Mr Keys Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Varför görs inte alla synthar idag med digitala utgång(ar)...???? Då skulle ju låtskrivastudios och så, som liksom inte behöver mer än att typ, stereomicka en gura eller spela in sång, nästan komma undan med en två-kanals AD/DA-omvandlare...... Dessutom borde synthar bli MKT billigare. (priset på DA-omvandligen i en triton måste ändå ligga bakom ett gäng tusenlappar på priset) Eller vara mer flexibelt när man köper syntharna, valmöjligheten att välja bort DA-omvandligen och bara köra digitalt om man vill. Dom som sen vill ha analoga ut för live eller annat, kan få det också....!?!? hmm.... Eller så kör man bara mjukvarusynthar.....eeh... 😄😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 ...och sen kommer syntarna med SPDIF, och då har de plötsligt inte AES/EBU... Sen har de plötsligt inte mLan osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted February 5, 2005 Author Share Posted February 5, 2005 ...och sen kommer syntarna med SPDIF, och då har de plötsligt inte AES/EBU...Sen har de plötsligt inte mLan osv. Jo, fast det är ju inte riktigt samma sak....vad jag menar är att, visst, det går att ha billiga AD/DA omvandlare, men ska det vara BRA, vilket det måste om synthen i sig skall profileras som BRA, så blir det ju liksom en ganska stor kostnad för bara DA-omvandligen.... Visst, kommer det säkert att växla mellan olika digitala standarder, men digitalt är ändå digitalt liksom.... Skillnaden mellan olika digitala format går ju liksom inte att jämföra med skillnaden mellan analogt och digitalt....juh.... Fast å andra sidan ligger det säkert politik bakom också....dom tjänar väl en del pengar på DA-delen i synthen också....och priserna får ju inte vara FÖR låga på en "super"-synth.... Vad jag menar är att om man kan skippa DA-delen i en synth, gör det ju att vissa också kan skippa AD-delen i sin studiosetup...., vilket i mångas fall är en stor källa till sämre kvalitet.... jag bara filosferar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Fast jag tror att D/A-omvandlingen i en synth, samt dess genomgång genom en analog mixer, gör dess karaktär litegrann. Om man skulle ha digital överföring så blir det juh inte nån större skillnad mot en helt digital låt, såsom bara VST-synthar eller Reason. Fast jag fattar vad du menar, och kan tänka mig att en del finner det önskvärt, men jag tror inte det är "så" enkelt som du tror att sätta på digitala portar. Kolla gärna upp det /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Vad jag menar är att om man kan skippa DA-delen i en synth, gör det ju att vissa också kan skippa AD-delen i sin studiosetup...., vilket i mångas fall är en stor källa till sämre kvalitet.... Många hårdvarusynthar har ju redan digitala utgångar idag. Det är väl bara att strunta i att koppla analogt och köra digitalt för hela slanten. Jag förstår inte riktigt problemet. Visst, det kostar pengar med D/A-omvandlare, men det är nog inte ekonomiskt försvarbart att utelämna dem på nya synthar heller. Syntharna måste kunna användas live och i studios som inte är digitala. Analogtekniken är gammal och beprövad, och utrustning finns överallt. Det kan man inte säga om digitaltekniken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murdock Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Men som Keys säger, det vore bra om man kunde skräddarsy en synt mer och få ner priset lite. Just D/A omvandlare skulle man kunna tjäna in rätt bra på om man nu bara ska ha den i en studio t.ex. Fast det kanske finns ställen där man kan skräddarsy, har inte letat faktiskt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Fast det som tar ner priset mest av allt är hur stor volym tillverkningen sker i. Och för att få stor volym så måste synthen ha så stor målgrupp som möjligt. Jag tror Roland, Korg m.fl. är så stora uppköpare av D/A-omvandlare att det inte är där som prisbilden stiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 (edited) Jag pratade med en musikhandlare om billiga mixrar, typ Alto och sånt för 600:- Lite överdrift nu, men inte så mycket. 600:- räcker knappt för bockningen av plåten om du ska bygga själv... (hos plåtslagare)... 😎 (Apropå volymer..) Edited February 7, 2005 by MusicNixon Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Tror att marknaden för synthar med bara digitala utgångar är rätt så liten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts