Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en Audio Technica AT2020 USB mikrofon och den funkar skitbra, bra ljud, enkel att använda. Och jag ska börja voiceover på kommande videos och jag har testat att spela in, men min röst blir så tjock och fyllig. Kom i kontakt med en kille på YouTube som har samma mikrofon och han har samma "problem", men det fixade han i Garageband med en podcast-preset. Nu sitter jag på en PC, så jag har inte tillgång till Garageband. Skulle nån vänlig själ här på forumet kunna hjälpa mig så min röst blir "mindre" och "smal", hehe. Har provat Audacity, men är inte alls insatt i ljudredigering.

Tack på förhand!

Annons
Posted

Du måste EQ'a ljudet. Sätt ett högpassfilter på så du filterar bort låga frekvenser.

Antgligen några burkfrekvenser i mellanregistret också (200-1000Hz or so).

En boost nå'nstans från 1.5Khz till 5 Khz kan kanske också hjälpa.

Posted (edited)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Närhetseffekten

För det mesta när man gör voiceover brukar man ju använda det till sin fördel men vet inte hur det låter på din mick men försök att backa lite då om du sitter nära, skopa ut runt 300-400Hz brukar

hjälpa och sen för lite klarhet mellan 1,5-5Khz som JohnRick säger för lite klarhet, sen kan du alltid smälla på kompressor om nivån är ojämn 🙂

Edited by TimB
Posted

Du måste EQ'a ljudet. Sätt ett högpassfilter på så du filterar bort låga frekvenser.

Antgligen några burkfrekvenser i mellanregistret också (200-1000Hz or so).

En boost nå'nstans från 1.5Khz till 5 Khz kan kanske också hjälpa.

Tack!

Provade köra ett högpassfilter i Audacity (ca. 300 Hz) och det blev en ordentlig skillnad! Provade även EQ, men förstod mig inte på den, skulle du kunna förklara? Och vad menar du med en boost från 1.5Khz till 5 Khz?

Posted

Som Tim också skriver:

Om Audacity har någon enklare EQ (såvida du inte hittar 3-partsplugin)

kan du förstärka vissa frekvenser som ligger i området 1.5KHz - 5Khz (ca)

för att få lite mer klarhet, presence, cut, sparkle, kalla-det-vad-du-vill i ljudet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization

Ok, blev lite klokare. :-)

Bara att köra ett högpassfilter gjorde mycket för ljudet!

Tack så mycket för hjälpen, får leka lite för att se om ljudet kan bli ännu bättre!

Posted

Lånar tråden lite.

Vill man ha en tjock och fyllig röst (á la Carl McCoy Fields of the Nephilim eller Andrew Eldritch Sisters of Mercy) hur nära micken bör man stå, bör man använda sig utav den här naturliga 'effekten' eller blir det bara burkigt? Eller vill man skära bort många basfrekvenser och lyfta fram de högre frekvenserna något när man sjunger lägre toner?

mvh

• Gilla 1