Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag letar efter en mikrofon som ska främst användas till tal, t.ex inspelning av uppläsningar och snacka på webbradio, skype osv. Min budget ligger på ca 1500 kr. Den jag har tittat på är StudioProjects B1 och det verkar som många rekommenderar denna, i alla fall var det så för 2 år sen eller så. Finns det bättre alternativ än StudioProjects B1 som kan passa mig?

Just nu har jag ett par hörlurar som heter AKG K240 Studio som jag älskar och funderar på att köpa en mygga eller liknande som jag kan fästa på mina hörlurar. Finns det några bra myggor på marknaden? Jag har inte lyckas hitta några. Det skulle vara betydligt smidigare än en mikrofon på skrivbordet.

Annons
Posted

För ett billigt pris och ändå en bättre mick än de som kostar några tusenlappar så skulle jag säga Line6 cm3.

Ta två stycken och micka upp i stereo och kliv ett eller två steg bakåt så kommer det bli bättre än det mesta.

• 4 weeks later...
Posted

Har personligen en Röde Procaster just för det ändamålet. Tycker den funkar klockers för ändamålet. Om du vill slippa massa ljudkortstrassel så finns det en Röde Podcaster med inbyggt USB-interface som enligt uppgift skall låta likvärdigt.

Om det är intressant så hojta till så får jag lägga upp en liten prata åt dig! 😉

Posted

Här vill jag också lägga mig i... SM57 är det jag brukar montera upp när folk ska prata på möten osv, men man måste ha ett extra puffskydd på, jag har ett i skumgummi som har hört till en AKG.

Men CM3, när jag själv med mörk röst försöker snacka i dem så går det inte alls, det låter fan, otydligt...

Posted

För ett billigt pris och ändå en bättre mick än de som kostar några tusenlappar så skulle jag säga Line6 cm3.

Ta två stycken och micka upp i stereo och kliv ett eller två steg bakåt så kommer det bli bättre än det mesta.

Line audio heter företaget, line6 gör helt andra grejer, mer gitarrbaserat.

Och ska de va tal är kanske inte riktigt stereo att rekommendera.

B1:an, rödes nt1 är mina favoriter i prisklassen.