Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag har ett problem när det kommer till mixning av en produktion jag jobbar på.

Det är inte riktigt mixningen då allt är clear och har sin plats i mixen, saken är dock att jag har en kompressor på master kanalen som trycker.

När jag tar bort den så känns det som att mixen inte sitter ihop. Vet inte hur jag ska förklara det egentligen, men att det ej låter tillsammans vore en bra förklaring.

Vad beror detta på?

Hur kan jag få samma resultat fast utan kompressorn på mastern?

Alla bra tips är hjärtligt välkomna.

Tack på förhand.

/teh_dude

Edited by teh_dude
Annons
Posted
Det är inte riktigt mixningen då allt är clear och har sin plats i mixen, saken är dock att jag har en kompressor på master kanalen som trycker.

När jag tar bort den så känns det som att mixen inte sitter ihop. Vad beror detta på?

Det är p.g.a att du mixat låten med kompressorn på.

Hur kan jag få samma resultat fast utan kompressorn på mastern?

Du får mixa om låten utan kompressorn , dock bör det i stort sett bara vara att ställa om nivåerna på kanalerna.

Posted

Picazzo: Ok, men ibland låter det så där "löst" även när jag ej mixat med kompressor och då har jag rättat till nivåerna så gott det går men de gör ingen skillnad.

Mr Keys: Jag är med på vad du säger, why change a good thing. Men jag vill kunna vara flexibel och veta hur jag ska göra i olika situationer.

Posted

det är i och för sig ett väldigt bra tankesätt.....! 🙂

en tanke, men den innefattar i och för sig kompressorer den också, är att istället för att ha en kompressor på hela outputen, släng ihop olika bussar, typ, trummor, bas, synthar, gitarrer, vokaler (eller hur du nu vill dela upp det), och lägga kompressor på dom bussarna som du känner behöver "limmas ihop" lite....

i övrigt håller jag med piccazzo....fundera på exakt VAD det är som låter dåligt, och börja ta tag i dom saker du upplever som ett problem....dvs mixa om låten utan kompressor. även om det är jobbigt på just denna låt, lär du dig väldigt mkt på det, som underlättar när du mixar i framtiden.

Posted

Jag förstår inte riktigt problematiken...

Jag menar, en busskompressor använder man ju faktiskt precis av den anledningen att man vill limma ihop spåren. Personligen så tycker jag inte att det blir lika bra utan hur man än gör så det är ju inte för att det är så otroligt kul att använda massa kompressorer utan att det faktiskt blir bättre som man använder dem!

Fast det är ju bara jag... :rolleyes:

Posted

Kompressorer är till för att användas, och i slutänden är det bara slutresultatet som räknas. Låter det bättre med kompressor ska du givetvis använda kompressor på mastern (såvida du inte ska skicka iväg den för mastering, då är det inte att rekommendera).

En tanke som slog mig dock: brukar du gruppkomprimera trummor och bas? Prova det och se om du tycker att det låter bra. Så brukar jag göra, och jag brukar aldrig behöva någon kompressor på mastern (annat än när jag mastrar, förstås).

• Gilla 2
Posted

Kompressorer är till för att användas, och i slutänden är det bara slutresultatet som räknas. Låter det bättre med kompressor ska du givetvis använda kompressor på mastern (såvida du inte ska skicka iväg den för mastering, då är det inte att rekommendera).

En tanke som slog mig dock: brukar du gruppkomprimera trummor och bas? Prova det och se om du tycker att det låter bra. Så brukar jag göra, och jag brukar aldrig behöva någon kompressor på mastern (annat än när jag mastrar, förstås).

Det är av just den anledningen jag vill jobba mig runt kompressorn på mastern, att jag ill skicka denpå mastering. Det jag vill förstå är varför ska man behöva gruppkompressa eller halimiter/kompressor på master eller något sådant. Det borde ju räcka långt med att bara behandlar spåren för sig.

Sen vill jag tacka alla för responsen på denna tråden, uppskattar det verkligen!

Posted

Det är av just den anledningen jag vill jobba mig runt kompressorn på mastern, att jag ill skicka denpå mastering. Det jag vill förstå är varför ska man behöva gruppkompressa eller halimiter/kompressor på master eller något sådant. Det borde ju räcka långt med att bara behandlar spåren för sig.

Sen vill jag tacka alla för responsen på denna tråden, uppskattar det verkligen!

