Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Jag har haft problem med min ena monitorhögtalare som har haft artifakter och konstiga störningar i ljudet som jag inte kunnat härleda orsaken till. Felsökning inkluderar byte av ljudkort, DAC, kablar och en massa annat.

Av en slump hittade jag felet, bredvid min workstation så har jag en lampa ca 70cm från högtalaren som ställer till problem. Denna lampa är en lågenergilampa. När jag släcker lampan försvinner alla missljud/störningar.

Numera kör jag inte med lågenergilampor i min hemstudio 🙂

Med denna tråd säger jag inte att lågenergilampor över lag genererar störningar, men den (kanske billigare sorten) som jag hade gjorde helt klart det.

Hoppas att detta kan vara hjälp till någon annan som kanske lider av samma symptom i sin kreativa miljö.

/D

Edited by Voide
Annons
Guest sadomachine
Posted

Lågenergilampor är inte att rekommendera i samma rum eller helst inte ens i närliggande rum.

Guest drloop
Posted

En del lågenergilampor stör mig med.

Dom har ofta ett svagt litet pip och det kan driva mig till vansinne!

Usch för dessa hemska ljus och deras små pip.

Posted

Om du hade konsulterat Kontrollrummets Wiki och sökt efter störningar där, så hade du kanske hittat problemet tidigare... 😉

Jag har lågenergilampor överallt utom i studion och liverummet, där det för säkerhets skull sitter vanliga hederliga glödlampor (better safe than sorry...), i väntan på att bytas ut mot LED-lampor efterhand som de går sönder...