Bob & de smaklösa att tjäna miljoner. Säg vad du vill Valle, men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem är att du drar likhetstecken mellan politik och musik.

Frimärkssamling är nog en bättre syssla för dig.

Lycka till.

.

Du kan bli politiker, de behöver inte heller ha belägg för att slänga ur sig en massa skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Originalposten är alldeles för vinklad och källfattig för att kunna bevisa nåt överhuvudtaget, men visst, jag har också hört många av dessa saker från annat folk, framförallt studiomusiker som varit inblandade (men inte själva låtskrivare eller artister). Jag tycker det är trist att en tävling med så mycket potential att hjälpa låtskrivare och artister i en jävligt kärv musikbransch att få den uppskattning de förtjänar inte alls gör det. Särskilt då de marknadsför den som så.

Visst kan man helt skita i att se det, och det är precis vad jag gjort i ett par år nu. Men som sagt, sjukt slöseri när det finns massor av låtskrivartalang i Sverige, jag menar svenskar är typ bara kända för Volvo, Tiger Woods tjej och sen en jävla massa hitlåtar och artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad din diskussionssökande bråkletande hjärna poppar ur sig här på forumet så är det en peng som de flesta vackert får betala utan att vilja ha just vad SVT bjuder på. Jag skulle lugnt klara mig med kanal 3,5,6 8,9

Jag säger bara att tv-avgiften inte är en skatt.

Du envisas med att kalla det skatt. Du är bara inte man nog att ta foten ur munnen.

Så mina pengahelveten går till att skapa tillfällen för Bob & de smaklösa att tjäna miljoner. Säg vad du vill Valle, men så är det.

Vilka smakfulla kompositörer menar du istället bättre skulle förtjäna de "miljoner" du erbjuder SVT med din ... rolleyes.gif ... "skatt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

an avgift staten tvingar på en....du kan kalla det för vad fan du vill

faktiskt inte

skatteintäkter kan fördelas till vad man vill

tv-avgiften är öronmärkt till public service

men principiellt förstår vi vad du menar - "verksamhet finansierad av folket med tydligt public service uppdrag ska inte systematiskt gynna enskilda individer"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ser sambandet överskattade jag dig.

Det gör inget.

Vad någon som inte vet att skilja på business och politik anser om min person är ganska ointressant. Faktiskt.

Men lycka till ändå, med frimärkssamlingen.

Ja vadå ?

Ja? Din länk... Vilka kopplingar till mitt inlägg vill du göra med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

citerar mig själv valle

"en avgift staten tvingar på en....du kan kalla det för vad fan du vill"

...och jag tycker mig ha hört bättre låtar än "jag ljuger så bra" osv...

Eller är det peaken i svensk musik tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

citerar mig själv valle

"en avgift staten tvingar på en....du kan kalla det för vad fan du vill"

Jag kallar det tv-avgift. Du måste inte betala den (lika lite som du måste betala för bensin om du inte vi ha den). Och det är ingen skatt. That's all I have to say about that.

...och jag tycker mig ha hört bättre låtar än "jag ljuger så bra" osv...

Eller är det peaken i svensk musik tycker du?

Nej, det är ingen peak i svensk musik.

Så, nu svarade jag på din fråga. Nu kan väl du svara på min fråga som du låtsades missa: Vilka smakfulla kompositörer menar du istället bättre skulle förtjäna de "miljoner" du erbjuder SVT med din ... rolleyes.gif ... "skatt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...