Jump to content
Sign in to follow this  
Soxic

Yamaha HS80

Recommended Posts

Jag går i tankarna att köpa mina första par studiomonitorer. Jag ska ha dom där datorn står, dvs i vardagsrummet och även resten av familjen ska kunna lyssna på musik i datorn. Så frågan blir hur jag enklast styr volymen? Som jag förstår det så är det inte som med PC-högtalare där man kan styra volymen med en ratt direkt på högtalaren eller genom en separat fysisk volymkontroll? Är det ett alternativ att lägga min Tube MP preamp i garderoben och investera i en liten mixer istället som typ denna: http://www.thomann.de/se/mackie_402_vlz3.htm så att jag (och resten av familjen) kan styra volymen fysiskt genom denna?

Undrar dessutom om Yamaha HS80 blir för kraftigt för en hemstudio? Jag kommer ju inte direkt kunna boosta volumen så överdrivet mycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Jag går i tankarna att köpa mina första par studiomonitorer. Jag ska ha dom där datorn står, dvs i vardagsrummet och även resten av familjen ska kunna lyssna på musik i datorn. Så frågan blir hur jag enklast styr volymen? Som jag förstår det så är det inte som med PC-högtalare där man kan styra volymen med en ratt direkt på högtalaren eller genom en separat fysisk volymkontroll? Är det ett alternativ att lägga min Tube MP preamp i garderoben och investera i en liten mixer istället som typ denna: http://www.thomann.de/se/mackie_402_vlz3.htm så att jag (och resten av familjen) kan styra volymen fysiskt genom denna?

Undrar dessutom om Yamaha HS80 blir för kraftigt för en hemstudio? Jag kommer ju inte direkt kunna boosta volumen så överdrivet mycket.

Ni kan ju givetvis styra volymen i datorn men detta är oftast ingen bra lösning (kvalitetsmässigt och praktiskt) så en liten mixer eller en dedikerad volympot är att rekommendera (förutsatt att du inte har volymkontroll på ditt ljudkort då givetvis).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ju justera volymen på lådan.

Dock får du göra detta individuellt på var o en av dem.

Annars kan du väl justera direkt i datorn, på ljudkortet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har förstått att volymkontrollen på monitorerna inte är till för att höja och sänka volymen som en vanlig volymkontroll, utan att de är till för att ställa in vol individuellt för mixning.

Så alternativen är i princip ett extern ljudkort med volymkontroll eller en mixer? Är en mixer ett sämre alternativ inspelningsmässigt än en preamp, rent generellt?

Lite pinsamt...såg på thomann http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm 2300:-, men det är ju för 1 monitor, inte 2? Tyckte det lät lite billigt. 😊 Lite över min budget. Som första par monitorer kanske ESI 08 är bättre för mig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yamaha Hs80 är riktigt bra monitorer. Jag sitter på ett par nu och mixar väldigt bra på dem. Bra bas och trevliga att lyssna på OM mixen låter bra. JAg tänker inte byta dem förens jag köper Opaler 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hört även att dom går att ställa in så att dom låter nästan som dom gamla retro Ns-10. Och man kunde använda dom till samma ändamål

Läste det på Soundonsound tror jag när dom gjorde test på Hs-50,Ns-10 och Hs80.

Vill poängtera att ingenting slår ett par Ns-10or (som andra paret) men ska du ha ett par monitorer så föredrar jag Hs80.

Såg att dom var lite utanför din prisklass. Så jag vill tipsa dig om dom här, Alesis M1 Active 520. Sjukt prisvärda monitorer, har haft dom i snart 5 år och är väldigt nöjd.

30394_l.jpg

Ps. Såg att Thomann hade ett par begagnade nu

Lycka till i djungeln 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill poängtera att ingenting slår ett par Ns-10or (som andra paret) ...

Trodde denna tro var utdöende.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15508

😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde denna tro var utdöende.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15508

😛

Haha:) Inte för oss som inte har ett par själva än utan bara mixat i dom ett fåtal gånger 🙂 Man får la köpa ett par för att sedan tröttna på dom 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hört även att dom går att ställa in så att dom låter nästan som dom gamla retro Ns-10.

