Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Man kan ju som bekant även filma med moderna digitalkameror. Med min gamla kamera, en Minolta Dimage, är det vrålenkelt att få in filmerna i Moviemaker. Men med en Panasonic Lumix DMC-TZ10 är det omöjligt tamefan. Jag har både Windows Moviemaker, och Windows Live Moviemaker. Det ena systemet tar in filmfilen, men sätter ett hånfullt "jag-föståj-inte-utropstecken" på filen. Det andra systemet hittar inte filen alls.

Jag har letat bland videoconverters, och även konverterat filerna till VLC, (vägkons-symbol) inget hjälper. Vad i h-e kan man göra? Skit-piss-hata-fan!

Annons
Posted

DMC-TZ10 filmar i antingen AVCHD (komprimerad H.264) eller MJPEG (inte lika hårt komprimerad men tar därmed större plats på minneskortet). Vilket format använder du?

Oavsett vilket kan kameran vara lite för professionell för vad Movie maker klarar.

Posted

har filerna filändelsen .mts så är det med största sannolikhet AVCHD och det fixar nog inte windows movie maker.

Jag har Pinnacle Studio HD, den är relativt billig att köpa (följde med min kamera när jag köpte den) och den funkar utmärkt till detta format.

Posted

Hejsan.

Jag har en Lumix TZ7. Den filmar i så kallad AVCHD Lite som lagras som en MTS-fil (eller MTS2, M2TS eller nåt liknande namn). Jag antar att din filmar på samma format.

Om du har köpt Lumixen i Sverige så är det 50 bilder per sekund i 720p format, lagrat. Dock filmar den i 25 bilder per sekund. (Den amerikanska motsvarigheten filmar i 30p och lagrar i 60p.) Detta om du filmar i AVCHD-Lite inställningen. MJPG eller vad det andra formatet heter är 30 bilder per sekund.

Man bör filma i en jämn multipel av 25 i Europa då inomhusbelysning kan få filmen att flimra annars, då det är 50Hz i elnätet. Dessutom funkar det bättre att blanda med andra videokameror som oxå filmar med 25 eller 50 bilder per sekund.

Sony har ett videoredigeringsprogram som hanterar AVCHD Lite. Jag tror det heter Sony Vegas. Jag har testat det och den verkar kunna svälja detta utan problem. Dock finns det inget sätt att spara resultatet till exakt samma slutformat vad jag kan se. Om detta spelar roll för dig så bör du använda Panasonics eget enkla program som medföljer kameran.

Man kan ju alltid göra formatbyten, men det kan påverka kvalitén.

Jag antar att bästa vägen är att göra grovklipp i Panasonics eget program för att minska datamängden, men för att behålla (rå?-)formatet. Alternativt klippa i kameran som jag tror din faktiskt kan. Sedan använda Sony Vegas för att göra din video, och sedan spara slutresultatet i ett distributions format och ett "bästa möjliga format". På så sätt behåller du även dina råfiler + ett distr format, och ett mastrat format.

Jag antar att det numera finns fler program som kan hantera AVCHD-Lite.

Posted

Om du har köpt Lumixen i Sverige så är det 50 bilder per sekund i 720p format, lagrat. Dock filmar den i 25 bilder per sekund. (Den amerikanska motsvarigheten filmar i 30p och lagrar i 60p.)

[...]

Jag antar att det numera finns fler program som kan hantera AVCHD-Lite.

Jag köpte min kamera (av märket Toshiba) i Sverige. Den filmar i 29,97 fps, men det har aldrig utgjort något problem, även fast jag filmar inomhus. Resultatet ser helt okej ut både på datorn och på tv:n. Det kan bli problem om man filmar i lysrörsbelysning, men har man vanliga glödlampor är det inget som helst problem.

Rekommenderar Lightworks, som faktiskt är gratis nuförtiden.

Posted (edited)

Jag köpte min kamera (av märket Toshiba) i Sverige. Den filmar i 29,97 fps, men det har aldrig utgjort något problem, även fast jag filmar inomhus. Resultatet ser helt okej ut både på datorn och på tv:n. Det kan bli problem om man filmar i lysrörsbelysning, men har man vanliga glödlampor är det inget som helst problem.

Rekommenderar Lightworks, som faktiskt är gratis nuförtiden.

Om du är nöjd så är allt OK! Men om man vill tex klippa ihop något slags "här är ditt liv" med alla videosnuttar från födsel till död, eller nåt liknande kan det vara bra att ha allt i samma format så att inte bilden hackar, som kan ske när man försöker anpassa ett "USA/NTSC"-format klipp till en "EU-vänligt/PAL"-format video.

Jag ville bara varna/påtala problemet så man inte står med material från flera apparater vid tex en musikvideoinspelning och sedan inte kan få ihop det snyggt.

