Jump to content
Annons

Allmän musikersjuka?


dede

Har du gjort lumpen?  

268 röster

  1. 1. Har du gjort lumpen?

    • Ja
      98
    • Nej
      143


Recommended Posts

Annons
  • Svar 136
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En annan skröna är en av de mest tykna:

Killen gör sitt allra bästa hela tiden, och lyckas väldigt bra med!

Sist när han är hos gubben som delar ut posterna

Gubben: Några frågor så annars

Killen: Nja... eller jo! det är ok att röka då och då va?

Gubben: Ja, det är bara att gå undan...

Killen: bra, brukar inte vara så poppis hos myndigheter annars att man röker maja.

Killen blir därefter hänvisad till dörren, med en frisedel i handen...

😮 Haha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jagade ubåtar i Stockholms skärgård. Hittade inga men blev förbannat bra på att tåla kyla, sova varsomhelst och på att inte gnälla över småsaker. Det ni, alla vapenvägrare, är kurser som man inte hittar i Uppsala eller Lund 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jagade ubåtar i Stockholms skärgård. Hittade inga men blev förbannat bra på att tåla kyla, sova varsomhelst och på att inte gnälla över småsaker. Det ni, alla vapenvägrare, är kurser som man inte hittar i Uppsala eller Lund 😆

ah. en flottist! trevligt.

själv kajkade jag runt i karlskronas skärgård i början av 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen lumpen här, frisedel (fri och fri, blev pyttsad till frivilligförsvaret, det frivilliga låg i att man fick välja vilken gren man ville vara med i 😄 ). - Jag blev telefonist i hemvärnet :rolleyes: - . Men nu slipper man eftersom inte ens dom vill ha hur haltra och lytta gamlingar som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag totalvägrade. Ville först i min undomliga naivitet göra lumpen. Argumenten var dom vanliga. Coolt med vapen, kamuflage etc osv.. Men när första kallelsen damp ner i brevinkastet kom tvivlen. Etfer några dagars tvivel och ångest åkte kallelsen ner i soptunnan. Sen kom ytterligare fyra kallelser under 1½ års tid.

En onsdag var jag ute med polarna och söp. Vaknade efter en hård natts festande kl 8.30 med fruktansvärd huvudvärk och bakfylla av att det ringde på dörren. Det var polisen. Fick inte ens käka frukost utan rätt ner på station o sen iväg till Kristianstad, hela resan stod jag ut med oavbrutna moralpredikningar. Väl framme satt jag bland traktorbönder, flanellskjortor o trätofflor, bakfull o jävligt sur till långt in på eftermiddagen o väntade.

Tack o lov slapp jag eländet efter en övertygande instats av överdrifter och skådespeleri hos psykologen. Visserligen var mitt liv en jävla röra på den tiden. Med döende sjuka föräldrar, kriminalitet, depression, droger o annan dekadens. Så psykologen gjorde nog rätt i att bedöma mig som icke lämplig och sa milt att jag var välkommen att ringa när jag i framtiden kände mig manad till militärtjänst.

Jag är 28 och den dagen har inte kommit än.. 😎 hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske blir det nåt träningsläger i Afghanistan eller Mexico nångång innan höften lägger av och prostatan börjar läcka om det inte blir nåt av en 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Appropå den skrönan som Viktor hänvisar till, jag har ett gäng polare, sex, sju man, som mönstrade tillsammnas och alla blev frikallade när dom vill lämna blodprovet i sina egna kanyler med motiveringen "Det vet man ju inte vad det är för skit du har" till den snälla sköterskan. En del av dom lever faxtiskt fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slapp tom mönstringen, pga migrän.

Lite av familjens svarta får. Alla män i familjen har vart jägare av någon sort. Sen kommer jag där och mönstrar inte ens 😛

😄 HaHa, det måste vara ett av forumets roligaste trådar... vet inte hur många gånger nu jag har garvat åt era inlägg här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tinitus funkar nästan alltid att skylla på, man kan visserligen bli tvingad iväg till öronläkaren. Men det går inte att kolla om någon har tinitus utan bara kolla på en testkurva hur sanolikt det kan vara. Har man någon hörselskada/nedsättning har de ingen anledning att tvivla på en. Nästan alla som håller på med musik har någon dip i kurvan någonstans. Jag slapp på det sättet i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm.. Plutonbefälselev K4 arvidsjaur. 1981-82. Tasken i baskern lixom 😉 Sen gjorde jag en del halvhemliga saker i forna jugoslavien 1986-87 som anställd åt ett stort och känt svenskt teknikföretag som utvecklar militär utrustning. Hmm.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

7½ månader som Pionjär på I11 i Växjö 1983-84. Var även nere i Karlskrona och jagade Sovjetiska ubåtar. Inte fan såg jag nåt... 😎

Skyttet och sprängämnen var kul, vapenvård och fysträning var det inte.

