Jump to content
Sign in to follow this  
Martin Olsson

Mix av POP 148

Recommended Posts

Hej hej!

Nu har jag knåpat ihop en mix för skoj skull. Använder för det mesta Logics egna pluggar, men några lyxditon som t ex URS Strip Pro och URS Saturation finns med på spår där det har behövts att greja lite extra med.

Vore kul att få synpunkter!

POP148 1.mp3

Hej Martin,

Vi har nog skilda filosofier om hur denna låtens sound ska vara :-) I mitt tycke ska man i det här fallet försöka låta instrumenten vara så nära originalet som det går - gitarrerna och orgeln har enligt min åsikt så bra ljud i sig själva att de bara behöver få plats i ljudbilden och inte mycket annat. Men det är ett par saker jag gillar också:

Virveln hörs mycket bra ut, jag gillar den skarpt! :-) Som du har nämnt tidigare, lägger du snabbt märke till bassen och man märker att du har jobbat bra med den. Den hörs klar och tydlig ut på i mina högtalare.

Jostein

jävligt bra drag i det du fick till!

Kanske lite scoopad helhetskaraktär i midområdet. Om det skulle vara lite mer värme skulle det vara perfekt!

Bara rakt ut vad jag tänker. :)

Hej Martin,Vi har nog skilda filosofier om hur denna låtens sound ska vara :-) I mitt tycke ska man i det här fallet försöka låta instrumenten vara så nära originalet som det går - gitarrerna och orgeln har enligt min åsikt så bra ljud i sig själva att de bara behöver få plats i ljudbilden och inte mycket annat. Men det är ett par saker jag gillar också:Virveln hörs mycket bra ut, jag gillar den skarpt! :-) Som du har nämnt tidigare, lägger du snabbt märke till bassen och man märker att du har jobbat bra med den. Den hörs klar och tydlig ut på i mina högtalare.Jostein

Tack för synpunkter! Var inga större fel på original-sounden, så jag håller med. Men elgitarrerna och orgeln krockade så mycket, blev grötigt så jag försökte lösa det så gott jag kunde. Hade varit lättare med två olika gitarrer och två olika förstärkare. Jag "reampade" gitarrerna genom Amplitube, annars är det inte himla mycket grejat. Som om det vore lite... :D

Antar att du är mer ute efter att återskapa ett livesound, efter att ha hört din mix, vilket jag gillar också. Eftersom detta är på skoj och för att lära sig, så försökte jag göra ett något mer modernt, popigare sound.

jävligt bra drag i det du fick till!Kanske lite scoopad helhetskaraktär i midområdet. Om det skulle vara lite mer värme skulle det vara perfekt!Bara rakt ut vad jag tänker. :)

Helt riktig observation! Jag är allergisk mot 200 hz, så jag kanske har skruvat bort runt där lite för mycket. Dock så är det ingen eq på mixbussen, utan jag kanske har skruvat bort lite för mycket på lite för många instrument. Men en bra synpunkt, ska kolla på detta.

Din allergi 200hz kan det bero på rummet du sitter i? Sitter man i en lägenhet så brukar man ibland sätta monitorerna mot en vägg och kanske tom i ett hörn dessutom, då brukar 200- hertz hoa som en uggla om natten!!!

Mixen är väldigt mycket aj aj i mina öron gitarrerna låter som dom är eq mycket mellan 3-5kHz.

Din allergi 200hz kan det bero på rummet du sitter i? Sitter man i en lägenhet så brukar man ibland sätta monitorerna mot en vägg och kanske tom i ett hörn dessutom, då brukar 200- hertz hoa som en uggla om natten!!!

Mixen är väldigt mycket aj aj i mina öron gitarrerna låter som dom är eq mycket mellan 3-5kHz.

Sitter mest med lurar faktiskt, men rimligaste förklaringen är att jag satt lite för länge och mixade. Nu i efterhand så låter gitarrerna verkligen "aj aj", men jag ändrar på detta och återkommer med en ny mix så småningom. Tack för synpunkten!

Blev det bättre nu tro?

Betydligt! Den kan jag nog använda som en referens :-)

Mycket bättre nu!

Edited by drloop

Den andra mixen kändes precis som att man plötsligt fick ett varmt och skönt täcke över sig att linda in sig med, en kall höstnatt. Mycket bra!