Jump to content
Annons

Allmän musikersjuka?


dede

Har du gjort lumpen?  

268 röster

  1. 1. Har du gjort lumpen?

    • Ja
      98
    • Nej
      143


Recommended Posts

Annons
  • Svar 136
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Pansartrupperna P5 i Boden... -84 - 85 tio månader...

Det var mycket Depeche Mode, Sandra - Maria magdalena, The Cure, Dire Straits - Money for nothing och framförallt Paul Hardcastle - 19 - "nananna-na-na-nineteen"

Det var mygg, det var knott, det var rulltobak och rizzla i tältet, man var kroniskt pank, det var svinkallt, det var kamratskap

och det var förbannat roligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildningsreserv inom vapenfri tjänst 😆... Men numera så är jag väl helt avskriven antar jag, tror det sker så efter fyra år om man är utbildningsreserv? (Mönstrade 1997 ..)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag räknade ut hur många timmar jag skulle missa i övningsrummet på den folkhögskola jag gick på just då och på alla flickor och fester jag skulle missa.

Valet vi inte inte så svårt så det va bara att dra en vals för hjärnskrynklaren och göra ett uselt fystest. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkaren som gav mig frisedel rådde mig att säga att jag var sängvätare och inte avslöja att jag var en labil galning. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Dag1 Maskade på det fysiska och blev "klen" 😆

Dag2 Berättade för psykfarbrorn att jag HATAR folk som tror att de pga ett fånigt tygmärke skulle få mig att göra som dom säger. (blir faktiskt lite upprörd när jag skriver detta...) 🙂😠

Henrik

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade bästa glassjobbet och fick en suverän komplettering av gymnasiet, eftersom det var en mycket bra och praktiskt inriktad utbildning på felsökning i elektronik.

Låg nämligen som teletekniker i flottan. Egentligen robotbåt, men jag fick stanna på land och höll i skolans materiel, reparerade radar och stridsledningsdatorer när eleverna lyckades ta sönder dem - och höll utbildningar för nykomlingarna.

Låg inne 14½ månad som Plutonsbefäl och blev sedermera sergeant två dagar efter muck. Eftersom flottan anser att utbildningen är värdelös efter 5 år för att utrustningen är utbytt då, så har jag sluppit repövningar - också helt suveränt. 😠

De första 3 månaderna var "gröntjänst", där man fick lära sig skjuta k-pist, marschera, tog lödcertifikat och annat. Vi var faktiskt också ute i skogen under en hel eftermiddag och lekter krig i färdiggrävda skyttegravar. Inga tält, marscher och annat tjafs där, inte. En dag var vi också ute och skulle göra gasmaskprov och annat - men jag slapp tack vare min allergi. Jo - jag glömde nästan; En gång gick vi faktiskt hela vägen till och från skjutbanan i stället för att åka de 3m som det innebar. Full packning var det visst också - eller nja, kanske inte; k-pist på axeln och så iväg... 🙂

Fick också bra utbildning på brandsläckning och hur man tätar läckande båtskrov. Kan vara bra i många lägen - åtminstone det där med brandsläckning, eftersom man vet hur man ska göra om något händer och inte behöver vara rädd för att göra fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde lumpen på T4 i Hässleholm, de värsta 7 månaderna i mitt liv! Två roliga saker dock: Det såg väldigt roligt ut när Ekberg satt och sket i en tunna i lysraketernas ljus då vi fick eldöverfall mitt i natten. Han satt mitt emellan oss och lede fi. Det pangade på rätt rejält. Han skrek och bajsade samtidigt.

Jag var sån där som skulle gå omkring och väcka folk någon vecka. Jag tog med mig min gitarr och 100 W - Carlsbrocombo, kopplade in och drog järnet! Jag fick jätteont men det var det värt. Tänk vad roliga nyvakna och arga bassar kan se ut när de kommer emot Dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag utbildad ninja 😠

nej, men seriöst:

Inne hos psyk-gubben avslutades allt med:

- Känner du att du verkligen vill o måste du göra lumpen?

- Nej!

