Jump to content
Annons

Svenska Acapellas ?


fishfriend (oregistrerad)

Recommended Posts

fishfriend (oregistrerad)

hej, vart får man tag på svenska acapellas ?

då menar jag rätt så nya låtar med t.ex om sanningen ska fram, fest i hela huset, mikrofonkåt, erik hassle, Vincent The Moment I Met You O.S.V finns domma ens ute eller vet ån vart man kan få tag på?

Redigerat av fishfriend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland säljs det på till exempel beatport eller iTunes acapellor. Maskinen brukar till exempel ha acapellor på sina singelsläpp. Annars är det svårt att få acapellor lagligt såvida du inte gör remixer och får stemsen i ett remixpack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många danslåtar släpps ju tillsammans med en intstrumental version som oftast har mastrats likadant. Då kan du (om kvaliteten är densamma) importera båda versionerna till ditt musikprogram, invertera det ena, och på så sätt få ut endast sångspåret. 🙂

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Många danslåtar släpps ju tillsammans med en intstrumental version som oftast har mastrats likadant. Då kan du (om kvaliteten är densamma) importera båda versionerna till ditt musikprogram, invertera det ena, och på så sätt få ut endast sångspåret. 🙂

Men det kan väl inte låta så bra? Det finns alldeles för många "remixer" med acapellor i värdelös kvalitet som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst! Gjorde ett litet exempel endast för dig! :rolleyes: Dock så är det ingen svensk låt, men principen är ju densamma. Låten jag använder är Enrique Iglesias ft. Ludacris - Tonight (Nej, jag gillar inte låten, men det var det första och bästa jag kunde hitta).

skrmavbild20110511kl184.png

De första två spåren är ju originalspåret (inverterat) och den instrumentala versionen. Jag var självklart tvungen att zooma in en rejäl bit för att spåren ska hamna på exakt samma plats (dvs. att två toppar ligger på samma ställe). Det nedersta spåret är resultatet av audioexporten. Delen jag använt är tagen från mitten av själva låten.

Här är resultatet, före och efter (obehandlat - förutom ett lowcut-filter på 100 Hz). Det hörs fortfarande lite av "beatet" i bakgrunden, men vid remix så förmodar jag att man lägger egna trummor över, och kanske sidechaina en gnutta? När baskaggen försvinner är resultatet näst intill perfekt om du frågar mig ☺️. Klippen är omkring 20 sekunder vardera, och jag hoppas att Studio Forum har överseende med det, även om det egentligen inte är tillåtet att lägga upp copyrightskyddat material.

http://playitloud.se/tonight-fore_och_efter.mp3

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för exemplet! Det är väl en smaksak men det där skulle jag aldrig vilja jobba med. Det beror väl också på hur mycket man gillar att jobba med vocalsen. Skulle inte vilja ha med något annat än just sången om man klipper upp sången och använder på såna sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...