Jump to content
Annons

Tangenter som fastnar (CME UF8)


KStropp2000

Recommended Posts

Hej!

De senaste fem åren har har kunnat njuta av pianospelande på kvällarna. Jag kör helt med samplingar och ett stort klaviatur, ett CME UF8. Det har fungerat riktigt bra, men den senaste tiden har fler och fler tangenter blivit underliga. De studsar inte längre tillbaka som de ska, vilket är frustrerande. Jag har öppnat klaviaturet och tittat lite, men det är svårt att komma åt tangenterna utan att skruva ner eländet i mindre beståndsdelar. Är det någon som har erfarenhet av liknande problem? Om det inte går att reparera funderar jag på att sälja eländet för småpengar och satsa på något nytt, men jag vet inte vad som kan bli en lämplig ersättare.

/ K

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag har samma problem med mitt M-audio pro 88.

Bad en kille titta på det och han konstaterade att under tangenterna siter de små gummikuddar, som inte går att byta ut.

När man spelat sönder dem är det bara att skrota klaviaturet. Vet inte om det är samma teknik på CME, men låt ngn kunnig titta på det så får du besked.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Jag köpte en CME UF8 på blocket (hoppas det inte var du som sålde till mig), en tangent hade fallit ner lite när jag köpte den.

När jag kom hem hade 30% av tangenterna sackat ihop lite och de andra verkade lite sega. Säljaren hade besvärat sig med att skriva kontrakt om att klaviaturen säljes i befintligt skick, jaja jag blev väl blåst, skit samma.

Jag har ivf fixat det nu och alla tangenter fungerar som de ska. Fick skruva upp hela skiten, lossa på alla tangenter och slipa till de stavar som tangenterna snurrar runt, även det silikon som smörjer tangenterna hade blivit lite gummiliknande så jag smörjde upp allt med nytt silikon.

Jag köpte den för att lära mig spela men undertiden jag lagade den började jag spela gitarr istället så nu säljer jag den igen på blocket. Så svaret är att det går att fixa och resultatet blir mycket bra, ganska mycket jobb bara, ca 10 timmar för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

CMEUF8-1.jpgCMEUF8-2.jpgHöll på i två dagar och plockade isär ett UF-8 och drog ut 88 små fjädrar som gör så att tangenterna åker upp igen. Det höll några månader, sedan kastade jag det och köpte ett nytt, Z-Key, synd för att pianokänslan var mycket bättre på UF-8.an. Det kanske hade gått att byta dessa fjädrar, men det är väldigt mycket jobb. Bara att plocka isär det tog säkert tre timmar och lika länge att sätta ihop det.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...