Jump to content
Annons

Yamaha HS80


Soxic

Recommended Posts

Jag går i tankarna att köpa mina första par studiomonitorer. Jag ska ha dom där datorn står, dvs i vardagsrummet och även resten av familjen ska kunna lyssna på musik i datorn. Så frågan blir hur jag enklast styr volymen? Som jag förstår det så är det inte som med PC-högtalare där man kan styra volymen med en ratt direkt på högtalaren eller genom en separat fysisk volymkontroll? Är det ett alternativ att lägga min Tube MP preamp i garderoben och investera i en liten mixer istället som typ denna: http://www.thomann.de/se/mackie_402_vlz3.htm så att jag (och resten av familjen) kan styra volymen fysiskt genom denna?

Undrar dessutom om Yamaha HS80 blir för kraftigt för en hemstudio? Jag kommer ju inte direkt kunna boosta volumen så överdrivet mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag går i tankarna att köpa mina första par studiomonitorer. Jag ska ha dom där datorn står, dvs i vardagsrummet och även resten av familjen ska kunna lyssna på musik i datorn. Så frågan blir hur jag enklast styr volymen? Som jag förstår det så är det inte som med PC-högtalare där man kan styra volymen med en ratt direkt på högtalaren eller genom en separat fysisk volymkontroll? Är det ett alternativ att lägga min Tube MP preamp i garderoben och investera i en liten mixer istället som typ denna: http://www.thomann.de/se/mackie_402_vlz3.htm så att jag (och resten av familjen) kan styra volymen fysiskt genom denna?

Undrar dessutom om Yamaha HS80 blir för kraftigt för en hemstudio? Jag kommer ju inte direkt kunna boosta volumen så överdrivet mycket.

Ni kan ju givetvis styra volymen i datorn men detta är oftast ingen bra lösning (kvalitetsmässigt och praktiskt) så en liten mixer eller en dedikerad volympot är att rekommendera (förutsatt att du inte har volymkontroll på ditt ljudkort då givetvis).

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Du kan ju justera volymen på lådan.

Dock får du göra detta individuellt på var o en av dem.

Annars kan du väl justera direkt i datorn, på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förstått att volymkontrollen på monitorerna inte är till för att höja och sänka volymen som en vanlig volymkontroll, utan att de är till för att ställa in vol individuellt för mixning.

Så alternativen är i princip ett extern ljudkort med volymkontroll eller en mixer? Är en mixer ett sämre alternativ inspelningsmässigt än en preamp, rent generellt?

Lite pinsamt...såg på thomann http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm 2300:-, men det är ju för 1 monitor, inte 2? Tyckte det lät lite billigt. 😊 Lite över min budget. Som första par monitorer kanske ESI 08 är bättre för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört även att dom går att ställa in så att dom låter nästan som dom gamla retro Ns-10. Och man kunde använda dom till samma ändamål

Läste det på Soundonsound tror jag när dom gjorde test på Hs-50,Ns-10 och Hs80.

Vill poängtera att ingenting slår ett par Ns-10or (som andra paret) men ska du ha ett par monitorer så föredrar jag Hs80.

Såg att dom var lite utanför din prisklass. Så jag vill tipsa dig om dom här, Alesis M1 Active 520. Sjukt prisvärda monitorer, har haft dom i snart 5 år och är väldigt nöjd.

30394_l.jpg

Ps. Såg att Thomann hade ett par begagnade nu

Lycka till i djungeln 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde denna tro var utdöende.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15508

😛

Haha:) Inte för oss som inte har ett par själva än utan bara mixat i dom ett fåtal gånger 🙂 Man får la köpa ett par för att sedan tröttna på dom 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört även att dom går att ställa in så att dom låter nästan som dom gamla retro Ns-10.

Ponera att man av någon anledning skulle vilja degradera en ok högtalare till NS10-nivå, hur? Tror att det som vanligt handlar om någon som tror, att bara för att konen är vit så är det en "uppföljare" till NS10, som har uttalat sig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att man av någon anledning skulle vilja degradera en ok högtalare till NS10-nivå, hur? Tror att det som vanligt handlar om någon som tror, att bara för att konen är vit så är det en "uppföljare" till NS10, som har uttalat sig. 😛

Ja vem vet. Du kan få läsa själv, är enligt mig en väldigt bra sida. SoundOnSound

Hela artikeln slutar så här: "If you're an NS10 fan and are in the market for a full-range active monitor with plenty of clout that retains the essentials of the family sound, then make sure you take the HS80M for a spin before making your final choice"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att man av någon anledning skulle vilja degradera en ok högtalare till NS10-nivå, hur? Tror att det som vanligt handlar om någon som tror, att bara för att konen är vit så är det en "uppföljare" till NS10, som har uttalat sig. 😛

Faktum är att dem faktiskt går att få rätt lika ett par NS10or. High trim på -2 och mid på +2 så är det inte långt ifrån.