Är inte glödlampor numera förbjudna förresten?

EDIT:

Såg ni Adam Tensta avsnittet av "Dom kallar oss artister" där dom var inne i en amerikansk butik och bilden flimmrade/blinkade rätt mycket. Förmodligen pga lysrör.

...Eller specialavsnittet av "Helt appropå" där dom intervjuade en av deltagarna på en strand i USA, förmodligen tagen med en 30p apparat. Den hackade så det var jobbigt att titta på filmen. Troligtvis plockar dom bort 5 bildrutor per sekund för att anpassa till 25p. Men sedan ligger alla bildrutor ändå fel i tiden. Jag antar att något liknande händer om du använder den eventuella videoutgången och sätter inställningen på PAL för denna (om det går).

Här är förresten, lite off topic, en live-musikvideo jag gjorde av De Trop med en enda kamera!:

http://www.rockstars.se/DeTrop_Where_I_dont_belong.wmv

...dock bara vanlig DV video.

Edited by Erik dP
Posted

Om du är nöjd så är allt OK! Men om man vill tex klippa ihop något slags "här är ditt liv" med alla videosnuttar från födsel till död, eller nåt liknande kan det vara bra att ha allt i samma format så att inte bilden hackar, som kan ske när man försöker anpassa ett "USA/NTSC"-format klipp till en "EU-vänligt/PAL"-format video.

Jag ville bara varna/påtala problemet så man inte står med material från flera apparater vid tex en musikvideoinspelning och sedan inte kan få ihop det snyggt.

Är inte glödlampor numera förbjudna förresten?

EDIT:

Såg ni Adam Tensta avsnittet av "Dom kallar oss artister" där dom var inne i en amerikansk butik och bilden flimmrade/blinkade rätt mycket. Förmodligen pga lysrör.

...Eller specialavsnittet av "Helt appropå" där dom intervjuade en av deltagarna på en strand i USA, förmodligen tagen med en 30p apparat. Den hackade så det var jobbigt att titta på filmen. Troligtvis plockar dom bort 5 bildrutor per sekund för att anpassa till 25p. Men sedan ligger alla bildrutor ändå fel i tiden. Jag antar att något liknande händer om du använder den eventuella videoutgången och sätter inställningen på PAL för denna (om det går).

Nej, glödlampor är inte förbjudna. Matta glödlampor är förbjudna att sälja, men inte klara glödlampor.

Och problemet med material som är gjort i olika format har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Klart att det underlättar att ha allt material i 25 fps, men jag har aldrig hört att det skulle utgöra något problem om man har material som inte är i 25 fps. Mig veterligen hanterar dagens redigeringsprogram det där ganska bra, det är ju inte precis någon ny företeelse.

Och lysrör kan flimra även om man filmar i 25 fps, de behöver inte vara synkade bara för att de har samma frekvens. På dyrare kameror kan man justera det där, men jag har aldrig stött på den funktionen på enklare kameror.

Posted (edited)

Fram på kameran står det (tror jag, det är konstiga bokstäver) AVCHD Lite.

En filmfil jag tror jag fick ur kameran nu står det Quicktime på. Laptopen säger att den inte vet vad det är för sorts fil så den kan inte öppna den. Senaste allt med Quicktime har jag laddat ner minst tio ggr. Men datorn vet inte vad Quicktime är. Eller också är det bara ett smart trick för att lura den idiot som köpt kameran som inte går att använda.

Jag är alltså så korkad att jag kan inte ens lista ut vad filerna heter...

Det här filmade jag i vintras och lyckades på nåt vis ladda iväg till Youtube, kanske jag laddade direkt från kameran. Ljudet är upptaget enbart med de osynliga pyttesmå inbyggda mickarna:

http://www.youtube.c...h?v=995829gixrc

Filmar man i svagt inomhusljus blir bilden hur bra som helst.

Att för mig lära mig ett bildredigeringsprogram, det går inte.

Finns det inget converteringsprogram som kan göra om filerna till nåt som går att använda i Movie maker? Det känns som att man blir blåst när man köper en sån här kamera. Damen på Expert där vi köpte den har en lika själv, hon visste absolut inte ett piss om hur man använder den, hon gjorde enbart pappersbilder i deras maskin

Edit: Pino, såg länken till converteringsprogrammet nu först. Jag blev så förbannad att jag slog sönder musen jag nyss köpte, sen fungerade inte pekplattan heller.

Edited by Guitar Nilsson
Posted

Nej, glödlampor är inte förbjudna. Matta glödlampor är förbjudna att sälja, men inte klara glödlampor.

Och problemet med material som är gjort i olika format har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Klart att det underlättar att ha allt material i 25 fps, men jag har aldrig hört att det skulle utgöra något problem om man har material som inte är i 25 fps. Mig veterligen hanterar dagens redigeringsprogram det där ganska bra, det är ju inte precis någon ny företeelse.

