Jump to content
Annons

Milab D-37


Linus

Recommended Posts

Tjingeling, kan någon identifiera denna?

Jag tycker det ser ut som en korsning av Beyer och Milab...

mik.jpg

EDIT: Nytt namn på tråden.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut! Milab skulle jag definitivt gissa på.

Kanske en kinesisk kopia, om det inte står något på den...?

kan en väldigt tidig version gjorts av den som pearl?

eller är det för långt tillbaka för den modellen?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan en väldigt tidig version gjorts av den som pearl?

eller är det för långt tillbaka för den modellen?

Ja - D-37 är inte så gammal att den skulle kunna komma därifrån, tror jag. Det borde dessutom stå något på den, vare sig det hade varit Milab eller Pearl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - D-37 är inte så gammal att den skulle kunna komma därifrån, tror jag. Det borde dessutom stå något på den, vare sig det hade varit Milab eller Pearl...

mm

har för mig jag sett nån äldre milab där det bara varit graverat i det svarta - men ändå tydligt

så står det inget alls är det väl en kopia

-- eller en prototyp på avvägar?

Link to comment
Dela på andra sajter

mm

har för mig jag sett nån äldre milab där det bara varit graverat i det svarta - men ändå tydligt

så står det inget alls är det väl en kopia

-- eller en prototyp på avvägar?

Ja - det har alltid varit graverat, så det borde inte gå att missa.

Prototyp skulle kanske kunna vara en förklaring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kinesisk kopia tror jag inte, den här är gammal och the real deal.

Så jag utesluter inte Pearl heller.

När kom D-37?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kommer ihåg rätt, så var det någon gång under sent 70-tal eller tidigt 80-tal som Pearl och Milab gick skiljda vägar - och D-37 är definitivt nyare än så, men jag vet inte när den kom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Visst är det en D-37! Vet dock inte varför den saknar tryck. En demomick som kommit på avvägar kanske?

Precis som Claes är inne på så har D-37 bara tillverkats under namnet Milab. Produktionen upphörde för ett par år sedan.

Mvh,

Mattias Strömberg

Milab Microphones

Redigerat av Milab
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en D-37! Vet dock inte varför den saknar tryck. En demomick som kommit på avvägar kanske?
Tack!

När jag öppnade kulan såg jag att puffskyddet i kulan är perfekt, men skummet över membrankapseln har torkat/smulats. Är det något som borde servas? Men vi kanske tar det i mailkonversation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som trodde detta var ett blindtest med olika mickar. Nåja, det verkar ha löst sig och jag hade ingen aning 🙂

Bytte namn på tråden från "Identifiera mikrofonen" för att undvika fler missförstånd nu när miken är identifierad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bytte namn på tråden från "Identifiera mikrofonen" för att undvika fler missförstånd nu när miken är identifierad.

Fick du nån användning för micken? Nöjder? Jag är erbjuden en likadan för en tusing, men samtidigt är jag sugen på en K105 för att få mer studiosound live…

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna rew på Milabs egen sida:

I swear these Swedish engineers have an unswerving devotion to preserving high frequency information. The D-37 is the brightest, highest sounding dynamic mic I've ever encountered.

 

The literature recommends the D-37 for live performance vocals because it's insensitive to hand noises. Frankly I'm tempted to record studio vocals with this mic and defy any other engineer to tell me that it doesn't sound like a condenser. When I did my side-by-side testing I actually double checked my mic cables to make sure I wasn't listening to one of the other condensers I had hooked up. [...]

 

My hat is off to the Milab engineers for this one. [...] It's worth the investment for anyone needing a versatile dynamic mic to improve their live vocal sound or their home studio sound.

 

Engineer´s Quarterly (USA)

www.recordinginstitute.com

Väldigt ljus, men ändå mkt bra o med kondensatorsound? Stämmer det kanske den är kanon för min murriga röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du nån användning för micken? Nöjder?
Jadå, den används just nu som extramik i en teaterföreställning.

Vad gäller den försvunna loggan har det framkommit att miken slipats runt greppet och sedan blivit lackad för att inte visa loggan av reklamskäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, den används just nu som extramik i en teaterföreställning.

Vad gäller den försvunna loggan har det framkommit att miken slipats runt greppet och sedan blivit lackad för att inte visa loggan av reklamskäl.

