Jump to content
Annons

Spela in egen musik - räcker det jag har tänkt mig?


gubbi

Recommended Posts

Hej!

Har lekt med FL och Cubase ett tag nu, men känner att det är dags att göra det hela lite intressantare. Jag vill kunna spela in musik via MIDI-keyboard och dessutom kunna spela in sång och akustisk gitarr. Inte på proffsnivå utan enbart som en hobby. Det jag har (eller planerar att köpa) är

* Har: Laptop (2gb minne, Pentium Dual Core, integrerat ljudkort 2 in/2 out + ASIO4All)

* Har: FL Studio 9 & Cubase 5.1

* Planerar att köpa: Externt USB-ljudkort (ESI - MAYA 44 USB)

* Har: JJlabs KS61A USB MIDI-keyboard

* Planerar att köpa: Studio Project B1 mic

Funkar denna uppsättning för det jag vill göra? Saknar jag nåt? Missar jag nåt väsentligt? Jag är rookie när det gäller dessa grejor och tar gärna emot tips från personer som har koll på det här!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser väl inte så tokigt ut det där. Mycket genomtänkt både vad det gäller nyttjande och budget. Du börjar på din egen nivå och ökar. Känner du att du har råkoll på Cubase? Tänkte slänga en dagen boktips (om du har lust det med det)

Cubase 5-handboken

samt

Ljudinspelningens ABC

Vi ser även att du börjar spotta ur dig hitar inom kort 😉

Ha det kul och lycka till!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för inputen!

Kändes som en djungel med vad som behövs/inte behövs/vad man ska ha/vad man inte ska ha. Verkar trots allt ha prickat helt okej grejor i min prisklass och nuvarande ambitionsnivå. Nåt annat som borde tillfogas till inköpslistan när jag ändå är igång? Nåt jag borde tänka på?

CHAE -> Tack för boktipsen! Ska kolla upp dem!

Redigerat av gubbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det ÄR en djungel. Men vet du vad jag kom att tänka på nu: vad hade du tänkt att ha för lyssning? Ett par lurar eller monitorer kan ju vara en bra tanke.

Tack för boktipsen! Ska kolla upp dem!

Jag vet ju inte vilken nivå du är på men ABC-boken är ju ganska övergripande vad det gäller ALL form av inspelning (samt en liten ordlista) Cubase 5-handboken har en god vän använt sig utav när han började med Cubase för något år sedan. Han var väldigt grön men tyckte att språket var lätt att mumsa i sig.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...