Ponera att man av någon anledning skulle vilja degradera en ok högtalare till NS10-nivå, hur? Tror att det som vanligt handlar om någon som tror, att bara för att konen är vit så är det en "uppföljare" till NS10, som har uttalat sig. 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponera att man av någon anledning skulle vilja degradera en ok högtalare till NS10-nivå, hur? Tror att det som vanligt handlar om någon som tror, att bara för att konen är vit så är det en "uppföljare" till NS10, som har uttalat sig. 😛

Ja vem vet. Du kan få läsa själv, är enligt mig en väldigt bra sida. SoundOnSound

Hela artikeln slutar så här: "If you're an NS10 fan and are in the market for a full-range active monitor with plenty of clout that retains the essentials of the family sound, then make sure you take the HS80M for a spin before making your final choice"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponera att man av någon anledning skulle vilja degradera en ok högtalare till NS10-nivå, hur? Tror att det som vanligt handlar om någon som tror, att bara för att konen är vit så är det en "uppföljare" till NS10, som har uttalat sig. 😛

Faktum är att dem faktiskt går att få rätt lika ett par NS10or. High trim på -2 och mid på +2 så är det inte långt ifrån.

Varför skulle man inte vilja ha något snarlikt NS10or?

Men det är klart Gilbert, det finns ju de som köper bra studiomonitorer för att sitta och lyssna på musik i dem och slås av hur "bra" de låter. Sen finns de dem som seriöst mixar åt kunder och behöver monitorer som översätter bra.

Säg gärna att NS10or inte översätter bra till andra system så kan vi starta en diskussion. Flame on 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktum är att dem faktiskt går att få rätt lika ett par NS10or. High trim på -2 och mid på +2 så är det inte långt ifrån.

Varför skulle man inte vilja ha något snarlikt NS10or?

Men det är klart Gilbert, det finns ju de som köper bra studiomonitorer för att sitta och lyssna på musik i dem och slås av hur "bra" de låter. Sen finns de dem som seriöst mixar åt kunder och behöver monitorer som översätter bra.

Säg gärna att NS10or inte översätter bra till andra system så kan vi starta en diskussion. Flame on 🙂

Kom igen skriv ett inlägg till så får du ett grattis av mig:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej men ärligt talat, lite så är det.

Det finns två kategorier av studiotekniker - de som inte har det som faktiskt jobb utan som mest gör saker åt sig själv eller åt polare som en hobby. Absolut inget fel eller konstigt med det - men många av dem har en tendens att ibland luta över åt audiofil-sidan och ska tvunget ha monitorer som låter fantastiskt bra och som ger en riktig upplevelse att lyssna på.

Sen finns de dem som jobbar med att mixa - då är translation the key. Finns inget att sätta emot där.

Ja - att jobba på NS10or är som att sitta och lyssna på en megafon hela dagen - de har en nasty puckel på ca 5 db vid 2 kilo. Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

Edited by JJMusik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej men ärligt talat, lite så är det.

Det finns två kategorier av studiotekniker - de som inte har det som faktiskt jobb utan som mest gör saker åt sig själv eller åt polare som en hobby. Absolut inget fel eller konstigt med det - men många av dem har en tendens att ibland luta över åt audiofil-sidan och ska tvunget ha monitorer som låter fantastiskt bra och som ger en riktig upplevelse att lyssna på.

Sen finns de dem som jobbar med att mixa - då är translation the key. Finns inget att sätta emot där.

Ja - att jobba på NS10or är som att sitta och lyssna på en megafon hela dagen - de har en nasty puckel på ca 5 db vid 2 kilo. Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

Jag håller med dig till 100.

Ps o grattis (var tvungen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vem vet. Du kan få läsa själv, är enligt mig en väldigt bra sida. SoundOnSound

Hela artikeln slutar så här: "If you're an NS10 fan and are in the market for a full-range active monitor with plenty of clout that retains the essentials of the family sound, then make sure you take the HS80M for a spin before making your final choice"

Kan du hitta någonstans i manualen eller på Yamahas sida, någon information om att det går att ställa om en HS50/80 till att efterlikna en NS10?

NS10 är en sluten låda. Det går inte att "härma" detta med en portad låda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja - att jobba på NS10or är som att sitta och lyssna på en megafon hela dagen - de har en nasty puckel på ca 5 db vid 2 kilo. Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

Och detta gäller även väldigt många andra olinjära högtalare, inte bara NS10 (att den blev "vald" är en annan historia). Så länge man är inkörd på sin lyssning så kan man mixa i nästan vadsomhelst! Att det gått varvet runt så att alla vet hur det ska låta i en NS10 betyder inte automatiskt att denna högtalare är bättre på något än andra monitorer (tvärt om rent prestandamässigt).

I en optimal lyssningsmiljö, med bra monitorer så behöver man inte fler högtalare. Att verkligheten ser annorlunda ut för många studios är en annan sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluta nu Gilbert, du är så gubbig med dina siffror och säkra källor.

