Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena.

Nu är det så att jag håller på att buda på en lägenhet som jag hoppas ska bli mitt hem de kommande två-tre åren. Lägenheten är byggd 1958 och har alltså ojordade uttag i vardagsrummet. Det jag undrar är vilka risker jag tar med att koppla in min studioutrustning i dessa uttag, jag tänker mest på störningar och inte faror för överslag och elchocker för dem är jag fullt medveten om.

Jag menar, all elektronik som har ett jordbläck på kontakten har ju det av en anledning. Främsta funktionen det fyller är ju personskyddet, men all avskärmning i elektroniken måste väl leda bort störningarna till jord för att skärmningen överhuvudtaget ska fungera som det är tänkt?

Kommer jag märka stor skillnad på utrustningen, ljud- och funktionsmässigt?

Jag vill ju inte köpa lägenheten och sedan märka att skärmarna flimrar bredvid monitorerna eller att mickar brummar. Eller att datorn (som ju har några år på nacken) ballar ur och kraschar.

Däremot så är det ju fortfarande väldigt många hus och lägenheter som är ojordade så sannolikheten att det är många här på forumet som kör ojordat är stor (vilket uppenbarligen inte verkar påverka ljudet märkbart, om man lyssnar på de låtar som laddas upp).

Under skrivandets stund börjar jag bli mer och mer övertygad om att det inte skulle bli några problem, men nu när jag ändå har skrivit så här långt är det ju lika bra att kolla med er.

Det här är väl det enda ämnet på detta forum som är livsviktigt att saker och ting görs på rätt sätt. Jag skulle vilja tillägga följande i denna tråd:

Anlita en elektriker och gör inget el-arbete själv om du inte är utbildad elektriker och har 100% stenkoll på vad du gör. Mycket av det som skrivits om el i denna tråd är förvirrande och tyvärr inte korrekt.

Bara för din och alla andras säkerhet ⚠️

Vänliga hälsningar / Björn (utbildad elektriker en gång i tiden) 😉

Edited by P Forsberg
Annons
Posted

Halloj! Om du frågar hyresvärden så kan denne säkert bjussa på att komplettera / dra om elen så att du får skyddsjord ansluten till jordskenan. En god investering för både dig och fastighetsägaren 🙂

Posted

Halloj! Om du frågar hyresvärden så kan denne säkert bjussa på att komplettera / dra om elen så att du får skyddsjord ansluten till jordskenan. En god investering för både dig och fastighetsägaren 🙂

Fast nu ska jag ju köpa lägenheten.

Posted

Fast nu ska jag ju köpa lägenheten.

Det är bara att ringa elektrikern, betala och se glad ut.

Posted

Men du, om du är nöjd med lägenheten för övrigt så är ju en komplettering av skyddsjord en ytterst marginell kostnad i sammanhanget. Uppsida både för din studio men även när du sedan ska sälja den.

Guest sadomachine
Posted

Det är ju inte helt billigt, men det går ju alltid att dra in jord bara i studiorummet, det lär ju ändå vara jordat i Köket.

Hur långt från köket är studiorummet?

Posted

Men du, om du är nöjd med lägenheten för övrigt så är ju en komplettering av skyddsjord en ytterst marginell kostnad i sammanhanget. Uppsida både för din studio men även när du sedan ska sälja den.

Ja, det kan ju absolut vara värt en tanke, men som jag skrev i första inlägget är jag nyfiken på vad det kan medföra för negativa konsekvenser att plugga in dator och diverse studioprylar till ojordat uttag. Förutom risken för strömförande höljen.

Att dra om elen i lägenheten, som ni båda säger att jag bör göra, kommer jag ju bara överväga när jag vet de problem som kan uppstå med ojordat. Om det inte gör någon större skillnad, så är det för mig ingen idé att lägga pengar på det.

Posted (edited)

Det är ju inte helt billigt, men det går ju alltid att dra in jord bara i studiorummet, det lär ju ändå vara jordat i Köket.

Köket ligger vägg i vägg med vardagsrummet.

Notera gärna att det inte handlar om någon professionell studio, utan om ett vanligt vardagsrum med diverse enkla studioprylar.

Utgå ifrån att jag INTE ska dra om elen. Vill som sagt veta nackdelarna med ojordat.

Edited by P Forsberg
Guest sadomachine
Posted

Jag kör ojordat för tillfället..., får in konstiga radiokanaler i ena monitorn emellanåt, men det är inget stort problem.

Jag ska snart dra in ett jordat uttag i studion eftersom att elcentralen sitter i rummet utanför.

