Jump to content
Sign in to follow this  
Guest BurninSven

Pop låten mixad i Harrison Mixbus

Recommended Posts

Guest BurninSven

Jag har bara två pluggar till Mixbus M30 Reverb och Studio Devil British Valve Custom men tänkte att det kunde vara intressant att se hur långt man kan komma med bara programmets egna inbyggda möjligheter och dessa två. Det blir lite grötigt och kass upplösning när allt smäller igång men ändå nån slags live feeling på något sätt. Dvs inte skitbra men kanske ändå lite ok och sätter man sig in ännu mera i hur man kan tweaka mixerdelen i Mixbus så tycker jag att verkar jäkligt lovande.

export 1.mp3

Edited by BurninSven

Jag har bara två pluggar till Mixbus M30 Reverb och Studio Devil British Valve Custom men tänkte att det kunde vara intressant att se hur långt man kan komma med bara programmets egna inbyggda möjligheter och dessa två. Det blir lite grötigt och kass upplösning när allt smäller igång men ändå nån slags live feeling på något sätt. Dvs inte skitbra men kanske ändå lite ok och sätter man sig in ännu mera i hur man kan tweaka mixerdelen i Mixbus så tycker jag att verkar jäkligt lovande.

Äh, va fan. Det låter ju bra!

Guest BurninSven

Tycker du det fan vad skoj. Jag var rädd för att det skulle upplevas som att det var lite för lågt och grötigt och för lite dynamik volym mässigt.

Bra grundljud.

En grej jag tänkte på är att iom med att det är mycket virvel på hihatkanalen och att du valt att panorera hihat till höger så får det trummorna att luta lite höger åt i ljudbilden.

Virveln hörs starkare i höger högtalare.

Guest BurninSven

Jo det är nog sant att det kantrar lite. Problemet är att med Mixbus så blir det lite annorlunda och ovant (för mig i alla fall). Till exempel så finns det bara 4 bussar eller vad man ska kalla det och i och med att jag inte heller har några pluggar tillgängligt då jag normalt kör Logic som har en massa fina grejor inbyggt så blev det lite yrt kort sagt :D . I Logic hade jag nog kanske lagt hela trum paketet på en bus så man kan dubbelkolla balans och sånt under arbetets gång. Men i och med att jag inte riktigt har satt mig in i optimal mixning ännu när det gäller mixbus och inte riktigt ville lägga den tiden nu så körde jag "pilla metoden" :D. Då blev det lite så att jag blev rädd för att förstöra nåt av det jag ändå tyckte lät ganska ok. Jag menar ändrar man på ett par kanaler så påverkar det ju dom andra kanske och jag ville inte lägga för mycket tid på det.

Men jag tror det är nyttigt att testa ett annat "tänk" då Mixbus är mera traditionell mixer i upplägget så jag kommer absolut att testa mer. Man kan lägga till pluggar på varje kanalstrip precis som vanligt men det finns redan allt i väljudande kompressor och EQ väg man egentligen behöver på varje kanal så det liksom skalar av arbetet.

Nåväl långt om lite. Jag lyssnade på din mix (det var den som gjorde att jag fick loss tummen) och jag gillar den tycker den är luftig och känns större mera produktion "sound baserad" än min.

Jag har inte heller en massa effekter.

Ett delay, ett rumsreverb och ett reverb med nästan bara tidiga reflektioner. Resten är kanalstrippen i Record , enda inserten är deesser på leadsången.

Guest BurninSven

Jag hade förmånen att få testa utvärderings versionen av Record innan dom släppte den första "riktiga versionen" och som jag tycker så är det lite samma läge som med Mixbus dvs programmet låter bra i grundläget. Det tycker jag både du och jag visar med våra mixar även om dom i grunden låter ganska olika.

Jag hade förmånen att få testa utvärderings versionen av Record innan dom släppte den första "riktiga versionen" och som jag tycker så är det lite samma läge som med Mixbus dvs programmet låter bra i grundläget.