Och lysrör kan flimra även om man filmar i 25 fps, de behöver inte vara synkade bara för att de har samma frekvens. På dyrare kameror kan man justera det där, men jag har aldrig stött på den funktionen på enklare kameror.

Ok. Man kan fortsätta med klara glödisar.

...Jag undrar varför inte SVT kunde få till det bättre. Jag vet att det finns minst ett företag som använder sig av ngn matematik för att avgöra var ett föremål kommer att befinna sig för att justera för fel i panoreringar (= skapa mellanliggande korrekta bildrutor av två intilliggande). Men jag antar att detta är nog både dyrt och ovanligt. Det är inte ovanligt att jag ser på tv-serier att den enkla vägen har använts genom att bara skippa bildrutor efterssom det mest syns i panoreringar.

Om man inte lider av det, eller om videoprogram numera hanterar det bättre så kanske det numera är OK.

Tekniskt kan jag inte se hur det någonsin skulle kunna flimra om man ens filmar osynkat (vilket man oftast gör) i 25p med 50Hz lampor. Man exponerar ju på samma ställe i ljuskällans ljuscykel hella tiden. Om det är i en dal (=när ljuset är som svagast) så exponerar man kanske en aning längre. Men med 30p och 50Hz så exponerar man ju hela tiden på olika ställen, vilket kan leda till flimmer/blinkningar, såvida inte exponeringstiden är anpassad så den tex är lika lång som en ljuscykel.

Posted (edited)

Fram på kameran står det (tror jag, det är konstiga bokstäver) AVCHD Lite.

En filmfil jag tror jag fick ur kameran nu står det Quicktime på. Laptopen säger att den inte vet vad det är för sorts fil så den kan inte öppna den. Senaste allt med Quicktime har jag laddat ner minst tio ggr. Men datorn vet inte vad Quicktime är. Eller också är det bara ett smart trick för att lura den idiot som köpt kameran som inte går att använda.

Jag är alltså så korkad att jag kan inte ens lista ut vad filerna heter...

Det här filmade jag i vintras och lyckades på nåt vis ladda iväg till Youtube, kanske jag laddade direkt från kameran. Ljudet är upptaget enbart med de osynliga pyttesmå inbyggda mickarna:

http://www.youtube.com/watch?v=995829gixrc

Filmar man i svagt inomhusljus blir bilden hur bra som helst.

Att för mig lära mig ett bildredigeringsprogram, det går inte.

Finns det inget converteringsprogram som kan göra om filerna till nåt som går att använda i Movie maker? Det känns som att man blir blåst när man köper en sån här kamera. Damen på Expert där vi köpte den har en lika själv, hon visste absolut inte ett piss om hur man använder den, hon gjorde enbart pappersbilder i deras maskin

-Quicktime är väl Apple vilket förmodligen betyder att "blueray"-kompatibla codecs inte funkar, eller?

-Jag har för mig att VLC kan spela upp råfilerna från kameran.

-Panasonics medföljande program kan omvandla till vanligt DVD-format som kanske redigeringsprogrammet kan hantera. Beroende på vad du ska ha materialet till kanske 575p som du i praktiken får med DVD-formatet (lägre upplösning) funkar efterssom upplösningen ändå är rätt dålig i vissa situationer (mörka situationer). Youtube?

-Leta lite på "MTS AVCHD Lite Converters" i tex Google så hittar du säkert nåt.

Edited by Erik dP
Posted (edited)

-Quicktime är väl Apple vilket förmodligen betyder att "blueray"-kompatibla codecs inte funkar, eller?

-Panasonics medföljande program kan omvandla till vanligt DVD-format som kanske redigeringsprogrammet kan hantera. Beroende på vad du ska ha materialet till kanske 575p som du i praktiken får med DVD-formatet (lägre upplösning) funkar efterssom upplösningen ändå är rätt dålig i vissa situationer (mörka situationer). Youtube?

Laddade hem Handbrake... Men samma sak som med Movie Maker, jag vet inte ett skit vad jag gör, försöker jag få in nåt jag tror är en fil från kameran i programmet så hoppar det upp samma sorts skyltar typ: "kunde inte läsa filen, vilket program vill du öppna med". Och kopplar jag in kameran i datorn hittar jag den snabbt, "flyttbar disk", men i kameran finns det elva olika mappar med obestämbar skit, så var filmerna finns är ju ju omöjligt att veta. Den här THUMB-filen är inget varken laptopen eller Handbrake vet vad det är. Inte jag heller. Vanmakt!

Ska googla på MTS AVCHD Lite Converter nu, då hittar jag säkert en massa grejer som jag inte heller fattar vad det är.