Tänkte dock borra upp ett hål och dra kabeln på vinden och det känns sådär inspirerande.

Posted (edited)

Problem som kan uppstå, är främst potentialskillnad mellan höljena, så att du får små stötar när du kopplar ihop prylarna (och samtidigt riskerar att skada prylar på grund av det), får större risk att det kommer in störningar från diverse annat, att eventuella strålningsskydd i skärmar inte fungerar och att eventuella jordfelsbrytare och åskskydd inte fungerar. Utöver det är det nog inte så farligt... 😉

Att få indraget skyddsjord kostar bara några tusenlappar, så jämfört med lägenhetsköpet, är det egentligen inte mycket att orda om...

EDIT:

Slänger in en länk till Wiki-artikeln om störningar också...

Edited by Claes
Posted

Såvida inte studiorummets uttag ligger på ensam grupp bör du ansluta samtliga uttag / förbrukare för den aktuella gruppen till gemensam jordpotential.

Posted

Jag är inte säker, men risken är att man enligt lag måste ta hela bostaden om man börjar göra om elen.

Posted

Problem som kan uppstå, är främst potentialskillnad mellan höljena, så att du får små stötar när du kopplar ihop prylarna (och samtidigt riskerar att skada prylar på grund av det), får större risk att det kommer in störningar från diverse annat, att eventuella strålningsskydd i skärmar inte fungerar och att eventuella jordfelsbrytare och åskskydd inte fungerar. Utöver det är det nog inte så farligt... 😉

Att få indraget skyddsjord kostar bara några tusenlappar, så jämfört med lägenhetsköpet, är det egentligen inte mycket att orda om...

EDIT:

Slänger in en länk till Wiki-artikeln om störningar också...

Tack Claes, det var ett sånt svar jag ville ha. 🙂

Potentialskillnad i höljena, hur uppstår det? Det måste röra sig om väldigt låga spänningar eller?

Posted

I min förra lägenhet hade jag ojordat i musikrummet och hade problem med något konstigt brum i monitorerna,

då drog jag en jordad förlängningskabel från köket, och brummet försvann direkt.

Mvh

Björn

Posted

Tack Claes, det var ett sånt svar jag ville ha. 🙂

Potentialskillnad i höljena, hur uppstår det? Det måste röra sig om väldigt låga spänningar eller?

Det brukar nog vara i storleksordningen 60V eller något - och det brukar inte vara någon farlig ström, men när man kopplar ihop prylar så kan det bli en liten urladdning mellan apparaterna - och den kan i värsta fall skada prylarna. Det är förstås inte heller särskilt skönt när det kittlar till om man har fingrarna ivägen... 😉

Det uppstår för att nätdelarna inte är jordade, helt enkelt - och kan bli olika beroende på hur de är konstruerade. Alla apparater byggs med antagandet att de kommer att köras i jordade urtag, eftersom det är det som är normalt nu för tiden. Om man provar sig fram och vänder kontakterna i väggurtaget så kan det eventuellt bli bättre, men det är inte alltid det hjälper.

Posted (edited)

EDIT: ⚠️VARNING: GENOMFÖR INTE NEDANSTÅENDE RESONEMANG I VERKLIGHETEN! Läs om varför i kommande inlägg ⚠️

Med risk för att vara ute på hal is så funderar jag så här:

Det borde vara fullt möjligt i ett ojordat rum att jorda apparaterna manuellt. Alltså att ansluta en kabel från en jordpunkt på alla elanslutna studioapparater och dra dessa till en gemensam punkt i "mitten", tänk stjärnnät, alltså en kabel för varje apparat och samtliga sätts ihop på ett och samma ställe. Den gemensamma punkten jordas mot en vattenburen radiator.

Genom att jorda alla apparater var för sig, men till samma punkt, undviker man jordslingor (som annars ger brum och annat knas).

Om det inte handlar om så många apparater kunde man kanske rent praktiskt slakta en förgreningsdosa och dra en extra kabel från jord i denna till elementet?? Fasta installationer får man inte ge sig på själv utan installatörsbehörighet, men man får ju koppla lösa prylar (förlängningskablar till exempel) om man vet vad man håller på med.

EDIT: ⚠️VARNING: GENOMFÖR INTE OVANSTÅNDE RESONEMANG I VERKLIGHETEN! Läs om varför i kommande inlägg ⚠️

VARNING: Vore bra om någon annan kunde verifiera (eller protestera mot) detta förslag innan någon sätter igång och börjar koppla!

