Jump to content
Annons

Tips på riktigt bra Delay


Soxic

Recommended Posts

Är ute efter en riktigt bra Delay för sång. Har inte mixat så mycket med delay tidigare på sång, utan antingen torrt eller med lite, lite reverb. Men man läser mycket om att delay är att föredra framför reverb och då brukar det även anges att man ska använda ett kort (?) delay med snabb attack (?). Har jag förstått det rätt? Kan som sagt inte mycket om delay.

Så jag undrar i princip vilka delay som är branschstandard så att säga (om det finns något sådant) och så undrar jag lite över hur ni brukar ställa in delay för sång, så att det blir diskret och inte blir så uppenbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan rekommendera Waves' Super Tap från Diamond bundle. Riktigt fin delay!

EDIT: Missade ju din andra fråga. Att göra delayen diskret i mixen handlar om att skära bort vissa frekvenser. Man brukar vilja skära bort en hel del botten, och även en del i det högre registret. För att göra det mindre stökigt kan man dra ner lite på feedbacken (alltså antalet svar) till kanske max ett eller två svar.

Redigerat av Ollivolli
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns många sätt att lägga delay på.

Och massvis med pluggar som gör delay...

Ett delay som jag använder är detta:

http://www.kvraudio.com/get/959.html

Gratis och snabbjobbat och med bra funktioner som filter och modulation.

3/16 monodelay är käckt till mycket.

Tempot på delayet varierar på typ av låt och effekt man vill uppnå. Kort delay kan nästan ge chorusliknande effekter.

Många gånger kan ett delay ger mer rymd och stöd åt sången än reverb.

Ett trick är att skära delayerna i botten och toppen på så vis så stör dom inte så mycket med basiga puffar eller s-ljud och ger behaglig luft åt mixen.

Man kan inserta en desser innan delayet och ställa deessern stenhårt så får man bort fula s-ljud, ett bra trick på reverb också för den delen.

Jag använder ibland reversed reverb som delay effekt, då får man ett bra sug i sången så att säga, här nedan är ett exempel på hur det kan låta med 3/16 mono delay och reversed reverb som delay på sång:

http://dl.dropbox.co...t_from_lucy.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många sätt att lägga delay på.

Och massvis med pluggar som gör delay...

Ett delay som jag använder är detta:

http://www.kvraudio.com/get/959.html

Gratis och snabbjobbat och med bra funktioner som filter och modulation.

Finns denna plugg att ladda ner till Mac också eller? Har Crossover, men får inte det att funka. Har hört gott om PSPs delays också.

Ska bli intressant att höra utvärderingen längre fram! 🙂

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ute efter ett bra delay för inte så länge sedan. Frågade runt som bara den, men inte många som hade någon favorit. Märkligt vad lite delays det finns där ute egentligen.

Själv valde jag Soundtoys EchoBoy och har inte ångrat mig en sekund! Man kommer långt med deras presets men har många parametrar att ändra på. Sången smälter in fint med denna. Samtidigt som man kan f*cka upp ljudet riktigt rejält också, om man så vill. Passar till det mesta dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tipsa om något specifikt delay, men däremot kan jag ge ett användbart råd om hur man kan få ett delay att låta snyggt i en mix: Se till att delayet skickas till en egen kanal, och sedan automatiserar du det så att det blir mute på den kanalen så fort ljudet tystnar. Då hänger inte delayet "kvar i luften" och smälter in bättre. Har använt den metoden med framgång på ett par låtar.

(Alltså, ärligt, det heter ju gejtad virvel, men hur sjutton skriver man när man trycker in mute-knappen? Mjutar...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mycket snygg sång, drloop. 🙂

"Reversed reverb", är det en effekt i KVR-pluggen, eller skapar du det själv?

Reversed reverb brukar dommflestabreverb fixa. I mitt exempel ovan är det Rv7000 (Reasn/Records reverb) som gör baklängesrevrbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 8 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...