Vem bryr sig?

http://www.google.se/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-vs-ns10.jpg&sa=X&ei=auGUTfHrFovPsgb9spy4CA&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNEaDhx3BXcFaB03BPh86PT2oJXwMw

Största skillnaden mellan sluten/öppen låda är att NS10an börjar tappa bas tidigare men med en mycket försiktigare dalning. Naturligt för en portad låda är att den går lite längre ner innan bastappet börjar - men då tappar den mycket brant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det gått varvet runt så att alla vet hur det ska låta i en NS10 betyder inte automatiskt att denna högtalare är bättre på något än andra monitorer (tvärt om rent prestandamässigt).

Nä det har jag väl inte sagt? Ingen annan heller i tråden. Vart vill du komma?

NS10 låter skräp rent ut sagt. Men det är en annan historia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluta nu Gilbert, du är så gubbig med dina siffror och säkra källor.

Vem bryr sig?

http://www.google.se/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-vs-ns10.jpg&sa=X&ei=auGUTfHrFovPsgb9spy4CA&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNEaDhx3BXcFaB03BPh86PT2oJXwMw

Största skillnaden mellan sluten/öppen låda är att NS10an börjar tappa bas tidigare men med en mycket försiktigare dalning. Naturligt för en portad låda är att den går lite längre ner innan bastappet börjar - men då tappar den mycket brant.

Största skillnaden mellan öppen och sluten låda är en kortare group delay samt en (oftast) kortare utklingningstid för lådresonanser.

En frekvenskurva säger mycket lite om hur en högtalare låter (men det vet du nog redan):

http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

ja man har ju full koll på lågbasen...:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluta våldta min tråd och ge mig den uppmärksamhet jag kräver! 😛

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har förslag på hur jag enklast kombinerar studiomonitorer med mina pc-högtalare? Vill ha bägge kopplade till ljudkortet (PCI) och kunna hoppa emellan på ett smidigt sätt. Antar att ett sätt är att ersätta min preamp med en lite mixer, typ denna: http://www.thomann.d...ie_402_vlz3.htm och koppla ljudkortet in/ut via mixerns tape input/tape output och sedan mixerns main out till studiomonitorerna. Men hur gör jag med PC-högtalarna? Måste på något sätt få audiokablage från ljudkortet till pc-högtalarna, men dessa går ju till mixern som inte har flera outputs :/

Volymen för studiomonitorerna kan jag styra via mixerns Main mix volymkontroll antar jag? Vore coolt att kunna referenslyssna via PC-högtalarna också.

Förslag eller idéer någon?

Verkar detta vettigt?

Edited by Soxic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har förslag på hur jag enklast kombinerar studiomonitorer med mina pc-högtalare? Vill ha bägge kopplade till ljudkortet (PCI) och kunna hoppa emellan på ett smidigt sätt. Antar att ett sätt är att ersätta min preamp med en lite mixer, typ denna: http://www.thomann.d...ie_402_vlz3.htm och koppla ljudkortet in/ut via mixerns tape input/tape output och sedan mixerns main out till studiomonitorerna. Men hur gör jag med PC-högtalarna? Måste på något sätt få audiokablage från ljudkortet till pc-högtalarna, men dessa går ju till mixern som inte har flera outputs :/

Volymen för studiomonitorerna kan jag styra via mixerns Main mix volymkontroll antar jag? Vore coolt att kunna referenslyssna via PC-högtalarna också.

Förslag eller idéer någon?

Verkar detta vettigt?

Förstår att du inte vill lägga riktigt så mycket, men http://www.thomann.de/se/mackie_big_knob.htm känns ändå som ett trevligare alternativ. Kika på ebay, du kan nog hitta en till ett bra pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dels vill jag inte lägga så mycket pengar, särskilt inte "bara" för en volymkontroll. Med en mixer får jag ju ändå en inbyggd preamp och kan slopa min Tube MP preamp. Dessutom läste jag på Gearslutz att billigare volymkontroller avger missljud?

Vill helst lösa det på något liknande sätt som jag beskrev, bara att jag inte vet hur jag ska behålla PC-högtalarna samtidigt som monitorerna är kopplade till mixern. Borde det kanske räcka med en audiosladd som har dubbla utgångar och som jag kan koppla det ena stereoparet till mixern och det andra till pchögtalarna? Har inte lyckats hitta sådana dock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst går det bra att styra monitorernas volym med en mixer som Mackie 402 VLZ3? De färgar inte ljudet eller adderar brus eller så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är väl ytterst lite brus isf - inget att bry sig om

färga ska det inte göra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.