/ Martin

Edited by MartinÖjes
  • Gilla 1
Posted (edited)

Tanken är god, med att koppla jordpunkten på alla apparater till en gemensam jordpunkt. Så har jag gjort i en tidigare studio - och fått bort mycket brumproblem och andra störningar tack vare det. Mycket jobb eftersom det också innebär att man får öppna alla apparater och koppla bort eventuell jord som kopplas till elurtagen, så att man inte riskerar att få en ny jordslinga där. Sedan får man se till att det inte finns andra slingor, utan man klipper skärmen i signalkabeln på alla effektreturer för att undvika en slinga där etc. Vet man inte exakt vad man pysslar med, så är ett sådant förfarande definitivt överkurs och inget som en glad amatör ska ge sig på!

Att däremot använda ett element som "skyddsjord", kan i värsta fall innebära livsfara för de som tar på ett element var som helst i huset, så det är absolut inte att rekommendera.

http://wiki.kontrollrummet.com/Störningar

EDIT: Hittade också en gammal tråd om just detta med "jordning" genom elementet, med ett svar på en fråga som jag skickade till elsäkerhetsverket: https://www.studio.se/index.php?showtopic=12404&view=findpost&p=832993

Edited by Claes
Posted

Med risk för att vara ute på hal is så funderar jag så här:

Det borde vara fullt möjligt i ett ojordat rum att jorda apparaterna manuellt. Alltså att ansluta en kabel från en jordpunkt på alla elanslutna studioapparater och dra dessa till en gemensam punkt i "mitten", tänk stjärnnät, alltså en kabel för varje apparat och samtliga sätts ihop på ett och samma ställe. Den gemensamma punkten jordas mot en vattenburen radiator.

Genom att jorda alla apparater var för sig, men till samma punkt, undviker man jordslingor (som annars ger brum och annat knas).

Om det inte handlar om så många apparater kunde man kanske rent praktiskt slakta en förgreningsdosa och dra en extra kabel från jord i denna till elementet?? Fasta installationer får man inte ge sig på själv utan installatörsbehörighet, men man får ju koppla lösa prylar (förlängningskablar till exempel) om man vet vad man håller på med.

VARNING: Vore bra om någon annan kunde verifiera (eller protestera mot) detta förslag innan någon sätter igång och börjar koppla!

/ Martin

Alltså... Att ändra på jordade produkter och koppla ihop det med tex ett vattenburet element kan medföra livsfara. Man ska absolut inte koppla ihop någonting med något som inte tillhör "strömkretsen". Ingen som helst försäkring gäller och du, vid ev. el-olycka, blir ställd som ytterst ansvarig.

Avrådes å det allvarligaste!!!

Posted

Menar han inte att man kör alla apparater via samma jordade grenuttag (som sitter i ojordat uttag)? Då får ju samtliga apparaters "jord" samma potential, och man borde undgå brum.

Posted

Hejsan! Först vill jag säga att tanken med stjärnjord / element är god, men helt LIVSFARLIG.

Elementet har ingen elektrisk jordpunkt utan söker sig till närmsta jord via vatten, rör etc. . Funktionen med skyddsjord är lite förenklat att kortsluta kretsen och lösa ut säkringen om tex. fasen i en apparat skulle lossna och komma i kontakt med det jordade chassiet. Jordar man över ett element (som inte är elektriks jord) och olyckan är framme så är risken stor att strömmen går rakt genom kroppen eftersom elektrisk jord saknas (rören är i många fall tätade med lin i gängorna etc.). Elementet blir dessutom en spänningssatt.

Mitt förslag på lösning är att dra fram skyddsjord till studiorummet. Jag ser inga hinder för att man inte skulle få göra det. En elektriker gör detta på ett kick.

Hoppas jag förklarat på ett tydligt sätt 🙂

Vänliga hälsningar / Björn

Posted

Jag kan meddela att jag Ska köpa lägenheten. Några hemmapular-lösningar tänker jag inte göra och jag tycker det är lite dumt att skriva sådana inlägg som kan innebära livsfara för någon som läser tråden och snappar upp det utan att förstå faran. Det skulle ju inte bara innebära fara för dig själv som bor i lägenheten utan eventuellt även dina grannar.

Jag kommer antagligen låta det vara som det är eftersom det inte verkar innebära några större faror för utrustningen osv.

Posted

Grattis till lägenheten!

Nu skrev ju faktiskt Martin att dessa ideér måste kollas upp. Jag tycker det är bra att dessa saker tas upp och att kreativiteten flödar. Många har säkert liknande funderingar / problem som du själv beskriver.

Allt gott! / Björn 🙂

Posted

Grattis till lägenheten!

Nu skrev ju faktiskt Martin att dessa ideér måste kollas upp. Jag tycker det är bra att dessa saker tas upp och att kreativiteten flödar. Många har säkert liknande funderingar / problem som du själv beskriver.