Först och främst så hindrar inte en kompressor på mastern att du skickar den på mastring efteråt. Du kanske kan lätta lite på kompressionen om du känner att den arbetar för mycket, men det är inte "fel" eller "fusk" att komprimera hela mixen. Du skriver "Det borde ju räcka långt med att bara behandlar spåren för sig", och ibland gör det det, men att mixa handlar om att ha ett antal verktyg till sitt förfogande och framför allt när man ska använda dem. Ibland behöver man en masterkompressor, ibland behöver man gruppkompression och ibland behöver man ingenting, vilket kan vara nog så svårt att acceptera, när man är sugen på att börja ratta.

En kanske inte helt självklar sak att ta i beaktande när man funderar på varför man vill komprimera hela mixen är det moderna digitala inspelningsmediat. Om du har provat att köra ner en mix på en gammal bra Studer 2-spårsbandare så påverkar bandaren resultatet bra mycket mer än att trycka på "bounce". Mixen limmar ihop av sig själv och tillför någonting nytt, på gott och ont. Gillar man det som händer på band så får man försöka ta saken i egna händer och lägga på en liten kompressor på slutet för att härma samma resultat. Sen ska man inte heller glömma att det går trender även i mixning och just nu gillar vi en slutkompressor. 🙂

Jag hoppas jag lyckades belysa mer än jag förvirrade. Lycka till.

Posted

Lämna din busskompressor på. Jag skulle vilja påstå att de flesta stora mixarna där ute jobbar med någon form av kompression på stereobussen, och det är absolut inget fel med det så länge du inte limiterar skiten ur låten. Låt he bra så låt he bra!

Posted

Tänkte bara vara med och låna tråden lite, ifall ingen har något emot det.

Förutom kompressor, vad är det som "limmar ihop" mixen?

Eller är kompressorn det "magiska" verktyget? (Självklart måste man kunna hantera den)

Det är ett h-e att behärska kompressor.

Har mycket svårt att höra skillnad på många saker, samtidigt som folk härinne säger "lite mycket kompressor där", "lite mer kompressor där"....osv, men jag antar att man lär sig ju mer man håller på. 🙂

Posted
Har mycket svårt att höra skillnad på många saker, samtidigt som folk härinne säger "lite mycket kompressor där", "lite mer kompressor där"....osv, men jag antar att man lär sig ju mer man håller på.

Kompressor är bland det svåraste att behärska och att höra.

När folk säger att "lite mycket kompressor där" så är det oftast limiter dom pratar om vilket i och för sig är en form av kompression på en mastrad låt.

Förutom kompressor, vad är det som "limmar ihop" mixen?

Eller är kompressorn det "magiska" verktyget? (Självklart måste man kunna hantera den)

Limiter och Eq i mastringen.

Har oftast mina masterpluggarn på min output , dock avstängda tills nästan slutmix för att höra om man är i närheten av det sound man är ute efter.

Så som jag jobbar så är den kedjan( masterpluggarna ) det som sedan " limmar " ihop mixen.

Sedan om det skall skickas till extern mastring så sänker jag bara hela mixen så att mastringen har utrymme att göra sitt jobb.

Guest drloop
Posted (edited)

Jupp kompressor är en svår grej att behärska samtidigt som det är en av dom mest användbara prylarna man har i sitt vapenskåp...

På tal om för mycket kompressor eller ej. Lyssna på den här låten.

Här trycker man trummorna stenhårt i refrängen, så mycket att man tappar attack och diskant. Överhänget pumpar så att det nästan låter avhugget.

Hade detta varit en låt här på demoforumet hade dom flesta skrikigt "FÖR MYCKET KOMPRESSOR PÅ TRUMMORNA UNDER REFRÄNGEN!".

Att ta produktionsbeslut är något man lär sig med tiden.

Det är ju dessutom lite olika modenycker över hur saker skall låta eller ej.

(Jag älskar knallhårtkomprimerade trummor)

Edited by drloop
Posted

På tal om för mycket kompressor eller ej. Lyssna på den här låten.

http://www.youtube.c...h?v=7XVWR-5fiG0

Här trycker man trummorna stenhårt i refrängen, så mycket att man tappar attack och diskant. Överhänget pumpar så att det nästan låter avhugget.

[/Quote]

Njae....de där trummorna lät inte bra, hehe. På versen låter de ok, men inledning och refräng....yikes. 😛

Jag antar att det bästa sättet helt enkelt är att överdriva allt, vrida tillbaka, jämföra, lyssna osv. 🙂