Varför skulle man inte vilja ha något snarlikt NS10or?

Men det är klart Gilbert, det finns ju de som köper bra studiomonitorer för att sitta och lyssna på musik i dem och slås av hur "bra" de låter. Sen finns de dem som seriöst mixar åt kunder och behöver monitorer som översätter bra.

Säg gärna att NS10or inte översätter bra till andra system så kan vi starta en diskussion. Flame on 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att dem faktiskt går att få rätt lika ett par NS10or. High trim på -2 och mid på +2 så är det inte långt ifrån.

Varför skulle man inte vilja ha något snarlikt NS10or?

Men det är klart Gilbert, det finns ju de som köper bra studiomonitorer för att sitta och lyssna på musik i dem och slås av hur "bra" de låter. Sen finns de dem som seriöst mixar åt kunder och behöver monitorer som översätter bra.

Säg gärna att NS10or inte översätter bra till andra system så kan vi starta en diskussion. Flame on 🙂

Kom igen skriv ett inlägg till så får du ett grattis av mig:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men ärligt talat, lite så är det.

Det finns två kategorier av studiotekniker - de som inte har det som faktiskt jobb utan som mest gör saker åt sig själv eller åt polare som en hobby. Absolut inget fel eller konstigt med det - men många av dem har en tendens att ibland luta över åt audiofil-sidan och ska tvunget ha monitorer som låter fantastiskt bra och som ger en riktig upplevelse att lyssna på.

Sen finns de dem som jobbar med att mixa - då är translation the key. Finns inget att sätta emot där.

Ja - att jobba på NS10or är som att sitta och lyssna på en megafon hela dagen - de har en nasty puckel på ca 5 db vid 2 kilo. Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men ärligt talat, lite så är det.

Det finns två kategorier av studiotekniker - de som inte har det som faktiskt jobb utan som mest gör saker åt sig själv eller åt polare som en hobby. Absolut inget fel eller konstigt med det - men många av dem har en tendens att ibland luta över åt audiofil-sidan och ska tvunget ha monitorer som låter fantastiskt bra och som ger en riktig upplevelse att lyssna på.

Sen finns de dem som jobbar med att mixa - då är translation the key. Finns inget att sätta emot där.

Ja - att jobba på NS10or är som att sitta och lyssna på en megafon hela dagen - de har en nasty puckel på ca 5 db vid 2 kilo. Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

Jag håller med dig till 100.

Ps o grattis (var tvungen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vem vet. Du kan få läsa själv, är enligt mig en väldigt bra sida. SoundOnSound

Hela artikeln slutar så här: "If you're an NS10 fan and are in the market for a full-range active monitor with plenty of clout that retains the essentials of the family sound, then make sure you take the HS80M for a spin before making your final choice"

Kan du hitta någonstans i manualen eller på Yamahas sida, någon information om att det går att ställa om en HS50/80 till att efterlikna en NS10?

NS10 är en sluten låda. Det går inte att "härma" detta med en portad låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - att jobba på NS10or är som att sitta och lyssna på en megafon hela dagen - de har en nasty puckel på ca 5 db vid 2 kilo. Men de slår alla andra monitorer på den punkten att lyckas man få mixen att sitta gött på NS10orna så kommer den funka bra i de flesta andra system också

Och detta gäller även väldigt många andra olinjära högtalare, inte bara NS10 (att den blev "vald" är en annan historia). Så länge man är inkörd på sin lyssning så kan man mixa i nästan vadsomhelst! Att det gått varvet runt så att alla vet hur det ska låta i en NS10 betyder inte automatiskt att denna högtalare är bättre på något än andra monitorer (tvärt om rent prestandamässigt).