Edit: Inbillade mig att jag kunde bifoga en skärmdump. Men det gick inte det heller.

Edited by Guitar Nilsson
Posted

Jag vill göra strunt-videofilmer för Youtube. Klippa ihop filmsnuttar o stillbilder och sen lägga dit ljudet från låtar jag spelat in. Kanske enda chansen för en idiot som mig är att köpa en ZOOM filmkamera, på dem står det ju att det ska vara så enkelt att få ut filmen på Youtube. Men det kanske är lika omöjligt att redigera de filerna i movie maker? Fy fan vad jag hatar det här. Det är vidrigt att vara utvecklinsstörd.

Posted (edited)

Med Lightwors så verkar detta vara arbetssättet att få in filerna till programmet.

You should install QuickTime and Matrox VfW Software Codecs. Other codecs are in development at the moment and we all wait for them. I had no problem, importing 1920x1080i with H.264/AVC codec in .MOV container.

Tråden : Lightworks Beta

Tråd om AVCHD formatet med länkar till flertal konverterare :

Wikipedia AVCHD

Edited by Piccazzo
Posted

Jag vill göra strunt-videofilmer för Youtube. Klippa ihop filmsnuttar o stillbilder och sen lägga dit ljudet från låtar jag spelat in. Kanske enda chansen för en idiot som mig är att köpa en ZOOM filmkamera, på dem står det ju att det ska vara så enkelt att få ut filmen på Youtube. Men det kanske är lika omöjligt att redigera de filerna i movie maker? Fy fan vad jag hatar det här. Det är vidrigt att vara utvecklinsstörd.

Zoomen spelar in i "USA-format", dvs 30 bilder per sekund. Lysrör kan göra att resultatet flimrar. Dioder likaså. En kompis till mig var i Singapore och filmade i ett gathörn med min Lumix (25p) och en Sony (30p) och gatlyktorna stod och blinkade med Sonyn då dom kör 50Hz i elnätet.

Du kan annars testa att spela in i 30 bilder per sekund i MJPEG-formatet i lite lägre upplösning (eller 720p). Detta format är förmodligen motsvarande Zoomen. Om du gillar det så är det väl bara att fortsätta så istället för att köpa en ny apparat. Jag antar att youtube ändå gör om allt till 30 bilder per sekund för att enbart behöva visa ett format.

MTS filerna finns långt ner i minnetskortets map-struktur. Foto fun programmet lägger upp filerna enklare, och du kan titta på dom. Funkar bra. Testa i så fall att bränna en DVD som jag tidigare skrev från MTS-filerna om du vill ha 25p. Sedan kan du importera DVDn i ditt redigeringsprogram.

Jag tycker också video-kul lätt blir video-strul, men när man hittat ett sätt som funkar så är det enkelt.

Lumixen gör för övrigt ett bra jobb.

Posted

Zoomen spelar in i "USA-format", dvs 30 bilder per sekund. Lysrör kan göra att resultatet flimrar. Dioder likaså. En kompis till mig var i Singapore och filmade i ett gathörn med min Lumix (25p) och en Sony (30p) och gatlyktorna stod och blinkade med Sonyn då dom kör 50Hz i elnätet.

Du kan annars testa att spela in i 30 bilder per sekund i MJPEG-formatet i lite lägre upplösning (eller 720p). Detta format är förmodligen motsvarande Zoomen. Om du gillar det så är det väl bara att fortsätta så istället för att köpa en ny apparat. Jag antar att youtube ändå gör om allt till 30 bilder per sekund för att enbart behöva visa ett format.

MTS filerna finns långt ner i minnetskortets map-struktur. Foto fun programmet lägger upp filerna enklare, och du kan titta på dom. Funkar bra. Testa i så fall att bränna en DVD som jag tidigare skrev från MTS-filerna om du vill ha 25p. Sedan kan du importera DVDn i ditt redigeringsprogram.

Jag tycker också video-kul lätt blir video-strul, men när man hittat ett sätt som funkar så är det enkelt.

Lumixen gör för övrigt ett bra jobb.

Kan man ändra formatet i kameran innan man filmar?

Posted

Nu blev det lite äpplen och päron. Blanda inte ihop. Att Apple inte gillar Bluray iom krypteringen är en helt annan fråga än videokompressionen.

Bluray-video använder H.264 alt. VC-1. Apple har för länge sedan byggt in stöd för H264 i Mac OS och Quicktime, medan Microsoft Windows inte har stöd för det. Det är därför filmfilen inte går att spela i Windows Movie Maker men går bra att öppna i Quicktime.

Posted
Kanske enda chansen för en idiot som mig är att köpa en ZOOM filmkamera
Helt fel ände.

Din Panasonic-kamera är helt suverän. Köp ett vettigt redigeringsprogram istället. Premiere Elements är ett förslag.

• Gilla 1