Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har musik igång på datan, via mediaplayer, men så fort jag sätter på cubase så dödar det allt annat ljud jag har igång och då funkar endast cubase. Nån som vet vad det beror på?

Annons
Posted

Nu vet jag ju inte vad du har för op, men sen Vista kom till pc så skrevs allt som hade med ljud att göra helt om från grunden om jag fattat det rätt. Detta ledde till att så fort man drar igång något som kräver ASIO-drivisar så slutar ljudet att funka för windows egna ljuddrivrutiner. Själv kom jag på att man kan lösa det på 2 sätt, antingen så använder man Windows Audio i sitt DAW, något som dock ger en massa latency och krångel. Det andra alternativet är att använda sig av 2 ljudkort, ett man kör windows ljud i (jag använder det inbyggda på moderkortet för detta) och sitt andra exklusivt till sin DAW. Personligen tycker jag mig märka att det är stabilare än när jag körde på xp förut och allt gick genom samma ljudkort. Har du bara en uppsättning med monitorer kan du alltid dra en kabel från ditt windowskort till ditt andra och köra direktlyssning genom det.

Posted

Du behöver förmodligen aktivera en funktion i Cubase, som heter "Release ASIO in background".

Irriterande att den funktionen inte verkar finnas i alla DAW´s..

Posted

Jag köpte nyligen ny data med windows 7.

Såg nu att det fanns fler trådar om ämnet "Release ASIO in background". Ska testa om det löser sig så lätt, annars aggro det lät ju smart att köra det genom olika ljudkort!

Posted

Tyckte det där var riktigt irriterande i FL Studio, då var jag tvungen att stänga alla program som hade defaultljudströmmen öppen (även om det var pausat) innan jag kunde spela upp ljud med ASIO. Och eftersom jag använder datorn till så mycket mer än att bara producera, så var det alltid en liten process att gå och stänga ner alla program innan jag kunde testa en idé i FLS...

Posted

pikzel. Hur löste du det? eller du har fortfarande samma problem?

Jag tror inte det går att lösa, det är så det fungerar med den nya ljudhanteringen. Som rekommenderats innan kan man testa att använda två ljudkort.

Posted

När man kör cubaseprojekt i samplingsfrekvensen 48.000 hz (filmstandard) i stället för cd-kvalitet 44.100 hz kan det bli som så att andra program som tex spotify vägrar lira...

Posted

Lösningen är iaf för FL att gå till

Kontrollpanelen>Ljud/Sound och välja en annan ingång/källa som standardenhet.

I mitt fall när så kör ja interna ljudkortet och hörlurar i FL. Så då satt jag min laptops högtalare som standardenhet (ljud från spotify m.m kommer nu ut ur högtalarna or FL i lurarna)

Har man sationär dator så kan du köra "Digitalt Ljud (s/pdif)" som standard, antingen kopplar du in högtalarna där eller så får du vara utan ljud. (Du slipper iaf stänga alla program!)

Har du externt/ett exttra ljudkortet så kan du sätta det interna ljudkortet som standard.

Då tror jag du måste sätta det externa som standard i musikprogrammet, men det löser iaf problemet.

Posted

I reason/record fanns det tydligen en box med "play i backround". Kryssa ur den så kan man spela upp ljud i andra fönster förutsatt att det fönstret ligger framför Reason/Record. Klickar man upp reason dör den andra ljudkällan. Jag upplevde det hela välldigt ostabilt.

Posted

Jag håller med om att det bara är skönt att låta DAWen vara det enda som för ljud. Alldeles för många gånger har jag dragit på volymen i datorn när mixen råkar ligga svagt och operativsystemet tycker att det ska plinga till med ett "varningsljud", varpå jag närapå får en hjärtattack! 🙂

Posted

Jag har alltid kört med dubbla ljudkort. Det som sitter inbyggt på moderkortet får hantera alla systemljud och har separata datorhögtalare, medan det riktiga ljudkortet får köra det seriösa ljudet ut till monitorerna.

Har funkat ypperligt hos mig ända sedan jag körde Win95, så rekommendationen man ofta ser, om att stänga av det interna ljudkortet, har jag faktiskt ingen förståelse alls för.