- Bra! *stämplar pappret hårt med en fet stämpel*

Jag är därefter fri... var tydligen lite besvärlig, förstår inte varför 🙂

Redigerat av Patbos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville verkligen inte göra lumpen, men var för mycket tävlingsmänniska för att ändå inte göra mitt bästa på testerna, så jag blev inkallad trots vädjanden och försök i efterhand att slippa. Lyckades iofs få en rätt så slapp tjänst som mönstringsassistent, men i 11 jävla månader. -Den mest bortkastade perioden av mitt liv!

Enda roliga var väl att man kunde driva lite med alla dumma stridspitt-wannabes, och att det nån gång ibland kom tjejer som skulle mönstra.

Pga en knäskada och en mycket snäll sjuksyster slapp jag dock i stort sett alla övningar och resor. T.ex. satt jag inne på kontoret och väntade på ett samtal från en läkare medans dom andra fick gå närmare en mil till en skjutbana (iofs beställde dom taxi därifrån, så det var nog inte sååå jobbigt för dom andra heller).

Kan förresten dela med mig av en "klassiker" yttrad av en viss relativt känd höjdhoppare efter en hel dags träning av korrekt "anmälan" när man knackar på hos ett befäl:

Vi går tillsamman in till ett av befälen för att be om tillstånd att åka iväg och träna...

"Tjena! Jo, vi tänkte dra iväg och träna. Det är ok, va?"

"ANMÄLAN!!"

"Nämen vafan, det är ju allvar nu...!"

Varpå befälet blev ganska så rött i ansiktet och skrek en massa arga ord om vad som är på allvar och inte... Det dröjde rätt så länge innan vi fick till anmälan korrekt så att vi kom därifrån... Jag skrattade som en tok... 🙂

Edit: Öööh... Ja, jag är väl kanske inte världens bästa historieberättare, men det var kul när det hände... 🙂

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en låt om en av befälen som hette "Fänrik Fys".. den va kul  😛 Han fick dessutom höra den.

Ajjaj, jag vet hur det gick för en vän som gjorde låten "Den fruktade Party-Per" om en i samma klass. När Per fick höra låten var det inte mycket till party längre.

höhö. När Herr FK fys hörde den låten sa han inget först, åså tänkte jag att näe nu blir ja väl hans beatch resten av tjänstgöringen, men så var inte fallet, för på plutonens timme så gaddade vi ihop oss och frågade vad han egentligen tyckte om FK fys.. Då Fnittrade/log han lite och sa att de va en Gedigen låt.. Den blev tydligen lite poppis bland befälen sen.

Låten här

kan ingen ordna upp partyper, Fänrik Bierths Underkjol och Stridspitthitten? vore göj

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nog gjorde jag lumpen allt, men inom Flygvapnet finns inte så många "stridande" tjänster. Tillhörde Utbildningskompaniet, och tillbringade dagarna i en Video-studio och redigerade film - utom när vi var ute och filmade förstås... :-)

Det här var runt 1990-91, och jag passade på att låna hem kameror för att filma musikvideomaterial till några av bandets låtar. Redigera kunde jag sen göra på "arbetstid", gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

LV4 i Ystad. Finns ej mer. 😳

Strapatsövning, överlevnadsövning, soldatmarch och några andra galna övningar gav faktiskt något; man insåg att man både fysiskt och psykiskt kunde klara av mer än man tidigare trott. Sen hade man rätt mycket kul skit för sig, som att vända upp och ner och fram och bak på polarnas plåtgarderober. 😄

Men framförallt var det mest en gedigen utbildning i hur man myglar bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men framförallt var det mest en gedigen utbildning i hur man myglar bäst.

måttot:

Gör så lite som möjligt på så långt tid som möjligt

var något man lärde sig ta tillvara på. Men visst var det roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

OK, Neko. Jag var PBL under grundutbildnignen och muckade med Sergeants grad. Under mina SJU repövningar avancerade jag till att inte bara var Kvartermästare och Plutonschef utan till Ställföreträadnde Kompanichef. Och jag trivdes inte särskillt bra. Ibland är det man kan och det man gillar inte samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...