Allt gott! / Björn 🙂

Tackar! 🙂

Ja det var ju väldigt tydligt, men jag har sett andra inlägg på massor av forum där folk verkar vara helt okej med att ge ut sådana tips utan att tydligt i samma inlägg skriva vilka risker som finns. Menade lite i största allmänhet att man ska vara väldigt försiktig när man tar upp sådana ämnen.

Jag tycker också det är bra att diskutera sånt här, som många säkert är osäkra på, och tydligt visa vad för konsekvenser som medföljer och vad man bör och inte bör göra osv.

Posted

Jag tycker att du skall ta kontakt med elektriker EFTERSOM det är olagligt att dra el själv. Fixa en skarvsladd är typ det du få göra.

om man inte är elektriker och det kan vara STRAFFBART. Håller fullständigt med wellness music och övriga... kan kosta typ 2000-5000

och få det fixat.

En annan grej är ju att, nu vet inte jag hur gammalt huset är men om det är typ 70-talare eller äldre så bör alla ledningar i HELA huset

dras om snart och då blir det en renovering av hela huset. Kan vara bra att kolla upp... då får du ju det fixat i hela lägenheten. ok så

nu att den är byggd 56. Oj .. då är det hög tid att föreningen kollar upp detta med renovering inom en snar framtid. Man räknar med

att en fastighets tekniska installationer har en livslängd på mellan 40-50 år... och nu är du ju uppe i över 50?

Angående lägenheten.. är du nöjd men den e de ju bara å slå till 😄

Posted

Tack för era förtydliganden om vad som gäller rörande elsäkerhet och eventuella risker med att genomföra mitt teoretiska resonemang i praktiken. För säkerhets skull har jag lagt till en ännu tydligare varning i mitt inlägg ovan, för att inte missleda någon till en farlig åtgärd.

/ Martin

Posted

att hålla på och dra jordade förlängningskablar ifrån köket skall du naturligtvis inte göra, eftersom det i praktiken innebär att du blandar jordade och ojordade uttag i samma rum. detta får man inte göra eftersom det innebär en risk att du hamnar mellan en strömförande del och jord, om en apparat skulle gå sönder.

fattar inte din motvilja mot att dra fram "jord" i hela lägenheten. det höjer den allmmänna säkerheten och är väldigt snabbt gjort för en elektriker.

Posted

att hålla på och dra jordade förlängningskablar ifrån köket skall du naturligtvis inte göra, eftersom det i praktiken innebär att du blandar jordade och ojordade uttag i samma rum. detta får man inte göra eftersom det innebär en risk att du hamnar mellan en strömförande del och jord, om en apparat skulle gå sönder.

Absolut!

Att dra en förlängningskabel från det jordade urtaget i köket, är en tillfällig sak för att testa om det blir bättre, så att man kan konstatera att det verkligen kommer att hjälpa att låta en elektriker dra in skyddsjord - och det gäller att allt i rummet kopplas till förlängningskabeln i så fall, så att man inte riskerar problem. Att låta en sådan koppling bli permanent, är förbjudet, både ur elsäkerhets- och brandsäkerhetssynpunkt - så om det börjar brinna och en sådan koppling upptäcks, så gäller inga försäkringar!

Posted (edited)

oj ha..ha.. mitt inlägg kanske blev lite missförstått, det ja mena med att fixa en skarvsladd var INTE att han skulle dra en skarvsladd. Utan att man får göra/reparera

en OM man har nödig kännedom om hur man skall göra..

hmm? ställer mig lite undrande över itzhak och claes svar? ATT alla uttag skall vara skyddsjordade i samma rum? "eftersom det i praktiken innebär att du blandar jordade

och ojordade uttag i samma rum. detta får man inte göra eftersom det innebär en risk att du hamnar mellan en strömförande del och jord, om en apparat skulle gå sönder."

Om man tittar i en lägenhet som INTE har jordade uttag i alla rum, dvs äldre standard. Så finns det i kök ett eller två jordade uttag MEN även ojordade uttag.

Problemet kan uppstå när man stoppar in apparater i ojordade uttag som kräver skyddsjord, när de går sönder så kan de bli strömförande. MEN bara för att en apparat

har skyddsjord så säjer inte det att den INTE kan bli strömförande ÄVEN om den sitter i ett jordat uttag. För att skydda sig helt krävs jordfelsbrytare.

men jag kanske har fel?

Edit: stavfel, skriver så illa, ibland, så jag själv knappt fattar 🤪

Edited by madeinroad79