I en optimal lyssningsmiljö, med bra monitorer så behöver man inte fler högtalare. Att verkligheten ser annorlunda ut för många studios är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta nu Gilbert, du är så gubbig med dina siffror och säkra källor.

Vem bryr sig?

http://www.google.se/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-vs-ns10.jpg&sa=X&ei=auGUTfHrFovPsgb9spy4CA&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNEaDhx3BXcFaB03BPh86PT2oJXwMw

Största skillnaden mellan sluten/öppen låda är att NS10an börjar tappa bas tidigare men med en mycket försiktigare dalning. Naturligt för en portad låda är att den går lite längre ner innan bastappet börjar - men då tappar den mycket brant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det gått varvet runt så att alla vet hur det ska låta i en NS10 betyder inte automatiskt att denna högtalare är bättre på något än andra monitorer (tvärt om rent prestandamässigt).

Nä det har jag väl inte sagt? Ingen annan heller i tråden. Vart vill du komma?

NS10 låter skräp rent ut sagt. Men det är en annan historia

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta nu Gilbert, du är så gubbig med dina siffror och säkra källor.

Vem bryr sig?

http://www.google.se/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-vs-ns10.jpg&sa=X&ei=auGUTfHrFovPsgb9spy4CA&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNEaDhx3BXcFaB03BPh86PT2oJXwMw

Största skillnaden mellan sluten/öppen låda är att NS10an börjar tappa bas tidigare men med en mycket försiktigare dalning. Naturligt för en portad låda är att den går lite längre ner innan bastappet börjar - men då tappar den mycket brant.

Största skillnaden mellan öppen och sluten låda är en kortare group delay samt en (oftast) kortare utklingningstid för lådresonanser.

En frekvenskurva säger mycket lite om hur en högtalare låter (men det vet du nog redan):

http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Någon som har förslag på hur jag enklast kombinerar studiomonitorer med mina pc-högtalare? Vill ha bägge kopplade till ljudkortet (PCI) och kunna hoppa emellan på ett smidigt sätt. Antar att ett sätt är att ersätta min preamp med en lite mixer, typ denna: http://www.thomann.d...ie_402_vlz3.htm och koppla ljudkortet in/ut via mixerns tape input/tape output och sedan mixerns main out till studiomonitorerna. Men hur gör jag med PC-högtalarna? Måste på något sätt få audiokablage från ljudkortet till pc-högtalarna, men dessa går ju till mixern som inte har flera outputs :/

Volymen för studiomonitorerna kan jag styra via mixerns Main mix volymkontroll antar jag? Vore coolt att kunna referenslyssna via PC-högtalarna också.

Förslag eller idéer någon?

Verkar detta vettigt?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har förslag på hur jag enklast kombinerar studiomonitorer med mina pc-högtalare? Vill ha bägge kopplade till ljudkortet (PCI) och kunna hoppa emellan på ett smidigt sätt. Antar att ett sätt är att ersätta min preamp med en lite mixer, typ denna: http://www.thomann.d...ie_402_vlz3.htm och koppla ljudkortet in/ut via mixerns tape input/tape output och sedan mixerns main out till studiomonitorerna. Men hur gör jag med PC-högtalarna? Måste på något sätt få audiokablage från ljudkortet till pc-högtalarna, men dessa går ju till mixern som inte har flera outputs :/

Volymen för studiomonitorerna kan jag styra via mixerns Main mix volymkontroll antar jag? Vore coolt att kunna referenslyssna via PC-högtalarna också.

Förslag eller idéer någon?

Verkar detta vettigt?

Förstår att du inte vill lägga riktigt så mycket, men http://www.thomann.de/se/mackie_big_knob.htm känns ändå som ett trevligare alternativ. Kika på ebay, du kan nog hitta en till ett bra pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels vill jag inte lägga så mycket pengar, särskilt inte "bara" för en volymkontroll. Med en mixer får jag ju ändå en inbyggd preamp och kan slopa min Tube MP preamp. Dessutom läste jag på Gearslutz att billigare volymkontroller avger missljud?

Vill helst lösa det på något liknande sätt som jag beskrev, bara att jag inte vet hur jag ska behålla PC-högtalarna samtidigt som monitorerna är kopplade till mixern. Borde det kanske räcka med en audiosladd som har dubbla utgångar och som jag kan koppla det ena stereoparet till mixern och det andra till pchögtalarna? Har inte lyckats hitta sådana dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...