Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Börjar tröttna på allt som har med inspelning att göra.

Har en liten projektstudio hemma,

Använder mig av ett M-audio Fast track 8R USB2 ljusdkort.

Problemet är att under tiden jag spelar in droppar ljudet från alla kanaler ut under en millisexund för att sedan fortsätta spela in som vanligt igen.

När jag sedan lyssnar igenom inspelningen cliper till varje gång jag lyssnar förbi dom ställena ^o)

Peakarna / Dropouterna är helt slumpmässiga men på alla spår samtidigt. Ibland kan det bli 3gngr på en låt och ibland kanske inte ens 1.

Jag har läst runt om det här men inte lyckats hitta en lösning.

Jag har provat spelat in på 2st olika datorern

1: Laptop, Asus

Win 7 64bit

Intel i5 2,5ghz

8gb RAM

120gb SSD

1TB USB3 hårddisk.

2: PowerMac G5

1,8ghz dual processor

4GB RAM

80GB+1TB Hårddisk.

Har provat med båda datorerna innan jhag byt hårddisk och minne men ingen större skillnad.

På Macen har jag använg Logic och provat ändra alla DAW inställningar osv.

På laptopen använder jag Cubase 5 men jag är inte så hemma på det så jag har inte mixtrat med det så mycket. Har bara gått igenom windows prestanda inställningar efter vad jag läst på forat!

Är helt nybörjare på studioprylar men vad jag läst runt så ska väll grejerna duga men vad vet jag.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta problemet innan jag får en stroke och/eller kastar ut skiten i snön.

Tack

Annons
Posted

Tack för tipset!

Jag har börjat misstänka det. Har provar att dra ur så mycket annan el som möjligt och bara kört ljudkortet ensamt på ett uttag dock utan resultat. Men när jag spelade in på alla spår samtidigt fast utan att spela ngt och bara låta tiden gå verkade det inte "clippa" ngt. Finns det ngt sätt att prova utesluta elen? Ngn "spänningsgrej"? 🙂

Posted (edited)

Prova att koppla ur den externa hårddisken, ifall datorn inte orkar driva den (fast det borde den ju göra iom att det är en ganska ny dator).

* Se till att diskarna inte hamna i viloläge

* Prova att köra utan batteri (nätdelen drar mindre ström då eftersom den slipper ladda datorn = mer ström kvar till USB)

Man kan skapa ett skript som går i bakgrunden och skriver ned en textsträng (i detta fall datum/tid) var 45:e sekund för att få disken att inte somna. Nedanstående rader än ett cmd-script för windows. Det är bara att skapa en textfil och sen spara ner som "loop.cmd" och sen starta filen och minimera.

:Label

echo %date% %time% > lastdatetime.txt

timeout /t 45

GOTO Label

Edited by Troppus
Posted

Alla sorters energisparfunktioner är bannlysta i musikburkar, så stäng av allt sådant både i BIOS och i Windows (Mac vet jag inte om det finns sådant skrot på, men om det finns, så bör det nog stängas av där också).

Nätverkskort är också ett vanligt problembarn, så disabla det och se om det blir bättre då.

Posted

Tack för tipsen!

Provade igen idag med endast dator och interface inkopplat på elen. Endast interfacet inkopplat på usb kortet. Både trådlösa och andra nätverket inaktiverat. utan batteri i laptopen och endast 4 kanaler på inspelning. Gick smort i ca 1,5 minut innan alla kanaler blippade ur. Tror jag provat allt nu men det verkar inte bli bättre. kanske att det är något vajs med ljudkortet ändå?

Posted

Har exakt samma ljudkort som dig och en väldigt snarlik Mac jag använder till detta och har inte upplevt dessa problem. Använder dock Cubase 5, du skulle ju kunna testa att installera det på macen och se om det blir samma sak åter, bara för att!

Har dock haft liknande problem med ett annat ljudkort och en Windows-dator. Lösningen då var först och främst att bli varse alla dessa förbannande energisparinställningar och sedan via enhetshanteraren inaktivera det interna ljudkortet. Testa det på laptopen!

Mvh

Posted

Tack tack! Det ska jag prova.

Macen börjar bli gammal så jag har inte tänkt använda den längre 🙂 skrev det mest för att slippa rådet "köp mac" 😛