Du menar att plugarna låter bra. Record har mig veterligt ingen simulering av analog-tjafs i mix-bussen.

Guest BurninSven

Nej det har du nog rätt i att dom inte tjafsar i bussen varken i Record eller Mixbus heller för den delen. Vad gillade du min Mixbus mix då det glömde du ju att skriva nåt om!

Kul att det finn flera Ardour/Mixbus-användare!

Jag tycker inte alls det var grötigt. Alla instrumenten hörs jättebra fast jag tycker nog att balansen mellan dom skulle varit annorlunda - tex mera gitarrer och lite mindre orgel i brygga och refräng, men det är tycke och smak och du bestämmer :-) . Jag tycker också att det hörs ut som att virveln kommet ut lite till höger. En sak är säkert, det är att man utan problem kan få fram en "modern" ljudbild även i Mixbus. Det är också tydlig att du nyss har börjat med Mixbus, så jag ser fram i mot kommande mixar från dig med stor glädje, det kommer bli bra!

Det kan också vara en fördel att automatisera volymen på sången lite här och där. Det peaker reellt när vokalsten sjunger "I can" osv. Ardour har allt du behöver för att fixa det.

Kan bara konstatera efter att hört olika Mixbus-mixar att det funkar som bara den att i huvudsak använda det som kommer med programmet, det låter fruktansvärt bra.

Det är rätt att det som default följer med 4 bussar, men dessa är speciella med sina EQ, kompressorer och "värme" (om man väljer att använda tape-saturation). Du kan lägga till så många ordinära bussar du orkar - precis som i en vanlig DAW - se hellre på dessa fyra bussar som en typ ut av submaster-bussar. På varje kanalstripa har EQ:n ett ganska smalt Q-värde som blir mera smalare när man drar upp eller ned dB:n på dom, medans de är bredare på mixbusserna och ännu bredare på mastern - koolt!

En annan fördel är Jack som gör att du enkelt kan koppla en vilken utgång som helst till den ingången du vill. Du kan tex köra Logic i hop med Mixbus och om du kopplar en extern hårdvara-enhet, tex. kompressor eller reverb till en av de fyra mixbusserna, då kan Mixbus mäta latencyn för dig automatisk och anpassa sig till det!

Du är i en inlärningprocess med Ardour/Mixbus precis som jag. Ska bli riktig kul att se hur saker kommer att låta när man intuitivt börjar förstå hur Mixbus fungerar, allt värkar påverka allt mycket mera än i "vanliga" digitala mixar, precis som att varje inställning påverkar de andra mycket i en kompressor. Men en sak är säkert, det går mycket snabbare att få fram något som låter bra än när man jobbar hel-digitalt.

En annan bra sak är känslan av att ha mycket headroom och det som sker när allt mixas i hop. Man behöver inte vara så försiktig med att ge headroom på varje kanal och ha en rädsla för att nålarna ska gå i taket i master-bussen när allt mixas i hop; det är bara att dra nivåerna upp och köra. Min starkt subjektiva mening är att Mixbus uppför sig på ett musikaliskt sätt - det är helt underbart!

Jättekul att du försöker använda enbart Mixbus egna filter/EQ så mycket det går för att höra hur det blir. Jag ska försöka det samma till nästa och förbättrade version.

Jostein

Edited by Jostein

Guest BurninSven

Ok tack för svar ska jobba mer med mixbus så man lär sig lite. Det finns dock en del saker som är mindre lyckade enligt mig och det är att dom blandat in jack som är en mycket märklig manick. När det funkar då funkar det som tåget men när det inte gör det då blir allt helt knäppt och ologiskt och saker händer lite hipp som happ mer eller mindre. Atomatiseringen ute i arrange funkar oxå lite konstigt för reglarna följer inte med när du ritar kurvorna som dom gör i tex Logic. Det är nog barnsjukdommar och kommer säkert att fixas till i framtiden. Håller dock helt med att Mixbus spar tid för att nå ett bra resultat.

Rock on med Mixbus gänget :D