Jump to content
Annons

Studio för 4000-6000


robsterrr

Recommended Posts

Tjena!

Skulle behöva lite tips. Jag tänker skaffa en guld studio för att spela in rap hemma.

Skulle behöva exempel på vilka ljudkort, preamps och mikrofoner som skulle passa?

Min budget ligger mellan 4000-6000.

Tack på förhand gott folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Skulle behöva lite tips. Jag tänker skaffa en guld studio för att spela in rap hemma.

Skulle behöva exempel på vilka ljudkort, preamps och mikrofoner som skulle passa?

Min budget ligger mellan 4000-6000.

Tack på förhand gott folk!

Guldstudio för 4000-6000 kr?

Om det bara är ljudkort, preamp och mikrofon du är ute efter så vore det nog bäst att bara söka i forumet. Det finns massor av information här.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske överflödig kommentar men kolla in begagnatmarknaden så kanske du kan få lite mer för pengarna. Dock ej guld, skulle jag tro, precis som ngn annan skrev ovan...

Link to comment
Dela på andra sajter

MIKROFON Röde NT1A

Denna mick, någon som vet om den är bra? och i så fall vilket ljudkort passar till den ?

Kom gärna med förslag! 🙂

Kan lägga ut mer på mikrofonen om den inte är speciellt bra..

Kolla in Claes mic-test-site... jag har inte URL:en på mig men söker du i forat borde du hitta den. Röde gör bra mickar, efter vad jag vet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Röde gör som sagt (erkänt) bra skit. Har själv två NT1A:or, en NT2A samt en M3:a och jag har då aldrig varit missnöjd. Du KAN gå lägre i pris men då rekommenderar jag Studio Projects (har även positiva kommentarer om den också). Som Hellpig sa så är ett besök på Claes testsite alltid en vinnare. Vad det gäller din fråga ang. ljudkort finns det en uppsjö av trådar här om detta ämne. Det är bara att go to town på söket. Men vi kan ju låtsas att du köper Rödemiken så är ett ljudkort med fantommatning prio 1.

Preamps och sådär får du söka vidare om. Är personligen inte tokinsatt i det men återigen: utnyttja söket här på forat så finns det mängder av info. Alternativet är att kolla upp de nitade trådarna i ämnet. Jag (och säkerligen många med mig) har fått asmycket hjälp genom de där nitade trådarna.

En fråga: vad hade du tänkt dig för DAW och dator?

All the best!

/CHAE

Edit: ett litet stavfel samt en fråga.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen! 🙂

Har tänkt lite och tror jag köper Röde NT1A.

Har dator med följande:

* Windows 7 Home Premium 64bit.

* Processor, Intel Core i5 och 4 kärnor. (4 ggr 2.80 GHz)

* Ram 4G.

* Ljudkort orginal.

Datorn är ny och hoppas den tål studion. 🙂

Angående preamp, är den lämplig att ha om man köper ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera NT1a:n. Den är visserligen en helt ok mick med extremt lågt brus och ganska bra upplösning. Dock har den en höjning i diskantregistret som kan skapa en del problem om man komprimerar hårt vilket brukar vara vanligt med rap. S:en kan bli väldigt starka och skära i öronen. Det går visserligen att fixa med deesser i viss mån men bättre är kanske en mick som inte har en lika kraftig diskantpuckel.

Den mick jag spontant kommer att tänka på är Oktava mk-319. Lite färgad men med en betydligt mjukare diskant. Här kan man dra på rejält med kompressor utan att s:en blir plågsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr pimmy, lust att länka något du spelat in med den?

Spelar ingen roll vad det är. 🙂

The Key. Tror mycket på det du säger. Men, vart köper man dem?

Letat runt ett tag, måste man beställa dem ..

Tack för er tid! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr pimmy, lust att länka något du spelat in med den?

Spelar ingen roll vad det är. 🙂

Jo visst. Här kommer en tråd där du har en torrmix och även sången för sig, som är inspelad med NT-1a.

https://www.studio.se/index.php/topic/84029-mixning-ny-laat/

Vad jag vet så har Guitar Nilsson några NT-1a, fråga honom om du vill ha mer prov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst. Här kommer en tråd där du har en torrmix och även sången för sig, som är inspelad med NT-1a.

https://www.studio.se/index.php/topic/84029-mixning-ny-laat/

Vad jag vet så har Guitar Nilsson några NT-1a, fråga honom om du vill ha mer prov.

Nice!

Vad använder du för ljudkort?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

...och jag drar slutsatsen att du köpte en preamp också? Eller ljudkort med preamp?

😱

Alltså robsterrr, du har väl inte gjort någonting dumt nu?

Jag tänker inte mästra dig men miken i fråga kräver +48V i fantommatning vilken endast fås genom att du köper en pre-amp alt. ett ljudkort som har ovan nämnda fantommatning (precis som Linus sa).

Men eftersom att du skrev "nöjd som fan, bra mik" så förutsätter jag att du hade grejerna innan alt. har köpt nyligen och då vill jag bara säga grattis och ha en fortsatt bra dag.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...