Resterna av min AK4 användes under senare år (har jag hört) som exempel på hur man INTE skulle använda sitt vapen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett par dagar faktiskt. Man skulle visst inte sjunga i leden. Speciellt inte internationalen. Och så ska man inte kalla befälen för idioter, för då kan man få åka hem. Och det vore ju synd, eller hur?

Jag drog en teatergrej för att slippa. Jag fick inte uppskov pga av studier som jag hade väntat mig och lumpen kom VERKLIGEN olägligt. Min kompis satt 6 mån i Norrtälje för vapenvägran, han var inte lika trovärdig skådis som jag uppenbarligen. Där lärde han sig att knarka. Det var ju bra. Det är mycket bättre att sätta studenter i finkan än att låta dem avsluta sin utbildning...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

10 månader som musiksoldat på K1 i Stockholm (LDK -03/04), en mycket givande tid. LDK (Livgardets Dragontrumpetarkår) är en beriden musikkår där 25 19-åringar som aldrig sett en äkta häst förut skulle lära sig rida på två månader - och spela samtidigt 😛 ..

Passade mig som en handske eftersom jag ändå inte hade en aning om vart jag ville ta vägen. Många roliga och annorlunda erfarenheter, eller vad sägs om att rida 27 beridna högvaktsavlösningar, lite olika spelningar runtom i landet och en resa till tyskland där vi spelade på en fullsatt fotbollsstadion. Även ett litet inhopp i live-TV, nån kanske såg sista avsnittet av Allsång på skansen i somras där det var fyra soldater som marscherade ut på scenen med Lena PH:s mickstativ..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tinitus funkar nästan alltid att skylla på, man kan visserligen bli tvingad iväg till öronläkaren. Men det går inte att kolla om någon har tinitus utan bara kolla på en testkurva hur sanolikt det kan vara. Har man någon hörselskada/nedsättning har de ingen anledning att tvivla på en. Nästan alla som håller på med musik har någon dip i kurvan någonstans. Jag slapp på det sättet i alla fall.

Det gjorde inte jag, så jag bad istället om den kortaste tjänsten och fick äran att vårda sjuka i 7 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

PunkMackan (oregistrerad)

Lumpen gjorde jag som helikoptermekaniker. Vill inte göra om de och inte ha de ogjort. Fick flyga helikopter, cykla på min T.G.A.C och lära mig att städa och raka mig. Så nog var det värt 12 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde 10 dygn på Närskydd på F4 , Frösön, Östersund.

Det sög så ini helvete...sökne vapenfri och blev Räddningsman istället, helt perfekt!

Jobbade på Brandförsvaret en tid sen som rökdykare, Räddningsman var en bra utbildning som man hade nytta av och rent av fick jobb på!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag totalvägrade. Ville först i min undomliga naivitet göra lumpen. Argumenten var dom vanliga. Coolt med vapen, kamuflage etc osv.. Men när första kallelsen damp ner i brevinkastet kom tvivlen. Etfer några dagars tvivel och ångest åkte kallelsen ner i soptunnan. Sen kom ytterligare fyra kallelser under 1½ års tid.

En onsdag var jag ute med polarna och söp. Vaknade efter en hård natts festande kl 8.30 med fruktansvärd huvudvärk och bakfylla av att det ringde på dörren. Det var polisen. Fick inte ens käka frukost utan rätt ner på station o sen iväg till Kristianstad, hela resan stod jag ut med oavbrutna moralpredikningar. Väl framme satt jag bland traktorbönder, flanellskjortor o trätofflor, bakfull o jävligt sur till långt in på eftermiddagen o väntade.

Tack o lov slapp jag eländet efter en övertygande instats av överdrifter och skådespeleri hos psykologen. Visserligen var mitt liv en jävla röra på den tiden. Med döende sjuka föräldrar, kriminalitet, depression, droger o annan dekadens. Så psykologen gjorde nog rätt i att bedöma mig som icke lämplig och sa milt att jag var välkommen att ringa när jag i framtiden kände mig manad till militärtjänst.

Jag är 28 och den dagen har inte kommit än.. 😉 hehe..

Stolt över dig.... fäller en tår (jag är seriös).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...