Kan du göra en grov jämförelse med Beta58? Jag sjunger live i en sån sen flera år, och med bra kompressor och lyssning i HD280 pro studiolurar får jag den att låta enormt bra i mina Yamaha DXR12 toppar. Men kanske Milaben är mer studio ändå? Tom ett alternativ tlll K105?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kopierat texten var den fnutte fnutte. Att den skulle bli så stor såg jag inte förrän jag postat den. Hoppas du inte tog allt för illa vid dig…

Hur som helst var polarn här nyss, han hade tre stycken som ville köpa micken direkt o flytta pengar, bla en studio i Sundsvall. Vi kopplade in den i mina studiogrejer o jämförde med Beta58, det var skillnad som natt o dag. Jag tänkte testa den live i morrn när jag ska vara dj o sätta upp grejerna på Folkan, men det var inget att fundera på, Beta58an har i jämförelse ett överdrivet plåtigt mellanregister, Milaben låter mer som TLM49an. Jag gjorde nog ett riktigt klipp på den här, 1000 kr. Den ser ut som ny med, inte ens lite av det svarta på grillen är avskavd. Undrar vad det var för nypris på de här, o vilka år de tillverkades?

Milabfantasten - 55

Fan vad läckert det vore med ett par Milab småmembranare, måste forska i det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att stå och vifta med fingret och trycka på play och stop ibland. 😉

Och du spelar väl åtminstone en låt av Avicii? 😆

😆 Tur jag inte skrev nåt om att jag ska "spela" som dj. Jag ska bara vara dj. Ställa dit rejäla högtalare… Det har inget med musik att göra alls, men det kan generera lite pengar. Och nåt snackande i micken under djándet, när barnkalaset (30-års-fest) väl kommit igång blir det inte. Tänkte bara passa på att testa micken genom PAt i en stor lokal då. Jag har bytt mixer oxå så jag är inte riktigt hemma på hur den låter som bäst heller.

Och Avicii har jag nog laddat med i alla fall två låtar med.

Jag testade micken genom LA-610 channelstrippen, genom lite enklare Yamaha preampar o PA-grejer kanske den inte låter ett dugg bättre än Beta 58an…

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du göra en grov jämförelse med Beta58?
Jag skulle säga att D-37 vinner matchen mot SM58. Beta 58 är annorlunda i karaktär jämfört med D-37, och i den kategorin hade jag tagit min Lewitt MTP 540.
Men kanske Milaben är mer studio ändå? Tom ett alternativ tlll K105?

Den funkar bra i studio också, men KMS 105? Nä, D-37 är fin men inte lik varken KMS 105 eller KSM9.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att många gillar D-37. Vi slutade tillverka den för 4-5 år sedan och idag bygger vi bara kondensatormikrofoner. Den som är lämpligast att jämföra med KMS 105 är Milab LSR-3000.

http://www.milabmic....uct.asp?id=1131

Live har jag nog fått till ett bättre sångljud än många andra med min Beta 58, men i jämförelse med D37 låter den nästan illa. Det är när man kopplar upp två mickar i varsin sladd genom en varsin lika bra preamp o lyssnar i både bra PA o bra studiolurar man verkligen hör skillnad, o på de här två är det stor skillnad.

Får man fråga vad nypriset på en D37 låg på? Jag gav en tusing för min, den ser helt ny ut, känns som värsta klippet. Att leta nån KSM 105 är inte aktuellt längre, hellre letar jag då ett par Milab småmembranare till studion.

Jag blir alldeles gose-frossig när jag tänker på så här fina mikrofononer! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Live har jag nog fått till ett bättre sångljud än många andra med min Beta 58, men i jämförelse med D37 låter den nästan illa. Det är när man kopplar upp två mickar i varsin sladd genom en varsin lika bra preamp o lyssnar i både bra PA o bra studiolurar man verkligen hör skillnad, o på de här två är det stor skillnad.

Får man fråga vad nypriset på en D37 låg på? Jag gav en tusing för min, den ser helt ny ut, känns som värsta klippet. Att leta nån KSM 105 är inte aktuellt längre, hellre letar jag då ett par Milab småmembranare till studion.

Jag blir alldeles gose-frossig när jag tänker på så här fina mikrofononer! 🥰

Värmande ord om D-37. Tack för dem. 🙂

Riktpriset för D-37 var 2595 inkl moms i flera år. Har för mig att vi höjde till 2995 sista året innan tillverkningen upphörde.

Mvh,

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...